Een korte kennismaking met de Eschenberglift (Niedersfeld)

Op weg naar Winterberg waar we voor 3 nachten in de krokusvakantie een appartement hadden gehuurd, besloten we om onderweg de stand van de knieën te checken. Die hadden nl. in Januari geweigerd in het Zillertal, dus was het de vraag of ze inmiddels hersteld waren voor een paar dagen plezier in Winterberg. De bestudering van de pistekaart, alsmede het hier noemen als ‘geheimtipp’ was voor mij voldoende om het daar toch eens te proberen. Vaak langsgereden, nooit benut.
Wat ook meehielp was dat er allerlei mogelijkheden waren om de lift te bekostigen, van Einzelfarht, via Punktenkarte tot Jahrabo. Het werd een 24 puntenkaarten goed voor 12 afdalingen, en we mochten hem ook voor 2 personen gebruiken. Kennelijk was het Rabatt woensdag 28/2, want voor een lifttransport werd er maar 1 knipje in de kaart gezet.
Eenmaal boven begreep ik ook waarom. De kou van de afgelopen dagen en het uitblijven van verse sneeuw had de pistes grotendeels ijzig gemaakt. Op veel plekken kwam de ondergrond al zowat door de sneeuwlaag heen en met de weersomslag op til waren dit waarschijnlijk de laatste dagen van dit skiseizoen. Het enige sneeuwkanon stond er troosteloos bij. Een pistenbully? Wasda?
En toch hebben we genoten van de twaalf afdalingen die we tussen half drie en half vijf hebben gemaakt. Om te beginnen het supervriendelijke personeel. Kon hij niet knippen omdat hij een vader met twee peuters in de sleeplift (echt waar) stond te helpen, dan zou hij toch gewoon de volgende keer de dubbele hoeveelheid knippen. Voorlaatste afdaling, rond 16:30, lift stond al stil toen we weer beneden (en ongeveer de laatsten) waren, we zetten hem toch gewoon nog een keer aan voor u………
Los van het feit dat de sneeuw tamelijk beroerd was hebben we toch een leuke en zinvolle middag gehad. De knieën doorstonden de test, maar we hebben ook gezien dat dit best een leuk mini-skigebiedje is. Als er niet al te oude sneeuw zou liggen zou ik me er prima een middagje kunnen vermaken. Redelijke variatie en best wel lange afdalingen voor Sauerlandbegrippen.
Die 20 euro was het me volledig waard.

Voor meer info: http://www.eschenberglifte.de/

*bericht bewerkt door rppol op 04 mrt 2018 22:09

Erg gaaf. Dank voor het delen

Mr. Slow

De verwaaiing van de verse sneeuw was op meerdere natuursneeuwpistes problematisch. De onderliggende ijs/sneeuwlaag was met 10 cm aangestampte sneeuw te dun om te prepareren.
Dankzij wat verse sneeuw in de nacht van vrijdag oo zaterdag werd het snel weer goed,
De komendecdagen zullen de lager gelegen gebieden zonder kunstsneeuw snel moeten sluiten, maar de besneeuwde pistes hebben nog enorme voorraden,

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik ben hier een paar keer geweest met goede sneeuwcondities en kan het alleen maar met je eens zijn. Fijn gebied, rustig en best lange afdalingen.
Jammer dat de condities wat minder waren, maar heb je in ieder geval een reden om nog eens terug te keren als die ‘dump’ wel gevallen is :)

Plaats een reactie