Sneeuwsnuivers

We hebben vaak de mond vol over het gedrag van buitenlanders op vakantie, zelf hebben we helaas ook een niet zo’n fraaie naam…

https://www.ad.nl/buitenland/franse-justitie-jaagt-op-hollan…

Franse justitie jaagt op Hollandse ‘sneeuwsnuivers’
Nederlanders die in Frankrijk gaan skiën zijn gewaarschuwd: drugs op de piste worden niet getolereerd. ,Mensen worden meteen aan de rechter voorgeleid.’’

Frank Renout 12-02-18, 07:00
23
De Franse politie en justitie zijn de strijd aangegaan met drugs op de skipistes. Met name Nederlanders zitten in de verdachtenbank. Wie in de sneeuw wiet, cocaïne of xtc bij zich heeft, verkoopt of gebruikt, kan tot één jaar cel krijgen.

,Drugs vormen een probleem en we doen van alles om er tegen op te treden’’, zegt de politie in Tignes, een van de populairste Franse ski-bestemmingen. ,Mensen worden meteen aan de rechter voorgeleid, we delen ter plekke boetes uit en de drugs worden vernietigd’’, aldus openbaar aanklager Anne Gache van Albertville.

Volgens haar vormen Nederlandse skiërs één van de probleemgroepen. ,We hebben hier veel buitenlanders. We pakken ze ter plekke meteen aan. Dan hoeven we ze niet (na onderzoek, red.) weer te gaan zoeken in de landen waar ze vandaan komen, zoals Nederland’’, aldus Gache, afgelopen weekend in dagblad Libération.

De Franse douane houdt buitenlandse skiërs ook extra in de gaten. En Nederlanders gelden voor de douane als boosdoener nummer één.

500 kilo
In onze skigebieden wordt méér opgesnoven dan alleen frisse lucht

Berichtgeving in de Franse media
In de besneeuwde Franse Alpen werd in het seizoen 2015-2016 bijna 500 kilo aan onder meer wiet, cocaïne en xtc op de wegen onderschept, blijkt uit de douanecijfers. De meeste ‘handel’ komt uit Nederland en Spanje.

De douane controleert daarom op grote snelwegen en bij grensovergangen. ,We gaan niet zelf de sneeuw in, de piste op, waar de drugs vaak al drie keer is doorverkocht. We willen juist optreden vóór de drugs hier belanden’’, aldus een woordvoerder.

De problemen met drugsgebruik in Franse wintersportgebieden zijn de laatste jaren toegenomen. In het vorige seizoen werden een aantal opmerkelijke arrestaties verricht van dealers in de bergen. Cokegebruikers rond de piste zijn al ‘sneeuwsnuivers’ genoemd. ,In onze skigebieden wordt méér opgesnoven dan alleen frisse lucht’’, aldus de Franse pers. Het fenomeen van snuivende, slikkende en blowende skiërs die de bergen afkomen, werd al ‘slalom met xtc’ gedoopt.

Agenten controleren daarom nu vaker, justitie treedt actiever op en hulpverleners houden drugsgebruikers beter in de gaten.

Voorlichting
We willen dat alle va­kan­tie­vier­ders weer veilig naar huis gaan en dat het imago van de skigebieden goed blijft

Brigitte Hug van Le Pélican
In het skigebied van Tignes krijgen buitenlandse touroperators sinds kort voorlichtingsmateriaal uitgedeeld. ,We patrouilleren tegenwoordig ook zeven dagen in de week ’s nachts’’, zegt een politiewoordvoerder in de stad. ,Aan jong publiek delen we ID-kaartjes uit: daar kunnen ze hun naam en logeeradres op zetten. Als we ze dan ’s nachts vinden op straat, geveld door drugs of alcohol, dan brengen we ze naar dat adres.’’

Hulporganisatie Le Pélican is aanwezig in acht skigebieden in de Alpen. Daar worden onder meer flyers uitgedeeld: ,Het gebruiken, kopen, aanbieden en bezitten van wiet, cocaïne en xtc is verboden en kan je 1 jaar cel opleveren of een boete van 3.750 euro.’’

Op de folders staan ook noodnummers die gebeld kunnen worden en tips (in het Frans en Engels) wat je moet doen als iemand een ‘bad trip’ heeft. ,We willen ongelukken voorkomen, we willen dat alle vakantievierders weer veilig naar huis gaan en dat het imago van de skigebieden goed blijft’’, aldus Brigitte Hug van Le Pélican.

Fataal ongeval
Bij Courchevel veroorzaakten twee mannen die cocaïne hadden gebruikt een ernstig verkeersongeluk met hun auto: de één overleed, de ander raakte zwaar gewond. Het kwam tot een proces en daar bleek dat het ongeluk niet op zichzelf stond. ,Soms ligt er meer poeder op tafel dan op de skibaan’’, zei justitie tijdens de zaak.

In Val Thorens werd afgelopen seizoen een netwerk van zestien wietdealers opgerold en werden in vijf maanden 118 aanhoudingen verricht. In skigebied Tignes werd het jaar ervoor al een recordvangst gedaan: een Britse dealer werd opgepakt en er werden ruim 3.000 zakjes xtc, 4 kilo wiet en 350 gram cocaïne in beslag genomen.

En inderdaad Franse politie vindt zelf een jointje geen grap…

Click. Click. Peace

“ValTho” heeft soms meer poeder onder de neus dan op de piste … ;-)

Tukker(ik)

Prima toch, maar pak dan meteen de vakantiegangers aan die halverwege de middag al lam van de alcohol over de pistes zwerven :)

Edwin van Riel

@evr66 Daar is in Fr meer respect voor. Hier in de buurt weet iedereen welke skileraren 's middags helemaal lam met de auto naar beneden rijden. Een vriendelijke groet van de plaatselijke gendarme en ze mogen doorrijden… (Komt het op neer iig)

Verder is dit artikel weer goede clickbait. Lekker scoren voor de vakantie. Net als een dopinggeval net voor de tour de france ;-)

Fransen zelf kunnen er namelijk ook wat van. Ik ken genoeg locals hier die een hele eigen plantage erop na houden…

Click. Click. Peace

Ik verbaas mij in de Franse Alpen altijd over het aantal fransozen wat op de piste staat te blowen. Van medelanders zie ik het veel minder…

@evr66 Daar is in Fr meer respect voor. Hier in de buurt weet iedereen welke skileraren 's middags helemaal lam met de auto naar beneden rijden. Een vriendelijke groet van de plaatselijke gendarme en ze mogen doorrijden… (Komt het op neer iig)

Verder is dit artikel weer goede clickbait. Lekker scoren voor de vakantie. Net als een dopinggeval net voor de tour de france ;-)

Fransen zelf kunnen er namelijk ook wat van. Ik ken genoeg locals hier die een hele eigen plantage erop na houden…

Rogier op 12 feb 2018 10:38

Helaas is dat tegenwoordig het niveau van het AD (en alle bij Wegener aangesloten kranten) zelfs de Telegraaf schat ik tegenwoordig al hoger is qua kwaliteit en nieuwswaarde. De jaarlijkse oliebollen-, haring-, friet-, enz- testen blijken ook gewoon pure commercie en hebben niets met de kwaliteit van het product te maken.

Het is goed hoor dat ze drugsgebruik aanpakken, maar pak dan inderdaad ook gelijk de alcohol aan. Wel jammer dat de locals de dans ontspringen, maargoed ook hier gaat weer op hoe zuidelijker/oostelijker je gaat in Europa, des te groter de corruptie over het algemeen.

Born to Ride

Kwam dit bericht vorig seizoen ook al niet voorbij?

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Harm inderdaad! @Matthias123 AD is wel erg goed in wielrennen. Verder lees ik deze krant eigenlijk niet.

Ik weet niet of het echt corrupt is. Maar ze zouden vrij eenvoudig een hogere hitrate kunnen hebben bij alcoholcontroles ;-)

Click. Click. Peace

@Harm inderdaad!
@Matthias123 AD is wel erg goed in wielrennen. Verder lees ik deze krant eigenlijk niet.

Ik weet niet of het echt corrupt is. Maar ze zouden vrij eenvoudig een hogere hitrate kunnen hebben bij alcoholcontroles ;-)

Rogier op 12 feb 2018 11:08

Als iedereen weet dat bepaalde mensen dagelijks met teveel alcohol rijden, weet de locale gendarme dat ook. Dat hij hem dan een hand boven het hoofd houdt is corruptie. Misschien wordt hij er niet direct financieel beter van, maar de skileraar zal goed bij de bevolking liggen, of geeft misschien zijn kinderen les.

Born to Ride

Onze NL gendarmerie zou wat mij betreft wel wat vaker blaas/bloed controles mogen houden langs de “snuifas-020” …

http://www.at5.nl/artikelen/160771/in_amsterdam_de_snuifas_c…

Tukker(ik)

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/3ab1f11174ee36b458bff3ab...

In Oostenrijk gaat het maar door. 😂

One life. Live it.

Is deze dosis gesnoven in 't Ibiza van de Alpen?

Tukker(ik)

Is deze dosis gesnoven in 't Ibiza van de Alpen?

Tukker op 12 feb 2018 13:50

Aan de kledij van de heer in kwestie te zien, lijkt me dat niet het geval. Grotere kanshebbers zijn Gerlos, Westendorf etc. ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ze zijn in Nederland een heel stuk strenger geworden. 15 jaar lang mocht ik gewoon autorijden met dexamfetamine (ADHD), wel met een verklaring van het CBR. Maar sinds 1 juli mag ik niet meer autorijden. https://www.knmp.nl/actueel/nieuws/nieuws-2017/speekseltest-…

Voor mij is het best vervelend te lezen hoe makkelijk je dus gewoon met alcohol op de berg af kan skien, in de auto kan stappen etc. Terwijl ik een waslijst aan formulieren moet laten invullen en afstempelen om mijn medicatie uberhaupt mee te mogen nemen op vakantie. Waar ik ten alle tijden, zelfs op de piste, alle papieren en orginele doosjes bij me hebben.

Is deze dosis gesnoven in 't Ibiza van de Alpen?

Tukker op 12 feb 2018 13:50

Maisalm Saalbach, heren. Het zuivere poeder, H2O in ongesneden vorm. 😉

One life. Live it.

Is deze dosis gesnoven in 't Ibiza van de Alpen?

Tukker op 12 feb 2018 13:50

Aan de kledij van de heer in kwestie te zien, lijkt me dat niet het geval. Grotere kanshebbers zijn Gerlos, Westendorf etc. ;)

Shane op 12 feb 2018 13:54

Of Saalbach inderdaad ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nouja nu dit bericht omhoog gegaan door een spammer, het opnieuw gelezen. En zijn er nog die sneeuwsnuivers gespot hebben op de pistes?
@Rogier @Yo-han is het mogelijk om een ip-adres door te geven aan de platte petten brigade, van iemand die drugs aanbiedt op het forum?

*bericht bewerkt door Birdheart op 06 mei 2019 20:48

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@skimams, kop jij hem even in hier?

Edwin van Riel

@skimams, kop jij hem even in hier?

evr66 op 7 mei 2019 06:34

Jazékers! Hij kopte hem erop😅

mama on a mission in the snow

Plaats een reactie