Ff de weg kwijt

Afgelopen week voor het eerst naar op wintersport geweest(Kaltenbach).eerste dag zon en lekker geskied . Tweede dag was er wat wind en bewolkt maar niet te koud en ik dacht oh weer een lekker dagje.dat liep ff anders want door de wind was er stuifsneeuw aan de grond en zag niet goed meer . Op een gegeven ogenblik was ik helemaal mijn oriëntatie kwijt omdat ik waarschijnlijk door de bewolking en stuifsneeuw niet meer goed zag (ook nog gele uvex skibril opgedaan). Had geen gevoel van snelheid meer en of wanneer in te sturen !iemand zei tegen mij misschien een paniek aanval maar zo voelde ik dat niet.
Iemand die misschien een soortgelijke ervaring heeft gehad ? Smiddags in de zon was het weer helemaal goed.
Heb wel een slecht oog (verwaarloosd lui oog)
Voelde iig niet fijn

Herkenbaar. Paar jaar geleden aan het skiën met een groep goede skiërs , toen het begon te ijzelen en daarbij zware bewolking/ mist waren we zo gedesoriënteerd dat we zelfs stapvoets skiënd omvielen omdat je geen idee meer had wat onder en boven was. ( gevoelsmatig dan)

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/c3a22979f76690cc8a0a1416...
https://cdn.wintersport.nl/forum/21/d7c549d6ab38a0cce431e9d1...

Door desoriëntatie vielen we bijna om.

May the ski force be with you !!

Met dichte mist of veel wind en stuifsneeuw is het inderdaad krabbelen.

Werd er zelfs beetje misselijk van !

Ik probeer bij minder zicht altijd steilere pistes te nemen of tussen de bomen te blijven.

Übung macht den meister!!!

Ook wel vaker gehad. Als het dicht zit door mist en je geen onderscheid meer kan maken. Inderdaad is tussen de bomen vaak een goed idee, dan heb je meestal nog wel wat referentie, maar die keus is er niet altijd.

Meegemaakt in Flaine, vrouw en schoonzus achter mij in ploeg naar beneden, ongeveer 3 meter uit elkaar en niet meer elkaar kunnen zien, constant roepen om contact te houden, wisten niet meer of we links of rechts op de piste zaten konden zelfs niet meer ervaren of we überhaupt wel naar beneden schoven… misselijk tot braken toe.
Moet je echt meemaken met 2 panikerende dames achter je, niet voor herhaling vatbaar.
En de bomengrens was ver beneden ons :)

Born to run. B.S.

Zeker herkenbaar! Best angstig soms eigenlijk.

Ik heb in het verleden een aantal seizoenen snowboardles gegeven en in dat gebied heb een bepaalde stoeltjes lift zeker 89 keer genomen in één seizoen. Op een dag zou ik naar de over kant van het dal gaan om te in mijn vrije tijd te gaan skiën en ging over piste langs die lift. Van 2200m tot 1500m was het zo’n hardnekkige mist zoals op de foto’s van @CJAHulskamp hierboven. Ik kan elk detail op die piste wel dromen, en dacht dat komt allemaal wel goed, “nu ben ik ongeveer bij die ene bocht en daarna komen twee schuurtjes en dan nog een scheef stukje en vervolgens een steiler stuk en dan komt de lift”. Ik bleek al veel verder te zijn, namelijk vlakbij die lift! De goed herkenbare schuurtjes dus helemaal gemist. Echt zo verbaasd was ik er over dat het toch echt wat doet met je oriëntatie.

null

Paar weken geleden nog. Ik voelde me echt overgeleverd aan de gratie van de piste. 0 dieptezicht. Ik ben alleen naar beneden gegaan, tussen de bomen was het beter, maar nog steeds slecht. Het is dan echt werken. De lol is ver te zoeken. De dag dan ook maar vroeger afgesloten met een chamoniard.

*bericht bewerkt door G11ling op 03 mrt 2018 17:37

T zijn van die dagen dat je denkt echt niet te kunnen skien. Aankloten op pistes waar je normaal even naar beneden trapt. Hoort erbij, tussen de bomen is eigenlijk enige altetnatief. Vanmorgen zaten we vrij hoog, rond de 3000m. Toen het dicht trok ff gaan lubchen en de midfag in de bossen gespeeld, zalig. Hebben het maximum uit de fag gehaald. Waren we hoog en open gebleven, was het een sh.tmiddag geweest.

Edwin van Riel

En dan over anderen (in andere topics) klagen dat ze onverantwoorde risico’s nemen; hoe dan in deze omstandigheden een helikopter laten en kunnen komen om je te helpen??

@Frank 66

Ik denk dat de meerderheid v d forumleden jouw reacties ( zoals deze weer en OOK in 't ander topic 3 verdwaalde N.) als ongepast ervaren.
Indien jezelf NIET inziet dat je hier TOTAAL diverse dingen met mekaar vergelijkt en dan maar commentaar geeft dat is het voor mij over and out,… van verzuring gesproken!

Born to run. B.S.

Verkeerde topic…

*bericht bewerkt door Hessel op 03 mrt 2018 19:21

En @dan58 van jou weten we ook dat je je veroordeling direkt klaar hebt. Beetje minder mag ook wel.

@Hessel hij heeft wel een beetje gelijk. Onze vriend @Frank66 heeft blijkbaar moeite met het leggen van relaties tussen topics 😎

When life gets too complicated.... SKI

@dan58, wil je voortaan Frank66 aan elkaar schrijven?😋

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Kijken of je de landing kan spotten, of ben ik aan het vallen?? :P

null

Freeride = Life

null

Paar weken geleden nog. Ik voelde me echt overgeleverd aan de gratie van de piste. 0 dieptezicht. Ik ben alleen naar beneden gegaan, tussen de bomen was het beter, maar nog steeds slecht. Het is dan echt werken. De lol is ver te zoeken. De dag dan ook maar vroeger afgesloten met een chamoniard.

G11ling op 3 mrt 2018 17:36

Een betere slecht weer bril (het lijkt namelijk een bewolkt/zon categorie, ik kan het mis hebben) zou iets kunnen schelen maar ik weet niet zeker of het had geholpen in die situatie dit is wel heftig.
Ik ben zelf gisteren bij Zermatt van de berg gegaan vanwege dichte mist ik was toen bij blauherd. Ik heb snel in Zermatt een extra lensje voor mijn flightdeck gekocht een prizm rose (70 euro voor een beetje plastic)

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Ik ga als echte zuinige Hollander alleen niet skiën als het regent, want daar heb ik een gruwelijke hekel aan. Dat betekent ik regelmatig dit soort omstandigheden heb meegemaakt op de piste. Oriëntatie en zicht nul. Dan is het gewoon snelheid aanpassen en de piste ‘voelen’. Al gebeurt dat laatste ook wel letterlijk als ik mijn evenwicht weer eens verlies. 😂 Wij noemen dat de ‘100m vrij klunen’.
Onhandig is het vooral als je er zo’n last van hebt zoals mijn schoonzusje, die dan helemaal verkrampt en kotsmisselijk naar beneden komt. Zij omschrijft het als een soort wagenziekte op de piste en gaat nu dus ook nooit meer skiën bij mist of sneeuwstorm.

*bericht bewerkt door Kor@ op 03 mrt 2018 20:26

Sneeuwt het al?

Na 20x Fiss zou je kunnen denken dat je een gebied en de pistes als je broekzak kent, maar als het zicht bagger is dan ben ik ook regelmatig gewoon de weg kwijt. (Oh ben ik al voorbij dat huisje?? 🤤) En dat terwijl ik mij dan juist beperk tot de pistes die ik het best ken. Niks om je voor te schamen dus.

Sneeuwt het al?

Gebeurd mij ook wel eens. Afgelopen kerst nog. Dacht met dochter wel even snel terug te skien voor de wedstrijd van de jongste. Afdaling al zo vaak gedaan, en toch zaten we helemaal aan de verkeerde kant. Was een soort splitsing in de piste, rechts konden we een pad naar de oefenweide pakken en links kwam je uit bij een sleeplift of stoeltjes lift. Wij moesten het pad hebben…konden we niet vinden, pas na 3 pogingen. En ik was er zo van overtuigd dat we helemaal rechts aan het skien waren. Wedstrijd gemist dus. Maar ook wel eens in Ischl…echt met de handen langs de bergwand van een pad want we konden het randje aan de andere kant van het pad niet zien. Heel erg eng.

Een white-out is gewoon klote. Kijk naar de tips van je ski’s, vertrouw op je gevoel en probeer niet in de verte te kijken. Daar raken je zintuigen van in de war. Ik probeer altijd dicht langs de pistepaaltjes te skien, altijd spannend wanneer de volgende komt 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een white-out is gewoon klote. Kijk naar de tips van je ski’s, vertrouw op je gevoel en probeer niet in de verte te kijken. Daar raken je zintuigen van in de war. Ik probeer altijd dicht langs de pistepaaltjes te skien, altijd spannend wanneer de volgende komt 😉.

Shane op 3 mrt 2018 22:44

Jep en er kan geen bril tegenop. Ik heb ook een echt goede slechtweer lens, maar die verhoogd alleen t contrast, dat is wat anders dan diepte (als in door mist kijken). Misschien dat dat ooit nog wordt uitgevonden😉

Wij waren met een groep van 20 man in een white-out afgelopen vrijdag. In de ochtend nog kaiserwetter. Gek zoiets. Hadden bij de lift afgesproken dat iedereen een buddy had, die je dan in de gaten hield. Zo veilig beneden gekomen.

Tijd voor een uitpakparty?!

vorig jaar in maart, SFL, was ik alleen op pad.

Op een bepaald moment viel het me toch echt op hoe weinig volk er in het gebied was, maar weinigen hadden echt zin om in de dikke mist en miezer te gaan skiën blijkbaar.

Op een gegeven moment heb ik zeker 20 minuten op een rode ergens tussen Serfaus en Fiss staan wachten, met 0.0 zicht (dus ook zoals hier beschreven door velen, geen orientatie meer, bijna niet te zien wat onder en boven is, alles wit en grijs rondom je,…). Tijdens die 20 minuten niemand anders gezien. Ik vond het fascinerend en angstaanjagend tegelijk, leek wel of ik op dat moment echt helemaal alleen op de wereld was.

Ik kan me voorstellen dat er mensen dan in paniek raken. Gelukkig heb ik vooral proberen te genieten van dat moment helemaal alleen, want zoveel overkomt je dat natuurlijk niet echt.

Nadien langzaam van paaltje naar paaltje geskied, om dan toch plots 2 medeskiers tegen te komen die ook wat verdwaasd zaten te wachten op meer volk.

*bericht bewerkt door Denis op 04 mrt 2018 09:10

null

Paar weken geleden nog. Ik voelde me echt overgeleverd aan de gratie van de piste. 0 dieptezicht. Ik ben alleen naar beneden gegaan, tussen de bomen was het beter, maar nog steeds slecht. Het is dan echt werken. De lol is ver te zoeken. De dag dan ook maar vroeger afgesloten met een chamoniard.

G11ling op 3 mrt 2018 17:36

Een betere slecht weer bril (het lijkt namelijk een bewolkt/zon categorie, ik kan het mis hebben) zou iets kunnen schelen maar ik weet niet zeker of het had geholpen in die situatie dit is wel heftig.
Ik ben zelf gisteren bij Zermatt van de berg gegaan vanwege dichte mist ik was toen bij blauherd. Ik heb snel in Zermatt een extra lensje voor mijn flightdeck gekocht een prizm rose (70 euro voor een beetje plastic)

MountainHugger op 3 mrt 2018 20:00

Nadat ik beneden kwam heb ik mn andere goggle ook gehaald. Haalde helaas niet veel uit. Het bleef een grote witgrijze soep. Ik probeerde heel ontspannen op mn board te blijven staan maar als je zo weinig zicht hebt is de lol er voor mij gewoon snel vanaf. Gelukkig hadden we de dag er na weer een zonnetje te pakken.

Als er nauwelijks licht is, kan je nog zo’n mooie bril hebben inderdaad, maar tenzij er een bouwlamp op zit, gaat die niet helpen in een whiteout. Rustig stabiel skiën helpt wel. En gewoon wat vroeger dan anders de sauna in…

Ik heb dit ook vaker gehad, niets aan te doen helaas, wel erg vervelend. Tijdje terug had ik dit toen ik van Fugen naar Hochfugen ging, niemand op de piste te vinden en van markering naar markering skiën. Toen ik in Hochfugen aankwam was daar geen mist en heb ik heerlijk in de zon geskiet. Oftewel soms kan hogerop of juist aan de andere kant van de berg juist beter zijn, maar hoe je dat het beste kan uitvogelen kan wellicht beter weerman @roel uitleggen?

@Jethro Het beste check je van tevoren de webcams. Dan zie je waar de bovengrens van de bewolking hangt, en of een bepaald deelgebied boven die wolken uitsteekt. Het komt best vaak voor dat het in het dal grijs is terwijl hogerop de zon schijnt. Zie ook https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/313881/inversie-wi…

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Nieuw woord geleerd: White-Out.
Mooie term, dekt de lading wel.

Wij skiën bij een white-out ook altijd van paaltje naar paaltje. Wel goed opletten dat je BINNEN de paaltjes blijft skiën anders wordt het een (mogelijke) Wipe-Out. Heeft mijn man eens gehad in een sneeuwstorm, gelukkig wel met goede afloop. Maar hij lag wel een heel eind lager (40m?) en zat tot zijn middel in de sneeuw (hoorde ik achteraf van hem). Ik zag alleen nog maar een zwaaiend oranje stipje van boven af gezien door de diepte en de sneeuwstorm. Het heeft toen maar een haar gescheeld of ik had de pisterettung moeten alarmeren. Na drie kwartier klunen was hij weer op de piste. Achteraf zei hij dat hij de piste ineens veel stijler vond en de sneeuw nogal onverwachts diep. De plek waar hij per abuis ‘eraf’ is gegaan, daar staat nu tegenwoordig een fijn houten hek.

*bericht bewerkt door Kor@ op 05 mrt 2018 23:44

Sneeuwt het al?

Tijdens zo’n whiteout stond ik eens ‘volledig stil’ op iemand te wachten; werd ik toch even met een redelijke snelheid in tegengestelde richting voorbij geleden door een sneeuwkanon. Toch nog maar even iets stiller gaan staan.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 07 mrt 2018 08:56

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie