Wel of geen polsbeschermer voor kind bij snowboarden

Onze kinderen gaan dit jaar voor het eerst snowboarden in de sneeuw. Ze hebben op de rollerbaan 13 lessen gevolgd en daar werd geadviseerd om geen polsbeschermers te gebruiken, met als verklaring dat als je valt je zonder polsbeschermer vaak een betere breuk hebt dan met een polsbeschermer. De vraag is wat is wijsheid? Het schijnt ook weer afhankelijk te zijn van het type polsbeschermer. En als ik voor een polsbeschermer ga welke adviseren jullie dan voor een kind.

Nog even onafhankelijk van wel of geen beschermer dragen: ik zou de kinderen in ieder geval leren om niet op de handen te vallen. Beter is om op gehele onderarm te vallen, zodat de kans op pols breken sowieso afneemt.
Dat terzijde: als je polsbeschermers koopt is het handig om vrij ‘slanke’ te hebben die onder de handschoenen passen. Zoiets als dit: https://www.revert95.nl/demon/wrist-guard-black-ds6450…
Bescherming in de handschoen niet echt fan van, gezien dat nog weleens kan verschuiven (al hebben sommigen hier geen last van).

Ik heb dat advies wel vaker gelezen, maar ik snap die beredenering niet @Tiny-M.
Als ik op mijn hele onderarm val, val ik dus eigenlijk op mijn ellebogen. Dan zit er geen demping tussen de grond en mijn schouders.
Als ik opvang met mijn handen kan ik door mijn ellebogen te buigen de schok opvangen.
Eigenlijk hetzelfde als knieen buigen bij de landing van een sprong.
Het laatste lijkt mij toch een stuk gezonder.
@Wdj75: Een losse polsbeschermer lijkt mij i.c.m. een handschoen niet te werken. Dan gaat die handschoen erg moeilijk aan toch?
Ik heb zelf handschoenen met geïntegreerde polsbescherming, maar ik betwijfel of die gaan voorkomen dat ik mijn polsen breek.

Ik zou er geen noodzaak van maken. Als je een keer nieuwe handschoenen nodig hebt zou je kunnen overwegen om ze met bescherming te nemen.

Update: Ik heb uiteindelijk de Flexmeter gekocht. Deze pas in een handschoen en ben er verder ook tevreden over! Laat je bij de aankoop adviseren over welke maat je moet nemen.

Uiteindelijk breekt je kind dan geen pols met het snowboarden, maar zit hij momenteel wel in het gips met een gebroken pols door een ongelukkige val met de voetbal. ;-)
Voor ons iig met het snowboarden altijd polsbeschermers om, dat werd ook geadviseerd door de arts in het ziekenhuis.

*bericht bewerkt door wdj75 op 18 sep 2018 14:24

@wdj75 misschien voortaan de polsbeschermers dan ook maar om bij het voetballen ;)

Mr. Slow

Ik heb ooit handschoenen met ingebouwde Poolse schermers gehad: vreselijk! Iedere keer als je blote vingers nodig hebt, moet je dat pols klittenband los en weer vast maken.
Veel beter is lossebeschermers onder een ruime handschoen. Dan kun je de handschoen ook aanpassen: dun, dik, waterdichte, etc.

Eigenlijk zou iedereen als kind een paar jaar verplicht op judo moeten. Valbreken wordt dan een reflex en de kans op breuken verminderd drastisch! Puur en alleen zeggen dat ze niet op hun handen moeten vallen heeft totaal geen effect, dat is namelijk de standaard reflex. En bij vallen reageer je altijd reflexmatig.

Born to Ride

Het is natuurlijk wel degelijk waar dat je altijd moet voorkomen om op je handen te vallen @Taan, want die ellebogen werken vaak niet zo best mee als “demper”. Maar zoals @Matthias123 ook al zegt komt daar wel wat meer bij kijken.

Persoonlijk zou ik ze denk ook geen polsbeschermer geven, de kids moeten er namelijk al zeker niet op vertrouwen dat je daar een val mee kunt opvangen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat is een redenering die nergens op slaat.

Als je valt zonder polsbeschermers zal je vaker breuken hebben, waarvan een groter deel “eenvoudige fracturen” die je niet zou oplopen met beschermers aan. Als je met beschermers toch een breuk oploopt, lijkt het me niet onredelijk om aan te nemen dat de kans klein is dat je een minder ernstig kwetsuur zou hebben zonder beschermers aan…

Aantrekken is de boodschap – ik heb geen ervaring met snowboarden, maar bij skeeleren was dat na mijn helm (en de rolschaatsen ;-)) het belangrijkste stuk van mijn uitrusting.

Een polsbeschermer is niet alleen om de klappen op te vangen, ook om de polsen te beschermen in andere gevallen. Mijn broer zat ooit eens op mij te wachten en wilde zichzelf omhoog duwen toen hij mij aan zag komen. Sneeuw bleek minder hard dan gedacht, pols ging dubbel en broer kon naar de dokter; banden verrekt/ingescheurd. Hij kwam terug met een ingetapete pols en 2 paar polsbeschermers (ook voor mij!); de dokter was heel duidelijk: ze helpen écht! Inderdaad de beschermers zoals TinyM al plaatste, zonder verharde bovenkant. Mijn ervaring is dat ze juist niet uitnodigen om op je handen te vallen, je kunt ze namelijk helemaal niet strekken in de juiste positie.

Advies; geef je kinderen wanten ipv handschoenen, liefst net een beetje aan de ruime kant, dat scheelt een hoop gedoe en frustratie met aantrekken!

Misschien een beetje laat. Maar ik wil toch graag nog even iets zeggen. Polsbeschermers zullen nooit kunnen voorkomen dat je je pols breekt het kan alleen een kneuzing of verstuiking voorkomen. En de kans is heel groot met polsbeschermers dat je niet je pols breekt maar je onderarm. En ik heb van mijn nicht gehoord (Radioloog) dat een onderarm breuk toch een stukje ernstiger dan een polsbreuk.

zoals vaak: materiaal vervangt geen techniek (maar kan in dit geval zeker wel helpen om je te beschermen als je nog geen goede techniek/reflexen hebt)

@rogier
= ideetje om “techniek” topic van te maken voor volgend seizoen met een instructie filmpje.

cfr ook het andere topic ivm sneeuwwandelen waaruit bleek dat veel mensen niet goed weten hoe te remmen in noodsituaties.
er staat hier al een filmpje op onder https://www.wintersport.nl/tips-en-tricks - Stoppen na een val
voor het vallen met een snowboard en welke technieken je kan hanteren staat er bij mijn weten nog niets.

Glide on!

+1 voor de judolessen! Ten eerste leer je de gevolgen van een val refelxmatig zo goed mogelijk te beperken. Ten tweede krijg je ook minder “angst” om te vallen, wat op zich al positief is, doordat een ontspannen buiteling nu een maal minder schade lijkt te geven

Edwin van Riel

@Vivace Gaat op de lijst!

Click. Click. Peace

Misschien een beetje laat. Maar ik wil toch graag nog even iets zeggen. Polsbeschermers zullen nooit kunnen voorkomen dat je je pols breekt het kan alleen een kneuzing of verstuiking voorkomen. En de kans is heel groot met polsbeschermers dat je niet je pols breekt maar je onderarm. En ik heb van mijn nicht gehoord (Radioloog) dat een onderarm breuk toch een stukje ernstiger dan een polsbreuk.

Sophietjuh op 6 jun 2019 21:19

Een vergelijkbaar antwoord gaf de chirurg toen mijn vrouw een keer zo’n breuk had (zg Collus Fractuur) opgelopen bij het schaatsen.
Polsbeschermers zouden het alleen maar erger hebben gemaakt, doordat de klap nog meer “doordreunt”.
Er lijkt dus niet alleen logica achter te zitten …

Rob

Er lijkt dus niet alleen logica achter te zitten …

Of juist wel, door kennis van zaken worden dingen vaak logisch. En dat dit niet meteen het eerste is wat je zonder kennis zou verwachten is iets anders.

Zelfde geldt voor het feit dat schoenen met stalen neuzen verboden zijn op bouwplaatsen, klinkt vreemd tot je weet waarom en je de logica inziet. En vraag je jezelf af waarom het ooit gedragen werd en zelfs verplicht was.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Je kan dus eigenlijk kiezen tussen grotere kans op kleiner gevolg en kleinere kans op groter gevolg. Tja, wat kies je dan?

Plaats een reactie