Skikoffers, hoe op te bergen......

Sinds geruime tijd maak ik gebruik van een skikoffers om jaarlijks het materiaal meerdere keren naar Wintersport mee te nemen.
Vaak leen ik de koffer ook aan vrienden uit en ook in de zomer worden de dakrails en het koffer gebruikt voor vakanties. Normaal gesproken bewaarde ik de skikoffer in mijn ouderlijk huis in de kelder. Echter ben ik recent verhuisd en de skikoffer moest ook maar mee.

Helaas geen kelder in mijn nieuwe woning maar wel een garage, daar moest de skikoffer maar komen te staan. Z’n skikoffer moet natuurlijk wel op een goede manier opgeborgen worden en daar heb ik mij hoofd over gebroken, Google speurtochten leverden dure en omslachtige opberg systemen op: https://roofboxguide.com/how-to-store-a-roof-box/
De goedkoopste variant daar z’n € 30,-- á € 35,–. En dat is dan ook nog eens onhandig icm. met de garage poort. Dat zou en moest goedkoper kunnen.

In der loop der jaren al wat rails versleten en had dus een paar Thule Squarebars over en opeens had ik het:

4 duimschroeven met borst en 2 Thule Squarebars verder is dit het resultaat:

null

null

null

En indien nodig kunnen de Squarbars ook gedemonteerd worden om weer op een auto gezet te worden :)

Pray for Snow!

Als je de hoogte hebt…
Eens in de zoveel tijd verkoopt Aldi een ophang/ onderhoud systeem om fietsen op werkhoogte te takelen. Kost 7 of 8 Euro. Die heb ik creatief aangepast.
Jan

Voor de mijne had ik een horizontale variant: In de schuur aan het plafond
Bij de huidige auto niet meer nodig, dus (1) skibox de deur uit en (2) stoot m’n hoofd niet meer.

Rob

Voor de mijne had ik een horizontale variant: In de schuur aan het plafond
Bij de huidige auto niet meer nodig, dus (1) skibox de deur uit en (2) stoot m’n hoofd niet meer.

RCGrootveld op 1 feb 2018 22:09
  1. Zonder skibox op het dak ken je veel harder over de autobahn vliegen😃
LA NORMA😍☃️

Ik heb gelezen dat je ze horizontaal moet stockeren, dit om vervorming tegen te gaan.

Is die koffer zo zwaar dat je er een krik bij nodig hebt??

Übung macht den meister!!!

Ik heb gelezen dat je ze horizontaal moet stockeren, dit om vervorming tegen te gaan.

eljefke op 2 feb 2018 06:43

dit klopt inderdaad. Dit staat ook in de boekjes welke je er bij krijgt. Zodra het geheel vervormd is de kans weer groot dat de koffer open klapt tijdens het rijden met alle gevolgen van dien

Mijne ligt gewoon op de grond in de opslag :)

Ik heb gelezen dat je ze horizontaal moet stockeren, dit om vervorming tegen te gaan.

eljefke op 2 feb 2018 06:43

dit klopt inderdaad. Dit staat ook in de boekjes welke je er bij krijgt. Zodra het geheel vervormd is de kans weer groot dat de koffer open klapt tijdens het rijden met alle gevolgen van dien

Leon3 op 2 feb 2018 08:50

Van thule dan?!

Wij hebben en hapro en een hapro ophangsysteem welke een verticale muurbevestiging betreft…

*bericht bewerkt door Jst81 op 02 feb 2018 09:11

Ik heb gewoon 2 stellingkasten staan waar mijn box boven op ligt… werkt voor ons prima!

@jst81. Dit hebben ze inderdaad in het assortiment gehad, maar volgens mij al tijdje uit de handel. Nu ook een horizontaal ophangsysteem.

in de praktijk zal het allemaal niet zo’n vaart lopen met vervormen bij verticale opslag, maar er wordt wel voor gewaarschuwd

Ik heb een paar sjorbanden met haken aan het plafond gemaakt. Met de banden slap kan ik de koffer er zo inhangen en dan takel ik ‘m omhoog.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/0ecfaa9d650cfd449562de98...

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Bij de verticale opslag zit het probleem meer in dat die dan op de grond staat en zo vervormt, wanneer de dakkoffer verticaal opgehangen wordt is de belasting anders waardoor die niet negatief vervormt.

Heb zelf twee Thule Ranger 500 boxen op het dak liggen. Garages zijn niet vanzelfsprekend in de Randstad dus ben gebonden aan mijn beperkte kelderruimte. Opgevouwen nemen ze weinig plaats in en voor vervorming hoef je niet bang te zijn. En als de kelder vol staat zijn ze evt nog in een kast of onder het bed te schuiven. Tezamen goed voor 520 liter extra bagage mee. Enig nadeel. Als ze leeg op het dak liggen en je hebt een week sneeuwval kunnen ze zich behoorlijk vullen met een laag sneeuw.

?? 2023

Ik heb 25 jaar een thule skibox gehad die de eerste 18 jaar verticaal op de grond heeft gestaan. Daarna nog 7 jaar horizontaal op de vloer. Toen begaf hij het. Of dat door de eerste 18 jaar komt weet ik niet. Maar 25 jaar voor een skibox vind ik niet slecht😉

Omdat de skikoffer vast zit aan zijn originele ophangpunten is dit niet anders dan op een auto monteren en er mee over de snelweg rijden.
Ik heb ook gekeken naar die horizontale omhangsystemen/takels maar vond dat iets minder praktisch. Bedoeling hiervan was meer te laten zien dat er geen dure systemen nodig zijn.

Pray for Snow!

Ik heb een paar sjorbanden met haken aan het plafond gemaakt. Met de banden slap kan ik de koffer er zo inhangen en dan takel ik ‘m omhoog.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/0ecfaa9d650cfd449562de98...

iorusroos op 2 feb 2018 12:22

De koffer zal prima hangen zo maar ik maak me meer zorgen om de ski’s die er zo bij liggen. ;)

Übung macht den meister!!!

Ik heb een paar sjorbanden met haken aan het plafond gemaakt. Met de banden slap kan ik de koffer er zo inhangen en dan takel ik ‘m omhoog.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/0ecfaa9d650cfd449562de98...

iorusroos op 2 feb 2018 12:22

De koffer zal prima hangen zo maar ik maak me meer zorgen om de ski’s die er zo bij liggen. ;)

RFKANGOO op 3 feb 2018 09:16

Hoe ze liggen is niks mis mee maar waar ze liggen zonder bescherming is een ander ding.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik heb een paar sjorbanden met haken aan het plafond gemaakt. Met de banden slap kan ik de koffer er zo inhangen en dan takel ik ‘m omhoog.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/0ecfaa9d650cfd449562de98...

iorusroos op 2 feb 2018 12:22

De koffer zal prima hangen zo maar ik maak me meer zorgen om de ski’s die er zo bij liggen. ;)

RFKANGOO op 3 feb 2018 09:16

Hoe ze liggen is niks mis mee maar waar ze liggen zonder bescherming is een ander ding.

Peter30 op 3 feb 2018 11:35

Die koffer hangt top want heb hem zelf ook zo hangen😉
Over de ski’s: die hangen ook prima en bescherming niet nodig,
zolang de ruimte maar niet te vochtig is!😃

LA NORMA😍☃️
  1. Zonder skibox op het dak ken je veel harder over de autobahn vliegen😃
Piefke op 2 feb 2018 03:22

Kun … 😃

Rob

Tja, ik vraag me af wat er mis mee zou zijn? Heb altijd begrepen dat ski’s horizontaal bewaren beter is. Kanten komen zo niet op elkaar. Garage heeft veel verse lucht, kan koud zijn maar daar kunnen ski’s meestal wel tegen 😉
Als iemand er meer verstand van heeft dan hoor ik het graag. Vond het zelf wel een mooie oplossing.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

@iorusroos

Begrijp me niet verkeerd, ik vind ze prima liggen. Alleen zijn ze (met name dan de bindingen) niet beschermd tegen stof en vuil wat je in een garage natuurlijk wel tegenkomt.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@iorusroos

Begrijp me niet verkeerd, ik vind ze prima liggen. Alleen zijn ze (met name dan de bindingen) niet beschermd tegen stof en vuil wat je in een garage natuurlijk wel tegenkomt.

Peter30 op 3 feb 2018 20:02

Hoe wil je deze dan nog apart beschermen? In een skitas bewaren?
Volgens mij op dit forum juist gelezen dat je ze er uit moet halen om te voorkomen dat er condens gaat ontstaan in de ski/board bag.
Volgens mij een droge, koele ruimte moet voldoende zijn.

Pray for Snow!

Ik heb ze inderdaad in mijn ski-bag zitten met de rits iets geopend. Einde seizoen goed laten drogen en in een droge ruimte, in mijn geval op kamertemperatuur, zul je geen last van condens krijgen. Ook krijgen ze een waxlaagje mee voor hun zomerslaap😉

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik heb aan het plafond in mijn schuur het ophangsysteem van Thule, als ik terug kom van vakantie (zomer of winter) dan hang ik de koffer daar weer op.

https://www.thule.com/nl-nl/nl/cargo-carrier/car-top-carrier…

Ik heb aan het plafond in mijn schuur het ophangsysteem van Thule, als ik terug kom van vakantie (zomer of winter) dan hang ik de koffer daar weer op.

https://www.thule.com/nl-nl/nl/cargo-carrier/car-top-carrier…

michelr op 5 feb 2018 11:13

Is het die € 136,95 echt waard, kijkend naar prijs/kwaliteit verhouding?

Pray for Snow!

null

Plaats een reactie