Must-do piste's

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne

Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar de echte must-do pistes in het gebied Paradiski.
De pistekaart bekijken is natuurlijk onderdeel van de voorpret van de wintersport.

Het gebied is zo enorm groot dat je in een week tijd waarschijnlijk niet elke piste kan pakken.

Wintersporters.nl geeft zelf de volgende 3 aan voor La Plagne:
De Verdons (blauw)
Mont de la Guerre (rood)
Sources (rood)

En deze drie voor Les Arcs:
Aigle (rood)
Aiguille Rouge (zwart)
Ecureuils (zwart)

Wat zijn volgens jullie de mooiste piste’s van dit gebied?

Groet,
Gerben

Naast de genoemde kan ik Pierres Blanches boven Montchavin en de Grand Renard overgaande in Renard en daarna Myrtilles of Morey aanraden.
Verder is het belangrijk om de Aiguille Rouge van zwart naar rood over te pakken en door te steken naar Villaroger voor het maximale genieten (en zure bovenbenen) ;)

Aan de “achterkant” van La Plagne vond ik de drie blauwe pistes langs Rossa erg leuk! Het zijn heerlijke carvingpistes met heuveltjes. Je moet er van houden maar ik vond het super :)

afdaling naar villa r moet je wel uitzonderlijke condities hebben. onderste deel is vaak slecht. toppers rood grand col en de pistes in het bos naar vallandry (liggen er een paar naast elkaar, super bij slecht zicht ook), cachette lift bij 1600 (altijd rustig evt goed toegankelijk mellow offpiste). zearte gavorieten hier: comborcieres (ongeprepareerd, meestal heel goed te doen), bois de l’ours (kan flink pittig zijn, steil met flinke en harde buckels), robert blanc (heerlijk lang). bij 1600 als opearmertjes de mont blanc (blauw) met als offpiste variant de vroegere deux testes piste (niet aangegeven, evt ff vragen aan een vd pisteurs )

Edwin van Riel

Eens met @martin7182 als je van blauwe rustige carvepistes houdt, vol in de zon, met een fantastisch uitzicht (op courchevel) dan zijn de pistes aan de kant van Champagny echt fantastisch. Denk aan Rossa of Serac en Levasset.

''Powder to the people''

Blauw: Mont Blanc (les Arcs), Tunnel (LP)
Rood: Emile Allais en dalafdalingen Montalbert (LP)
Zwart: Etroits en Bellecote/Rochu (LP), Comborciere en Ecureuils (LA)

Ik vond de bossen in en rond Vallandry wel erg leuk. Zeker als het gesneeuwd heeft. De gletsjer van les Arcs, als deze open is. Reeds genoemd in bovenstaande posts. En ik vond de blauwe piste van la Plagne naar de Vanoise Express stiekem wel heel leuk

Kamikaze en Harikiri vond ik ook wel leuk. Ook de piste (of is het een skiroute ?) die helemaal over de “kam” vanaf la Plagne naar Champagny loopt. Vond die hele kom wel leuk trouwens

De piste over de kam van La Plagne naar Champagny is Mont de la Guerre en is absoluut de moeite waard. Vanwege de zonnige ligging vooral ‘s ochtends een aanrader. Houd je van eindeloos lang relaxed cruisen of rustig skien met kids, dan is de afdaling vanaf Aime naar Montalbert super. Vanuit Bellecote via Les blanchets (lift) naar de kant van Champagny is ook super; het stuk rondom ‘Rossa’ is heerlijk en vaak erg rustig.

Super, hartelijk dank voor de tips!

Eens met:

Blauw: Mont Blanc (les Arcs), Tunnel (LP)
Rood: Emile Allais en dalafdalingen Montalbert (LP)
Zwart: Etroits en Bellecote/Rochu (LP), Comborciere en Ecureuils (LA)

Hessel op 29 jan 2018 09:02

De Comborciere echt een super piste en vaak rustig!!

Guys,

Dank aan allen voor de tips.
Het was voor mij de eerste keer in La Plagne en jullie tips werden gesmaakt. Ik vond de carving pistes rond Champagny het leukst. Volgende keer doe ik de linker kant van het gebied.

@Ger435 als je er bent zie je echt overal de promotie van de voor Paradiski ontwikkelde app genaamd: Yuge
Erg leuk gedaan en in de app zelf staan ook enkele leuke routes en tips in.

Helaas is bij mij de eerste dag tracken verloren gegaan door een lege telefoonbatterij op de aankomstdag maar na 6 skidagen was dit de stand.

null

Heerlijke week gehad met vele weerstypen. Koud, dus goed aankleden.
Het gebied is veruit mijn favoriet, je hebt hier echt alles.

Wat mij nog opviel is de vele vernieuwingen met vorig jaar, er zijn liften vervangen, bijgebouwd en veel geïnvesteerd in nieuwe toiletblokken, restaurants etc.

Wij doorkruisen echt iedere uithoek van Villaroger tot La Roche zijn eigenlijk overal wel geweest maar een favoriet?
Nee…er is zo belachelijk veel moois, de tips hierboven gegeven herkenbaar en leuke routes!

De tips van @Helen zijn heel herkenbaar en goed.

Graag gedaan!

Wat betreft de vernieuwingen; daar heb ik me de afgelopen jaren wel vaker over verbaasd. Na een aantal weken La Plagne keek ik nooit meer op een kaartje, om vervolgens af te spreken bij liften die weg waren. Vaak vervangen door een langere, snellere lift een stuk verderop. Ook hadden we na de eerste jaren een beetje een aversie tegen de Champagny kant, omdat de rij bij Verdons Sud enorm lang kon zijn. Het jaar erna was deze vervangen door een lift die zoveel sneller was, dat ze op eerste kerstdag bonbons uitdeelde aan iedere skier die er even stond te wachten; de nieuwe lift was zo snel, dat het leek alsof er niemand was. Overigens bleven wij ons elk jaar verbazen over het feit dat er zo veel veranderd en verbeterd werd, maar de gondels naar de glacier een soort attractie bleven…

@Helen, ;-) herkenbaar wat je zegt. Verdons Sud heb ik zelf nooit als probleem ervaren. Wij zijn altijd buiten de vakanties om gegaan. Er zit nu zeker een goed tempo in. Volgens mij 8m p/s meen ik.

‘Helaas’ was afgelopen week eigenlijk voor ons de ‘drukste’ week ooit. Zijn echt verwend en veelal lege pistes gewend, nu werd in de namiddag de Colosses soms een beetje een uitdaging met een maximale wachttijd van 8min. Voor ons eigenlijk veel te lang. ;-)

Wat ons echt opviel dat er afgelopen week veel Zuiderburen waren.
Wij hebben onze vakantie een week uitgesteld omdat mijn wintersportvriend de week ervoor grieperig was. De hoogte in en km’s maken was geen optie. Uiteindelijk de donderdag voor vertrek geboekt op 23uur voor wij de auto instapten. Top aanbieding ;-)

Dit jaar sinds jaren weer eens in Plagne Soleil gezeten. ‘Vroeger’ liep voor het appartementencomplex Le Cervin een stoeltjeslift.
Nu ‘gewoon’ de Bergerie en konden iedere dag naar ons balkon zwaaien, en echt in en uit skiën, ideaal.

Bovenaan bij L’arpette (Belle Plagne) stond ineens een nieuw modern toiletblok. Crozats vernieuwd en het funpark bij Arpette was vorig jaar januari er nog niet…maar toen ik in maart daar was was met mijn vriendin stond daar ineens een heel funpark.
Afgelopen week dus weer.

De Bellecôte zijn wij niet opgegaan wat je zegt, wat een ‘attractie’ en zo lang.
Hij leek geverfd vanuit mijn ooghoek (Rood) maar de uitdaging van die kant is voor ons echt geen optie meer.

In Les Arcs was de grootste vernieuwing voor ons de Pré Saint Esperit verwarmde lift en een blauw/paarse kap ervoor. Heerlijk snel maar je ziet echt niets meer van de oude situatie. Les Inverse was vorig jaar maart nog niet klaar, draaide toen zijn testrondes maar dit jaar ook veelvuldig ingezeten.

Les Arcs 1600 wordt echt een mega hotel gebouwd, is nu nog niet af wel in een vergevorderd stadium maar de eerste indruk was, Russische bouwstijl. Die lijken Les Arcs ook in de reisbrochures te hebben gevonden.

Her en der staan echt nog enorme oldtimers qua liften, wel in de laagst gelegen gedeeltes zoals Villaroger maar verder echt in no-time enorme verbeteringen. Heb je toevallig nog in de verbindingslift gestaan rechts van l’arpette. Een dubbele snelle band waar je op gezogen wordt. Sta je in een soort buis, echt top. Snel en met een techniek waar ze in de indoorhallen een puntje aan kunnen zuigen. De snelheid echt geweldig.

Plaats een reactie