Contant geld opnemen in Zwitserland

Bij het opnemen van contant geld (CHF) uit de geldautomaat in Zwitserland wordt veelal de vraag gesteld of je dat tegen de CHF of de EUR koers wil doen.

Heeft een van jullie een idee wat de reden daarvan is? Wat is het voordeel van het een of het ander?

Mijn ervaring is dat wanneer die optie geboden wordt, de lokale valuata eigenlijk altijd (veel) goedkoper is. Dit hangt natuurlijk wel er vanaf welke kosten je eigen bank in rekening brengt voor het opnemen van vreemde valuta. Mijn advies is om altijd goed op de hoogte te zijn van de actuele prijs en de eventuele opslagen.

Wintersport? Yes please....

Ik doe meestal ook chf. Bijna altijd iets goedkoper uit.

Ik gebruik meestal mijn kredietkaart om geld af te halen in andere valuta. Die rekenen een vaste kost van 2,5 euro (is niet voor iedereen hetzelfde!) en gebruiken de wisselkoers van de dag. Dan weet ik op voorhand de kost. Vanaf bedragen boven de 100 euro is dit meestal voordeliger. Als je gewoon met Maestro afhaalt, dan gebruik je best de lokale valuta. Maar dan moet je bekijken welke tarieven je bank hanteert. Dit kan ook een bepaald percentage op de wisselkoers zijn. De rate in euro is puur om geld te kunnen verdienen… niet meer, niet minder.

*bericht bewerkt door Joy85 op 22 feb 2018 09:56

@frank11
indien je keuze CHF is dan is het tegen de DAGKOERS van je cashafhaling , indien je optie € neemt is het tegen de dagkoers dat je betaling wordt aangeboden aan je N of B bank.(meestal verschil van 2,3of 4 dagen, hier verdienen banken geld mee, of verliezen)

sorry, kon 't effe niet laten , dit zegt waarschijnlijk iets over mijn beroepsverleden.:)

Born to run. B.S.

@frank11
indien je keuze CHF is dan is het tegen de DAGKOERS van je cashafhaling , indien je optie € neemt is het tegen de dagkoers dat je betaling wordt aangeboden aan je N of B bank.(meestal verschil van 2,3of 4 dagen, hier verdienen banken geld mee, of verliezen)

sorry, kon 't effe niet laten , dit zegt waarschijnlijk iets over mijn beroepsverleden.:)

dan58 op 22 feb 2018 10:14

Haha @Dan58 ik hoopte al op een reactie van iemand uit de bancaire sector! ;-)

Danke vielmals!

*bericht bewerkt door frank11 op 22 feb 2018 10:19

Vandaag de proef op de som gedaan met familielid.
Beide 400,- Zw.Frank gepint uit betaalautomaat.
Ik transactie afhandeling in euro laten doen.
Familielid in CHF.
Ik was, schrik niet, €21,68 euro meer kwijt dan mijn familielid. Dat is 5% !!
Dus wees gewaarschuwd. Altijd transactie in CHF knop gebruiken.

Vandaag de proef op de som gedaan met familielid.
Beide 400,- Zw.Frank gepint uit betaalautomaat.
Ik transactie afhandeling in euro laten doen.
Familielid in CHF.
Ik was, schrik niet, €21,68 euro meer kwijt dan mijn familielid. Dat is 5% !!
Dus wees gewaarschuwd. Altijd transactie in CHF knop gebruiken.

DJ op 23 dec 2019 16:10

Haha wat goed dat je het hebt getest, ik pin tegenwoordig (vorige post was van 22 feb 2018) alleen nog maar in CHF. Stelletje boeven zijn het… ;-)

Dit ontwerp is trouwens een paar weken geleden besproken in de https://www.wintersport.nl/podcast . Zo goed als het eerste onderwerp. Hier waarschuwde Ben ook al voor Zwitserland :D

Vandaag de proef op de som gedaan met familielid.
Beide 400,- Zw.Frank gepint uit betaalautomaat.
Ik transactie afhandeling in euro laten doen.
Familielid in CHF.
Ik was, schrik niet, €21,68 euro meer kwijt dan mijn familielid. Dat is 5% !!
Dus wees gewaarschuwd. Altijd transactie in CHF knop gebruiken.

DJ op 23 dec 2019 16:10

Pfoe, da’s wel een heel groot verschil!

Ik ben er ook een keer ingetuind. Hotel afgerekend in eur. Ook zo’n absurde koers.

Dit is overal in de wereld zo. Ook als je in een restaurant of hotel afrekent. Altijd kiezen voor de lokale valuta.

In Zwitserland kan je wel bijna overal met de kaart betalen. Dan betaal je geen transactiekosten. (en ook hier : zoveel mogelijk in CHF laten verrekenen)

Plaats een reactie