Tips autorit gevraagd naar Hochkonig

Hoi wintersporters!

Ik vertrek zaterdag met de auto richting Hochkonig (dorp Dienten), we vertrekken rond 5.00am in de ochtend van Aachen (daar droppen we iemand op de trein).
Aangezien dit de eerste keer is dat ik naar Oostenrijk rij en tevens de eerste wintersport sinds jaren vraag ik af of of jullie nog tips hebben voor:

-De route naar Dienten? Het laatste stuk gewoon over Bischofshofen en Muhlbach?
-Algemene tips of dingen waar ik op moet letten. Vignet is binnen, winterbanden zijn gechecked etc.

Ik hoor het graag!

Groeten Bart

Ik lees mee. Wij vertrekken volgende week zaterdag naar Maria Alm. Onze planning is nu rijden via Frankfurt, wurzburg, neurenberg en dan via Oberaudorf naar Oostenrijk. Maar ik las al dat doorrijden op de A8 en dan via Unken ook een optie is. Die houden wij achter de hand.

En is de weg naar en van wurzburg helemaal vol dan rijden wij via stutgard en ulm maar liever niet want op die weg hebben wij al zo vaak vast gestaan.

Search hier op het forum geeft al een schat aan informatie, verder gewoon Google maps gebruiken en afhankelijk van de drukte en weersomstandigheden de route desgewenst aanpassen
Er is geen unieke route zonder files aan te geven, er spelen zoveel factoren mee dat geen enkele route op de dag zelf heilig kan zijn, want tijd, weer en drukte kunnen ieder moment weer anders zijn.

@vlinder72 Bij Traustein de weg af richting Unken en Lofer gaat het snelste naar Maria Alm mits er niet al te veel sneeuw valt. Hiervoor kun je kijken bij https://www.oeamtc.at/verkehrsservice/

Naar Dienten kun je idd over Mulbach maar bij sneeuwval heb je kettepflicht op de Dientersattel. Anders bij Bisschofshofen gewoon doorrijden richting Pongau en Zell am see. Net voorbij de afslag Gasteinertal neem je dan de afslag Dienten/ Embach De Landesstrasse naar boven is altijd schoon en zonder kettingen boven te komen. Waar logeer je in Dienten @bartzijlstra? veel plezier sneeuw zat :D

Dienten Die Alte schule

@Elly2 Bedankt voor de info! Wij verblijven in het MountainResort (volgens mij heet het zo), ben benieuwd!

Dat ligt aan de babyweide, vandaar schuif je via een pad zo naar de lift, en terug over het pad naar de baby weide weer terug. Of lopen als je bij de Brundl nog gaat apres skien ;)

Dienten Die Alte schule

Als je naar Maria Alm gaat zou ik de route via Traunstein/Lofer/Saalfelden.
Ook bij sneeuwval is de route vaak goed te doen. Omdat je binnendoor rijdt heb je geen vignet nodig.
Als je naar Dienten of Muhlbach gaat kan makkelijker zijn om via Bisschofhofen te rijden als het sneeuwd. Na Maria Alm zit een redelijke steile klim die bij veel sneeuw lastig te rijden kan zijn.

Dat ligt aan de babyweide, vandaar schuif je via een pad zo naar de lift, en terug over het pad naar de baby weide weer terug. Of lopen als je bij de Brundl nog gaat apres skien ;)

Elly3 op 15 feb 2018 17:06

Klinkt goed! Nog tips voor restaurants in het dorp om een hapje te eten bij aankomst zaterdagavond?

Beste Bart,
Vanaf de A8 afslag 112. dan via de 306 inzell, Lofer Saalfelden Maria alm Dienten. terug adviseer ik je ook via Inzel te rijden. Vinget is dan niet nodig. bij verse sneeuwval kan het beter zijn om via de A10 te rijden.
Veel plezier en niet alle sneeuw op een hoopje schuiven voor de mensen (ik o.a) die de week na jullie komen. :)

Gr. Ray

@Ray Bedankt! Ik zal de piste mooi voor je achterlaten :)

Hoi Bart, wij gaan de week na jullie ook naar Dienten en zijn zoals het nu lijkt van plan om via Neurenberg de 3 tot aan Straubing te nemen en dan de B20 naar Salzburg. Vervolgens Bischofshoven - Muhlbach - Dienten. Zo vermijd je alle files rond en vanaf Munchen. Is ons vorig jaar heel goed bevallen.
Sowieso altijd voor je gaat rijden google maps checken.

*bericht bewerkt door Anki op 16 feb 2018 11:44

@vlinder72 Bij Traustein de weg af richting Unken en Lofer gaat het snelste naar Maria Alm mits er niet al te veel sneeuw valt. Hiervoor kun je kijken bij https://www.oeamtc.at/verkehrsservice/

Naar Dienten kun je idd over Mulbach maar bij sneeuwval heb je kettepflicht op de Dientersattel. Anders bij Bisschofshofen gewoon doorrijden richting Pongau en Zell am see. Net voorbij de afslag Gasteinertal neem je dan de afslag Dienten/ Embach De Landesstrasse naar boven is altijd schoon en zonder kettingen boven te komen. Waar logeer je in Dienten @bartzijlstra? veel plezier sneeuw zat :D

Elly3 op 15 feb 2018 16:28

Elly, wat is de Dientersattel (waar kettingplicht bij sneeuwval is)? Ik kan dat niet op de kaart terugvinden. Is dat het stukje waar wij zitten (haus kollmansegg?)

@Anki, nee hoor vanuit het dorp rijd je daar zo heen voor dat je pas bij de Sattel komt. Dit is de verbindingsweg tussen Dienten en Mulbach. Mooie route maar als het sneeuwt zit het er dik in dat je de kettingen om moet, daarom kun je beter over de pongauerstrasse richting Zell rijden en dan de afslag Dienten pakken. Vervolgens rijd je door het dorp heen, bij de rotonde rechts af weggetje omhoog, even voorbij het Mountain resort waar Bart logeert, ga je haaks de bocht om het straatje in naar jullie huis. Vlgs mij als je beetje goed op de ski staat kun je skient naar de lift. @bartzijlstra, gezellig naar de Dorfstub’n daar kun je lopend heen, met hoeveel zijn jullie? reserveren is wel handig zit altijd vol, ik wil wel voor je bellen ;) https://www.tripadvisor.de/ShowUserReviews-g1194483-d3830229…
Vanuit je huis loop je rechtdoor over het kleine weggetje naar het dorp via de parkeer garage sta je dan op de dorfstrasse, derde huis vandaar uit aan je rechterhand.

*bericht bewerkt door Elly3 op 16 feb 2018 13:34

Dienten Die Alte schule

@Elly3 Ziet er goed uit! Zou helemaal fantastisch zijn als je wilt bellen voor ons, we zijn met zn 6en. Rond 19.00h hopen we dan te kunnen aanschuiven. Dat kan gewoon op de naam die ik op dit forum gebruik. Dankjewel :)

@bartzijlstra, heb voor zes personen gereserveerd kan alleen om 20 uur want ze draaien 2 shifts ivm de drukte Wolgang was zo snel dat ik niet eens je naam kon noemen dus staat op Elly :D

Dienten Die Alte schule

Tip voor @Anki, als je van jullie huis het weggetje naar boven wandelt, ongeveer 20 min denk ik, kun je in de avond ook heerlijk eten bij de Deantnerin. Dit ligt aan de piste overdag ook voor de lunch een aanrader.

Dienten Die Alte schule

@Elly3 20h ook prima! Nogmaals bedankt! Momenteel ook in Dienten?

Nee helaas niet, moet ook nog wat werken tussendoor ;) ga vlgd week vrijdag of donderdag weer heen.

Dienten Die Alte schule

@Anki Thanks, ik denk dat wij dat ook gaan proberen. Om Munchen heen via Straubing. :)

En @bartzijlstra, goed aangekomen? veel plezier bij de Dorfstub’n en lekker eten :D

Dienten Die Alte schule

@Elly3 Goed aangekomen! Bij aankomst regen gehad, maar meteen lekker gegeten in de Dorfstub’n, was heerlijk! Zoals je aangaf zat het helemaal vol. Eerste ski dagje gehad en wat een heerlijk gebied :)

Weer wordt ook nog een goed de komende dagen!

*bericht bewerkt door bartzijlstra op 18 feb 2018 17:47

@bartzijlstra Welke route heb je genomen en hoe was het met de drukte? Hoe is de weg tussen Muhlbach en Dienten? Wij zitten volgende week vlak bij waar jullie nu zitten (haus Kollmansegg). Hoe is die piste 14a, kun je bij de huizen makkelijk de piste verlaten?

@Anki Kijk bij de vlgd link https://affiliate.skiamade.com/de/winter/skiregionen/3d-pano…
Deze dan even inzoomen zoals hier onder dan kun je bijna je huis zien liggen, je skiet bij de Deantnerin het pad 14a op dit volg je tot bijna beneden, voordat je de bocht naar links maakt het weiland in volg je het weggetje, 50 mtr verder ligt julli huis.

null

Dienten Die Alte schule

@bartzijlstra Welke route heb je genomen en hoe was het met de drukte? Hoe is de weg tussen Muhlbach en Dienten? Wij zitten volgende week vlak bij waar jullie nu zitten (haus Kollmansegg). Hoe is die piste 14a, kun je bij de huizen makkelijk de piste verlaten?

Anki op 18 feb 2018 18:27

@Anki zoals @Elly3 aangeeft kun je makkelijk bij het huisje komen. Wij zijn via Straubing gereden omdat München helemaal vast zat. De weg via Muhlbach was goed te doen omdat het niet sneeuwde. Maar hoorde idd dat deze weg dicht zou zijn bij zware sneeuwval.

*bericht bewerkt door bartzijlstra op 18 feb 2018 19:39

Wij zijn ook via Muhlbach gereden en van anderen hoorden we dat we daarmee twee uur file bij Munchen hebben vermeden. Wij zijn zonder file van Neurenberg naar Dienten gereden, dus dat werkte perfect.
(En hier is het heerlijk!)

@Anki, morgen wordt het weer wat warmer is het nog fijner skien hier. Neem aan dat je via Straubing bent gereden, bij Mulbach ben je Munchen al lang voorbij ;) Ben je er al wel naar Mulbach toe geskied? Als je zin hebt kom je na het skiën maar een keer langs hoor, kun je zien waar Henriette gezeten heeft ;) Morgen lunch ik bij de Deantnerin en wandel ik langs jullie huis met mijn kleinzoon. Veel plezier nog, en lekker rustig op de piste he!

Dienten Die Alte schule

@Ankie Top, veel plezier! Wij hebben het erg naar ons zin gehad vorige week, zelfs zo erg dat we van plan zijn volgend jaar weer naar Dienten te gaan :)

@Elly, ja ik schrijf het wat krom. Via Straubing hebben we Munchen vermeden en vervolgens zijn we via Muhlbach naar Dienten gereden.
Ik weet niet of het gaat lukken even langs te komen, we zijn hier met twee families, maar als het even kan doe ik het. Ik zal morgen naar je uitkijken. Wij zouden daar ook gaan lunchen, maar mijn man heeft een heel dikke (gekneuste?} teen en kan geen schoen aan (laat staan een skischoen) dus misschien lunchen we in ons huis en dan kom ik je misschien wel tegen als jij omhoog loopt. (ik heb een rode skihelm en rode broek :)). Deantnerin was trouwens een erg goede tip, we drinken er minstens een keer per dag cappuccino.
Heb je toevallig nog een tip voor een garage in de buurt? Onze auto doet raar, heeft geen vermogen als ik omhoog bergop probeer te rijden, dat is niet helemaal goed, want alle andere auto’s rijden me met gemak voorbij en ik kan niet harder dan 30. @bartzijlstra, ik heb jullie appartement ook gezien, erg mooi plekje zeg, je stapt ook zo de piste op van daar!

@Anki ik stuur je een pb

Dienten Die Alte schule

Wij genieten ook super hier in Hinterthal en wat is het lekker rustig op de pistes zeg!

Plaats een reactie