Vanaf welke leeftijd/bij welke ervaring mogen je kinderen alleen op pad

Naar aanleiding van dit trieste bericht Jongen (13) komt om bij skiën in Alpen - http://nos.nl/l/2219405

Onze dochter is net 12 en skiet sinds haar vijfde. Ze is eerder wat bangig dan een waaghals maar kent de echte gevaren van de bergen natuurlijk alleen van horen zeggen, ik weet niet of dat helemaal doordringt.

Ze skiet gelukkig nog erg graag samen met ons. Maar ooit komt die vraag natuurlijk, of ze een keertje alleen (met een vriendinnetje) de piste op mag. Hoe staan jullie hierin, bij welke leeftijd of ervaring kan dit en wat voor afspraken maken jullie met jullie kinderen?

Ik kijk niet naar leeftijd maar naar wat ze weten, beseffen en ook onder eventuele druk of weg van onze controle doen. Voorlopig nog niet dus… (13 en 12 nu).

Bijzonder triest bericht en mijn maag draait als ik denk aan het broertje en de ouders. Het bericht is te summier om daar verder inhoudelijk iets van te vinden. Ben bang dat dit topic de komende dagen wel met meningen overstelpt gaat worden.

Ik ben het wel met Robert eens dat dat meer van het kind dan van de leeftijd afhankelijk is. Daarnaast natuurlijk meerdere factoren zoals het gebied. Een klein familiegebiedje met pistes rondom het dorp is bijvoorbeeld iets anders dan een groot gebied. En omstandigheden zoals het weer, tijdstip etc. Maar nogmaals terwijl ik dit zit te typen denk ik even allemaal niet zo belangrijk nu.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Vreselijk triest bericht en zet je weer even aan het denken.
Gouden regel die ze moeten hanteren is om nooit zonder ons toezicht de piste af te gaan. Al komen ze in het verkeerde dal uit, dan bellen ze maar op en gaan we ze halen. Als ze zich aan deze gouden regel weten te houden (en je dus het vertrouwen hebt dat ze zich daaraan zullen houden) dan zijn ze wat mij betreft klaar om zelf op pad te gaan.

En inderdaad spelen de omstandigheden (kou, wind zichtbaarheid) ook een bepalende rol natuurlijk.

*bericht bewerkt door -JPS- op 25 feb 2018 19:48

Mijn kinderen mogen niet alleen op stap. De oudste drie van 15, 13 en 12 mogen wel zelf met een lift omhoog en dan via een vooraf afgesproken piste weer naar beneden komen. Waarbij de oudste weer wat meer mag dan de andere twee. Ze hebben ook alledrie een telefoon bij zich.

Dit ongeluk is gebeurd terwijl de kinderen duidelijk op de terugweg naar huis waren. Ze hadden een weg overgestoken, een langlaufloipe en zijn daarna in de bossen verdwaald. Dus het is niet zo dat ze echt off-piste aan het skiën waren. Ze waren de weg onder aan het skigebied naar hun dorp kwijt geraakt.

Click. Click. Peace

Is het niet een beetje dubbel ;

Sommige ouders zeggen dat hun kinderen nooit alleen de piste op mogen maar ze mogen bv wel alleen naar school toe fietsen … ?
Het gezin in kwestie kwam uit Frankrijk en wie weet komen ze daar al ik weet niet hoe lang en aantal weken per jaar en waren de kinderen bekend in het gebied.

Zoals Rogier ookal zegt, ze waren verdwaald en dat kunnen dit soort dingen gebeuren…

Het is en blijft natuurlijk super triest wat er gebeurd is…

Trieste gebeurtenis, dat zeker…

Ikzelf mocht toen ik 14 was, mijn 1ste wintersport met mn ouders überhaupt, alleen de Zillertal Arena door. Mijn vader skiet niet en mijn moeder neemt altijd les. Ik ben nu bijna 18 en ik heb eigenlijk elke week tot nu toe alleen geskied, onder andere ook in Avoriaz, Val Thorens en Val di Fassa. Ik neem echter geen risico’s qua offpiste, hou de pistekaart bij de hand en heb standaard mn gps locatie aanstaan (voor mezelf en voor mn ouders). Ben het er dus wel mee eens dat het van de persoon afhangt wanneer je deze los kunt laten op de piste en die opmerking over naar school fietsen klopt ook wel wat mij betreft. Iemand mag met 12 ofzo dorpen verderop fietsen maar op wintersport wordt volledig anders gehandeld. Nogmaals ik denk ook dat dit heel erg per persoon afhankelijk is!

#proudtobepartofleswintersporters

Die van mij mag nog niet alleen op pad, maar die is dan ook 17… maanden :-P

Maar hoe ik er naar kijk: Als ze alleen op stap kunnen, kunnen ze ook alleen de piste op. Het hangt erg af van het kind natuurlijk. Het ene kind is zelfstandiger en rustiger dan het andere kind bij noodsituaties. Dus daar hangt erg veel vanaf.

Andere probleem is dat als er iets gebeurt in het NL verkeer er altijd mensen aanwezig zijn en er snel gehandeld kan worden door anderen in gevaarlijke situaties/ongelukken. Op de piste ligt dit lang niet zo voor de hand. Heb zelf ooit anderhalve minuut schreewend van de pijn gelegen (verdraaide mijn knie, en kon het snowboard niet goed draaien) maar denk maar niet dat iemand stopte… Op straat is dat toch anders. Uiteindelijk mijzelf maar bevrijd na die tijd.

Daarnaast verdwaal je in Nederland een stuk lastiger dan in een onbekend berggebied met risico’s als afgronden en dergelijke.

Dit soort gebeurtenissen zijn goed om je eigen keuzes even tegen het licht te houden. Maar volledig voorkomen is onmogelijk. Hoe triest dit verhaal ook is.

Afhankelijk van gebied waar je zit, ervaring en persoonlijkheid van het kind in kwestie, en voor een stuk toch ook wel de groep. Op zich zou ik geruster zijn als ze met een groepje op weg zijn, voor als er onderweg toch wat gebeurt, anderzijds is groepsdruk onder tieners natuurlijk ook wel een gegeven. Sowieso is kaartlezen een vereiste, en geen gekke dingen doen genre off piste zonder ervaring/voorbereiding/begeleiding, van pistes racen en anderen hinderen,…

Uiteraard duidelijke afspraken over communicatie, wat wel of niet, elk een gsm bij de hand etc. Misschien een optie om een tiener die zonder ouders op pad wil, met een groep gevorderden op les te sturen of met leraar eens een tochtje ofzo?

Ik volg de vergelijking met naar school fietsen niet helemaal, iets wat je dagelijks, over het algemeen dezelfde route in grotendeels dezelfde omstandigheden doet (en kan je als ouder ook een paar keer inoefenen), is niet te vergelijken met een mogelijks nieuw skigebied, tochtjes, de weg zoeken, tijd in het oog houden, voor iemand die op dat moment misschien max 7-10 weekjes ski-ervaring heeft (spreek hier dan voor Belgen/Nederlanders, niet voor locals), sneeuw- en weercondities nog niet helemaal kan inschatten etc.

Wat erg zeg voor die ouders, en idd misschien hebben ze het wel vaker gedaan, een ongeluk zit in een klein hoekje. En maar hopen dat het jou kids niet overkomt, het heet loslaten en dat gaat soms niet altijd goed, :(
Onze kids gingen met, zoon 12j en de meiden 10j ook alleen wat skiën maar kregen de regel mee bij elkaar blijven en elkaar helpen, niet buiten de piste en alleen bepaalde liften. In een goed overzichtelijk skigebied waar alle pistes weer in het dorp uit kwamen.
Het is altijd goed gegaan, en dat is ook met alleen naar school fietsen en andere activiteiten die ze voor het eerst gaan ondernemen.
De ene ouder is wat flexibeler dan de andere, aan ieder zijn/haar eigen keuze en verantwoordelijkheden.

Dienten Die Alte schule

Ski al paar jaar met dochtet samen (nu 13). Groot deel van de tijd en energie wordt besteed aan bewustwording van de mogelijke gevaren, zowel op de piste als er naast. Het blijkt dan nog steeds mis te kunnen Gaan, triest!

Edwin van Riel

13 en 10 notabene.
Bergen zijn veel te gevaarlijk voor dit soort experimenten.
Bij kinderen die in de bergen wonen is het misschien iets anders als ze de route kennen. Maar dan nog is 10 te jong.
De vraag is waarom zou je als ouder het risico willen lopen.
Voor een levenslang trauma.
Ik dacht het niet.

Is het niet een beetje dubbel ;

Sommige ouders zeggen dat hun kinderen nooit alleen de piste op mogen maar ze mogen bv wel alleen naar school toe fietsen … ?
Het gezin in kwestie kwam uit Frankrijk en wie weet komen ze daar al ik weet niet hoe lang en aantal weken per jaar en waren de kinderen bekend in het gebied.

Zoals Rogier ookal zegt, ze waren verdwaald en dat kunnen dit soort dingen gebeuren…

Het is en blijft natuurlijk super triest wat er gebeurd is…

Jobbert op 26 feb 2018 08:25

Ik denk dat geen enkele ouder een kind van 10 alleen naar school laat fietsen zonder dat ie er zeker van is dat het kind de weg op zijn duimpje kent,met alle bijbehorende gevaren.In de meeste gevallen zijn de ouders dan al een paar jaar elke dag met hun kinderen samen naar school gefietst vooraleer ze alleen gaan.De kans op verdwalen wordt op die manier dan ook heel erg klein.Ik vind een skigebied toch echt wel iets anders dan het dorp waar kinderen naar school fietsen.Het is als volwassene soms al snel gebeurd dat je een afslag mist naar een bepaalde afdaling,laat staan voor kinderen van die leeftijd,die er misschien al wel een paar jaar komen,maar dan meestal maar een weekje per jaar en niet elke dag.
Tenzij misschien voor kinderen die er al hun hele leven wonen en het gebied dus door en door kennen vind ik 10j en 12j persoonlijk heel erg jong om zonder volwassenen te gaan skiën,maar zoals ik zeg,da s een persoonlijke mening.
Dit neemt niet weg dat het vreselijk is wat er gebeurd is en dat je dit niemand toewenst.

Het dramatische ongeval is op de verbinding Avoriaz-Morzine gebeurd thv Seraussaix. Dat zijn eerder saaie blauw/groene pistes over een heuvelrug, maar rondom is het wel omgeven door stijle kliffen, al valt dat helemaal niet op. Diegenen die het kennen, weten ook dat die verbinding heel erg geforceerd aanvoelt - om toch maar kost wat kost de skigebieden met elkaar te kunnen verbinden. Je moet al zowiezo een stukje met de cabine naar beneden richting Morzine omdat het niet helemaal te skiën valt. Volgens het journaal in Frankrijk waren de broers er waarschijnk vanuit gegaan dat ze al waren aangekomen, terwijl ze nog een of meer extra liften hadden moeten nemen. Verdwaald met andere woorden. Er staan wel wat bordjes en waarschuwingen, maar beiden waren ‘skieurs débutants’ volgens het journaal. Bij dat laatste mogen we ons toch wel wat vragen stellen vind ik.

@raketman, en daar lopen wegen en langlaufloipes? Klinkt toch als desoriëntatie, shortcut en alle trieste gevolgen van dien.

@Userd
Zonder sensatie te willen zoeken, via deze link zie je de heuvelkam waarover de verbinding Avoriaz-Morzine loopt. Niet bepaald een stukje waar je zomaar even off-piste wil gaan links of rechts. Dat staat te boek als groen/blauw - beginners gebied dus.
https://goo.gl/maps/WYYG1A2SybJ2

Via hun skipas wist men dat de laatste lift die de broers genomen hadden de Seraussaix was, maw waar men moest beginnen zoeken. Zo heeft men de jongste, gelukkig maar, op tijd kunnen vinden in de vrieskou 's nachts. Een geluk bij een heel groot drama voor de familie. Die lift en het begin van die bewuste klif zie je op deze foto, alsook de ondergsneeuwde weg die ze zouden hebben overgestoken. https://goo.gl/NT3orH Zo moeilijk was het niet voor die jongens om op de foute plek terecht te komen, jammer genoeg.

Plaats een reactie