Welke binding: Burton Cartel of Union Force? EST of RE:Flex?

Beste forumleden,

Aangezien ik het huren van boards (en steeds opnieuw wennen) wat beu ben, ben ik wat aan het kijken naar een eerste eigen board. Momenteel heb ik een mooi tweedehands Burton Clash 2016 board op het oog. Dit zou een perfect beginnersboardje zijn.

Aangezien mijn kennis nog beperkt is wil ik hier wat raad vragen i.v.m. de bindingen. Ik zou graag investeren in een betere binding zodat ik deze een lange tijd kan behouden en later kan hergebruiken op een beter board. Ik ben niet echt iemand die veel freestylet, ik geniet meer van mooie strakke bochten en af en toe wat jumps. De kans is dus klein dat mijn interesse, na wat meer ervaring te hebben, zal uitgaan naar puur freestyle. Een binding met medium flex lijkt dus voor mij het beste geschikt neem ik aan?

Na wat googelen kom ik bij de Burton Cartel en de Union Force. Deze zouden beide zeer goede bindingen zijn. Vooral de Cartel lijkt al jaren goed te scoren. Door de naam Burton is de Cartel wel een stuk duurder. Wat is jullie ervaring met deze bindingen? Is de Cartel zijn meerprijs waard of is de Force evenwaardig?

Verder heb ik in de Cartel nog de keuze tussen EST en RE:Flex. Het board heeft een channel-systeem, ideaal dus voor de EST. Naar de toekomst toe twijfel ik echter wat over de EST aangezien deze enkel op channel-systemen van Burton toepasbaar is. hierdoor ben ik steeds verplicht om voor een Burton met channel te gaan. Wat is jullie mening hierover? Is de EST zo veel beter?

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door Crocky op 27 feb 2018 20:35

Aanvullend: lees net ook goede reviews over de Rome 390 Boss. Iemand hier betere ervaringen mee?
Edit: zou niet compatibel zijn met de Channel.

*bericht bewerkt door Crocky op 27 feb 2018 22:48

Je zou eens naar dit lijstje kunnen kijken van all mountain bindings:

https://snowboardingprofiles.com/the-best-all-mountain-snowb…

De Union Force/Contact staan ook op mijn potentiele lijstje.

*bericht bewerkt door bartzijlstra op 28 feb 2018 12:47

Union force zijn simpel qua design maar oer degelijk.

Heb zelf de cartels, erg tevreden over. rechttoe, rechtaan, makkelijk aan te passen. Heb zelf geen channel plank, dus geen ervaring in verschil tussen re:flex en est.

Union heeft inderdaad erg degelijke bindingen, hier in huis is de Factory aanwezig, maar die maken ze geloof ik niet meer. Weet dat de eigenaar er ook erg tevreden over is.
Beiden zal je geen miskoop aan doen.

Ik ben zelf iets meer gecharmeerd van de Union bindingen, maar de cartels zijn ook prima. Zo ver ik weet kunnen beide bindingen zowel op een board met est als op een normaal board gemonteerd worden. EST en in mindere mate re:flex, geven het board iets meer de mogelijkheid om te flexen onder de binding ten opzichte van een traditionele 4x4 insert, maar zijn in de praktijk mijns inziens nauwelijks merkbaar.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik heb Cartel EST’s met een bijpassend Burton board met the channel. Dit is een hele mooie combinatie (volgens Burton ;-)), dit omdat de EST binding echt dicht op het board ligt en mooi mee kan bewegen met het board. Zelf heb ik de Re:FLEX variant nooit 1 op 1 met de EST variant kunnen vergelijken. Ik denk dat je veel moeite moet doen om het verschil echt te merken.

Het mounten en aanpassen in The Channel vind ik wel echt super. Je kan het echt helemaal finetunen en bent niet gebonden aan bepaalde stance width holes in je plank. Even je angles aanpassen is een fluitje van een cent.
Ik heb nu ook andere bindingen die een stuk stijver zijn (Ride El Hefe), deze vind ik persoonlijk voor non-freestyle werk wel veel fijner. Maar zijn ook veel duurder.

Aangezien ik meerdere boards hebt (non-hannel) zou ik de EST binding een volgende keer niet kopen. Wat dat betreft zou ik jou ook aanraden om niet voor een EST variant te gaan, mocht je ooit over willen stappen naar een andere plank zonder channel (en die kans is groot ;-)). Met een Cartel Re:FLEX of een Union Force kan je eigenlijk geen slechte keuze maken, gewoon prima veelzijdige bindingen die je nog altijd over kunt zetten naar een andere plank zonder moeite en die veel stijlen van rijden ondersteunen.

Bedankt voor de reacties allemaal!
De EST gaat het sowieso niet worden, las in reviews dat het verschil klein is en dan ben ik meteen gebonden aan een channel-systeem.
Aangezien de Union Force 40-50 euro goedkoper is dan de Cartel zal ik hoogstwaarschijnlijk voor deze gaan.

*bericht bewerkt door Crocky op 01 mrt 2018 12:13

Plaats een reactie