Roken in Oostenrijk

Skiën in Oostenrijk vinden wij geweldig. Met name ook de apres ski vinden wij hartstikke leuk. Wat ons echter zo tegen staat is dat overal in Oostenrijk in de kroeg gerookt wordt.
Nergens in Europa hebben wij dat nog meegemaakt de laatste jaren. Waarom gebeurt dit nog wel alleen in Oostenrijk?
Gr Bas

Omdat ze daar een partij aan de macht hebben die andere politieke keuzes maakt (de FPÖ uit m’n hoofd). Keuzes van het individu, zo min mogelijk overheid etc etc.

Wat ik me afvraag: wordt er in Oostenrijk ook in restaurants op de piste gerookt?

Mr. Slow

@Quick, nee in de restaurants niet.
In Duitsland valt het me ook op dat er zoveel gerookt wordt. Op de terrassen dan wel, maar het aandeel rokers lijkt wel groter dan in andere landen.

JA, bij enkele wel bij andere mag het NIET. bijzonder is een restaurant in Mayrhofen. grote eetzaal: links mag je roken rechts niet… Alsof dat uitmaakt in 1 open ruimte ! met name voor mensen die zich daar aan storen en last van hebben heel vervelend. Buiten op de terrassen allemaal roken toegestaan, nog geen tegengekomen waar het niet mocht. overal staan asbakken, en anders vraag je er gewoon eentje.
Ik houd er altijd rekening mee, ook als ik buiten zit. in de meeste gevallen als er andere aan tafel zitten, en zeker als er kinderen bij zijn rook ik niet… roken de mensen wel die aan de tafel zitten, dan steek ik er ook eentje op. vorm van beleefdheid en rekening houden met de andere. dus ook met die NIET roken ! leven en laten leven, respecteer de andere! Ik rook af en toe en geniet van mijn leven, houd rekening met andere en zorg dat ze van mij geen overlast hebben… Ik erg me meer aan lomp en onverantwoord gedrag OP de piste dan aan iemand die een sigaretje rookt…
MvG Hans

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Icebar in Mayrhofen heeft voorin rookvrije ruimte, achterin mag wel gerookt worden. Die ruimte gaat alleen open als het druk genoeg is. Ik blijf het ook ranzig vinden en zal een tent waar nog gerookt wordt niet snel meer naar binnen gaan.

Dat er in een restaurant links wel gerookt mag worden en rechts niet kun je in principe wel opvangen door de luchtstroom te reguleren, gewoon van rechts naar links de lucht het restaurant doorblazen ;)

Je kunt het roken in de meeste apres-ski bars maar beter waarderen… De geuren die je anders in deze zweethokken, waar iedereen met z’n natte zooi binnenstaat tegemoet zouden komen… ;)

Overigens is het denk in Nederland ook pas 10 jaar geleden dat er in delen van restaurants nog gerookt mocht worden…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ah heerlijk. Mijn guilty pleasure in Oostenrijk :)
Uiteraard niet als ik met mijn gezin weg ben, ook niet tijdens het eten en rekening houdend met mijn gezelschap. Maar in de apres-ski bar is er toch geen houden aan, dus zolang het nog mag…

Vind het bizar dat je een verkiezing deels wint door de belofte een aankomend rookverbod terug te draaien, zeker als je weet dat meeroken zo slecht is. Voor mij dus geen après-ski in Oostenrijk. Maar wat ik echt irritant vind is dat er gerookt wordt in de liftrijen en in stoeltjesliften waar ook gewoon kinderen staan/zitten, dan is er geen keuze om het te ontlopen.

Om dan nog te zwijgen van al die peukjes die gewoon naar beneden worden gekieperd.

Dacht iedereen maar zoals @ HV 180, dikke pluim!!!

Born to run. B.S.

Ik draai om en ga er niet naar binnen
Alleen al omdat ik mijn eigen er mee heb
Ik heb geen zin om midden in de nacht in een astma aanval te zitten

Balen, ik wist dit niet.

Mn vriendin heeft astma, en trekt die rook niet. Mag hopen dat t niet zo erg is op de terrassen, mij gaat de zin in apfelstrudel ook over als een rookwalm over waait

Tijd voor een uitpakparty?!

Mag hopen dat t niet zo erg is op de terrassen, mij gaat de zin in apfelstrudel ook over als een rookwalm over waait

Gaston op 13 feb 2018 12:58

Op terrassen wordt in Frankrijk, Zwitserland, Italië en Nederland toch net zo goed gerookt… gaat meer om binnen natuurlijk.

Mr. Slow

Die krijgen onmiddellijk 0* en een negatieve review op Google Maps.

Public shaming werkt in de horeca. Zeker nu mensen steeds vaker reviews checken voor ze ergens binnen wandelen.

Mag hopen dat t niet zo erg is op de terrassen, mij gaat de zin in apfelstrudel ook over als een rookwalm over waait

Gaston op 13 feb 2018 12:58

Op terrassen wordt in Frankrijk, Zwitserland, Italië en Nederland toch net zo goed gerookt… gaat meer om binnen natuurlijk.

Quick op 13 feb 2018 13:26

ja dat mag volgens mij overal (vooralsnog), maar ik vind het ook niets als ik buiten zit te eten en naast me wordt gerookt…maar goed, het mag blijkbaar en gelukkig zijn er ook zat rokers die daar toch wat op letten…

Rokers in de lift heb ik volgens mij nog nooit meegemaakt en ergens binnen ook niet (maar ben vooral in Italië).

Best opvallend, dat het in bijvoorbeeld Italië (waar iedereen volgens mij rookt) toch zoveel strenger geregeld is dan in Oostenrijk…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Qua eten op terras mag t overal ja. Maar als je een ‘roken mag’ klimaat promoot zoals dat in Oostenrijk is, zijn mensen denk ik wel eerder geneigd een peukje op te steken.

We zullen t zien

Tijd voor een uitpakparty?!

Nog een paar maanden en dan “Ist das vorbei”…
https://diepresse.com/home/politik/innenpolitik/4705013/Rauc…

Helaas voor de meeste wel na het skiseizoen pas…

Mag hopen dat t niet zo erg is op de terrassen, mij gaat de zin in apfelstrudel ook over als een rookwalm over waait

Gaston op 13 feb 2018 12:58

Op terrassen wordt in Frankrijk, Zwitserland, Italië en Nederland toch net zo goed gerookt… gaat meer om binnen natuurlijk.

Quick op 13 feb 2018 13:26

ja dat mag volgens mij overal (vooralsnog), maar ik vind het ook niets als ik buiten zit te eten en naast me wordt gerookt…maar goed, het mag blijkbaar en gelukkig zijn er ook zat rokers die daar toch wat op letten…

Rokers in de lift heb ik volgens mij nog nooit meegemaakt en ergens binnen ook niet (maar ben vooral in Italië).

Best opvallend, dat het in bijvoorbeeld Italië (waar iedereen volgens mij rookt) toch zoveel strenger geregeld is dan in Oostenrijk…

Roy83 op 13 feb 2018 13:52

In Italië geldt het rookverbod in openbare ruimtes ook al heel lang, veel langer dan in België en Nederland.

Het viel mij op dat in Oostenrijk en Italië er soms speciale ‘rokersplekken’ zijn op terrassen: sta-tafels met asbakken op afstand van de zitplekken waar gegeten wordt, of zelfs buiten het terras. Lijkt mij een prima oplossing, rokers kunnen even aan hun trekken komen en eters hoeven niet in de rook te zitten. Bijkomend voordeel: er wordt niet rokend nagetafeld, dus zitplekken komen weer eerder vrij.
Roken binnen: yukk…kan niet wachten tot het verboden wordt, voor ons een reden om om te draaien.

Je kunt het roken in de meeste apres-ski bars maar beter waarderen… De geuren die je anders in deze zweethokken, waar iedereen met z’n natte zooi binnenstaat tegemoet zouden komen… ;)

Overigens is het denk in Nederland ook pas 10 jaar geleden dat er in delen van restaurants nog gerookt mocht worden…

Shane op 13 feb 2018 11:28

Haha ik kan me nog herinneren dat de asbakken in de NS treinen dichtgeschroefd werden. Tot 2003 zat je, ook met kinderen, mee te roken in een openbare plaats die voor velen noodzakelijk vervoersmiddel is.

Klein beetje off-topic maar herinner me het nog. Wordt nu als bizar gezien.

Tijd voor een uitpakparty?!

Wordt nu als bizar gezien.

Gaston op 13 feb 2018 16:52

Roken in trein, bus, vliegtuig, restaurants en op de werkplek. Zo lang is het inderdaad nog niet geleden, en de kroegen nog minder lang.
Dit topic dreigt ook een anti-rook lobby te worden. Maar laten we niet overdrijven… Het is vooral in de kroeg, maar in de restaurants wordt het niet echt aangemoedigd en zie ik steeds minder rokers, soms helemaal niet en soms vanaf een bepaalde tijd.
In de lift mag niet en roken in de rij is ronduit asociaal, net als peuken in de sneeuw donderen (eigenlijk nog asocialer).

Misschien niet de juiste plek om hierover te discussiëren maar vraag me toch iets af.
Voordat er rookverboden kwamen riep iedereen die er op tegen was dat ze niet meer naar bijv. Het café of restaurant zouden gaan omdat daar gerookt werd.
Gaan deze mensen nu masaal naar de kroeg sinds er een rookverbod geldt??

Übung macht den meister!!!

Dat is nou het mooie aan Oostenrijk:

🍺 en een lekker 🚬 erbij 👌🏻

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Misschien niet de juiste plek om hierover te discussiëren maar vraag me toch iets af.
Voordat er rookverboden kwamen riep iedereen die er op tegen was dat ze niet meer naar bijv. Het café of restaurant zouden gaan omdat daar gerookt werd.
Gaan deze mensen nu masaal naar de kroeg sinds er een rookverbod geldt??

RFKANGOO op 13 feb 2018 19:48

Ik heb me nooit laten tegenhouden met naar de kroeg gaan toen er nog gerookt werd, maar wat een verademing is het, dat er niet meer gerookt wordt. Nooit meer een schorre stem van een doorrookte omgeving, geen stinkende kleding meer.

Vind het bizar dat je een verkiezing deels wint door de belofte een aankomend rookverbod terug te draaien, zeker als je weet dat meeroken zo slecht is.

Inderdaad, maar zegt niet alleen wat over het niveau cq de mentaliteit van de kiezer, maar ook wat over welke kiezersgroep je moet benaderen om een flinke aanhang te krijgen.

Rob

Op terrassen wordt in Frankrijk, Zwitserland, Italië en Nederland toch net zo goed gerookt… gaat meer om binnen natuurlijk.

Quick op 13 feb 2018 13:26

Nog wel ja …

Rob

Nog een paar maanden en dan “Ist das vorbei”…
https://diepresse.com/home/politik/innenpolitik/4705013/Rauc…

Helaas voor de meeste wel na het skiseizoen pas…

Bernard op 13 feb 2018 14:37

Was het maar waar …
Bericht is uit … 2015 en toen was het plan om het rookverbod in 2018 in te voeren.
Na de recente verkiezingen, is dit plan dus van de baan.

Rob

Gaan deze mensen nu masaal naar de kroeg sinds er een rookverbod geldt??

Ik heb nog nergens gelezen dat de horeca overall genomen echt nadeel heeft ondervonden van de invoering van het rookverbod.
Ik heb eerder de indruk dat het tegendeel het geval is.

Rob

Vind het bizar dat je een verkiezing deels wint door de belofte een aankomend rookverbod terug te draaien, zeker als je weet dat meeroken zo slecht is.

Inderdaad, maar zegt niet alleen wat over het niveau cq de mentaliteit van de kiezer, maar ook wat over welke kiezersgroep je moet benaderen om een flinke aanhang te krijgen.

RCGrootveld op 13 feb 2018 21:43

Kun je nagaan als ze onbeperkt gratis drugs voor iedereen in het programma hadden gehad… 😏 Of ben jij ook zo’n stiekeme snuiver? 😜

I can stick uphill ice, on my saucer...

Daar is de selectieve reageerder weer…

Mr. Slow

Ambitie om heel de wereld rookvrij te krijgen en heb erg gelachen om de nuchterheid van Dries Roelvink: http://www.nporadio1.nl/1-op-1/onderwerpen/444569-benedicte-…

Kroeg kom ik inderdaad niet meer. Geniet nu liever van een wijntje thuis (zonder roken, verpest de smaak). Met een biertje vond ik een sigaret altijd wel lekker, maar dat beperkt zich nu tot een enkele keer per jaar aangezien ik thuis nooit bier drink.

Plaats een reactie