Skihelm met of zonder vizier, de voor-en nadelen

Hallo!

Wat zijn jullie ervaringen/meningen met een skihelm met vizier? Of zouden jullie toch liever gewoon losse helm met bril kiezen?
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening. Ik neig meer naar losse helm en skibril, maar dat is meer een gevoel (een vizier ziet eruit alsof je gaat motorrijden, ziet er zo mega uit, maar wellicht heb je wel meer zicht daardoor)

ik zag dat Salomon een nieuw model met vizier heeft, de eerste die ik mooi vind, de driver. Het lijkt mij ideaal. Ik heb altijd last van de skibril in combinatie met de helm. Bril zit redelijk goed, maar de helm drukt hem vaak naar beneden. Heb om die reden nu een nieuwe helm gekocht met iets meer ruimte, maar ik ben bang dat die weer niet helemaal goed aansluit.Dus ik blijf modderen met losse bril en helm en lees graag even mee.

*bericht bewerkt door Anki op 06 feb 2018 11:17

Ik heb de afgelopen skivakantie voor het eerst een Uvex skihelm met vizier gebruikt. Perfect zicht bij zowel zon als bewolking. Uiterst handig in gebruik. Er zijn er inmiddels van Uvex die voor alle weersomstandigheden geschikt zijn (zie de webside vanUvex).
Enige waar ik op moet letten zijn de lagere telecabines bij een omhoogstaand vizier. Kan schade opleveren.

Hen48

Toevoeging: ben ook brildragend. Geen probleem.

Hen48

Ben als brildrager ook voorstander van een vizier.
Met een skibril had ik altijd meer last van aangedampte brilglazen wanneer je even stilstond.
Een vizier geeft dan weer veel meer ventilatie.

Nadeel: bij koud weer of harde sneeuwval, geeft deze “ventilatie” ook spleten waar ijzige lucht of zelfs sneeuw door naar binnen kan.
Op deze meer extreme dagen schoef ik het visier gewoon af (1 minuutje werk) en grijp ik terug naar een echte OTG skibril.

Nog een voordeel van een visier: je kan er makkelijk een zonnebril onder dragen zodat je snel kunt switchen van donker/helder wanneer de zon acher de wolken verdwijnt of je een donker dal inskiet. Natuurlijk kan je dat ook door 2 skibrillen in je rugzak te steken, maar niet veel mensen zullen dit doen.

Glide on!

Ook ik draag een bril. En had steeds last, dat mijn bril besloeg, vooral bij stil staan
nu heb ik aan de zijkanten de foam verwijderd, van mijn skibril, en heb aanzienlijk minder last

*bericht bewerkt door marie-louise op 06 feb 2018 12:43

Ik had een skihelm met vizier van human nature (van de ANWB ) Zat perfect ik was er als brildrager gelukkig mee,maar alleen bij mooi weer. Na een paar uur in slechter weer vond ik het een groot drama. Het vizier besloeg of druppels aan de binnenzijde,als je hem een keer open had gedaan ,omdat de foam rand nat werd .Tot overmaat van ramp ging ook de schroef bevestiging van het vizier stuk kon niet goed vast gezet worden meer. Dus terug gebracht , maar kon niet gemaakt worden.Had de keuze nieuwe helm of geld terug.Heb voor het geld gekozen. Voor mij even geen vizier helm meer .

Ik denk dat humane nature niet model kan staan voor dit soort helmen.

Hen48

Sinds kort een Bollé vizierhelm. Geleverd met 2 categorieën lenzen. Ik ben er heel blij mee en zeer tevreden. Wat een gemak en comfort tov mijn oude helm met goggles!

Heb al heel wat goggles geprobeerd maar nog nooit heeft er een lekker gezeten.

*bericht bewerkt door Jst81 op 06 feb 2018 19:15

Al aantal jaren een CP helm met vizier en ben ook brildrager. Bevalt super goed behalve bij veel sneeuwval ( constante sneeuwval) en/of dikke mist. Dan schroef ik het vizier er af ( doe dit in de ochtend voordat ik ga skien) en zet mijn Oakley op (type Flightdeck met Prizm Rose lens - zeer goede lens voor sneeuw tot zelfs zon/bewolkte omstandigheden). Nooit last van beslagen vizier ook niet bij beperkte sneeuwval. Goede afdichting is dan wel belangrijk. Mijn CP heeft dat in elk geval en ik weet dat KasK ( heeft mijn vrouw) dat ook heeft. Als gedurende de dag het weer echt om slaat ( dus veel sneeuw of mist) dan zet ik het vizier omhoog en gebruik ik een Adidas sportbril ( met dan oranje lens) met inzetglaasjes. Komt zelden voor dat dit moet.

Ook skibrillen heb je tegenwoordig in “oversize” formaten voor een breed gezichtsveld. Alleen heb je dan wel de uitdaging dat de combinatie helm en skibril goed op elkaar moeten aansluiten. Dit probleem heb je niet met een vizier (hoogstens de pasvorm van de helm) en eventueel als je brildragend bent of het vizier goed over je (grote/kleine) bril heen valt te schuiven (verschilt per merk hoe krap of ruim het vizier valt).

Persoonlijk vind ik een vizier heel prettig zeker bij droge condities. In tijden van stevige sneeuwval heb ik met mijn huidige vizierhelm (Sinner Crystal die ik 2 jaar geleden heb gekocht) last van sneeuw die door een spleet aan de bovenkant van het vizier (daar zit geen afsluitstrip o.i.d.) toch binnendringt en zorgt voor druppels/sneeuw opbouw aan de binnenkant van het vizier en dus beslaan en slecht zicht… In dit soort condities verlang ik weleens terug naar de goede oude goggle…

Overigens ben ik nu aan het zoeken naar een vizierhelm met een betere afdichting/bescherming tegen slechte weer condities en het liefst een variovizier.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Vizier is #%*&!#%. Er komt altijd lucht tussendoor en veroorzaakt tranende ogen. Nooit aan beginnen.

@RRski. Het is ook wel een heel bijzonder type.

Hen48

Met vizier overigens nooit last gehad van tranende ogen door (overmatig of ongewenste) lucht tussendoor (een beetje luchtcirculatie is prettig, ontwasemd een aan de binnenkant beslagen vizier tijdens het skiën). En ik haal vrij hoge snelheden (=ruim 80 km/u) tijdens carven, kortom genoeg sterke luchtwervelingen langs het vizier. Dus deze negatieve ervaring heb ik niet i.t.t. RRski…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Vizier is #%*&!#%. Er komt altijd lucht tussendoor en veroorzaakt tranende ogen. Nooit aan beginnen.

RRski op 6 feb 2018 22:43

Onzin totaal geen last van

Ik ben sinds vorig jaar ook brildrager geworden met de nodige ongemakken sindsdien tijdens het skiën met een goggle , ik heb mij zaterdag bij aankomst in Livigno hier een helm met meekleurend vizier gekocht van het merk Slokker en ben er zeer tevreden over, er al mee in volle zon en lichte sneeuwval geskied , dit viel reuze mee en ben dan ook zeer tevreden over mijn aankoop 😊😎

Ik heb een Bolle helm met vizier, Beviel perfect totdat ik aan het skien was in een forse sneeuwbui met kleine vlokjes of met wat sneeuwregen. Terug gegaan naar de winkel en zij hebben via de leverancier stripjes besteld (service) waardoor er een betere afsluiting zat tussen de schaal van de helm en het vizier. Nu is het weer perfect. Ik zag overigens dat de huidige modellen van bolle standaard een goede afdichting hebben.

Ik heb zelf nooit last van tranende ogen door tocht of iets dergelijks. Ik vind het ruimere zicht dankzij het vizier ook prettiger dan kijken door een skibril.

Ben ook op zoek naar een vizierhelm. Zoiets:

null

Iemand tips?

Als brildrager ben ik erg blij met vizierhelm (helaas verdragen mijn ogen geen lenzen). Met gogle toch altijd het gevoel oogkleppen op te hebben. Vind vizier alleen minder geslaagd in diepe offpiste poeder. Zeker als je onverhoopt een koprol maakt:p

opvallend dat voornamelijk brildrager een vizierhelm dragen

ik ben geen brildrager (wel lenzen) en zou niet meer zonder een helm met vizier willen. Ik heb wel een kwalitief goede helm aangeschaft (KASK) met 2 verschillende vizieren voor zon of sneeuwcondities. Geen enkel last van kieren of iets dergelijks, viziertje naar beneden klappen en gaan met die banaan :)

MW Janssen

ik ben geen brildrager (wel lenzen) en zou niet meer zonder een helm met vizier willen. Ik heb wel een kwalitief goede helm aangeschaft (KASK) met 2 verschillende vizieren voor zon of sneeuwcondities. Geen enkel last van kieren of iets dergelijks, viziertje naar beneden klappen en gaan met die banaan :)

mwjanssen op 7 feb 2018 10:42

@mwjansen Ook met slecht weer?

Mijn vrouw was toe aan een nieuwe skibril en dan ontstaat ook de vraag, waarom geen nieuwe helm met vizier. We hebben een Julbo geprobeerd maar het viel op dat als het vizier ook maar een beetje iets raakt hij dan iets omhoog gaat met als gevolg een spleet tussen de helm en het vizier. Hoe zien jullie dit? is dit ook jullie ervaring of is dit dan een helm die met vizier niet goed past ?

Mijn vrouw was toe aan een nieuwe skibril en dan ontstaat ook de vraag, waarom geen nieuwe helm met vizier. We hebben een Julbo geprobeerd maar het viel op dat als het vizier ook maar een beetje iets raakt hij dan iets omhoog gaat met als gevolg een spleet tussen de helm en het vizier. Hoe zien jullie dit? is dit ook jullie ervaring of is dit dan een helm die met vizier niet goed past ?

Mischa op 8 feb 2018 20:57

Dit had ik met alle Kask en Casco helmen. Nu met mijn Bollé geen last van. Zal dus idd aan de pasvorm liggen.

Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal omdat ik mijn Uvex skihelm met vizier online heb gekocht. Bij een hoofdomvang van 58 had ik gelezen dat je dan beter de variabelen 58t/m 60 kunt nemen i.p.v 56t/m 58. Dus de grotere maat. De pasvorm van de helm is allereerst dus belangrijk. Je zou dan mogen veronderstellen dat het daarbij behorende vizier goed zal passen. Ik moet met mijn hoofdomvang van 58 de helm dus op de kleinste maat afstellen. Ik heb weleens het gevoel dat de helm toch nog ietwat te ruim zit, maar kan hem dan niet meer kleiner afstellen. Het vizier sluit goed aan maar ik had tijdens het gebruik weinig wind en 4 van de 6 dagen zonnig weer. Heb dus niet bij alle omstandigheden kunnen testen. Mijn advies is in elk geval om meerdere merken te passen en zeer kritisch te kijken naar de pasvorm van de helm. Wat de verschillende weersomstandigheden betreft is het natuurlijk ook een kwestie van geld wat je er aan wilt besteden. Als ik vanuit volle zon in een schaduwdeel kom merk is wel verschil in het zien/herkennen van het reliëf. Het brede gezichtsveld ervaar ik wel als zeer positief. En het is natuurlijk eel even wennen. Het gebruiksgemak staat buiten kijf.

Hen48

maar het viel op dat als het vizier ook maar een beetje iets raakt hij dan iets omhoog gaat

Mischa op 8 feb 2018 20:57

Wat bedoel je daarmee? Wat raakt hij dan bv?
Weet je welke Julbo het was?

Het mooie van de nieuwe Salomon is dat hij anders scharniert, hij zit heel plat over de helm als het vizier omhoog staat en is dan ook helemaal afgesloten. Wordt geleverd met een zonnen glas en een voor bewolkt/sneeuw weer. Mijn zoon en neef zijn zeer tevreden. Er zou eigenlijk nog een damesmodel moeten komen voor een wat smaller gezicht ;)

Dienten Die Alte schule

maar het viel op dat als het vizier ook maar een beetje iets raakt hij dan iets omhoog gaat

Mischa op 8 feb 2018 20:57

Wat bedoel je daarmee? Wat raakt hij dan bv?
Weet je welke Julbo het was?

DrPhil op 8 feb 2018 22:24

Het was een Julbo Sphere en hij raakte bijvoorbeeld haar neus, maat van helm was wel goed. Denk dat het bij een helm met vizier nog belangrijker is dat je past past en nog is past, veel winkels hebben maar een beperkt assortiment dus dat is soms uitdagend…

Het mooie van de nieuwe Salomon is dat hij anders scharniert, hij zit heel plat over de helm als het vizier omhoog staat en is dan ook helemaal afgesloten. Wordt geleverd met een zonnen glas en een voor bewolkt/sneeuw weer. Mijn zoon en neef zijn zeer tevreden. Er zou eigenlijk nog een damesmodel moeten komen voor een wat smaller gezicht ;)

Elly3 op 8 feb 2018 22:55

Die is er! Ik heb hem op gehad. Het is de salomon mirage

Ik had een skihelm met vizier van human nature (van de ANWB ) Zat perfect ik was er als brildrager gelukkig mee,maar alleen bij mooi weer. Na een paar uur in slechter weer vond ik het een groot drama. Het vizier besloeg of druppels aan de binnenzijde,als je hem een keer open had gedaan ,omdat de foam rand nat werd .Tot overmaat van ramp ging ook de schroef bevestiging van het vizier stuk kon niet goed vast gezet worden meer. Dus terug gebracht , maar kon niet gemaakt worden.Had de keuze nieuwe helm of geld terug.Heb voor het geld gekozen. Voor mij even geen vizier helm meer .

ruudsan op 6 feb 2018 18:54

Wel netjes opgelost van ANWB, dat vind ik een compliment waard!

Peter Pos

Ik ski uit principe met losse goggle, vind die vizierhelmen er echt niet uit zien. Ben geen brildrager, maar kan wel voorstellen dat het voor die doelgroep een goede oplossing is, al zou ik hem dan nog steeds niet mooi vinden.

Plaats een reactie