Nieuwe liften verbinding zell en gerlos

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal Arena

Hallo,

Misschien een beetje raar midden in het seizoen, maar heeft er iemand al nieuws of de verbindingsliften tussen zell en gerlos binnekort vervangen gaan worden. Afgelopen week heb ik weer in de liften gezeten en ze zijn me toch een partijtje traag. Staat niet echt in verhouding met de andere liften in het gebied.

Ik vroeg dus af of iemand hier al iets over weet.

DB

De Stoanmandl lift (de eerste vanuit gerlos gezien wordt komende zomer vervangen door een 10-persoons gondel. Het bergstation zal iets hoger uitkomen.
In Konigsleiten wordt de Lamarch vervangen door een 6-persoons stoeltjeslift.

De “echte” kettinglift (efteling lift, zoals wij m noemen) zal er nog wel even staan; die is nog niet zo heel oud en veel skigebieden vervangen de verbindingsliften pas als laatste omdat ze de mensen liever in het “eigen” stukje skigebied houden.

Bij Bergstation Dorfbahn in Gerlos moeten nog wel 2 andere liften gaan komen; dus er staat nog wel wat te gebeuren in dat deel van het skigebied.

Vind het wel jammer dat er weeral voor een gondel wordt gekozen. Ski`s aan / uit vind ik steeds irritant, maar die Stoanmandl was ook niet alles. Met de Krimmlexpress heb ik veel minder problemen mee, die gaat toch redelijk snel?

Tja; het is toch een vrij windgevoelig stukje; dus ik begrijp het wel. Ook is de piste niet heel bijzonder; dus je gaat 'm niet zo snel 3x achter elkaar doen. Op wat koudere/windererige dagen is het wel lekker dat je nog een beetje beschut zit voordat je richting Zell gaat.

Voor een beginner is de combinatie 34/32 juist heel mooi. En op een mooie dag kan je in Stoanmandl ook lekker genieten.

Ik vraag me wel af hoe het zit met windgevoeligheid. Is een gondel minder windgevoelig dan een stoeltjeslift?

Een paar weken geleden in Konigsleiten viel het mij ook wel op dat Gerlos in vergelijking toch echt wel mindere liften heeft en daar meer vernieuwing zou mogen plaatsvinden idd, helemaal de verbindingen het Gerlos deel uit… een 4 persoons niet loskoppelbare stoel als verbinding richting Zell zou toch niet meer moeten in 2018.

De “echte” kettinglift (efteling lift, zoals wij m noemen) zal er nog wel even staan; die is nog niet zo heel oud en veel skigebieden vervangen de verbindingsliften pas als laatste omdat ze de mensen liever in het “eigen” stukje skigebied houden.

Daffie op 27 feb 2018 09:20

Nu zitten wij met pretparken op dezelfde golflengte, maar ik heb echt geen beeld welke jij bedoeld met Efteling lift :-D

edit: De Stoanmandl lift (na googlen die gevonden) was een van mijn grootste ergernissen daar ja, blij dat die vervangen word.
De Larmach bahn was niet de meest moderne lift, maar aan de andere kant is hier ook geen hele grote capaciteit vereist, aan de andere kant Konigsleiten loopt in het gebied wel voor op de kwaliteit van de liften, dat willen ze duidelijk ook blijven doen.

*bericht bewerkt door Powermage op 27 feb 2018 16:07

@Powermage: Doordat je bij de verbindingslift tussen Gerlos en Zell met je stoeltje door een raar middenstation gaat en daarbij enkele scherpe bochten maakt hebben sommige mensen er een soort droomvlucht idee bij. Ik heb de naam “efteling-lift” echt van meerdere kanten gehoord :)

Qua liften is Gerlos naar mijn idee prima, alleen de liften richting Zell zijn wat verouderd (maar die doe je doorgaans toch maar 1x); de rest zijn koppelbare 6-persoons stoeltjesliften of gondels.

Wat mij betreft zouden ze juist op Gerlosplatte/hochkrimml eens de oudere 4-persoons liften of de sleepliften mogen vervangen.
Daar is de laatste 15 jaar niets meer vernieuwd.

De Gerlosplatte is dan ook compleet in mijn ogen… :)

Het Zillertal Arena is sowieso redelijk onlogisch opgezet qua logistiek of in ieder geval zo gemaakt dat men je zo lang mogelijk in één deelgebied wil houden. Ik vraag me af of dat in de praktijk echt zoveel uitmaakt. Nu is het zo dat een trip Zell-Krimml-Zell veel tijd in beslag neemt en de meest mensen dus op de corridor blijven skiën, terwijl de wintersporter veel meer mogelijkheden krijgt om wiederholungsabfahrten te doen als de verbindingen snel zijn uitgevoerd.

Om te beginnen vanuit Zell:

  1. Kreuzjoch X-Press loopt niet ver genoeg door. Die zou eigenlijk op het eerste middelstation van de Krimml zijn eindpunt moeten hebben.
  2. Krimml X-Press (Gerlos-Zell). Heel erg out-of-the-box: vervangen door een 3S vanuit het dal Krummbach tot top Krimml. Daar zou je theoretisch 20 min over kunnen doen. Ten opzichte van de huidige reistijd Krummbach-Top Krimml is dat een halvering. Dat betekent in de praktijk dat je deze afdaling 2x zou kunnen doen.
  3. Teufeltal/Stoanmadl: Deze hadden 10 jaar terug al vervangen moeten worden. Bij voorkeur door een 6KSB. Vraag me af hoe groot de windgevoeligheid hier is. Stoanmadl had ik juist verlengd richting dalstation SL Vorkogel, zodat deze bereikbaar wordt vanaf de Krummbach X-Press. Dat maakt dat de Ebenfeld nog meer ontlast wordt.
  4. Krummbach: Zou eigenlijk verder moeten doorlopen. Waarschijnlijk is een nieuwe stoeltjeslift hier niet haalbaar, omdat dan niet meer kan worden voldaan aan de evacuatienormtijd.
  5. Mosteltret/Fussalm/Falschbach. Het 2x overstappen op deze route legt enorme druk op de Fussalm X-Press. Onbegrijpelijk dat bij de bouw van de Mosteltret geen duurzame oplossing is gekozen. Moseltret had een bergstation thv startpunt piste 40 moeten hebben, zodat een piste richting Larmachalm kon worden aangelegd.
    Daarnaast had het dalstation Falschbach thv dalstation Krummbach moeten komen. Beide maatregelen zorgen voor ontlasting van de Fussalm X-press.
  6. Larmach: Volgend jaar wordt deze vervangen door een 6 of 8KSB. Onbegrijpelijk dat hier niet voor een combibahn is gekozen met thv het huidige dalstation een middelstation. Onderste deel had dan voor gondels geweest, bovenste deel voor gondel en stoeltjes.
  7. Bergstation Plattenkogel X-Press 1: Deze lift zorgt voor veel te veel druk op de Plattenkogel X-Press 2. Dit bergstation had hoger moeten liggen, waardoor Plattenkogel X-press 2 ontlast zou worden.

Daarnaast zijn Kapauns en Mitterleger dringend aan vervanging toe om mensen naar zich toe te trekken en zo de drukte te verspreiden in het gebied.

*bericht bewerkt door Daanster op 27 feb 2018 18:25

@Powermage: Doordat je bij de verbindingslift tussen Gerlos en Zell met je stoeltje door een raar middenstation gaat en daarbij enkele scherpe bochten maakt hebben sommige mensen er een soort droomvlucht idee bij. Ik heb de naam “efteling-lift” echt van meerdere kanten gehoord :)

Daffie op 27 feb 2018 17:07

Hahaha, nu je het zegt snap ik hem wel, maar ik had dat nog niet zo bedacht eigenlijk :P

Daarnaast zijn Kapauns en Mitterleger dringend aan vervanging toe om mensen naar zich toe te trekken en zo de drukte te verspreiden in het gebied.

Welnee, lekker zo laten dan blijft het tenminste lekker rustig op piste 54. Vind dat een heerlijke piste om te doen. Nooit druk en altijd goede sneeuwkwaliteit.
Heerlijk genieten in de oude lift. Hier heb je nog het gevoel dat het winter is.

Ik vind de gehele Zillertal Arena eigenlijk een overgewaardeerd gebied. Zo bijzonder is het daar niet, liften onlogisch aangelegd en te veel verbindingspistes.

*bericht bewerkt door Bertje op 16 aug 2018 11:58

@bertje ben ik het niet mee eens. Verbingspistes zijn idd slecht, maar de pistes in Zell en Konigsleiten zijn echt heerlijk. Vooral de sportabfart met de 10 in Zell is een lekker lange stevige afdaling.

Skifahrennnnnn

De Stoanmandl wordt niet dit jaar maar volgend jaar vervangen, het betreft een 10-persoons gondel. De Larmachlift wordt wel al vervangen. Zie o.a. de nieuwe pistekaart voor 2018-2019: https://www.wintersport.nl/skigebieden/zillertalarena/kaarte…

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Kick

Voor de niet Alpinforummers en Facebookers:
De Krimml X-press of Eftelinglift is per winter 2020/2021 vervangen voor een 10-persoons gondel. De lift krijgt een ander verloop en vervangt alleen het gedeelte dat wordt gebruikt om vanuit Gerlos naar Zell te komen.

De Kapauns X-press wordt vervangen door een 8-persoons stoeltjeslift. Deze lift krijgt ook een iets ander verloop. Het bergstation komt op de overgangsjoch te liggen, waar nu het eerste middelstation van de Krimml x-press ligt. Daardoor hoef je niet meer met de Krimml X-press als je van Zell naar Gerlos gaat. Dat betekent dat de route om vanuit Zell naar Gerlos te komen verandert. Vanaf december 2020 ski je na de Kreuzjoch X-press naar de Kapauns en ga je vanaf daar skiend naar de Teufeltal X-press.

Plaats een reactie