Eerste set gear (snowboard).. waar te beginnen?

Hoi alle!

Ik ben zojuist teruggekomen van een super wintersportvakantie en nu weet ik zeker dat ik graag eigen gear wil aanschaffen. Ik heb bijna 10 jaar snowboard ervaring en ik ben dit jaar voor het eerst sinds tijden weer op wintersport geweest. Voorheen ging ik ieder jaar maar er zijn een aantal jaren ‘weggevallen’, ondertussen was ik wel regelmatig in Snowworld Landgraaf te vinden.

Ik heb alles nodig; schoenen, bindingen en board. Haast heb ik niet, en ik ben bereid rustig uit te zoeken wat ik precies wil. Wel begrijp ik dat de lente periode vaak prijs gunstig is omdat ‘oud’ materiaal flink afgeprijsd wordt. Vandaar dat ik nu langzaam een selectie wil maken zodat ik daarvoor kan gaan rondkijken en testen in Snowworld (Ik moet nog even kijken hoe dat testen precies werkt). Het lijkt mij dan ook het handigste om eerst de boots aan te schaffen.

Omdat ik altijd huur materiaal gebruikte, en nooit echt wist wat ik kreeg, ging er de afgelopen weken een wereld voor mij open toen ik op het internet ging zoeken voor een board, zoveel soorten en maten! Het artikel van @Sneeuwbaard maakte wel veel duidelijk maar alsnog vind ik het moeilijk. De afgelopen week heb ik in ieder geval op een rocker board gereden, die voor mij echt wel te stijf was en niet responsive genoeg aanvoelde. Ook denk dat hij te groot was (kwam tot mijn neus). Hierbij de vragen lijst ingevuld:

  1. Hoe lang en zwaar ben je?
    1.85m, 80kg.

  2. Wat is je huidige boardniveau en hoe wil je jezelf ontwikkelen?
    Niveau 7-8: Ik kan mijn rijstijl eenvoudig aanpassen aan verschillende omstandigheden en type pistes. Daarnaast kom ik ook soepel off-piste tussen de bomen en in de pow naar beneden. Switch rijden gaat op blauwe pistes vrijwel net zo makkelijk als normaal (goofy). Ik wil mij graag gaan verbeteren in het funpark, de medium jumps met wat grabs gaan prima. Ook doe ik wat grinds in de vorm van boxes en ook bredere rails gaan goed (50/50, nose/tail slide etc), maar absoluut geen gekke dingen.

  3. Heb je al een voorkeur voor een camber- of rockerboard? Of een beetje van beide?
    Ik denk dat ik baat heb bij een hybrid board, maar in welke vorm weet ik niet. Wellicht dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

  4. Board je op hoge snelheid of op lage? Of beide?
    Beide, maar vaker speel ik wat rond en langs de pistes waardoor ik niet altijd als een speer naar beneden ga.

  5. Board je op de piste, daarbuiten of in het park? (Geef eventueel in een percentage aan hoe je het board wilt gebruiken)
    Afgelopen vakantie zag het er ongeveer zo uit: 50% piste, 25% buiten de piste, 25% park.

  6. Wat is je boardstijl? Board je energiek/agressief, of juist relaxed/lui?
    Energiek: Voortdurend een wisselende stijl van rijden, van korte krachtige bochten naar grote snelle carves. Echter ben ik veel opzoek naar bultjes/bosweggetjes naast en van de piste af om hier speels wat te crossen. Ik ga ook graag door verse poeder, maar echt lange offpiste routes doe ik (nog) niet. In het funpark ben ik ook te vinden, maar hier ben ik zeker nog een beginner. Ik rij regelmatig switch en doe graag butter tricks.

  7. Heb je al ervaring op een (paar) snowboard(s)?
    Alleen ervaring op huur boardjes, laatste board was een rocker. Eerlijk gezegd geen idee wat voor een soort huurboards ik daarvoor had.

  8. Wat is je budget?
    Staat open omdat ik ruim de tijd heb om te sparen/ rond te kijken. Ik moet een complete set hebben (schoenen, board, bindingen) en zal eerst beginnen met de schoenen. Ik hoop natuurlijk wel op een leuke deal vanwege opruimingskorting. Als richtlijn denk ik dat ik tussen de 700-1000 euro wil uitgeven.

Ik weet dat er wel een tig tal boardjes zullen voldoen, maar ik hoop wat input en sturing te krijgen van jullie met welk soort hybride (all-mountain) type ik goed uit de voeten kan gaan. Althans ik neem aan dat zo’n boardje goed voor mij zal zijn? Ook als jullie specifieke ervaring hebben met bepaalde boardjes dan hoor ik het graag. Betreft de bindingen, hier ook nog tips over?

Alvast bedankt!

Tja, en fun/park en offpiste zijn wel 2 verschillende disciplines. Dus dan kom je naar mijn idee al snel op een All mountain uit. Waarbij je ook weer de afweging moet maken waar je voorkeur naar uit gaat aangezien dat bepalend is voor de lengte van je board. Fun/park heeft een kortere lengte de voorkeur en voor offpiste wil je vaak toch een wat grotere lengte. Probeer anders eens te testen in Snowworld, dat geeft je zelf een duidelijker beeld wat je zelf prettiger vindt.

Als je het funpark veel ingaat kom je al snel op een twintip uit met een centered stance. Het nadeel is wel dat je in diepe poeder dan snel “verzuipt”.

Je profiel lijkt erg om mijn profiel. Als in, ongeveer hetzelfde niveau en dezelfde interesses. Veel piste, funpark vind ik erg leuk en ben ik aan het ontdekken… En soms vlak naast/tussen de pistes door de sneeuw… maar niet ECHT off-piste. Ik heb een twin-tip die ook hybride is. Zelf gekocht toen een wintersportwinkel een filiaal sloot. Bindingen bij een andere winkel (2 voor de prijs van 1, vriendin moest ook nieuwe bindingen) gekocht. Mijn nadruk ligt dus meer op een freestyle board voor het park waarmee je ook goed kan carven…

Het beste is natuurlijk om te testen. Maar dat geef je zelf al aan. Zelf vond ik https://thegoodride.com/ een goede site met veel info en goede reviews. Het blijft altijd een mening, maar ze beschrijven de verschillende eigenschappen goed IMHO. Zelf via hun op deze gekomen: https://thegoodride.com/snowboard-reviews/nidecker-advanced-…

Wat ze beschrijven ben ik het wel mee eens. In de poeder is het lastiger (veel achterover hangen om niet als een onderzeeër onder te gaan, wat sturen lastig maakt, maar niet onmogelijk) maar verder erg tevreden mee. Dit board is al relatief oud, dus kijk vooral naar boards die een vergelijkbaar profiel hebben zou mijn tip zijn. Kijk vooral voor een “forgiving board” in het park. Aangezien de jongens die dit testen meer tricks kennen dan jij en ik en een niet-forgiving board ook echt lastiger zal zijn.

Staar je verder niet blind op “nieuwer is beter”. Zoveel vernieuwing is er niet op snowboard-gebied volgens mij. Voorbeeld: Mijn vriendin kreeg een bepaald boardje aangeraden. Paste kwa profiel perfect bij haar. een 2015 model. Maar de print was echt verschrikkelijk lelijk. Een huilend poppetje en verder zwart. Dus, bij het naar de kassa lopen, trok ze hetzelfde merk uit een rek en vroeg: “En deze dan? is dit niets?”
Verkoper:“Dat is het 2013 model. Kwa techniek is er niets gewijzigd eigenlijk. Alleen de print is anders”.

Dus vriendin heeft nu een design dat WEL mooi is, en het was nog goedkoper ook.

*bericht bewerkt door Waah op 26 feb 2018 11:28

Qua beschrijving gaan inderdaad tig boardjes kunnen passen. Gezien je regelmatig in Landgraaf bent, zou ik toch even kijken wat er te testen valt bij Duijvestein. Vraag vooral om verschillende soort profielen, zodat je de verschillen kan gaan voelen.

ik zou eens kijken naar de volgende:

jones mt twin
slash brainstorm ( heb Ik zelf)
rossignol one magtek

Een vriend van mij doet ongeveer hetzelfde als dat jij wilt en is heel tevreden met zijn Bataleon (evil twin geloof ik). Misschien interessant om daar ook eens van te testen?

*bericht bewerkt door Waalzicht op 26 feb 2018 13:14

Waarschijnlijk ga je uitkomen bij een CamRock of Hybrid Rocker snowboard profiel.
Probeer er achter te komen welke profiel het beste bij je past,je gaat er alleen maar achterkomen welke snowboard goed bij je past door te huren/testen of gewoon de gok nemen met een snowboard.

Hierbij een aantal snowboards wat goede alles kunners zijn met goede recensies.

Yes Greats (CamRock)
Jones Mountain Twin(heb ik zelf) (CamRock)
Capita Mercury (CamRock)
Slash Brainstorm (CamRock)
Never Summer West (HybridRocker)
Never Summer Porto Type 2 (HybridRocker)

Hier nog 2 sites met veel leesvoer.

https://snowboardingprofiles.com/the-top-all-mountain-snowbo…

http://www.angrysnowboarder.com

Keuze genoeg binnen de omschreven stijl. Het gaat uiteindelijk allemaal om voorkeur en gevoel wat je bij een board hebt.
Vooral kijken wat je kunt testen, dan heb je er meteen een beeld bij. Je kunt natuurlijk heel veel gaan lezen en opzoeken, dat helpt wel met het oriënteren, maar uiteindelijk is het van belang hoe het board voor jou voelt! Goed om te lezen dat je van plan bent om meteen te gaan testen in snowworld, dat is een goede manier om tot een keuze te komen.

Uiteindelijk kan je op elk boardje natuurlijk plezier hebben (op elk terrein!), maar gaat het één wat makkelijker dan het anders. Met één board is het altijd concessies doen. Je kunt je afvragen hoeveel echte poeder dagen je hebt en dan voor lief nemen dat het op die dagen misschien niet het perfecte board is. Misschien moet je dat beeld nog wat verder bekijken. Ook hoeveel je switch rijdt (of wil gaan rijden) kan je keuze beïnvloeden bijvoorbeeld (dan wil je misschien voor een true twin gaan).

Er komen al goede opties voorbij. Ter aanvulling nog wat boards waar je naar kunt kijken:

Yes Typo/Basic
Hybrid Camber, Typo is een directional twin, de basic leunt iets meer naar freestyle als true twin
Yes Greats
Hybrid Camber, assymetrical twin: heb zelf een oudere versie van deze plank: zeer veelzijdig!
Salomon Assassin
Hybrid Camber, true twin
Gnu Space Case
Hybrid Rocker, asym twin: meer freestyle georiënteerd, maar houdt zich ook goed op ijzige pistes
Capita DOA/Outerspace Living
Hybrid Camber, true twin, Outerspace Living is iets speelser

Succes met de zoektocht en het testen!

*bericht bewerkt door Reynouts op 26 feb 2018 19:45

Thanks alle voor de input, heel nuttig allemaal! @Reynouts @Michaelwi @Waalzicht @piraat @Tiny-M @Marijnt

Idd genoeg leesvoer en ik heb al het een en ander bekeken/gelezen. Bij Duijvenstein zijn helaas niet veel van de genoemde boards te testen, ze hebben oa veel Burton spul wat te testen is. Dat merk zie ik hier dus minder terug komen…

Dit is het test assortiment: https://www.duijvestein-wintersport.nl/snowboard/snowboard/s…

Wel hebben ze de Jones Mountain Twin, die ik ga uitproberen. Ik zal verder eens uitzoeken wat ik hiernaast ga zetten.

Verder durf ik ook best een boardje te kopen op basis van de reviews op thegoodride.com; erg uitgebreide en goed uitgezette reviews.

Wat boardjes die mij wel wat lijken:
-Yes Libre (Lijkt mij een goed board voor die prijs van rond de 300 euro). De andere voorgestelde modellen van Yes wil ik nog even gaan bekijken.
-Capita DOA/Outerspace living
-Capita Mercury
-Jones Mountain Twin

Qua boots zie ik ook wel enorme prijsverschillen; ik neem aan dat deze gewoon aansluitend en comfortabel moeten zitten? Ik vond afgelopen wintersport de BOA sluiting wel prettig werken, dus ik denk dat ik opzoek ga naar zoiets.

Betreft bindings, daar zal ik mij nog wat beter in moeten verdiepen.

Nogmaals, thanks allemaal!

Burton is ook niets mis mee (al zijn er mensen die er veel op tegen hebben…).
Ik heb zelf een ook een Burton Easy Livin’, leuke plank.

In de collectie van Duijvenstein kun je misschien eens kijken naar:
Burton Process Flying V (Om Flying V eens te voelen van Burton, mooie allrounder en het channel systeem)
Gnu Rider’s Choice (Alleskunner, maar deze lijkt niet in de “te testen” categorie te staan)
K2 Turbo Dream (Wat minder freestyle georiënteerd en wat duurder…)
Ride Machete [GT] (De non-GT variant voor meer spelen op de piste en de GT variant als echte all mountain plank)

Wat betreft boots moet je echt gewoon gaan voor wat goed zit. Features komen later. Kom je dan uit op een BOA schoen: mooi meegenomen, maar is het een gewoon vetersysteem: go for it. Deze keuze heb ik afgelopen jaar ook gemaakt en dat de boot goed zit is veel belangrijker dan een hippe feature.

Ik heb onlangs nieuwe boots gekocht met een normaal vetersysteem. Is mijn voorkeur ook geweest, heb geen BOA systeem geprobeerd. Het belangrijkst is dat de boot goed zit, ga niet voor een mindere pasvorm. Zodra je de best zittende boots hebt kun je beter genieten van het boarden! Laat je dus goed voorlichten en pas meerdere boots. Succes!

Heb Burton Moto boots op een Salomon Sight (2014) board. Geen enkel probleem met Burton hier dus. De Sight is alleen niet iets voor jouw denk ik, echt poederen is niet fijn met deze plank. Maakt mij ook niet uit, heb nog meer dan genoeg te ontdekken op de piste en in het funpark.

Ik herken me goed in je verhaal, heb een Salomon Man’s Board met Ride EX bindingen en k2 darko boots. Hiermee kom ik overal af, op, over etc. Voor poederdagen heb ik de salomon sickstick maar betrap mezelf er op deze op normale dagen ook steeds vaker te rijden zeker wanneer er veel slush is. Heb nu rond de 10 boards gehad en vooral geleerd: geef er niet teveel geld aan uit, het is leuker om geld over te houden en volgend jaar weer een boardje in de uitverkoop te kopen ;). (op ebay zijn ook wel eens leuke dealtjes te vinden)

Ik herken me goed in je verhaal, heb een Salomon Man’s Board met Ride EX bindingen en k2 darko boots. Hiermee kom ik overal af, op, over etc. Voor poederdagen heb ik de salomon sickstick maar betrap mezelf er op deze op normale dagen ook steeds vaker te rijden zeker wanneer er veel slush is. Heb nu rond de 10 boards gehad en vooral geleerd: geef er niet teveel geld aan uit, het is leuker om geld over te houden en volgend jaar weer een boardje in de uitverkoop te kopen ;). (op ebay zijn ook wel eens leuke dealtjes te vinden)

rickhaha op 26 feb 2018 22:22

Neig momenteel naar de Yes Libre (https://thegoodride.com/snowboard-reviews/yes-libre-2018-sno…), welke voor 275,- op Amzon.de is te bestellen. Echter alleen niet te testen… Met dit boardje kom ik wel mooi onder mijn budget uit en is er misschien midden April nog wat mee te spelen in een last-minute mini wintersport vakantie haha

Altijd een risicootje als je niet kunt testen natuurlijk, maar lijkt me een mooie plank! Zeker voor die prijs.
Veelzijdig speels board.

Welke lengte wil je hem in pakken?

@Reynouts, ik denk dat 158cm wel goed moet zijn. We slapen er nog een nachtje over

Kleine wijziging in de set-up: gaat de Yes Typo worden met een setje Union Force bindings!
De schoenen heb ik afgelopen weekend gekocht en dat zijn K2 Rykers geworden, deze zaten het lekkerst.
Met een 11.5 in deze ga ik wel uitwijken naar een 159 wide variant van het board.

Union force bindingen zijn fijne bindingen. Losmaken is soms lastig, maar als je het truukje doorhebt krijg je ze wel makkelijk los.
Ik heb ze zelf, en vriendinlief ook.

Union force bindingen zijn fijne bindingen. Losmaken is soms lastig, maar als je het truukje doorhebt krijg je ze wel makkelijk los.
Ik heb ze zelf, en vriendinlief ook.

Waah op 5 mrt 2018 15:40

Klinkt goed! Voor mij zal het sws een verademing zijn, omdat ik op huur-boardjes nog nooit met toe-strap bindings heb gereden. Regelmatig had ik dus te maken met afknellende bindingen.

Kleine wijziging in de set-up: gaat de Yes Typo worden met een setje Union Force bindings!
De schoenen heb ik afgelopen weekend gekocht en dat zijn K2 Rykers geworden, deze zaten het lekkerst.
Met een 11.5 in deze ga ik wel uitwijken naar een 159 wide variant van het board.

bartzijlstra op 5 mrt 2018 12:26

Goede keus hoor ! Hier ga je veel plezier mee krijgen .

*bericht bewerkt door Michaelwi op 06 mrt 2018 10:01

Vraag mij alleen af of ik moet wachten met de aankoop. Ik kan de set (board + bindings) voor 539.90 euro nu kopen. Dit is al met wat korting, -22% op het board en nog iets eraf vanwege een set prijs. Zal het nog goedkoper worden? :)

Snowboard aangeschaft, ik zag de maatjes van de website afvliegen dus toch besloten niet te wachten op een extra sale.

De set-up:
-Yes Typo 159W
-Union Contact Pro bindings (ik kreeg deze voor dezelfde prijs als de Forces en ze zouden iets ‘surfier’ aanvoelen).

Eind deze week waxen en dit weekend snel snowworld in! Hopelijk nog een mini ski weekje in April :)

Thanks voor alle input!

Plaats een reactie