Tips Kleinwalsertal

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kleinwalsertal - Oberstdorf

Hoi allemaal!

Volgende maand is het weer zover, wintersport. Dit jaar gaan we voor het eerst naar het KWT. We verblijven net boven Riezlern, naast het dalstation van de combibahn Parsenn.

Aangezien we dus onbekend zijn in het gebied, ben ik wel benieuwd naar ervaring, tips etc. Denk bijvoorbeeld aan ‘niet te missen’ pistes, leuke restaurantjes, eventueel gezellige bar voor na het skiën. Kortom: de tops van dit gebied.

Ik ben jullie alvast dankbaar

Let it snow

Gezellige bar is snel klaar:
Schirmbar naast de cabinebaan Kanzelwand Platform heet die tent dacht ik. Is zo’n beetje de enige serieuze apresski.

Sonna Alp om te lunchen. Lokale gerechten, geen wurst of schnitzel.

Ifen is een gebiedje om zeker te bezoeken, landschappelijk erg mooi.

Verder ligt er nu zoveel sneeuw dat het dalgebied naar Walmendingerhorn makkelijk te doorkruisen is.

Ifen is inderdaad mooi. Daarnaast even naar Duitsland skiën ;-) Leuk gebied, maar het kan zijn dat je af en toe even de bus moet nemen.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Ik sluit me helemaal aan bij eerste drie tips van @Hessel.

Kan dit nog aanvullen met koffie/choco barretje tegenover dalstation Kanzelwand. Wil je lekker avond eten in een authentiek restaurant dan raad ik je de Walserstuba aan (direct op hoek bij Parsenn Bahn)!

Veel plezier in het mooie KWT!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Sonna alp bij de zaferna lift (Mittelberg)
Ifen
Söllerect vindt ik een don’t doordat als het de sneeuwkwaliteit overal goed is, is hij daar (meestal) slecht doordat het bergstation op ongeveer op de hoogte ligt van de andere dalstationnen.
Vorig jaar ben ik er voor het laatst geweest, toen waren de restaurants bij Ifen nog niks waard. Beneden de lift was het wel leuk. Nu is alles vernieuwd en daardoor misschien beter geworden. Ik ben de naam even kwijt van dit restaurant (zelfbediening).

Via de kanzelwand naar boven. P.12, P11. Bierwangbahn, P7a, Pf, P1, weer helemaal naar boven en dan kanzelwand dalafdaling.

De kanzelwand dalafdaling is aan het einde van de dag wel snel slush omdat iedereen er na beneden moet. Het is dus leuk om hem voor de lunch ofzo hem al een keer te doen.

Veel plezier in Kleinwalsertal.

Ski you later!

Dank voor alle tips tot dusver!

Ik heb nog een beetje zitten kijken naar de nebelhorn. Uitzicht op de top moet mooi zijn, maar is het de trip waard? Met de auto naar dalstation, 3 oude cabines naar boven… iemand ervaring met de pistes daar, zijn ze de moeite waard?

Let it snow

Geen idee. Vanuit KWT nooit naartoe geweest omdat ik eigenlijk me altijd prima kan vermaken op de Kanzelwand/Fellhorn, Ifen en Heuberg/Walmendingerhorn.
Persoonlijk denk ik dat het na alle moeite wat kan tegenvallen maar misschien is dat ook wel omdat ik het gewoon niet ken.

De Nebelhorn is niet bepaald de leukste plek waar ik ooit geweest ben. Vanuit het gezellige KWT heb je het gevoel dat je het Oostblok in rijdt. De oude gondel, een soort bunker, staat op een grijze grauwe parkeerplaats… en dat gevoel blijft. Boven is het wel mooi inderdaad. Maar wij wisten niet hoe snel we naar beneden moesten (allemaal zwart) om vervolgens over een veel te lang, met gore matten aangelegd wandelpad, langs verlaten gebouwen naar de parkeerplaats terug te gaan… Auto in en en snel terug naar het gezellige KWT. Pistes waren overigens best ok.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Verdere tips.

Vermijd de verplaatsing per ski van Walmendingerhorn richting Heuberg. Ik vind dat (ondanks dat ik een offpiste doorsteekje weet) best een ergerlijk stukje. Andersom is ook glijden en prikken, maar veel minder erg.

Met mooi weer, zeker in het weekend is het onderaan de Ifenbahn een gezellige boel, echt wel een groot feestje voor KWT begrippen.

Overdag, kan het met mooi weer ook wel eens gezellig zijn op het Mittelstation van de Kanzelwand, bij het carouselletje, maar is niet heel bijzonder. Wel op tijd de Gipfel terug pakken 😉, want is anders een behoorlijk tijdje in de bus.

Een lekkere lunch kun je ook krijgen bij Hotel Birkenhohe halverwege de Parsenbahn afdalingen (is minder prijzig dan het avondmenu doet vermoeden, maar niet goedkoop).

De lekkerste afdalingen zijn de beide Kanzelwand dalafdalingen. Ifen zal nu met de nieuwe liften ook een stuk beter zijn.

Houd je van offpiste, dan is de Walmendingerhorn heel erg gaaf. De route terug naar de gondel is erg leuk, maar je kunt ook naar Ifen vanaf hier. Een gave route waar de sneeuw lang goed blijft.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Thanks!
@shane lekker verhaaltje over de nebelhorn hahah! tzt nog maar eens bekijken of ik richting Oostblok ga (moet ik net wat tijd over hebben)

Ik ben (helaas) met familie op pad, dus Off piste zit er niet in. Zou überhaupt met een gids moeten, mijn kennis is nog niet op dermate niveau om er zelf op uit te trekken.

Na het ‘feestje’ onderaan Ifen is het denk ik wel noodzakelijk de bus terug te pakken? Met ski lijkt me niet mogelijk!?

Bedankt in ieder geval

Let it snow

Ja, je moet daarvandaan wel een klein stukje met de bus terug. Eventueel kun je na 3 minuten bus weer op de ski stappen bovenaan de Parsenbahn voor het laatste stukje terug.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hoezo raad je het stuk van Walmendingerhorn naar Heuberg af @shane? Niet het meest uitdagend of fijnste stukje piste wat ik ooit gedaan heb, maar zelfs voor mij als snowboarder echt prima te doen!

Wat @Rene zegt. Je kunt het hele stuk prima doorglijden. Niet spannend maar zeker geen prikpad. Altijd beter dan met de bus.

Nouja @Rene, misschien is dat ook wel een persoonlijk dingetje inderdaad en ik bedoelde eigenlijk terug naar Parsenn. Ik ben wel eens onderaan de Buhlalpe skiroute verbleven, wellicht is dat de oorzaak ;).

Dan betekent even naar Ifen namelijk: Slepertje, traverseren en prikken richting de grote gondel, doorsteken richting het kinderloopbandje om op het pad te komen. Beetje glijden en prikken richting Zaferna, stoeltje omhoog, glijden met af en toe een paar bochten naar de Sesselbahn Heuberg. Glijden richting bergstation Parssenbahn, je wilt niet prikken, dus toch maar even de best lekkere, maar korte rode Hubertuspiste meepakken (eindelijk skien :)). Liftje omhoog, oversteken richting de bus naar Ifen. Paar minuten bus en vervolgens (voorheen) 2 heel langzame stoeltjes naar de top van Ifen…

In ieder geval, ik time liever de bus door bovenop Walmendingerhorn een paar keer een extra liftje te doen om me vervolgens in nog geen 5 minuten onderaan de Parsenbahn af te laten zetten.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nouja @Rene, misschien is dat ook wel een persoonlijk dingetje inderdaad en ik bedoelde eigenlijk terug naar Parsenn. Ik ben wel eens onderaan de Buhlalpe skiroute verbleven, wellicht is dat de oorzaak ;).

Dan betekent even naar Ifen namelijk: Slepertje, traverseren en prikken richting de grote gondel, doorsteken richting het kinderloopbandje om op het pad te komen. Beetje glijden en prikken richting Zaferna, stoeltje omhoog, glijden met af en toe een paar bochten naar de Sesselbahn Heuberg. Glijden richting bergstation Parssenbahn, je wilt niet prikken, dus toch maar even de best lekkere, maar korte rode Hubertuspiste meepakken (eindelijk skien :)). Liftje omhoog, oversteken richting de bus naar Ifen. Paar minuten bus en vervolgens (voorheen) 2 heel langzame stoeltjes naar de top van Ifen…

In ieder geval, ik time liever de bus door bovenop Walmendingerhorn een paar keer een extra liftje te doen om me vervolgens in nog geen 5 minuten onderaan de Parsenbahn af te laten zetten.

Shane op 31 jan 2018 09:40

Ja dan is het inderdaad een lange tocht naar Ifen. Ik heb op foto de plek ingetekend (rode rondje) waar wij zitten. Zou het mogelijk zijn de weg over te steken en verder te skiën tot aan de accommodatie (mits er sneeuw ligt natuurlijk)? Lijkt me redelijk open en vlak veld… scheelt weer stukje lopen.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/10e6564500c4b9c433576576...

*bericht bewerkt door JurrianvanLoo op 31 jan 2018 10:35

Let it snow

Nee, je moet echt even lopen :)

null

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ah jawel jo 😜

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/3d1b7f5a6b516d1f505a755d...
https://cdn.wintersport.nl/forum/20/440b02bee7531a45fe6478c9...

Let it snow

Nee dat gaat niet lukken…al zou het sneeuwtechnisch gaan, je moet over een stukje land van iemand die het niet zo heeft op passanten. De hoteleigenaar van het hotel midden op de foto vertelde me eens dat hij daar met een hooivork vanaf werd gejaagd toen hij er landde met zijn parapent :D

Haha @Hessel! Maar ook via deze weg moet je eerst dat heuveltje op de achtergrond opklimmen. Dat gaat best een stukje omhoog. :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nee dat gaat niet lukken…al zou het sneeuwtechnisch gaan, je moet over een stukje land van iemand die het niet zo heeft op passanten. De hoteleigenaar van het hotel midden op de foto vertelde me eens dat hij daar met een hooivork vanaf werd gejaagd toen hij er landde met zijn parapent :D

Hessel op 31 jan 2018 11:38

Hahaha dan blijf ik er ver uit de buurt 😂

Let it snow

@hessel, @rene, @shane

Ik hoop toch dat jullie het met mij eens zijn dat een tochtje van Walmedingerhorn naar bergstation Parsenn niet langer dan 20 min (incl 5 min Zafernalift) hoeft te duren? 2 min lopen naar bushalte richting Ifen en dan wel afhankelijk van bustijden. Ik heb dat tochtje meermalen met de kinderen gedaan, niks mis mee toch?

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Zoals ik hem omschrijf toch wel een paar minuutjes langer @Peter30, maar het is een beetje een gekleurde boodschap zoals ik hierboven al schreef. Ik vond het te lang duren en ging er ook nog eens van zweten 😉, dus ik sla dat uurtje heen en terug liever over.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wij gaan straks met de Krokus ook naar KWT. Het viel mij op dat de Superschnee skipas (dat is oa. KWT, Allgau, Oberstaufen, Oberjoch, Hornerdorfer, Tannheimertal en nog wat kleine gebiedjes) voor volwassenen goedkoper is dan alleen een de skipas voor het KWT. Voor kinderen is het dan weer duurder…?? Maar zijn er ervaring hier of het de moeite loont om ook eens een dagje naar die ander gebiedjes te rijden of is KWT voldoende met twee kinderen van 8 en 10?

Aequilater Nubila

Ik ben van deze gebieden alleen in Kleinwalsertal geweest maar ik kan je wel vertellen dat alleen Kleinwalsertal genoeg is voor een hele week.

Ski you later!

@shane, welke route neem je als je van de walmerdingehorn naar Ifen gaat skieen?

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Naar Ifen is er geen route die je kan skiën volgensmij. Voor de ingang van de lift is namelijk een lange (platte) parkeerplaats. Je kan tot de parsennbahn skiën. Je kan vanaf daar een korte pendelbus nemen die gratis is met je skipas.

*bericht bewerkt door tessaneedssnow op 04 feb 2018 13:32

Ski you later!

@Ray-boers vlak onder het bergstation van de Walmendingerhorn baan duik je linksaf het terrein in, stukje traverseren om vervolgens af te dalen richting de achterste parkeerplaats van Ifen 😀.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Is het mogelijk voor je om deze op een afbeelding aan te geven? Heb wel een vermoeden waar je langs gaat.

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

@ray-boers

Daar moet ook ergens een verslag van zijn op dit forum, met foto’s. Zal straks nog even zoeken

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen
Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Daar zit hij in elk geval niet bij @Ray-boers @Peter30, maar zo kun je er inderdaad ook heen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie