skischoenen brede voet/hoge wreef/goede heelpocket

Ik ben op zoek naar skischoenen, maar lijk maar niet te kunnen slagen. Jarenlang gehuurd, en dat werkte nooit, ofwel veel pijn, ofwel geen enkele controle (bijv. Head Cube)… het probleem lijkt vrijwel altijd te zijn, dat de schoenen super strak zitten rond mn. mijn wreef, maar ook voorvoet (buitenkant/kleine teen en net daarboven) en bovenaan mijn kuit, maar ondertussen absoluut niet aansluiten bij de hiel, dwz. die komt niet echt goed op de grond/mijn been hangt ahw in de schacht (met kramp in mijn kuiten als gevolg > als ik de bovenste buckels losser doe, moeten de onderste noodgedwongen ook losser, en heb ik helemaal geen controle meer. Bovendien zit er vaak zoveel padding rond de achillespees (die bij mij nogal kort is) dat ik uberhaupt niet met mijn hiel in de (meer V-vormige) heelpocket kom, hoe hard ik ook duw), en maakt ook absoluut geen contact met de achterkant van de schoen/daar zit een hele lege holte van meerdere cm.

Nu heb ik mijn voeten opgemeten obv een instructie op internet (https://patriotfootbeds.com/blogs/bootorials/48749889-ski-bo…) en ze zijn ca. 230 mm lang, 100 mm breed, en de instep is 265 mm. Kuiten zijn max. 37 cm, enkels 24 cm. Dus hele brede voeten/hele hoge wreef voor de lengte (equivalent van 106 mm bij standaardmaat). Afgelopen december obv oa die informatie de Nordica Sportmachine 85W 23.5 aangeschaft, die redelijk ok voelde in de winkel (tong dunner gemaakt om meer ruimte bij de wreef te creeren, en een zooltje op maat maar dat was een ramp/gaf alleen maar kramp onder mijn voeten), maar bij het skieen had ik nauwelijks controle omdat mijn hiel zo los zat/ondertussen kramp op de gebruikelijke plekken. Een lokale winkel/bootfitter zei dat het compleet de verkeerde schoen was, en omdat ik zo hard baalde ben ik daar toen in meegegaan… zijn filosofie was dat iig de heelpocket goed moet zitten, en dat je de rest wel aan kunt passen. Dus de Salomon Quest Pro 100 W 23.0 gekocht, want die zat idd veel beter bij de hiel (de Lange’s, Atomics, en Head 110 Evo W nog veel beter, maar die waren echt veel te krap). Verwarmd in de oven (met plakkers op mijn wreef), extra C-vormige plakkers rond de enkels, en uitgedeukt bij de voorvoet, ging het redelijk ok, alleen bij mijn wreef zat het veel te strak, met hele erge kramp onder de boog van mijn voet/afknelling van de bloedvaten op mijn voet. Dus een andere buckel erop gezet daar om meer ruimte te maken. Daarnaast twee stukjes zool achterin de binnenschoen gelegd onder het inlegzooltje om de hiel iets hoger te zetten zodat er minder vrije ruimte onder/achter de hiel is. Het resultaat is een schoen die super goede controle geeft (ik heb daadwerkelijk het gevoel dat mijn skis doen wat ik wil/de beweging van de hiel overgebracht wordt op de skies!), maar op meerdere plekken erg klemt (gebruikelijke plekken (niet op de kuit!) + aan de binnenkant van de voet onder de enkel)/binnen een paar minuten thuis voor slapende delen van mijn voet/pijn zorgt (de bootfitter zei ook, nooit op schoenen lopen, los bij elke lift, je hebt moeilijke voeten, maar toch… na een halve helling moet ik ze los doen en uitrusten om verder te kunnen skieen). Het vervelendste is echter de tong, die niet plat maar U-vormig is, en de rand daarvan drukt de bloedvaten bovenop mijn voet dicht.

Sorry, beetje een lang verhaal, maar intussen ben ik een beetje wanhopig dat ik nog goede schoenen ga vinden, skivakantie was een behoorlijke teleurstelling… heeft iemand hier tips? Heb ik compleet de verkeerde schoenen gekocht/zijn er andere schoenen waarbij dit beter is (Dalbello Kyra 95? Lange SX 90?)? Moet ik met de schoenen die ik heb naar een bootfitter om kleine dingen aan te passen? Ik las ergens iets over heel lifts, zou dat kunnen helpen? Alvast bedankt!

Ik zou beginnen met een bezoek aan een goede bootfitter. Zelf opmeten en internet wijsheid gaat hiet niet eerken (niet lullig bedoeld) Welke regio woon je? Ik zou met de schoenen die je nu hebt advies bij een vakman in gaan winnen.

Edwin van Riel

Wat @evr66 zegt. Als je lastige voeten hebt kun je het beste naar een goede bootfitter gaan, bijvoorbeeld: Dutchbootfitter in Amsterdam, MK Skiservice in Bilthoven, OutdoorXL in Barendrecht of Norbert Maier in Rotterdam.

Meer richting het noorden zullen er ook goede zijn, maar die ken ik zelf niet.

When life gets too complicated.... SKI

Als ik het verhaal zo lees was deze bootfitter ook niet gek… alleen zit die in de Alpen?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als ik het verhaal zo lees was deze bootfitter ook niet gek… alleen zit die in de Alpen?

Shane op 17 feb 2018 14:13

Bij adviezen van niet op lopen en los bij iedere lift zou ik toch in ieder geval een second opinion willen :). Als die hetzelfde conculdeert, is het niet anders, maar weelicht ziet iemand een andere oplossing.

Edwin van Riel

Ik heb bijna hetzelfde probleem en ook jaren gezocht. Ik heb nu Heads uit het blote hooft en die bij een bootfitter laten aanpassen. Misschien dit jaar nog wat fine tunen, maar kan ze nu prima de hele dag aan houden en dat is bijzonder.

Ervaringsadvies van mij is dus ook een goede bootfitter te zoeken.

Zo te horen heb je al flink uitgegeven. Heb je nu een budget? Sowieso is het een kwestie van zoeken naar een goede bootfitter, maar ik zou ook overwegen om van de ‘standaard’ merken af te wijken.

Ik heb jarenlang met pijn in mijn voeten geskied. Wilde niet eindeloos schoenen uitproberen en toch de mist in gaan. Daarom 3 jaar geleden Strolz laten aanmeten. De eerste week twijfelde ik nog een beetje, mn kleine teen deed pijn. Sindsdien nergens meer last van gehad, nooit meer pijn gehad en ski een heel stuk beter.

Strolz zit oa in St Anton, Lech en Serfaus, maar ook bij Austria Sports in Malden worden ze aangemeten.

Bedankt voor alle snelle reacties!
@evr66: het eerste paar schoenen (Nordica Sportmachine) had ik idd op basis van eigen onderzoek op internet gekocht, maar toen meegenomen naar MK Sportservice, waar ze zeiden dat het op zich best een goede optie was. De jongen daar heeft me ook nog een aantal andere paren laten passen, maar die heb je elk maar kort aan natuurlijk/op een gegeven moment zag ik door de bomen het bos niet meer (ook omdat ze allemaal uberhaupt nog aangepast zouden moeten worden, dus je hebt nooit een compleet beeld) dus ben toen maar voor de makkelijkste optie (Sportmachine) gegaan. Met nog zooltjes van daar, maar daar ben ik dus niet erg gelukkig mee (zijn asymmetrisch en drukken op de verkeerde plek in mijn voetboog omdat ik niet ver genoeg achterin de schoen kom. Had ik ook vooral gekocht omdat ze me in wezen gratis advies hadden gegeven dus miss niet zo erg…). Dus mijn teleurstelling komt vooral ook door het feit dat ik dacht dat ik naar een goede bootfitter was gegaan, en eea alsnog niet bleek te werken… achteraf vind ik ook dat die jongen wel erg weinig vragen stelde (niks over niveau ofzo) en me vooral veel liet passen zonder dat ik wist waar ik precies op moest letten (nu denk ik dus vooral de aansluiting bij de hiel, met en zonder flexen), maar ja, dat is nu makkelijk praten natuurlijk. Misschien dat ik met beide paren terug kan gaan naar MK en kijken of ze een van beide nog aan kunnen passen (woon niet in Nederlands momenteel alleen dus dat kan pas later dit jaar).
@Helen: ja, ik heb inderdaad al veel meer geld uitgegeven dan ik van plan was, dus eigenlijk geen budget meer… dus hoe goedkoper de oplossing hoe beter. Aan de andere kant heb ik ook geen zin om nu weer honderd euro ofzo uit te geven aan allerlei lapmiddelen als blijkt dat dat uiteindelijk toch niet werkt. Misschien dat ik toch moet gaan kijken naar op maat maken… de man van de winkel in Oostenrijk zei dat je ook alleen binnenschoenen kunt laten schuimen voor ca. 200 euro, misschien dat dat een optie is.

O, en @gommel2, weet je toevallig ook welk model dat was? Alvast bedankt!

Ik heb recent binnenschoenen laten schuimen, maar dat werkt vooral als je al een goed passende buitenschaal hebt (en goede zolen). Bij mij waren de binnenschoenen na verloop van tijd zo gesleten dat ik er niet meer lekker strak in zat en met mijn smalle enkels gebeurt dat vrij snel. Tot dusver heel tevreden, de eerste paar dagen wel lopen vloeken maar het kost altijd even tijd voordat het lekker zit.

Nu staat prima bekend, dus zou zeker terug gas. Wellicht van tevoren even bellen en aangeven dat je over de oplossing niet tevreden bent maar toch wel graag een oplossing ziet gezien de tijd en moeite die je er in gestoken hebt.

Als die zooltjes gewoon echt niet goed bij de voet passen, heeft daar iemand een steekje laten vallen. Kan gebeuren, gewoon melden en ze de kans geven dit netjes op te lossen.

Edwin van Riel

MK kan heel goed schoenen aanpassen maar is geen podoloog.
Zoek even naar bootfitters die dat wel zijn. Dutch bootfitter en skicentrum Edelweiss hebben die kennis wel.

Wil je het beste, uitproberen op de piste en hou je van skiën? ga dan naar Sole Bootlab in Chamonix.

ps schuimen is niet noodzakelijkerwijs de ultieme oplossing voor iedereen. Ik stond ook op het punt voor 250 euro schoenen te laten schuimen tot ik bij Sole kwam en na uitvoerig naar mijn voeten gekeken te hebben kwam hij met een paar Tecnicas aanzetten. binnenschoen er uit en een nieuwe intuition liner er in. 1 deuk gezet en nu al 2 jaar pijnvrij en maximale controle. flex 130 en knal oranje:-)

hij gaf aan dat voor een aantal mensen schuimen een oplossing is maar het schuim is steviger dan een normale binnenschoen en kouder. Heb je dus behoefte aan wat comfort of snel koude voeten dan is schuimen niet de beste oplossing.

@plantenspuit

Heb hetzelfde probleem en zelfde type voeten. De meeste shops zijn meestal goed in het opmeten van lengte en breedte van de voet, maar ik heb de indruk dat de hoogte van de wreef iets is wat vaak over het hoofd wordt gezien. De meeste mensen met een bredere voet (leest) hebben vaak ook een hogere wreef en holle voetzoel.

Je kan veel aanpassen aan skiboots (breedte van de leest tot op zekere hoogte, zooltje voor holle voeten). Wat niet te fixen valt is een hoge wreef / high instep. Na jaren miserie van te grote schoenen of ondragelijke pijn (identiek aan wat jij beschrijft) heb ik de juiste boot gevonden. Dat is de Tecnica Ten.2 HVL 120 Flex. HVL = High Volume Last, dus voor bredere voeten en voor een hoge wreef/instep. Mijn hielen zitten in het beton en met de sidaszooltjes is het probleem van de drukverdeling bij holle voetzolen ook van de baan. Nog nooit zo zalig en pijnloos geskied sinds ik die schoenen heb.

Heb eerst nog met bootfitter mijn Tecnica’s Mach 1 proberen aan te passen zoals het verdikken van de wreef en daarna de binnenschoen met warmte aanpassen of het uitfreezen van de hiel. Dat laatste hielp een klein beetje en dat kan je eventueel nog proberen. Als dat niet meer lukt, ga dan op zoek naar een boot voor brede/hoge voeten zoals de Tecnica HVL en zoek vooral een goede bootfitter die je verder kan helpen.

Succes.

Ik luister aandachtig mee! @Raketman nu ook geen enkele pijn meer? Lopen, lunchen, liften?

@Paultjeftw

Nope - geen enkele pijn meer. Natuurijk wel een beetje wanneer ik de bovenste buckles strakker heb gezet voor een zwarte piste of een pijntje aan de tenen na een langer stukje diepsneeuw. Ik denk dat iedereen dat wel heeft. In geen geval zoals het voordien was (werkelijk om te janken). Dan deed het altijd enorm veel pijn onderaan de voeten, vooral de hiel, op en naast de piste, tijdens de lunch en zeker ook in de lift na een afdaling. Het was zelfs zo erg dat ik mijn gewone schoenen in de rugzak had voor de lunch en om pijnloos naar de gondel te kunnen wandelen.

Ik ben mijn bookmarks kwijt maar via google kan je hierover heel wat engelstalige informatie vinden. Zoek op ski boots of ski pain + high instep, high arch, wide feet en hollow feet. Maar zoals gezegd: ga bij een goede bootfitter langs en leg goed uit wat je voelt. Die Tecnica HVL’s waren voor mij de oplossing, maar elke voet is natuurlijk anders.

Plaats een reactie