Oude vertrouwde ski's vervangen. Welke specificaties kies ik?

Na een kleine 20 jaar op dezelfde ski’s, is het tijd voor nieuwe ski’s. Het plan is nu om de laatste paar dagen ski’s te huren die ik dan evt voor volgend jaar kan kopen om de volgende 10 jaar weer mee te gaan skiën. Alleen bij de verhuur is het druk en waarsch weinig tijd voor goed advies.

Ik ben dus een gevorderde skier, maar ski vooral met partner en kinderen die dat nog niet zijn. Het hoeft niet mega snelle race ski te zijn, maar te langzaam zal gaan irriteren op die paar rondjes per dag die ik alleen ski. Budget tot €500.

Aangezien ik toch ouder hoop te worden een ski die niet te veel kracht vraagt. Offpiste skiën doe ik niet. Het liefste ski ik 's morgens vroeg op een verse geprepareerde, iets wat ijzige piste. Papsneeuw vind ik echt niet fijn, dus het liefst een ski die mijtoch daar tegemoet komt.

Dan zou ik dus uit komen op een rocker eventueel met verhoogde binding waardoor het gewicht automatisch op de voorkant komt. Alleen rockers moeten tegenwoorden dezelfde lengte hebben als ikzelf of iets langer heb ik begrepen. Zelf ben ik 1.82 en dames rocker ski’s van die lengte zie ik bijna nergens. Iemand die mij kan vertellen waarom dit is aangezien ik niet de enige lange vrouw ben?

Daarnaast zal het dus een totaal andere ski worden als ik gewend ben. Ik ski dus al jaar en dag op Rossignols die iets getailleerd zijn, maar nog geen carve genoemd mogen worden… In hoeverre zal het mij moeite kosten om te wennen?

Obv mijn verhaal, welke ski specificaties zijn mij aan te raden?

In jou en in mijn geval altijd testen in de sneeuw.
Wat voor de één perfecte ski is is voor de ander een ramp.Net zo als met auto’s.Zelf weer een leuke ervaring gehad met de Atomic S9 maar niet heus. Daar komt nog bij dat de ski’s van vandaag niet meer de kwaliteit hebben als 10 jaar geleden.Dus of je de volgende 10 jaar op de zelfde skie verder kan betwijfel ik.

Probeer deze eens te testen als ze hem hebben in de verhuur:

  • Atomic Redster X7 of X9
  • Fischer Progressor F19 TI

En check bijvoorbeeld de reviews op deze site eens:
http://www.worldskitest.com/en/results-tests-and-evaluations…
http://www.worldskitest.com/en/results-tests-and-evaluations…

Succes met testen en shoppen daarna :)

Een ski is niet snel of langzaam en een plaat zorgt er niet voor dat het gewicht meer naar voren staat. Een plaat is voor recreanten overbodig. Voorts wil je in zachte omstandigheden juist niet te veel gewicht op de voorkant van de ski, maar wil je neutraal staan.

Een paar ski’s huren en kijken welke bevalt lijkt mij een goed idee.

@ikbakerniksvan: bij sommige damesski’s staat het hielstuk van de binding hoger dan het teenstuk, om een voorwaartse stance te krijgen. Daar doelt TS denk ik op.
Heeft iets met de stand van het bekken van vrouwen te maken, meen ik me te herinneren. Maar pin me daar niet op vast.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 feb 2018 12:37

@DrPhil
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Bij welke ski’s/bindingen is dat mogelijk?
Lijkt mij trouwens vrij onwenselijk zoiets, dan zou ik eerder de binding verder naar voren plaatsen.
@bernicekoster
Voorts zou ik ook niet naar een rocker ski kijken, maar naar een ski met camber als je nooit buiten de piste skiet. Zeker op harde pistes skiet camber veel lekkerder.

@ikbakerniksvan: Google even op “ski heel lift ladies”.
Ik ken trouwens nauwelijks pisteski’s zonder rocker, op een paar slalomski’s en top-endski’s na. Ik geloof niet dat ze die zoekt.
Binding naar voren plaatsen gebeurt idd ook. Dat is standaard bij de meeste damessk’s, als ik het goed begrijp. Aangezien TS het heeft over een “verhoogde binding waardoor het gewicht automatisch op de voorkant komt” dacht ik dat ze doelde op een binding met heel lift.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 feb 2018 13:34

oT: ski je her liefst lange of korte bochten? En wil je carven leren of liever niet?

@DrPhil
Ik bedoel natuurlijk voornamelijk camber, niet dat er helemaal geen rocker in mag zitten.

Thanks voor de info overigens! Nooit geweten dat dit een ding was bij dames.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 28 feb 2018 15:10

Dubbel

*bericht bewerkt door Skitechniek op 28 feb 2018 15:11

Thanks voor de info overigens! Nooit geweten dat dit een ding was bij dames.

IkBakErNiksVan op 28 feb 2018 15:10

Het is ook niet een ding voor alle dames… Zeker veel grote krachtige skiënde dames hebben lang niet altijd baat bij damesski’s (die dan erg kort of zacht uitvallen, als het een dame van 1,82 en 75 kg betreft, bijvoorbeeld). Het is dus denk ik niet automatisch zo dat je als dame naar een damesski moet grijpen.

Overigens vond ik dit erg interessant op de site van de NSkiV:

null

Als het verhogen van het teenstuk meer voordruk genereert (het ‘gaspedaal’, wel toegepast in de racerij dacht ik) EN als het verhogen van het hielstuk dat zelfde effect heeft (het hele lichaam wordt dan naar voren gekanteld)… hoe zit het dan als je beide maatregelen tegelijkertijd toepast? Dan sta je feitelijk weer level en is het effect weer weg?

Staat het er onhandig? Interpreteer/begrijp ik het niet goed?

Ik dacht eerst ook dat het een vergissing was. Maar kijk maar eens hier:
https://www.evo.com/ski-packages/volkl-flair-76-elite-skis-v…
Bij Q&A.
(Ik vraag me af of het antwoord klopt, maar dat terzijde).
Het is dus alleen het teenstuk in dat geval. Dus of-of.
(Nogmaals, als het klopt).

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 feb 2018 17:23

Net antwoord ontvangen van de NL importeur van Völkl. Volgens hen hebben de huidige damesski’s van Volkl geen heel lift en is ook de binding niet naar voren gemonteerd. Dat heeft Völkl idd wel een aantal jaren gedaan maar nu niet meer. Dat maakt het nog verwarrender. En andere merken?

Of-of zou ik begrijpen inderdaad. Maar dat is wel een belangrijke ‘of’, denk ik.

Dan is het overigens nog maar de vraag of het gewenste effect wordt bereikt door het teenstuk te verhogen. Voorwaarde dat dat gaspedaal werkt, is namelijk wel dat je goed centraal staat en op de juiste momenten (zoals altijd) druk naar voren geeft. Als je dat niet doet, wordt je dus letterlijk naar achter gekanteld… Die nuance staat er dan weer niet bij.
Dat zou dus het effect van goede voordruk versterken, hetgeen niets te maken heeft met of het een damesski betreft of niet.

*bericht bewerkt door GiGi op 28 feb 2018 17:39

Misschien speciaals bedoeld voor cup EE? 😉
Nu maar weer terg naar de vraag want die damesski’s zijn toch allemaal te kort.

Plaats een reactie