Wat kun je op een indoorbaan oefenen

experts,
Ik vraag me af wat kun je niet oefenen op een indoorbaan en op een een echte piste wel met echte natuur sneeuw. Wat zijn de voordelen van een indoorskibaan en de voordelen van in de echte sneeuw.

Het voordeel van een indoorskibaan is dat ie dichterbij is dan echte sneeuw. Daar houdt het wel bij op :-)

Wat je niet kunt oefenen op een indoorbaan ligt natuurlijk redelijk voor de hand:

  • off-piste
  • lange runs
  • hoge snelheid
  • wisselende condities
  • stijle pistes

Het enige voordeel van een indoorbaan wat ik kan bedenken, is dat het dicht bij huis is.

Annoying skiers since 2003

Indoor kan je NIET trainen: poedersneeuw of steile hellingen (want dat heb je er gewoon niet). Volgens mij kan je verder alles, zij het met mate. Ook lange(re) bochten op hoge(re) snelheid. In Zoetermeer kan je er daar twee of drie van draaien op een lege baan, in Landgraaf wat meer. Buckels kan je er ook trainen, al heb je daar wel eens speciaal buckel- of wellenspoor voor nodig. Ik weet dat dat in Rucphen wel eens worden aangelegd voor buckelclinics (aangeboden door o.a. skitraining.nl).

Verder kan je de basis prima trainen. De verhouding afdalen/lift is alleen anders dan in de echte bergen, uiteraard.

ik sta wekelijks anderhalf uur op een indoorbaan en wat mij betreft is het antwoord heel simpel: techniek, techniek en nog eens techniek, uiteraard rekening houdend met de beperkingen van de baan qua hellingshoek en lengte.

Wij trainen met de vergevorderde groep vnl. op korte en lange gecarvede bochten, en als de gelegenheid zich voordoet op buckels. In het begin van de winter lagen er geregeld buckelstroken op Aspen, nu zijn deze wel weg, vermoedelijk wegens de drukte. Daarnaast wordt veel gewerkt op voeling met de ski’s en herkenning van fouten (waarna uiteraard verbeterd wordt), met als gevolg dat je automatisch beter en soepeler gaat skiën.

Het kan uiteraard niet op tegen de bergen, maar als Belg of Nederlander kan je nu eenmaal niet wekelijks in de alpen gaan trainen, dus is het de enige mogelijkheid om enige trainingsfrequentie te hebben.

En net die trainingsfrequentie zal je voelen op het moment dat je in de bergen aankomt

De grote indoorbanen worden in de zomer het speelterrein van professionele raceteams. Skitechnisch kan je indoor dus vol aan de bak.

Je hebt geen veranderende weers- of sneeuwomstandigheden, wat het ideaal maakt om aan techniek te schaven: de enige variabele is de skiër.

Verder kan je de basis prima trainen. De verhouding afdalen/lift is alleen anders dan in de echte bergen, uiteraard.

GiGi op 11 feb 2018 13:27

Ik denk dat de verhouding niet heel veel anders is. De pistes zijn in de alpen langer maar daardoor zit je ook langer in de lift.

Ik heb het al vaker gezegd en durf dat nog wel eens te zeggen. Zolang je niet het niveau hebt van een worldcup skiër of boarder valt er nog meer dan genoeg te leren op een indoorbaan.
Het is een sport van vooral veel meters maken. En dat kan meer dan prima op een indoorbaan.

Übung macht den meister!!!

Zelfs worldcuppers kunnen indoor wat leren. Op relatief vlak terrein skiën leer je heel goed je snelheid houden. Op vlakke stukken kun je veel meer verliezen dan je op steil terrein terug kunt winnen, zeker bij de technische disciplines.
Dus eigenlijk kun je indoor alles behalve poeder trainen.

Je kunt er ook uitstekend je reactievermogen testen bij alles wat er op de kleine ruimte om je heen gebeurt. Goed voor je conditie en voor je techniek. Goede voorbereiding om alvast wat voeling met de sneeuw te krijgen. Met wat muziek erbij is het ook altijd gezellig.
Kortom… Niks mis mee.

Hen48

Verder kan je de basis prima trainen. De verhouding afdalen/lift is alleen anders dan in de echte bergen, uiteraard.

GiGi op 11 feb 2018 13:27

Ik denk dat de verhouding niet heel veel anders is. De pistes zijn in de alpen langer maar daardoor zit je ook langer in de lift.

RFKANGOO op 11 feb 2018 15:56

Liften draaien indoor meestal tergend traag.

Wij hebben vorig jaar lessen op een indoor (rollerbaan) genomen. Dus niet in zoetermeer ofzo, gewoon in Den Bosch, voor zo’n band is niet veel ruimte nodig. We skien al ons hele leven maar wilde toch weer eens een lesje nemen. Voor je techniek is het super. Je kunt op hoge snelheid trainen, de helling kan worden versteld dus je kunt de omstandigheden aanpassen. Je leert veel op techniek, elk foutje wordt afgestraft. Wij hebben er samen veel plezier gehad en weer van geleerd. Ook goed om je benen goed te trainen vooraf, scheelt weer spierpijn 😉

Lijkt me alles behalve vervelende condities zoals slecht zicht, slush, ijzig en dat soort dingen.

Ski you later!

Ik heb me ooit wijs laten maken dat slechte sneeuw (wat dan ook) voor een deel specifieke techniek voor die sneeuw nodig heeft, maar bovenal een hele goede ski houding. Dat is indoor (sneeuw of rolbaan) heel goed te oefenen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mijn ervaring is dat je bij een indoor baan eigenlijk al weet hoe die erbij ligt. In de lift zie je al wat de situatie is. En de baan zelf is goed verlicht.

Dit is totaal anders met slecht zicht in onbekend gebied. Dan zal je op het laatste moment moeten corrigeren, vooral doordat je onverwacht uit balans gebracht wordt.

Natuurlijk helpt goede techniek, maar het reageren op onverwachte omstandigheden is toch iets was je in de praktijk moet leren.

Mijn ervaring is dat je bij een indoor baan eigenlijk al weet hoe die erbij ligt. In de lift zie je al wat de situatie is. En de baan zelf is goed verlicht.

Dit is totaal anders met slecht zicht in onbekend gebied. Dan zal je op het laatste moment moeten corrigeren, vooral doordat je onverwacht uit balans gebracht wordt.

Natuurlijk helpt goede techniek, maar het reageren op onverwachte omstandigheden is toch iets was je in de praktijk moet leren.

phicoh op 25 feb 2018 20:52

Gewoon je ogen dichtdoen…

zonder gekheid, hoe beter je skiet, hoe vaster je wordt. En dan worden zaken als slecht zicht of oneffenheden sowieso veel minder een issue.

*bericht bewerkt door Shane op 25 feb 2018 22:09

I can stick uphill ice, on my saucer...

Lijkt me alles behalve vervelende condities zoals slecht zicht, slush, ijzig en dat soort dingen.

TessaNeedsSnow op 25 feb 2018 20:30

Ga eens in het weekend, of eind van de dag in het hoogseizoen naar Snowworld… IJzig kun je dan meer dan goed oefenen!
Zeker als je een paar ski’s huurt terplekke… ;)

Je kan er alles trainen. Beter leren skiën/boarden is een kwestie van nieuwe bewegingen leren en overbodige bewegingen afleren. Qua piste heb je daar niks bijzonders voor nodig. Techniek oefenen gaat mijns inziens daarom het best op makkelijke/vlakke egale pistes. Je bent dan immers het minst bezig met ‘overleven’, waardoor er meer capaciteit in je hersenen overblijft om je te focussen op nieuwe bewegingen.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 25 feb 2018 22:14

Uitstekend verwoord weer @IkBakErNiksVan, met name dat “overleven”.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je kan er alles trainen. Beter leren skiën/boarden is een kwestie van nieuwe bewegingen leren en overbodige bewegingen afleren. Qua piste heb je daar niks bijzonders voor nodig. Techniek oefenen gaat mijns inziens daarom het best op makkelijke/vlakke egale pistes. Je bent dan immers het minst bezig met ‘overleven’, waardoor er meer capaciteit in je hersenen overblijft om je te focussen op nieuwe bewegingen.

IkBakErNiksVan op 25 feb 2018 22:11

Ik merk dat als je vooral veel met de techniek bezig bent je veel minder “merkt” op wat voor ondergrond je bezig bent. Bulten, ijs of losse sneeuw. Het maakt allemaal niet meer uit.

Goed leren skiën of snowboarden is gewoon veel uren maken. Dat leer je niet in 3 lesjes voor of tijdens de wintersport. En uren maken gaat meer dan prima op bijvoorbeeld een lopende band of indoor piste.

Übung macht den meister!!!

Ik merk dat als je vooral veel met de techniek bezig bent je veel minder “merkt” op wat voor ondergrond je bezig bent. Bulten, ijs of losse sneeuw. Het maakt allemaal niet meer uit.

RFKANGOO op 25 feb 2018 23:04

Dat dus.
Ik merk bij mijzelf nu mijn techniek verbeterd (vind ik dan he :P ) dat de ondergrond mij veel minder uitmaakt, omdat je techniek beter is pas je je veel sneller aan, maak je een bocht en is t onverwacht ijzig dan ga je makkelijk wat meer op je kanten of slip je dat meer door, kom je opeens een hoop tegen dan vang je die beter op, en loopt t wat anders dan verwacht dan maak je direct een bocht om een andere kant op te gaan ipv dat je die bocht “moet plannen”

Afgelopen wintersport ben ik ook onbekende zwarte pistes afgegaan (oke, echt moeilijk waren ze niet in Konigsleiten) terwijl het zicht behoorlijk slecht was het eerste deel, maar omdat je van jezelf weet dat je je controle kan houden en kan anticiperen lukt dat prima.

Plaats een reactie