Skis's zelf waxen?

Ik ben er over aan het denken om zelf onze ski’s te gaan waxen. Ons gezin bestaat uit 5 personen en elk jaar een kleine beurt van 20,- is al 100 euro onderhoudskosten per jaar. Is het dan verstandiger om zelf onze ski’s te gaan waxen en slijpen? Of is dit heel erg moeilijk? En hebben jullie dan misschien tips voor een complete wax en slijpkit? Waar alles inzit wat je nodig hebt.

Moeilijk is het niet, er staan honderden videos op het internet waar je het zo van kunt leren. Een complete wax en slijpkit kun je vaak zo online bestellen, zelf weet ik zo niet waar maar ik weet wel dat het kan.
Misschien wil iemand van dit forum het zelfs wel leren als diegene in de buurt is. Het scheelt je in ieder geval veel geld door het zelf te doen in plaats van laten doen.

A winter without powder isn't a winter!

Complete set kost je minimaal 300euro (maar je kan makkelijk véél meer uitgeven)

Wax en slijtage van je vijlen moet je ook rekenen. Dat is ook redelijk prijzig.

Als je er plezier in hebt is het zeker de moeite waard. Als je het niet leuk vindt, dan niet aan beginnen.

*bericht bewerkt door RRski op 28 jan 2018 18:12

Zoek even rond, er zijn wat meer topics hierover (ook een met clinics). Klemmen zijn by far t duurst, 300 euro kan, maar zonder klemmen kan het ook wel voor de helft (nieuw). Als je echt wil, kan je denk ik ook wel redelijk goed onder de €100,- blijven…Of je moet mazzel hebben en tegen een mooi 2e hands setje aanlopen…

Waxenslijpen.nl heeft wel een goed aanbod en veel kennis van zaken, en ik denk dat er op t forum zat mensen zijn die het je wel een keer willen voordoen, er woont vast iemand in je buurt. Zeker waxen stelt niets voor.

Qua volgorde: kijk eerst eens of je bij iemand kan meekijken, en ga dan pas voor spullen shoppen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Verstandiger qua geld? Op langere termijn altijd. Maar naar mijn mening zou dat niet de drijfveer moeten zijn. (Al is dat fijn meegenomen)

Ben je handig? Vind je klussen en secuur werken leuk? Dat moet je jezelf afvragen denk ik. 5 paar ben je al snel een paar uur mee bezig. Lijkt je dat wat?

Ik wil t gaan doen omdat ik t beste voor m’n materiaal wil en daar dan zelf controle over heb.

Zoals hierboven gezegd kijk eens bij iemand mee

Tijd voor een uitpakparty?!

Heb net weer een paar ski’s geslepen (kant bijgewerkt) en gewaxt. Moet alleen nog even schrapen en borstelen. Per paar ski’s ben ik er ongeveer 40 minuten mee bezig. En dat is de simpelste ‘kleine beurt’. Ik heb geen nieuwe hoek hoeven zetten in de staalkant, geen beschadigingen hoeven repareren…
Het is zeker niet erg om te doen, maar het is wel even werk als je het goed wil doen. Geen afschrik-bedoelingen, maar even een kleine indicatie van wat het betekent.

*bericht bewerkt door GiGi op 28 jan 2018 20:08

Helemaal eens met Gaston. Wax is niet duur trouwens; 500g kost ongeveer 15 euro en daar wax je max. 250 paar ski’s mee. Met 1 week skien per jaar zou je met vijf paar ski’s dus zo’n halve eeuw kunnen waxen :)

Ik denk ook niet dat een set 300 euro hoeft te kosten. Ik heb geen klemmen, ik klem ski’s en snowboard is een workmate die er toch al stond. Dat gaat op zich prima en scheelt je geld. Wat strijkijzer betreft heb ik de oude van mijn moeder ingepikt. Ze zeggen wel dat er geen gaten in mogen zitten, maar deze heeft dat wel maar ik heb er al aardig wat mee gewaxt zonder problemen.

Kortom: wat creativiteit kan je aardig wat geld schelen. Ik zou het zeker zelf gaan doen, begin met wat video’s te bekijken. De kwaliteit is vaak ook gewoon veel beter dan wanneer het in de winkel gedaan wordt.

Succes

Mijn set zit onder de 50 euro. Strijkijzer had ik nog, klem voor de ski’s zelf van resthout gemaakt.

Het is maar wat je wil …

Zelf doen moet je leuk vinden, kom je maar op één manier achter. Bezoek één van de vele clinics en bepaal dan of je spullen gaat aanschaffen of niet. Marktplaats is je grote vriend:)

Investeren in klemmen heb ik niet gedaan. Zal ongetwijfeld het beste werken, maar ik gebruik gewoon een work-mate of twee tuinstoelen met leuningen. En nee, je kunt het beter niet binnen in huis doen…

@skisusanne welke regio woon je? Ik denk echt dat er best een grote kans is dat iemand je een keer wil laten zien hoe en wat…ik in ieder geval wel, mocht je in mijn regio wonen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Men, 300 euro… dat kan echt veel goedkoper!

En inderdaad, check YouTube eens, er staan genoeg instructie video’s en daarnaast kan je kan niet superveel ‘fout’ doen ook.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Ik heb even alles waarmee je een redelijk basisset hebt in mijn winkelwagentje gegooid bij waxenenslijpen.nl en kom dan op € 323,-. Wat je mist zijn dan de elastieken voor de bindingen, het gummetje voor het afbotten en een base edge houder (ze hebben alleen een wat duurdere, terwijl je meestal wel af kan met zo’n plastic 1 graden houder), plus dat dit een goedkope allround kantenslijper is.

Zonder klemmen zit je op ca € 200,-, zonder ijzer en L vijl op € 140,-. Dan heb je wel nieuwe, goede spullen. Ik denk dat het wel iets goedkoper kan als je goed zoekt op amazon en/of ebay, maar als je het goed wil doen heb je in mijn ogen wel een kantenslijper, s vijl, diamandvijl (medium), wax, schraper en bronzen borstel nodig, dat moet rond de € 100,- wel lukken. Ik zou niet zonder paardenhaarborstel willen, maar dat zal vast wel kunnen.

null

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@roy83 ik heb zelf een workmate. Ik heb gelezen dat je deze ook kan gebruiken in plaats van klemmen. Het waxen en slijpen zelf lijkt me erg leuk om te doen. Mijn vader gaar regelmatig naar amerika dus daar zou hij dan een amazon bestelling kunnen ophalen. De wax die in jouw lijstje staat is 9,45 voor 70 gram. Bij de decathlon heb ik vola wax 500g voor 15,- gezien. Denkt u dat die goed is?

Ja, met een workmate kan zeker (net als een oud strijkijzer)! Ik vind het wat behelpen, maar als ik niet een hele goede deal had gehad met mijn klemmen dan had ik dat misschien ook gedaan. Ik zat overigens vooral aan amazon.de te denken ;).

Qua wax: zoveel soorten zoveel smaken. Ik denk dat die van decathlon universele wax is? Aan de ene kant is dat prima, dat gebruiken ze ongetwijfeld in de winkel ook. Als de sneeuw koud of juist warm is, dan presteren specifieke waxen juist weer wat beter, maar goed, dan heb je dus, afhankelijk van de sneeuwtemperatuur, weer meerdere waxen nodig :). Ik vraag me af of wij, amateurs, het verschil merken, om eerlijk te zijn.

Voor het lijstje hierboven heb ik gewoon een goedkope wax aangeklikt, overigens. Sowieso heb ik snel eea bij elkaar geklikt, meer als indicatie dan dat je dat blind zou moeten bestellen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Qua wax: zoveel soorten zoveel smaken. Ik denk dat die van decathlon universele wax is? Aan de ene kant is dat prima, dat gebruiken ze ongetwijfeld in de winkel ook. Als de sneeuw koud of juist warm is, dan presteren specifieke waxen juist weer wat beter, maar goed, dan heb je dus, afhankelijk van de sneeuwtemperatuur, weer meerdere waxen nodig :). Ik vraag me af of wij, amateurs, het verschil merken, om eerlijk te zijn.

Roy83 op 29 jan 2018 09:46

Nee dat ga je niet merken.
Alleen in hele natte sneeuwcondities zou je wel het verschil kunnen merken met een fluorwax, maar omdat een fluorwax je belag ook uitdroogt (en je dus nadien ook weer werk hebt om het eraf te halen en een waxlaagje aan te brengen voor opslag) is het voor de recreant erg veel gedoe om je daar mee bezig te houden.

@roy83
Ik heb op amazon dit setje gevonden. Is dit alles wat je nodig hebt? Qua prijs lijkt me dit wel een goede deal. Omgerekend is het 48 euro.
https://www.amazon.com/gp/aw/d/B0046K0M6M/ref=mp_s_a_1_2?ie=…

null

*bericht bewerkt door SkiSusanne op 29 jan 2018 09:55

Ziet er best compleet uit. Ik borstel nog graag na met een zachte borstel, maar daar moeten andere forumleden hun licht ook maar eens over laten schijnen :). Je kan met dit setje zelfs kleine belagreparaties uitvoeren (daarom zit die metalen schraper en de ptex erbij).

Zo’n kleine bronzen borstel lijkt me zelf wat onhandig, maar goed, het werkt natuurlijk wel.Ik kan niet goed zien wat voor vijl erbij zit, maar dat zal vast geen hele grove zijn.

Lijkt mij een prima setje, maar ik ben echt niet een enorme entiteit qua onderhoud, dus ben ook wel benieuwd wat andere vinden :). Maar toch blijft mijn advies om eens te kijken of je niet een keer een workshopje kan doen of met een welwillend forumlid kan meekijken. Het is geen rocketscience, maar zoals hierboven al wel staat het duurt wel even en als je het niet echt leuk vindt, kun je er beter niet aan beginnen denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@roy83 ik heb er nog een gevonden en bij deze zitten meer borstels (ook een met paardenhaar)
En het waxijzer is wat groter, dus ik denk zelf dar deze beter is. Deze is omgerekend 75 euro https://www.amazon.com/gp/aw/d/B01M59DAJO/ref=mp_s_a_1_7?ie=…
Ik heb een afspraak met een vriend van mijn oom dus daar kan ik even mee mee kijken met waxen. Het lijkt me erg leuk om te doen

*bericht bewerkt door SkiSusanne op 29 jan 2018 10:07

Top! Veel plezier! Ik zie dat er echt talloze vergelijkbare setjes zijn, die onderling volgens mij niet zoveel verschillen. Veel dingen zijn ook persoonlijk (instelbare vs vaste hoek, borstels etc).

Ik vind het ook een fijn karweitje, lekker rustgevend :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Skiklemmen wil je trouwens wel hebben, zijn bij de Decathlon 60 euro, en dat maakt het een stuk gemakkelijker om te werken. Je staat wat meer op de juiste hoogte voor je rug, en de ski op de zijkant leggen gaat ook een stuk eenvoudiger. Ik heb het eerst ook zonder klemmen in een workmate gedaan. Het lukt wel, maar handig is anders. Je mist in het setje hierboven trouwens nog de diamantvijlen. En die hoeveelheid wax is wel érg mager.

*bericht bewerkt door Robert7 op 29 jan 2018 10:12

@robert7 ik was zeker nog van plan om meer wax te kopen. Ik heb op amazon ook klemmen gevonden. Bedoel je zulke klemmen? Omgerekend zijn deze 48,- https://www.amazon.com/gp/aw/d/B076B17YNH/ref=pd_aw_fbt_468_…

@robert7 ik was zeker nog van plan om meer wax te kopen. Ik heb op amazon ook klemmen gevonden. Bedoel je zulke klemmen? Omgerekend zijn deze 48,- https://www.amazon.com/gp/aw/d/B076B17YNH/ref=pd_aw_fbt_468_…

@roy83 ik heb er nog een gevonden en bij deze zitten meer borstels (ook een met paardenhaar)
En het waxijzer is wat groter, dus ik denk zelf dar deze beter is. Deze is omgerekend 75 euro https://www.amazon.com/gp/aw/d/B01M59DAJO/ref=mp_s_a_1_7?ie=…
Ik heb een afspraak met een vriend van mijn oom dus daar kan ik even mee mee kijken met waxen. Het lijkt me erg leuk om te doen

SkiSusanne op 29 jan 2018 10:03

Waar laat je deze set bezorgen ?

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp op het kantoor van mijn vader

ik heb op waxenenslijpen.nl de universele wax gekocht, enkele jaren geleden. 1kg voor ±40€. Sommige zullen dit misschien als goedkoop spul bestempelen, wat hoogstens gebruikt wordt voor een hot-scrape, maar dat mogen ze zelf weten: ik heb er al enkele jaren mijn snowboard en de ski’s van vriendin mee gedaan, en ik glij iedereen voorbij (die het overigens niet zelf waxen maar in de winkel laten doen)! voor de recreant lijkt me dat prima, en dan kun je even vooruit :)

@SkiSusanne: Zulke bedoelde ik inderdaad. Zorg overigens ook voor een goed snijvaste handschoenen. Scheelt krassen. Ik gebruik overigens ook universele wax, net als @Juul hierboven, en dat glijdt als een paling in een emmer snot so to say.

*bericht bewerkt door Robert7 op 29 jan 2018 11:16

Ik heb nog een twee vraagjes, hopelijk hebben jullie hier antwoord op😊

  1. Op hoeveel graden moeten ski’s geslepen worden en wat bepaald dat. Staat het in de technische gegevens of is het afhankelijk van je niveau?
  2. Hoeveel ski’s kun je ongeveer waxen met 100 g wax?
  3. Is een wax remover of base cleaner noodzakelijk?

*bericht bewerkt door SkiSusanne op 29 jan 2018 14:46

Wat een fijne set die van Demon. Helaas op amazon.co.uk niet verkrijbaar maar ik zoek nog even door in EU

Over die graden staan hele topics vol. Je kan vaak online wel vinden welke hoek je ski’s af fabriek hebben, als je dat aanhoudt zit je altijd goed. Ik gebruik wax remover alleen maar om mijn garagevloer schoon te maken, ik denk dat je prima zonder kan.

Ik heb geen idee hoeveel ski’s je met 100gram kan waxen, eigenlijk.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie