Gesloten pistes: doe het gewoon niet (Vader en dochter dood door lawine)

In Val d’Isère zijn vandaag een 44 jarige man en zijn 11 jarige dochter om het leven gekomen door een lawine. Deze lawine kwam naar beneden op de Combe de Geant piste in de glacier du Pisaillas zone. De piste waar de vader en zijn dochter op skieden was gesloten, juist vanwege het lawinegevaar. De slachtoffers kwamen uit Parijs en het was de eerste dag van hun vakantie.

Een gesloten piste moet je zien als off-piste terrein, er is hier geen enkele beveiliging, en je hebt kans op lawines, rotsblokken ijsplaten etc. Vaak zijn de gevaren sowieso groot want anders was de piste niet dicht. Dus, doe het gewoon niet! En al helemaal niet zonder kennis, lawinemateriaal en het liefst een gediplomeerde berggids of skileraar.

Lees dit blog nog eens door als je wilt weten waarom pistes soms gesloten zijn: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/338208/hoe-gevaarl…

Click. Click. Peace

Triest nieuws…

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

In totaal vijf doden vandaag in de Franse Alpen. Eerste dag mooi weer na verse sneeuw en vakantie met veel toeristen in de bergen is zoals zo vaak weer eens erg gevaarlijk gebleken.

Click. Click. Peace

Lullig voor de nabestaanden maar tegen betweterige en rete-eigenwijze types is weinig bestand.

Zag vorige maand in PDS nog een skileraar met zijn klasje van een gesloten piste af gaan.

Gelukkig wachten de lawines even als er een leraar voorbij komt.
Maar waarom geven zij niet het goede voorbeeld?!

Wie had gedacht dat een beetje glijden zo leuk kon zijn?

@Userd : het waren kennissen van jou?

@Userd Ik denk gewoon echt dat deze mensen zich van geen kwaad bewust zijn/waren. Lees ook dit eens: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5143/hebben-ze-het…

Verder is een beetje meer respect gewensd.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 30 nov 2020 09:10

Click. Click. Peace

Heren, tandje minder mag wel in deze situatie.

Edwin van Riel

Ach wat verdrietig. Ik heb het al eerder gezegd, maar er ligt nog steeds een gigantische taak voor de skigebieden om de bewustwording omtrent de gevaren te verbeteren… de kans is vrij groot dat papa dacht dat de piste dicht was, omdat ze zo dadelijk zouden gaan preparen, of net te weinig sneeuw, of weet ik veel wat. Niet omdat er een lawine naar beneden kan komen in elk geval. Net als 90% van de andere wintersporters lijkt mij…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Allereerst erg triest! En zeker is het vast niet voor iedereen duidelijk hoe het zit met off-piste.

Dat gezegd hebbende. Gesloten is gesloten. En je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid je te verdiepen in gevaren en regels. Zeker als je met kinderen onderweg gaat. Een soort onderzoeksplicht.

Maar dat maakt het verhaal niet minder triest. Enkel verliezers hier.

Ik heb nog nooit de neiging gehad om op de “niet ok” knop te drukken, maar dit is echt niet ok! 1 verkeerde beslissing en dan zijn de dodelijke gevolgen wel prima ofzo?

Edit - dit ging uiteraard over @Userd, voordat daar misverstanden over ontstaan.

*bericht bewerkt door Shane op 18 feb 2018 22:05

I can stick uphill ice, on my saucer...

Laten we niet te snel oordelen over elkaars reacties. Zeker bij dit soort emotionele onderwerpen. Maar ook aan iedereen de vraag om met respect (naar slachtoffers) te reageren.

Click. Click. Peace

Ik ga ervan uit dat niemand welbewust het risico op een dergelijk ongeval neemt, zeker niet met kinderen. Ik vermoed daarom dat hier onwetendheid heeft gespeeld maar de betrokkenen kunnen daar helaas geen duidelijkheid meer over geven… Treurig nieuws is het in ieder geval…

Verder:
Op sociale media en dus ook hier wordt vaak vanuit de heup geschoten…
En dat is niet ok. Een beetje meer respect zou gepast zijn.

Triest! Off-piste neemt toe en toe in populariteit maar bewustwording en veiligheid (3 eenheid) komt helaas maar langszaam daarachteraan…

Tijd voor een uitpakparty?!

Ot: afgesloten pistes zijn nogal duidelijk over het algemeen, als dit een per ongeluk was is dit enorm triest maar 5x een per ongeluk geloof ik niet. Maar ja, dat is niet de gewenste ‘kijk ons eens goed zijn’ instelling hier.

Graag respectvol en on-topic blijven. Andere reacties verwijder ik.
@Gaston er skiën meer en meer mensen off piste en gelukkig gaan de hoeveelheid lawineslachtoffers niet omhoog. Gemiddeld genomen is men verstandiger en beter uitgerust. Maar er blijven helaas van dit soort ongelukken plaatsvinden.

Click. Click. Peace

Ot: afgesloten pistes zijn nogal duidelijk over het algemeen, als dit een per ongeluk was is dit enorm triest maar 5x een per ongeluk geloof ik niet. Maar ja, dat is niet de gewenste ‘kijk ons eens goed zijn’ instelling hier.

Userd op 18 feb 2018 22:37

Dat laatste, daar gaat het toch helemaal niet om (vreemde opmerking van jou trouwens). Al gaan ze er 100 keer van af. Als ze geen enkel idee hebben van het gevaar en denken dat de piste dicht is, omdat ze er zo aan gaan werken of iets dergelijks. Ze hebben een regel overtreden, dus dan vind je het resultaat wel prima. Eigen schuld, dikke bult ofzo?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat een verschrikkelijke berichten. Je zult als partner, ouder maar dit bericht ontvangen…

De discussie die hier nu ontstaat vind ik wel bijzonder. In mijn ogen zijn de afgesloten pistes altijd heel duidelijk. Die zijn afgezet met lint en borden, in meerdere talen. Ik heb altijd geleerd dat je dan niet mag betreden (of op eigen risico) maar het blijft een dikke waarschuwing. Ga niet… Merk het zelf bij wedstrijden die ik organiseer. We zetten met lint de weg af, zodat deze vrij blijft voor hulpdiensten (hopelijk hebben we het nooit nodig). Maar niemand houd zich er aan.

Ik vraag me dan wel af wat ‘men’ nog meer moet doen rondom bewustwording? De duidelijke ‘stop’ tekenen worden al genegeerd. Wat kan je dan nog meer doen?

Ik denk dit, ik vermoed dat, waarschijnlijk zijn ze… Lekker belangrijk al dat ‘gis’ werk! Daar gaat het met zo’n bericht niet om, of je moet erbij geweest zijn.

Het is in en in triest dat het gebeurd is, heel veel sterkte voor de nabestaanden…

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 18 feb 2018 23:12

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Sterkte aan de nabestaanden 😢

When life gets too complicated.... SKI

Ot: afgesloten pistes zijn nogal duidelijk over het algemeen, als dit een per ongeluk was is dit enorm triest maar 5x een per ongeluk geloof ik niet. Maar ja, dat is niet de gewenste ‘kijk ons eens goed zijn’ instelling hier.

Userd op 18 feb 2018 22:37

Dat laatste, daar gaat het toch helemaal niet om (vreemde opmerking van jou trouwens). Al gaan ze er 100 keer van af. Als ze geen enkel idee hebben van het gevaar en denken dat de piste dicht is, omdat ze er zo aan gaan werken of iets dergelijks. Ze hebben een regel overtreden, dus dan vind je het resultaat wel prima. Eigen schuld, dikke bult ofzo?

Shane op 18 feb 2018 22:50

Dit is toch totale onzin. Man gaat, uitgerekend met een kind van 11, welbewust een gesloten piste af (ik lees althans niet dat het een vergissing was, of dat het onduidelijk was dat deze gesloten was). Dan maakt het toch niets uit wat iemand mogelijk gedacht heeft waarom deze gesloten zou zijn. Het ding is dicht, hou je er gewoon aan ipv te denken dat je het echt zelf wel beter weet. Juist het feit dat je geen idee hebt moet je er niet komen, dat is wel iets meer dan een regel overtreden vind ik. Het is onwaarschijnlijk onverantwoordelijk en stom. De afloop is verschrikkelijk maar er is maar een persoon hiervoor verantwoordelijk en daar mag je best kritisch over zijn wat mij betreft, of misschien veel kritischer dan hier gebruikelijk lijkt. Ik vermoed dat Userd dat bedoelde en dat heeft niets met disrecpect voor de doden van doen naar mijn mening.

Ten eerste: wat een vreselijk triest bericht en ik wens alle nabestaanden enorme sterkte met dit verlies.

Als 42 jarige vader van een 14 jarige dochter die vaak samen op pad gaan raakt het nog iets meer. En ik probeer mij de situatie in te beelden. Ik ski sinds mijn derde en heb de afgelopen tientallen jaren zat gekke dingen gedaan op en off-piste. Je zag geen gevaar en zeker vroeger was de hele informatie rondom veiligheid beperkter of interesseerde het mij onvoldoende. Uiteraard ben ik voorzichtiger geworden en probeer ik verantwoordelijkheid te nemen als vader. Maar onwetendheid en ‘het kan wel joh, de zon schijnt en gister deden we hem nog’ was zeker tot een paar jaar terug vast wel in mij opgekomen. Mede dankzij websites zoals deze en de kennis die ik daarmee heb gekregen (en ok, ook weer wat ouder en voorzichtiger geworden), zorgen ervoor dat ik vorige maand nog tegen mijn neefjes zei: “deze is dicht mannen, we moeten terug via de andere lift”.

Verdiende ik met een andere keuze de dood, laat staan mijn neefjes? Lijkt mij toch echt bizar als we dat hier gaan vinden. Was zo’n keuze oerstom geweest, zeker als er iets was gebeurd? Uiteraard, dus laten we hopen dat kennis en kunde + verantwoordelijkheid zich meer en meer gaan verspreiden. Opgeheven vingertjes helpen meestal niet bij een leerproces.

*bericht bewerkt door ivarros op 18 feb 2018 23:56

Zoals de titel al zegt: doe het gewoon niet.
Maar veroordeel ook niet zomaar.

Het zullen je partner en kind maar zijn…
RIP… veel sterkte voor de nabestaanden.

mama on a mission in the snow

@hn65, precies. Piste dicht vanwege hoog lawinegevaar is geen suggestie of je misschien zo vriendelijk zou willen zijn om, en echt alleen als het je schikt natuurlijk, die piste niet te vaak te nemen. Piste dicht vanwege hoog lawinegevaar houdt in dat je daar weg moet blijven en dat de gevolgen mogelijk wel heel groot kunnen zijn als je toch gaat. Het is helemaal geen kwestie van dat ik het goed vind dat als er een regel overtreden wordt er maximaal gestraft moet worden, dat is (mogelijk) de keiharde realiteit. Snap je dat niet, is een speeltuin, liefst voorzien van mooie rubber tegeltjes, misschien een beter idee als bestemming.

Dat is volstrekt belicht vanuit je eigen kennis en bijbehorend perspectief @HN65. Mensen zijn snel geneigd, afzettinkjes of andere regels te negeren als ze niet weten waar ze voor dienen. En in dezen is het heel aannemelijk dat de vader niet aan een eventueel gevaar had gedacht. Net als 90% van de rest in het gebied.
En dat lijkt me wel degelijk relevant, je kunt mensen die niet wisten dat roken slecht was toch ook moeilijk kwalijk nemen dat ze wel rookten?

*bericht bewerkt door Shane op 19 feb 2018 07:45

I can stick uphill ice, on my saucer...

Deze reactie is algemeen en zeker NIET aan hogervermelde vader en kind . R I P trouwens, je zal 't maar meemaken.
Inderdaad, probeer aub toch de regels te volgen.
Men vraagt dit toch niet voor niets hé, het is NIET aan ons, skiërs , om te bepalen wat we wel of niet mogen , we spelen een spel op iemands speelterrein en we volgen dus HUN regels.
Wat als er iets gebeurt? wie betaalt?, de verzekering? het ziekenfonds ?, de maatschappij. ?.. WIJ ALLEN DUS. Leuk dat ik moet bijdragen om het stuntgedrag van anderen te bekostigen ( kort door de bocht, maar toch…)

ivm. het al dan niet goed afsluiten van een piste, wat een onzin…, een straat waar je niet in mag met de wagen wordt aangeduid met een verbods-teken of moet dit dan ook vanaf nu een betonblok worden???
quote uit ander topic

Born to run. B.S.

@Userd De vraag is alleen of deze mensen wisten dat de piste dicht was vanwege hoog lawinegevaar of dat ze alleen wisten dat de piste dicht was…
En @hn65 je kunt welbewust een gesloten piste opgaan, maar hebben ze ook welbewust het lawinerisico genegeerd?

Het is erg makkelijk om erover te oordelen vanuit je eigen kennis, maar wat @ivarros ook zegt: veel mensen zijn zich gewoon niet bewust van mogelijke gevaren…
Vroeger dacht ik zelf ook dat bijvoorbeeld de sneeuw tussen pistes in veilig was omdat dit zich binnen het skigebied bevond. Lawineberichten en de vlagcodes kende ik ook niet. Inmiddels weet ik dankzij sites als deze en wepowder en cursussen wel beter, maar ik heb in het verleden dus ook vaak risico’s genomen zonder me er ook maar bewust van te zijn…

Maar maar er zijn ook nog steeds massa’s wintersporters die niet op sites als deze komen en gewoon alleen maar een weekje per jaar gaan skiën. Hooguit checken ze de sneeuwhoogte. In het geheel niet
bewust van risico’s die dichterbij zijn dan je denkt…

En dan vind ik termen als “rete-eigenwijs” en “ongelooflijk onverantwoord en stom” respectloos en ongepast.

Goed voorbeeld @Dan58. Dat verbodsteken om die straat in te rijden wordt ook vaak genoeg genegeerd. In principe leidt dat echter niet tot de dood. Mensen denken dat zo’n afgesloten piste een beetje hetzelfde is.

*bericht bewerkt door Shane op 19 feb 2018 08:14

I can stick uphill ice, on my saucer...

Prpbleem zou er zo maar in gezeten kunnen hebben, dat het aan de skiers niet duidelijk was, waarom de piste wad afgesloten. Kan me niet voorstellen dat ze bewust een piste met lawinegevaar ingedoken zijn.

Blijf dus gewoon weg indien afgesloten. Persoonlijk duik ik eerder (met voldoende kennis, training en apparatuur) een offpiste helling in dan een afgelopen piste.

Mocht je ergens twijfelen, wegwezen of in ieder gevalp overleggen met de pisteurs
Naar mijn ervaring zijn deze je altijd graag van dienst om e.e.a. uit te leggen.

Edwin van Riel

Een zeer spijtige zaak (weerom) natuurlijk, in de eerste plaats voor de nabestaanden.
Dit zeer spijtige voorval gebeurd op een manier waarop sommige onder ons nu zeggen: “totaal onverantwoord, eigenwijs, volg de regels, iedereen weet toch dat dit niet mag, enz …”. En dit klopt ook.
Maar ik zou graag iedereen willen uitnodigen om iets te gaan eten op mijn kosten die nog nooit een regel heeft overtreden op een skipiste, of nog nooit te hard heeft gereden.
Ik vermoed dat het restaurant niet veel klanten gaat zien binnen komen(incluis mezelf trouwens).
En zou de reactie dezelfde zijn als het bij je eigen naaste familie zou gebeuren???
Het is soms te makkelijk om vanuit je eigen zetel, je ongezouten mening te geven over een zulk delicaat onderwerp.
Wat hier nodig is, is medeleven met de nabestaanden en vooral het nodige “tact” gebruiken in de commentaren.

Net zoals @Ivarros in het verleden (achteraf gezien) dit soort stommiteiten uitgehaald
En, ook al eerder aangegeven, dat door de lessen van @Rogier, ik tegenwoordig wel 3 keer nadenk alvorens ik wat doe (komt er tegenwoordig op neer dat ik het niet meer doe ;-) )

Maar wat mij wel opvalt, waar er hier op de site en bij de buren van WePowder er veel aandacht aan veiligheid besteed wordt, mis ik dat in bijv. het magazine van de NSkiV.
Ook denk ik dat er hier een taak is weggelegd voor bijv. de verzekeringsmaatschappijen (ik krijg ieder jaar netjes de polis met een berichtje je tarief gaat ophoog maar nooit tips over veiligheid ;-) )
Maar ook reisorganisaties zouden hierin een taak mogen heb door bijv. in de bus een flyer mee kunnen geven met deze info (incl de nare foto’s zoals op pakjes sigaretten)

Plaats een reactie