Fooi skileraar

Hallo,

Ik vraag me af hoe jullie erin staan want ik was super verbaasd afgelopen week.

Nadat vrijdag de prijsuitreiking was geweest gaf ik de leraar 20 euro fooi voor de energie en het plezier waarmee hij heel de week op stap geweest was met die kleine van mij.

Daarna deed ik een drankje in de lokale apres ski tent en stond toevallig tussen het groepje skileraren die onderling aan het kletsen waren. Al gauw kwam het gesprek op de binnengehaalde fooi van die week. Onze leraar (student) was uitermate blij daar hij 70 euro had “opgehaald” maar vertelde dat dit niet altijd zo was.

Met enige verbazing ging ik doorvragen. Hij gaf ook aan dat de ouder die na mij kwam had gezien dat ik fooi gegeven had en heel ongemakkelijk een warme hand gaf en zei; nou… tot de volgende keer he.

Er was zelfs een meid die de hele week 13! kinderen op sleeptouw had genomen (inc. middageten) en gewoon 0,- tip had gekregen. Ik stond even met mijn oren te klapperen!

Ze gaf aan dat je als leraar natuurlijk sowieso de eindjes aan elkaar knoopt en dat je op vrijdagmiddag in de lift zit en dan toch hoopt op een paar euro tip.

Hoe staan jullie hierin? ik ben namelijk blij dat ik aan het einde van de week mijn kind weer heelhuids terugkrijg… of vind iedereen dat dit part of the job is en ze gewoon moeten doen waar ze voor betaald worden?

Ik vind dat je een fooi moet verdienen, het is dus geheel afhankelijk van de prestaties van die leraar en niet vanzelfsprekend ‘omdat je 13 kinderen op sleeptouw had’, laat staan ‘heelhuids terugkrijgt’ want dat is idd gewoon onderdeel van je baantje.

Tja vind ik lastig… Geef je de gymleraar ook fooi elk jaar? En de caissière die je boodschappen afrekent?

Fooi is IMHO een beloning voor extra zorgen of een zeer goede dienst die buiten het normale werk om gaat. Als een skileraar enkel zijn lesje draait en niets bijzonders daarbuiten doet, dan nee. Want dan kan ik overal wel fooi gaan uitdelen.

Daarom zie je het vaak in de horeca terugkomen. Daar kun je naast je gewone werk (eten/drinken opnemen en brengen) iets extra’s toevoegen.

Dus ik snap wel dat die blij was met die 70 euro.

*bericht bewerkt door Waah op 05 mrt 2018 14:40

Toen ik skiles gaf in Serfaus kreeg ik echt niet elke week fooi.
Soms kreeg ik weleens een tientje, reep chocola of een kleurplaat, maar 70 euro bij elkaar heb ik nooit gekregen!

Maar goed, ik deed het ook niet voor de fooi. Het is een leuk extra’tje maar ik kon ook gewoon zonder.
Voor mij was het meer waard als ik gewoon hartelijk werd bedankt en een kind het naar zn zin heeft gehad.

Ik vind fooi niet perse nodig, maar ik zou zelf wel wat geven als de skiles een succes was.

Ik geef zeker fooi aan het eind vd week, tenzij er echt iets helemaal fout is gegaan maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Natuurlijk doen ze ‘gewoon’ hun werk maar ze worden veelal niet ‘gewoon’ betaald. In het voorbeeld van de de jonge vrouw die de hele week met 13 smurfen in de weer is zou ik zeker extra fooi geven. Haar verantwoordelijkheid staat absoluut niet in relatie tot haar salaris vind ik, dus daar mag aan bijgedragen worden. Geldt ook voor mijn schaatstrainer/leraar, die gast verdiend echt zo weinig, dan krijgt hij een fooi aan het eind vh seizoen.

Hele moeilijke vind ik dat.Als de skileraar inderdaad heel veel moeite gedaan heeft voor je kind zou ik ook geneigd zijn om fooi te geven,anders niet.
Je kan je dan inderdaad de vraag gaan stellen of er fooien gegeven worden aan begeleiders in de sportclubs en in de jeugdbeweging.Ik denk niet dat ouders fooi geven aan de leiders/leidsters als hun kinderen terugkomen van kamp,of als ze op sportkamp geweest zijn enz.
Mijn kinderen hebben allebei sport gedaan op wedstrijdniveau,de trainers en trainsters in de gymnastiek worden zeer minimaal vergoed,terwijl onze kinderen toch wel elk een 20 tal uur per week trainden.Als ik dan op het einde van het seizoen de andere ouders probeerde te motiveren om samen een cadeautje te kopen voor de trainers kreeg ik met moeite 5 euro per kind los.De meeste ouders vinden dat het allemaal al genoeg kost vrees ik.

*bericht bewerkt door Elsvr op 05 mrt 2018 15:05

Mijn vrouw staat het hele jaar voor de klas. Zal toch eens navragen of ze ook geen fooi krijgt. Ik zie er namelijk nooit iets van.

Übung macht den meister!!!

Helemaal eens met wat @HN65 zegt! Leuk dat @Farid dit aanhaalt ook. Er zijn wellicht genoeg mensen die er niet eens aan denken, mede door de prijs van de lessen an sich. Bij mij gaan ze dit jaar voor het eerst op les en had er nog niet over nagedacht. Wel geef ik eigenlijk altijd de (veelal) hartelijke serveersters en schoonmaaksters in het hotel een fooi.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Eigenlijk nooit bij stil gestaan of aan gedacht. Ben wel gewoon als het uitkomt lunch of drankjes gewoon op te pakken. Vind het ook een beetje moeilijk geval. Argument dat ze slecht betaald worden, tsja, da’s toch een beetje de keuze die ze maken met het beroep vind ik. Hun vak heeft ook echt wel voordelen boven de gemiddelde (en waarschijnlijk vaak beter betaalde) (kantoor-)baan. Keuzes…

Edwin van Riel

Kijk ook eens naar wat het jou kost:

Neem nou die skiinstructeur met 13 kinderen voor een week:
Als alle ouders na 5 dagen twing euro geven, dan heeft ze 260, dat zet echt zoden aan de dijk voor iemand die voor een minimale vergoeding werkt.

En voor de ouders:
Dat is 2 euro per dag, waarschijnlijk nog geen kop koffie…

Fooi? Ik wis niet dat dit normaal was bij zoiets! Schaam mij nu al dat ik de leraren van mijn kinderen niks gegeven heb. Dat gaan we de volgende keer anders doen, want ze deden het echt top afgelopen week.

Ik heb geen idee wat de skileraren zelf betaald krijgen,en ik vermoed dat ze ook niet het hele seizoen 10-13 kinderen in hun klasjes hebben.Maar als dat wel het geval is en ze effectief zo weinig betaald krijgen moet zo n skischool wel een zeer lucratieve bezigheid zijn voor de eigenaar 😂

Kijk ook eens naar wat het jou kost:

Neem nou die skiinstructeur met 13 kinderen voor een week:
Als alle ouders na 5 dagen twing euro geven, dan heeft ze 260, dat zet echt zoden aan de dijk voor iemand die voor een minimale vergoeding werkt.

En voor de ouders:
Dat is 2 euro per dag, waarschijnlijk nog geen kop koffie…

Slim op 5 mrt 2018 15:22

Je kan het ook andersom bekijken.Een gezin met 2 kinderen moet aan het begin van de skivakantie ook al 520 euro neertellen voor 6 dagen skiles+ lunch(in Westendorf dan toch),de meeste mensen vinden dat toch best wel een aardig bedrag en staan er dan ook niet bij stil om ook nog fooi te geven.

Kijk ook eens naar wat het jou kost:

Neem nou die skiinstructeur met 13 kinderen voor een week:
Als alle ouders na 5 dagen twing euro geven, dan heeft ze 260, dat zet echt zoden aan de dijk voor iemand die voor een minimale vergoeding werkt.

En voor de ouders:
Dat is 2 euro per dag, waarschijnlijk nog geen kop koffie…

Slim op 5 mrt 2018 15:22

Je kan het ook andersom bekijken.Een gezin met 2 kinderen moet aan het begin van de skivakantie ook al 520 euro neertellen voor 6 dagen skiles+ lunch(in Westendorf dan toch),de meeste mensen vinden dat toch best wel een aardig bedrag en staan er dan ook niet bij stil om ook nog fooi te geven.

Elsvr op 5 mrt 2018 15:30

Wintersport is inderdaad geen goedkope vakantie… Maar als ik een biertje bestel voor 3.60 leg ik ook 4 euro neer. En al is het maar 5 euro of een tientje… Ik weet wel dat het zeer gewaardeerd wordt door de leraar en ze er ontzettend blij van worden. Op de gehele wintersport is een tientje in dat opzicht denk ik echt een kleine moeite.

Waarschijnlijk zit het ook een beetje in onze cultuur. In mijn tijd dat ik lesgaf in Saalbach was het altijd vechten om de groep zuid-afrikanen … die kwamen net zo makkelijk met 50 euro op de proppen aan het einde van de week.

*bericht bewerkt door Farid op 05 mrt 2018 15:52

Dat je zelf skileraar bent geweest, plaatst je vraag toch een beetje in een ander perspectief :)

Zelf geef ik geen fooi, vind dat eerlijk gezegd niet nodig. In het verleden wel eens een reep chocolade o.i.d., maar dan werd je een beetje schaapachtig aangekeken van is dat alles, dus daar zijn we ook maar mee gestopt.

Misschien is het cultuur, misschien ben ik gewoon gierig. :P

Fooi nee nooit gedaan. Misschien is in Frankrijk niet gewoon? Heb ook nooit gezien. Maar het is hun werk en daar krijgen ze gewoon salaris voor. Of is er een verschil tussen Oostenrijk en Frankrijk Qua salaris.

Dat je zelf skileraar bent geweest, plaatst je vraag toch een beetje in een ander perspectief :)

Zelf geef ik geen fooi, vind dat eerlijk gezegd niet nodig. In het verleden wel eens een reep chocolade o.i.d., maar dan werd je een beetje schaapachtig aangekeken van is dat alles, dus daar zijn we ook maar mee gestopt.

Misschien is het cultuur, misschien ben ik gewoon gierig. :P

franksplinter op 5 mrt 2018 15:58

Nou ja, vandaar ook mijn vraag. Het is inmiddels 23 jaar geleden en ik kreeg eigenlijk altijd fooi. En voor mij is het dus ook logisch. Wellicht is er door de jaren heen iets veranderd waar ik geen weet van hebt en nu mijn kleine les krijgt en ik fooi gaf maar later hoorde hoe de vork in de steel zit deze dagen vroeg ik me af hoe iedereen erover denkt.

Niks mis mee toch?

Fooi nee nooit gedaan. Misschien is in Frankrijk niet gewoon? Heb ook nooit gezien. Maar het is hun werk en daar krijgen ze gewoon salaris voor. Of is er een verschil tussen Oostenrijk en Frankrijk Qua salaris.

miepmiep op 5 mrt 2018 16:02

Er is zeker een verschil, Alleen al qua opleiding is deze in frankrijk veel langer en lastiger als in Oostenrijk. Daarom zijn er in Frankrijk ook weinig tot geen nederlandse leraren die onder de vlag van de ESF werken.

Is andere koek als je Anwerter halen in een weekje.
Zou me dus ook niets verbazen als ze goed/beter betaald worden.

*bericht bewerkt door Farid op 05 mrt 2018 16:06

Heb alleen ervaring in fr en het is me nooit opgevallen dat er door andere ouders getipt werd aan het einde van de week in ieder geval.

*bericht bewerkt door evr66 op 05 mrt 2018 16:06

Edwin van Riel

Fooi nee nooit gedaan. Misschien is in Frankrijk niet gewoon? Heb ook nooit gezien. Maar het is hun werk en daar krijgen ze gewoon salaris voor. Of is er een verschil tussen Oostenrijk en Frankrijk Qua salaris.

miepmiep op 5 mrt 2018 16:02

Er is zeker een verschil, Alleen al qua opleiding is deze in frankrijk veel langer en lastiger als in Oostenrijk. Daarom zijn er in Frankrijk ook weinig tot geen nederlandse leraren die onder de vlag van de ESF werken.

Is andere koek als je Anwerter halen in een weekje.
Zou me dus ook niets verbazen als ze goed/beter betaald worden.

Farid op 5 mrt 2018 16:05

Ik mag toch aannemen dat in AT het gros van de skileraren meer opleiding heeft dan “Anwarter in een weekje”. Ik neem aan dat het grootste deel ban hen een passende en uitgebreide opleiding achter de rug heeft en dat bv vanaf niveau “Landes” een fatsoenlijk salaris normaal is?

Edwin van Riel

Fooi nee nooit gedaan. Misschien is in Frankrijk niet gewoon? Heb ook nooit gezien. Maar het is hun werk en daar krijgen ze gewoon salaris voor. Of is er een verschil tussen Oostenrijk en Frankrijk Qua salaris.

miepmiep op 5 mrt 2018 16:02

Er is zeker een verschil, Alleen al qua opleiding is deze in frankrijk veel langer en lastiger als in Oostenrijk. Daarom zijn er in Frankrijk ook weinig tot geen nederlandse leraren die onder de vlag van de ESF werken.

Is andere koek als je Anwerter halen in een weekje.
Zou me dus ook niets verbazen als ze goed/beter betaald worden.

Farid op 5 mrt 2018 16:05

Ik mag toch aannemen dat in AT het gros van de skileraren meer opleiding heeft dan “Anwarter in een weekje”. Ik neem aan dat het grootste deel ban hen een passende en uitgebreide opleiding achter de rug heeft en dat bv vanaf niveau “Landes” een fatsoenlijk salaris normaal is?

evr66 op 5 mrt 2018 16:10

Ik denk dat de “Nederlandse student” die op de kinderklassen worden gezet niet verder komen.

Volgens mij zamelden we vroeger met de groep altijd geld in.

Da’s hier niet anders natuurlijk, als je vrijwel zonder opleiding op een leuke manier wilt bijverdienen, gaat dat nooit echt lekker betaald worden.

Kortom accepteren en probeer verder te komen, zodat je het niveau masr ook de salarissen van de stagiares/studenten/vakantiebanen overstijgt.

Wat niet wegneemt dat een leuke fooi voor die jongens/meisjes best lekker is natuurlijk :)

Edwin van Riel

Sinds afgelopen jaar begrijp ik goed dat de skilaar/lerares van je kinderen bepaald of je zelf een goede skivakantie hebt ja/nee. Mijn dochter kreeg eerst een chagrijnige lerares die nagenoeg geen Nederlands sprak. Dus huilend naar huis. S’middags terug en ze kreeg een ethousiaste NL’se lerares. Meteen was alles goed. Dit jaar weer een goede leraar. Beide hebben een kleine fooi ontvangen.

Fooi nee nooit gedaan. Misschien is in Frankrijk niet gewoon? Heb ook nooit gezien. Maar het is hun werk en daar krijgen ze gewoon salaris voor. Of is er een verschil tussen Oostenrijk en Frankrijk Qua salaris.

miepmiep op 5 mrt 2018 16:02

Er is zeker een verschil, Alleen al qua opleiding is deze in frankrijk veel langer en lastiger als in Oostenrijk. Daarom zijn er in Frankrijk ook weinig tot geen nederlandse leraren die onder de vlag van de ESF werken.

Is andere koek als je Anwerter halen in een weekje.
Zou me dus ook niets verbazen als ze goed/beter betaald worden.

Farid op 5 mrt 2018 16:05

Franse skileraren worden zeer goed betaald. Zie bijv. dit artikel
http://skileraarinfrankrijk.nl/index.php/in-frankrijk-skiler…
Ik heb ook nog nooit een franse skileraar horen klagen over hun verdiensten. 😃

Winter is coming

wat een onzin om fooi als een muts te zien, niemand geeft skiles om er rijk van te worden. Kameraad van mij is skileraar in Vent en verdient voor zijn leeftijd meer dan gemiddeld, krijgt af en toe ook een fooi en dat gaat regelrecht de apresski in. De lessen zelf zijn al veel te duur om ook nog eens fooi te geven. Het krijgen van fooien zal ook wel per skigebied heel erg verschillen.

Hoe Hoger Hoe Beter

Tijd voor een skiles-Uber.

Die skischolen buitenspel zetten en leerling rechtstreeks aan een leraar koppelen. Gat in de markt!

Tijd voor een uitpakparty?!

Kijk ook eens naar wat het jou kost:

Neem nou die skiinstructeur met 13 kinderen voor een week:
Als alle ouders na 5 dagen twing euro geven, dan heeft ze 260, dat zet echt zoden aan de dijk voor iemand die voor een minimale vergoeding werkt.

En voor de ouders:
Dat is 2 euro per dag, waarschijnlijk nog geen kop koffie…

Slim op 5 mrt 2018 15:22

Je kan het ook andersom bekijken.Een gezin met 2 kinderen moet aan het begin van de skivakantie ook al 520 euro neertellen voor 6 dagen skiles+ lunch(in Westendorf dan toch),de meeste mensen vinden dat toch best wel een aardig bedrag en staan er dan ook niet bij stil om ook nog fooi te geven.

Elsvr op 5 mrt 2018 15:30

Maar ook in dat geval hebben ze waarschijnlijk 2 ouders. Dat blijft dan nog steeds 1 kopje koffie per ouder per dag. Als je dat echt niet kan betalen dan is dat prima, maar ik zie altijd weinig mensen (behalve mijn vrouw ;-) die een thermoskan met eigen koffie meenemen de berg op. Dus het geld is er bij veel mensen kennelijk wel.
Het is inderdaad, wat jij zegt, dat ze er vaak niet aan denken.

Tijd voor een skiles-Uber.

Die skischolen buitenspel zetten en leerling rechtstreeks aan een leraar koppelen. Gat in de markt!

Gaston op 5 mrt 2018 16:47

Dat is vloeken in de kerk in Oostenrijk… wat zullen ze je gaan tegenwerken als hun inkomsten dalen door die praktijken. Denk dat ze zo ver gaan dat de politiek er een algeheel stokje voor zal gaan steken. Het eigen hagje redden.

Volgens mij is dat politieke stokje daar al voor @Tim ??

*bericht bewerkt door Shane op 05 mrt 2018 17:15

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nooit fooi gegeven in de tijd dat de kinderen lesten. Nooit bij stilgestaan dat men dat bij een skileraar/lerares wel doet. Over het algemeenI vind ik dat mensen al een salaris krijgen en niet ieder beroep krijgt fooi. Ik vind het raar om het ene beroep wel fooi te geven en het ander niet.
Daarbij kreeg de leraar van mijn kinderen,elke ochtend €10 voor de lunch van de kinderen die overbleven. Het geld dat niet opgemaakt werd was ws voor de leraar. En voor €10 aten mijn kinderen toentertijd absoluut niet. Een bord friet met skiwasser. Dus ze hebben toch wat extra’s gekregen😁

Plaats een reactie