Vechtpartij aan de skilift.

Asociaal- en haantjesgedrag zie je overal. Maar wel steeds MEER. Mensen worden meer en meer verbaal agressief, vooral als ze met meerdere zijn en in een wat uitgelaten sfeer van " ik heb hiervoor betaald en ik doe wat ik wil en bemoei je vooral NIET met wat wij doen.
Dit is zeker niet alléén bij Nederlanders maar zij zijn altijd wel een mondiger volkje geweest (positief bedoeld).

Tegenwoordig wordt assertief vooral agressief, vooral dan bij jongeren (15 a 25 j) … of is dit van ALLE tijden…ik hoor 't mijn vader nog zeggen.

Born to run. B.S.

Gewoon je mond houdende op je beurt wachten, achteloos leunend op je stokken die je achteloos tussen de ski’s van de voordringer plant.

Rob

Asociaal- en haantjesgedrag zie je overal. Maar wel steeds MEER. Mensen worden meer en meer verbaal agressief, vooral als ze met meerdere zijn en in een wat uitgelaten sfeer van " ik heb hiervoor betaald en ik doe wat ik wil en bemoei je vooral NIET met wat wij doen.
Dit is zeker niet alléén bij Nederlanders maar zij zijn altijd wel een mondiger volkje geweest (positief bedoeld).

Tegenwoordig wordt assertief vooral agressief, vooral dan bij jongeren (15 a 25 j) … of is dit van ALLE tijden…ik hoor 't mijn vader nog zeggen.

dan58 op 16 feb 2018 10:31

Natuurlijk is dit van alle tijden, net zoals dat iedereen altijd denkt dat alles vroeger beter was ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Over generaliseren gesproken…

Als iemand die een aantal jaar in het buitenland heeft gewoond merk ik dat helemaal niet.
[…]
Bla bla bla bla
[…]
. Goed voorbeeld zijn de lokale Oostenrijkse jeugd raceteams, vaak vol gas de liftrij in om vervolgend voor te dringen bij de lift en na de training met zijn alle zo snel mogelijk naar het dal
btbt
16 februari 2018 · 10:20

Je hebt een probleem met generaliseren om vervolgens te generaliseren!

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 16 feb 2018 10:40

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Het je dood ergeren aan iemand die voordringt is wel typisch Nederlands @btbt :). Wij kunnen gewoon niet wachten. Kijk maar eens als er een nieuwe kassa opengaat in Nederland en vergelijk dat eens met je ervaring in het buitenland. Maniakaal gewoon ;)

Shane op 16 feb 2018 10:22

Complete onzin. Ik heb in Engeland gewoond en als er daar een extra kassa opengaat, zijn het net een stel varkens die op een trog afrennen. Mijn ervaring is dat het er in Nederland nog best hoffelijk aan toe gaat.

Mr. Slow

Ik vind het wel leuk om ernstig voordringende gasten, meestal tieners, bewust buiten spel te zetten zodat ze alleen maar langer moeten wachten. Meestal nemen de mensen achter mij in de rij dat over, dus ik ben niet alleen in die gedachte.

Mensen die het nodig vinden om de rij aan te duwen kan ik ook slecht handelen. Zeker als ik daar sta met 2 kleine kinderen.
Van een beetje ruimte laten gaat het echt niet langzamer hoor.

Het is heel simpel, je sluit aan in de rij, kijkt wie er voor je staat en blijft daar gewoon achteraan hobbelen.
Dat snapt iedereen of men is bewust aso. Ik heb het idee dat het meestal geen Nederlanders zijn die zich verheven voelen boven de rest. De oudere locals (tenminste ik denk dat het locals zijn) kunnen er ook wat van.

Vaak sta ik achter mijn gezin met een snowboard en een paar kinderski’s. Daarmee lukt het heel goed om me breed te maken en de aso’s achter me te houden.

Complete onzin. Ik heb in Engeland gewoond en als er daar een extra kassa opengaat, zijn het net een stel varkens die op een trog afrennen. Mijn ervaring is dat het er in Nederland nog best hoffelijk aan toe gaat.

Quick op 16 feb 2018

N=1. Mijn ervaring is tegenovergesteld. N=2.

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 16 feb 2018 10:46

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Wat goed werkt als boarder is om een skier die flink voordringt op het moment dat hij naar voren gaat even de voet achterop de binding van de skier te zetten. De voet gaat vooruit en de ski blijft staan. Als je dan de ski een zetje naar achter geeft dan moet hij een eindje terug. Helemaal leuk word het als anderen in de rij de ski nog verder naar achteren werken.

Born to Ride

Wat goed werkt als boarder is om een skier die flink voordringt op het moment dat hij naar voren gaat even de voet achterop de binding van de skier te zetten. De voet gaat vooruit en de ski blijft staan. Als je dan de ski een zetje naar achter geeft dan moet hij een eindje terug. Helemaal leuk word het als anderen in de rij de ski nog verder naar achteren werken.

Matthias123 op 16 feb 2018 10:48

ik begin wel te begrijpen waarom Nederlanders zo vaak betrokken zijn bij vechtpartijen… tnx! Explains a lot!

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Gooh, en ik maar denken dat het over skien (ja, ja, ook over snowboarden) gaat hierzo. Blijkbaar hebben mensen meer zin om andere nationaliteiten af te zeiken gebaseerd op vooroordelen en incidenten.

Vroeger reageerde ik wel met blokkeren en opmerkingen als … Ja daar kan jij ook niets aan doen… als je die normen en waarden niet van papa en mama meegekregen hebt is niet jouw fout… :-)

Nu probeer ik de momenten eruit te halen om vooral oplettend en hoffelijk te zijn… Als je ziet dat een ouder met kinderen het lastig heeft om bij elkaar te blijven… creeer ik wat ruimte zodat het makkelijker voor ze wordt.

Als ik zie dat (vaak tieners) bijna bij de poortjes extra hun best doen om bij elkaar te zitten… laat ik ze voor en knik vriendelijk… ben ik een liftje later …

kan me nog herinneren dat ik 17 - 18 was en dolgraag naast die ene meid wilde zitten… ;-) Wie ben ik om dat tegen te houden…

maw. Ja ik geloof dat positieve energie beter is. Iemand opzettelijk blokkeren (ook al heb je daar alle reden voor) geeft mij alleen maar negatieve energie en dat laat ik niet gebeuren op mijn vakantie.

Misschien zijn er meer gekken @Quick, al heb ik het in Engeland ook echt nooit meegemaakt. Maar ik heb bijvoorbeeld eens in een incheckrij gestaan op een vliegveld (Malaga) met vrijwel uitsluitend Nederlanders, wat daar gebeurde toen er een nieuwe balie geopend werd. Een soort stampede vanachter uit de rij, met vallende mensen, rondvliegende bagage, koffers die expres tussen de rennende mensen gegooid werden… Ineens stond ik van ongeveer halverwege de rij helemaal achteraan.

De vliegveld beveiligers lagen in een deuk… Siempre Holandesa :)

*bericht bewerkt door Shane op 16 feb 2018 10:55

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat goed werkt als boarder is om een skier die flink voordringt op het moment dat hij naar voren gaat even de voet achterop de binding van de skier te zetten. De voet gaat vooruit en de ski blijft staan. Als je dan de ski een zetje naar achter geeft dan moet hij een eindje terug. Helemaal leuk word het als anderen in de rij de ski nog verder naar achteren werken.

Matthias123 op 16 feb 2018 10:48

ik begin wel te begrijpen waarom Nederlanders zo vaak betrokken zijn bij vechtpartijen… tnx! Explains a lot!

Sebastiaan op 16 feb 2018 10:51

Tja ik heb het hier wel om de extreme gevallen die gewoon over alle andere skies heen met hun ellebogen zich naar voren werken. Ik heb het ook regelmatig zien gebeuren dat iemand dus met zn skistok zo’n ski uitdeed. Vaak leveren dat soort acties een applaus van de halve wachtrij op en normaal gesproken gaat degene die zo aso aan het voordringen was met zn staart tussen zn benen gewoon op zn beurt wachten.

Born to Ride

Wat goed werkt als boarder is om een skier die flink voordringt op het moment dat hij naar voren gaat even de voet achterop de binding van de skier te zetten. De voet gaat vooruit en de ski blijft staan. Als je dan de ski een zetje naar achter geeft dan moet hij een eindje terug. Helemaal leuk word het als anderen in de rij de ski nog verder naar achteren werken.

Matthias123 op 16 feb 2018 10:48

ik begin wel te begrijpen waarom Nederlanders zo vaak betrokken zijn bij vechtpartijen… tnx! Explains a lot!

Sebastiaan op 16 feb 2018 10:51

Dat heeft denk ik vooral te maken met het feit dat grappig bedoelde opmerkingen (dat hoop ik dan toch) soms niet zo opgevat worden ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Shane en @Sebastiaan Ik woonde redelijk noordelijk, kan me voorstellen dat daar wellicht wat verschillen in zitten.

Mr. Slow

Wat goed werkt als boarder is om een skier die flink voordringt op het moment dat hij naar voren gaat even de voet achterop de binding van de skier te zetten. De voet gaat vooruit en de ski blijft staan. Als je dan de ski een zetje naar achter geeft dan moet hij een eindje terug. Helemaal leuk word het als anderen in de rij de ski nog verder naar achteren werken.

Matthias123 op 16 feb 2018 10:48

ik begin wel te begrijpen waarom Nederlanders zo vaak betrokken zijn bij vechtpartijen… tnx! Explains a lot!

Sebastiaan op 16 feb 2018 10:51

Dat heeft denk ik vooral te maken met het feit dat grappig bedoelde opmerkingen (dat hoop ik dan toch) soms niet zo opgevat worden ;).

Roy83 op 16 feb 2018 10:56

zitten we elkaar nou in de zeik te nemen? ;-)

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

@Sebastiaan ik hoop 't wel :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als er bij mij iemand voor wil dringen, prik ik heel overdreven mijn stok precies voor zijn skie. De meeste durven je dan nog niet eens aan te kijken, de boodschap is wel altijd duidelijk.

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Gewoon je mond houdende op je beurt wachten, achteloos leunend op je stokken die je achteloos tussen de ski’s van de voordringer plant.

RCGrootveld op 16 feb 2018 10:33

Dat kan inderdaad erg effectief zijn. Laatst waren in Spaarnwoude wat tieners die niet helemaal door hadden waar de rij voor was. Maar een skistok was een subtiele hint dat ze toch wel achter mij aan mochten sluiten.

Persoonlijk ben ik al blij als men mijn ski’s met rust laat. Als iemand voor weet te dringen zonder dwars over mijn ski’s te raggen dan vind ik het wel best.

Over generaliseren gesproken…

Als iemand die een aantal jaar in het buitenland heeft gewoond merk ik dat helemaal niet.
[…]
Bla bla bla bla
[…]
. Goed voorbeeld zijn de lokale Oostenrijkse jeugd raceteams, vaak vol gas de liftrij in om vervolgend voor te dringen bij de lift en na de training met zijn alle zo snel mogelijk naar het dal
btbt
16 februari 2018 · 10:20

Je hebt een probleem met generaliseren om vervolgens te generaliseren!

Sebastiaan op 16 feb 2018 10:38

Als je het zo knipt staat het er ongelukkig maar je snapt hopelijk wel dat het een tegenvoorbeeld is van jouw relaas en dat niet alleen Nederlands zich asociaal gedragen in de rij. Niet om alle leden van een jeugdraceteam in Oostenrijk neer te zetten als aso’s. De reden dat ik die noem is omdat er hier in het verleden al eens gesproken is over het gedrag van raceteams en ik dus aanneem dat meer mensen zich in dit tegenvoorbeeld kunnen vinden.

Jouw post ging erover hoe Nederlanders in het buitenland bekend staan. Net als Quick heb ik dus ook een paar jaar in het buitenland gewoond en ik kan je opnieuw melden, wij staan echt niet zo slecht bekend in het buitenland als jij schets. Ik weet gewoon niet waar die opvatting vandaan komt. Je post mist ook elke vorm van onderbouwing maar als je die kan geven, graag. Misschien leer ik er wat van.

Elke keer als Nederlanders op een slechte manier in het buitenlandse nieuws terechtkomen vind ik dat hartstikke vervelend.
Je bent te GAST in een ander land… gedraag je daarnaar. Hoffelijkheid, geduld en elkaar iets gunnen … toverwoorden.

It is an amazing world

@btbt, @sebastiaan schrijft toch ook helemaal niet dat wij in zijn algemeenheid slecht bekend staan in het buitenland? Enkel dat wij er, door de bank genomen, wat neurotisch gedrag in een rij op nahouden. Dat anderen ook weleens voordringen doet daar niets aan af, wij Nederlanders zijn simpelweg niet op ons best als we in een rijtje moeten wachten. Dan ergeren we ons kapot. :)

*bericht bewerkt door Shane op 16 feb 2018 14:07

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nog even en we zitten op comments pagina 3. Geeft wel aan dat we iets met rijtjes hebben.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Elke keer als Nederlanders op een slechte manier in het buitenlandse nieuws terechtkomen vind ik dat hartstikke vervelend.
Je bent te GAST in een ander land… gedraag je daarnaar. Hoffelijkheid, geduld en elkaar iets gunnen … toverwoorden.

Henrike op 16 feb 2018 13:59

Inderdaad … je bent te gast … ofwel klant en je betaalt er voor.
Daarbij is het vakantie en dan moet je je vooral nergens druk om maken, niet om (het gedrag van) anderen en al helemaal niet om hoe anderen over jou denken.

Toch … ?

Rob

Elke keer als Nederlanders op een slechte manier in het buitenlandse nieuws terechtkomen vind ik dat hartstikke vervelend.

Je bent te GAST in een ander land… gedraag je daarnaar. Hoffelijkheid, geduld en elkaar iets gunnen … toverwoorden.

Henrike op 16 feb 2018 13:59

Inderdaad … je bent te gast … ofwel klant en je betaalt er voor.
Daarbij is het vakantie en dan moet je je vooral nergens druk om maken, niet om (het gedrag van) anderen en al helemaal niet om hoe anderen over jou denken.

Toch … ?

RCGrootveld op 16 feb 2018 15:49

Wat is dat toch met die illusie van jou dat wanneer je je niet snel aan anderen ergert, dat je dan zelf wel een asociale hork moet zijn?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dan heeft het zitskiën toch nog een voordeel
Je mag aan de zijkant aansluiten omdat de zitski niet door de poortjes past
Ook daar moeten wij gewoon even wachten, maar ze kunnen niet voor kruipen 😁

Ik heb maar een ding hier op toe te voegen. Ik ben nu 3 maanden hier. SCHEISSE HÖLLANDERS. Blij dat ik weg ben :p

echte mannen lopen naar boven,

Hey @martijnuiterwijk, zou jij ons niet een beetje op de hoogte houden van al je avonturen aldaar? Hoe is het daar met je? Ik ben zeer benieuwd, maar moet wellicht niet in dit topic (hoewel het er wel een stuk leuker en lichter van zou worden vermoed ik)

Ik heb maar een ding hier op toe te voegen. Ik ben nu 3 maanden hier. SCHEISSE HÖLLANDERS. Blij dat ik weg ben :p

martijnuiterwijk op 16 feb 2018 17:27

En bedankt, vriend :)

Edwin van Riel

Nog even en we zitten op comments pagina 3. Geeft wel aan dat we iets met rijtjes hebben.

Sebastiaan op 16 feb 2018 14:11

Volgens mij komt er hier een digitale knokpartij. Wel spannend, bijna net zo spannend als het schaatsen.

*bericht bewerkt door Wintergast op 16 feb 2018 19:14

Plaats een reactie