Oversteken naar de Alpen?

Hallo,

Ik woon in het midden van de Verenigde Staten. Voor onze skitrips gaan wij (dus)naar de Rocky Mountains. Nu leek het me leuk om in plaats daarvan (weer)eens in de Alpen te gaan skiën.
Wij, en onze Nederlandse vrienden, hebben basisschool kinderen, dus zitten vast aan de krokus vakantie.

Wat me leuk lijkt:
-dan kunnen we eindelijk samen skiën met onze Nederlandse vrienden die ook gek van skiën zijn
-het is weer eens wat anders: uitzicht, omgeving, taal en cultuur
-Het eten/de hutten
-de mogelijkheid om echt een lange afstand af te leggen, naar een ander dal of dorp en terug
-voordeliger en makkelijk een gids huren voor offpiste

Waar ik bang voor ben:
-als het niet leuk is hebben we onze kans op een ski vakantie voor het jaar verpest
-drukte op de piste
-lift drukte, gedrang, geen rustige rij bij de lift
-wij houden het meest van ongeprepareerde sneeuw, maar zoals het artikel van @Rogier* al aangeeft, is dat in de Alpen geen optie, afgezien van de Skiroutes. Is er een gebied met veel Skiroutes?
-Als het zicht slecht is (sneeuw of nevel) wil je liever onder de boomgrens skiën, maar in de Alpen is het onder de boomgrens vaak slecht gesteld met de sneeuw conditie ( recent regen tot bijna 2000m bijvoorbeeld). Locals slaan dan gewoon een dagje over, maar dat is voor ons natuurlijk erg zonde.

  • De gedeelten van de Alpen die de meeste sneeuw krijgen, hebben ook het wisselvalligste weer. Geen probleem als je last minute een bestemming uitkiest, maar als je al maanden van te voren moet boeken, wil je wel een gebied dat zowel redelijk vaak sneeuw krijgt als dat zeer zelden regen/warme temperaturen heeft.

Wat denken jullie? Doen of toch op zeker spelen en in Amerika blijven? Zo ja, welke gebieden en waarom dan?

Voor wat de gebieden betreft: wij hoeven geen extreem terrein (geen steile couloirs, niks met verplichte dorps) maar wel avontuurlijk skiën op interessant terrein in een mooie ongeving.

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2018 15:27

Was afgelopen week in quattre vallees (CH). Niet goedkoop, maar wel het grootste gedeelte aan ski-routes dat ik tot nu toe in de alpen been tegen gekomen. Let wel: er zitten echt behoorlijk pittige tussen, niet te onderschatten (vanzelfsprekend ook afhankelijk van sneeuwkwaliteit) zonder dat je steile couloirs of grote drops tegenkomt. Of een gids huren voordelig is, is een kwestie van smaak, reken op plm 400 EUR per dag.

Edwin van Riel

Was afgelopen week in quattre vallees (CH). Niet goedkoop, maar wel het grootste gedeelte aan ski-routes dat ik tot nu toe in de alpen been tegen gekomen. Of een gids huren voordelig is, is een kwestie van smaak, reken op plm 400 EUR per dag.

evr66 op 5 mrt 2018 15:15

Ja, ik was wel een beetje bang dat Zwitserland erg duur zou zijn, maar als het ook echt beter is dan is het misschien de moeite waard.
Hoe is Qautre Vallees verder, qua sneeuwval, hoe goed blijft de sneeuw bewaard en kun je een beetje leuk skiën bij slecht zicht?

Ja, 400 euro is een bak geld, dat kan ook niet iedere dag, vandaar de vraag naar skiroutes.

Ik had echter ook prijzen gezien voor een dag freeirde met een groep mee, in Oostenrijk, die onder de 200 op zaten.

In Amerika moeten we altijd een privé gids huren en dan zit je voor 2 persoon al gauw op $600, plus fooi, dus in vergelijking daarmee hoopte ik het inde Alpen iets voordeliger te kunnen doen.

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2018 15:31

Qua gebied wat je zou willen zou ik aan Arlberg denken (al kan het daar nog wel druk zijn). Veel KM, sneeuwzeker, delen onder de boomgrens en aardig wat skiroutes -> anderen kunnen er denk ik beter over vertellen. Ander gebied waar ik aan denk is Portes Du Soleil, in de voorjaarsvakantie ligt daar altijd wel sneeuw, maar je kan inderdaad een keer pech hebben en regen. Afgelopen januari ook een dag gehad, maar de weken erna was er juist weer volop sneeuw (sja niets zo veranderlijk als het weer). Liften zijn hier wel iets minder modern en het loont wat meer de uithoeken van het gebied op te zoeken, daar is het meestal wat rustiger. Meeste zwarte pistes zijn niet geprepareerd. Voordeel: met vliegen op Genève ben je echt snel in het gebied.

Was afgelopen week in quattre vallees (CH). Niet goedkoop, maar wel het grootste gedeelte aan ski-routes dat ik tot nu toe in de alpen been tegen gekomen. Of een gids huren voordelig is, is een kwestie van smaak, reken op plm 400 EUR per dag.

evr66 op 5 mrt 2018 15:15

Ja, ik was wel een beetje bang dat Zwitserland erg duur zou zijn, maar als het ook echt beter is dan is het misschien de moeite waard.
Hoe is Qautre Valles verder, qua sneeuwval, hoe goed blijft de sneeuw bewaard en kun je een beetje leuk skiën bij slecht zicht?

Ja, 400 euro is een bak geld, dat kan ook niet iedere dag, vandaar de vraag naar skiroutes.

Ik had echter ook prijzen gezien voor een dag freeirde met een groep mee, in Oostenrijk, die onder de 200 op zaten.

In Amerika moeten we altijd een privé gids huren en dan zit je voor 2 persoon al gauw op $600, plus fooi, dus in vergelijking daarmee hoopte ik het inde Alpen iets voordeliger te kunnen doen.

Slim op 5 mrt 2018 15:26

Ik maak uit het openingsbericht op dat je op zoek bent naar een flink aantal pittige skiroutes (zonder in extremen te vervallen), dan staat 4V bij mij voorlopig bovenaan. Freeriden met een groep is ongetwijfeld voordeliger, de indicatie die ik gaf was voor een eigen dedicated gids. Dat heeft mijn voorkeur, liever iets minder vaak en helemaal 100% naar eigen wens in te delen.

Sneeuw is over het algemeen prima, behoorlijk deel van het skibare gebied ligt tusseen 3300 en 2500 meter. Bij slecht zicht leuke bossen voorhanden voor wat freeride :)

Minpuntjes eigenlijk alleen de liften (deels wat ouder, zelfs nog aardig wat sleepliften). Gecompenseerd doordat het minder druk is (afgelopen week was hoogseizoen en letterlijk nergens hoeven wachten bij een lift)

Qua horecaprijzen is Oostenrijk ene stuk voordeliger, de duurdere Franse gebieden zijn op dit gebied vergelijkbaar. Biertjes bij Onno onder aan de Tracouet lift zijn redelijk geprijsd en gezellig :)

Je zou kunnen overwegen een combinatie te maken met Porte du Soleil natuurlijk, ligt om de hoek maar is wat lager gelegen.

Edwin van Riel

Qua gebied wat je zou willen zou ik aan Arlberg denken (al kan het daar nog wel druk zijn). Veel KM, sneeuwzeker, delen onder de boomgrens en aardig wat skiroutes -> anderen kunnen er denk ik beter over vertellen. Ander gebied waar ik aan denk is Portes Du Soleil, in de voorjaarsvakantie ligt daar altijd wel sneeuw, maar je kan inderdaad een keer pech hebben en regen. Afgelopen januari ook een dag gehad, maar de weken erna was er juist weer volop sneeuw (sja niets zo veranderlijk als het weer). Liften zijn hier wel iets minder modern en het loont wat meer de uithoeken van het gebied op te zoeken, daar is het meestal wat rustiger. Meeste zwarte pistes zijn niet geprepareerd. Voordeel: met vliegen op Genève ben je echt snel in het gebied.

Tiny-M op 5 mrt 2018 15:30

Bedankt!
De liften kan me niet schelen, ik kom voor het skiën, niet voor het liften ;-)
Zolang er geen enorme rijen staan maakt het me verder niet uit of de liften oud of nieuw zijn. Grote , nieuwe liften zijn alleen belangrijk als het erg druk is (bij het begin van het gebied bijvoorbeeld).
In feite is een lift met lage capaciteit vaak een voordeel, dan kan het immers ook niet zo druk worden bij het skiën.

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2018 16:39

Klopt, was in ieder geval echt waanzinnig rustig afgelopen hoogseizoens-week. Als jullie ski niveau voldoende is zou ik overwegen bv 2 dagen een gids te doen om even wat echte offpiste stukken te pakken. Deze kan je dan meteen voldoende tips geven om zelfstandig daarna een aantal skiroutes aan te pakken, afhankelijk van sneeuwcondities en een inschatting van jullie vaardigheden.

Edwin van Riel

Onder de boomgrens vaak slecht gesteld met de sneeuwcondities? Ben je mal. Ik zou me daar echt niet druk om maken hoor, zeker in de voorjaarsvakantie niet. En regen, tja daar heb je in de grote Franse gebieden nog het meeste kans op vanwege de westelijke stroming volgens mij, maar hoe vaak gebeurt dat nou helemaal? En zo wel, dan ga je toch lekker boven de 2000 meter skien ;).

Ik zou de zorgen om de sneeuw dus gewoon loslaten, je gaat hoe dan ook heerlijk kunnen skien. En de afstanden, hoogtemeters en steilheid gaan ook wel voor voldoende zuur in de benen zorgen. Daar heb je geen skiroutes voor nodig.

Voor rust en natuurschoon ga je naar Zwitserland, voor de megagebieden naar Frankrijk, voor (apres)ski sfeer naar Oostenrijk en voor la Dolce Vita naar Italie ;).

Ohja, de liftrijen zijn waarschijnlijk wel wat anders dan je gewend bent.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wij zijn afgelopen week maar trois vallee ( Les Menuires ) geweest. Groot gebied 600 km piste. Wachtenrijen waren er bijna niet max 10 min maar dat is lang. Op piste niet super druk. . Mooi gebied om tochten te maken. Skipas ongeveer 300 euro p 6 dagen voor hele gebied. Je hebt ook familie opties (2 volw. +2 kind).

Bedankt!

En de afstanden, hoogtemeters en steilheid gaan ook wel voor voldoende zuur in de benen zorgen. Daar heb je geen skiroutes voor nodig.

Shane op 5 mrt 2018 15:47

Skiroutes zoek ik niet om zure benen te krijgen, maar omdat ik niet graag op een (geprepareerde) piste ski. Ik ski liever buckels, bomen en tiefsschnee. Dat vindt ik persoonlijk interessanter. Net zoals ik liever mountainbike dan racefiets.

Onder de boomgrens vaak slecht gesteld met de sneeuwcondities? Ben je mal. Ik zou me daar echt niet druk om maken hoor, zeker in de voorjaarsvakantie niet. En regen, tja daar heb je in de grote Franse gebieden nog het meeste kans op vanwege de westelijke stroming volgens mij, maar hoe vaak gebeurt dat nou helemaal? En zo wel, dan ga je toch lekker boven de 2000 meter skien ;).
Ik zou de zorgen om de sneeuw dus gewoon loslaten,

Shane op 5 mrt 2018 15:47

Maar als het lager regent, dan sneeuwt het boven de boomgrens toch? En als het (flink) sneeuwt dan ski ik toch echt liever tussen/naast de bomen, anders verlies je alle diepte informatie en wordt het een soort ezeltje prik skiën.

De boomgrens ligt in de Alpen vaak al op 1900m, en ik lees altijd dat je voor sneeuwzekere gebieden wel iets hogers wil?
En verder bedoel ik met sneeuw condities niet alleen of het goed bedekt is, maar ook de kwaliteit van de sneeuw. Als het tussen door warm is geweest, dan krijg je ijs of bruchharz de als het weer koud word.

Zwitserland klinkt dan wel aantrekkijk…,
Apres ski in de zin van disco/schlagers meebrullen is aan ons niet besteed. Een leuke berghut met een Weizen en een wurst teller daarentegen weer wel…

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2018 16:40

Oh, en een paar keer viel het woord “voorjaars vakantie”, weet niet zeker wat jullie daar mee bedoelen, maar ik zat te denken aan de Februari vakantie (dus nog echt winter)

Oostenrijk is tijdens de krokus stervendruk.
Zwitserland is stervensduur
Dolomieten (hoewel prachtig) zijn erg sneeuwonzeker.
Trois Vallees is het grootste gebied ter wereld en supersneeuwzeker.
Lijkt mij duidelijk 😁

Voorjaarsvakantie = krokus. Inderdaad in februari, vandaar dat ik me niet direct druk zou maken om een iets lager gebied.

Kijk, nu komen we ergens “Ik ski liever buckels, bomen en tiefsschnee.”

Had het niet mooier kunnen verwoorden :)

Edwin van Riel

Trouwens, als je de kosten maakt om hierheen te komen, kun je Zwitserland wel betalen. Dus dat nadeel vervalt.

Trouwens, als je de kosten maakt om hierheen te komen, kun je Zwitserland wel betalen. Dus dat nadeel vervalt.

DrPhil op 5 mrt 2018 16:17

als je dan toch ervoor overkomt, inderdaad.

CH is met sommige dingen gewoon duur (prijzen restaurants maar ook bv supermarkten) Andere dingen vielen me mee (gids 400 eur per dag ofwel net ff 50 per uur, gezien de opleiding, kennis en verantwoordelijkheid naar mijn idee erg laag). Skipasprijzen voor kinderen vielen mee tov frankrijk (waar je vaak net in een aantrekkelijk familiegezelschap moet passen, was nu met alleen mijn dochter op pad en kreeg in CH gewoon een net kindertarief (50%) zonder dat er sprake moest zijn van bv minimaal 2 volwassenen enzovoorts.

Gewoon opletten, beetje kijken waar de verschillen zitten en een afgewogen keuze maken.

Volgend jaar “gewoon” weer Oostenrijk in november, Frankrijk met kerst en CH in de voorjaarsvakantie hopelijk :).

Edwin van Riel

Trouwens, als je de kosten maakt om hierheen te komen, kun je Zwitserland wel betalen. Dus dat nadeel vervalt.

DrPhil op 5 mrt 2018 16:17

Huh? Duur+duur is goedkoop?

Ik zou eerder zeggen, dat als ik al een veel duurdere vlucht ($1000pp i.p.v. $25o pp) moet betalen naar de Alpen i.p.v. de Rockies, dat dan de rest flink goedkoper moet zijn om het een beetje haalbaar te houden

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2018 16:42

Wij zijn afgelopen week maar trois vallee ( Les Menuires ) geweest. Groot gebied 600 km piste. Wachtenrijen waren er bijna niet max 10 min maar dat is lang. Op piste niet super druk. . Mooi gebied om tochten te maken. Skipas ongeveer 300 euro p 6 dagen voor hele gebied. Je hebt ook familie opties (2 volw. +2 kind).

miepmiep op 5 mrt 2018 15:48

Hoe is het skiën daar? De algemene indruk is altijd alles kaal en boven de boomgrens, is er nog wat leuks te doen bij slecht zicht? Hebben ze in Frankrijk ook “Skiroutes “ of andere veilige, ongeprepareerde opties?

Eerlijk gezegd… Door de kritische vragen die je stelt (en terecht), vraag ik me af of je wel zo nodig naar de Alpen wilt komen. Als je ¤750,- per persoon in je zak kunt houden voor de vliegtickets en je wilt skiroutes ipv pistes, niet te lage boomgrenzen enz enz enz. Kies dan een mooi gebied in de US of Canada. Of kijk eens naar de optie Japan.

Als er nog andere redenen zijn waarom je wel naar de alpen wilt…(bijv je wil het eens aan je kinderen laten zien, je wil nog familie bezoeken enz). dan moet je de “nadelen” ook accepteren.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Frankrijk beschikt in het algemeen wel over ongeprepareerde (meest zwart geclassificeerde) mogelijkheden. 3V ken ik niet in detail maar in een gebied als Paradiski (les Arcs/La Plagne) kun je wat dit betreft ook heerlijk aan de slag.

Edwin van Riel

Eerlijk gezegd… Door de kritische vragen die je stelt (en terecht), vraag ik me af of je wel zo nodig naar de Alpen wilt komen. Als je ¤750,- per persoon in je zak kunt houden voor de vliegtickets en je wilt skiroutes ipv pistes, niet te lage boomgrenzen enz enz enz. Kies dan een mooi gebied in de US of Canada. Of kijk eens naar de optie Japan.

Als er nog andere redenen zijn waarom je wel naar de alpen wilt…(bijv je wil het eens aan je kinderen laten zien, je wil nog familie bezoeken enz). dan moet je de “nadelen” ook accepteren.

Veenhoorn op 6 mrt 2018 14:21

Je hebt inderdaad precies door hoe de vork in de steel zit.

We maken ongeveer ieder jaar een reis naar Nederland om familie en vrienden te bezoeken. Meestal rijden we dan ook nog een tijdje naar een vakantie bestemming in Europa met vrienden.
Verder doen we elk jaar een skivakantie in de Rockies.

Dus ik dacht, om die twee zogezegd te combineren.
De vliegticket prijs valt dan inderdaad eigenlijk min of meer weg, omdat ik dat ticket anders in de zomer zou kopen.

Blijft wel over de tijd: als we in de Krokusvakantie naar de Alpen gaan, dan zit onze skivakantie voor het jaar er weer op, en dan is het dus wel zonde als het door onregelmatig weer o.i.d. erg tegen zou vallen.

Ik weet zeker dat we ons wel zouden amuseren, ook bij matige condities, samen met vrienden. Maar het zou bij mij dan wel een beetje zuur voelen.

Ik hoop dat ik het een beetje goed uitleg.

*bericht bewerkt door Slim op 06 mrt 2018 15:17

Maar ik vraag me toch af: is het weer in de Rockies dan altijd hetzelfde? Heb je daar niet soms een sneeuwdump, soms blauwe luchten en soms mist?

Echt een hele vakantie regen is in februari zeldzaam (als er al regen valt), tijdens de kerst heb je er meer kans op.

Maar ik vraag me toch af: is het weer in de Rockies dan altijd hetzelfde? Heb je daar niet soms een sneeuwdump, soms blauwe luchten en soms mist?

Echt een hele vakantie regen is in februari zeldzaam (als er al regen valt), tijdens de kerst heb je er meer kans op.

Tiny-M op 6 mrt 2018 15:35

Absoluut waar, in de Rockies is het precies wat jij beschrijft, soms blauw, soms sneeuw en soms mist.

Maar, de kans op regen in de Rockies is echt veel kleiner dan in de (noord) Alpen (of bijvoorbeeld Whistler of Mt Baker, daarom wil ik daar ook niet heen voor een lang geplande vakantie), het is immers een super droog klimaat.

En de sneeuw die valt is gemiddeld droger, en blijft door het koudere klimaat, en het grotere aandeel noordhellingen, beter bewaard.

Het andere grote verschil is dat je in Amerika voor het grootste gedeelte onder de boomgrens skiet (tot zo’n 3500m) en bij slecht zicht (vallende sneeuw of mist) wil je tussen de bomen skiën. In de Alpen zit je tussen bomen echt laag, waar vaak niet de beste sneeuw kwaliteit te vinden is.

Hele week regen is natuurlijk ongehoord. Maar 1 dag regen verpest wel alle sneeuw totdat er weer verse sneeuw valt over die korst heen.

*bericht bewerkt door Slim op 06 mrt 2018 16:10

Net dit artikel gevonden:

https://www.weathertoski.co.uk/top-10s/top-10-weather-proof-…

Ook handig voor anderen die lang van te voren een vakantie meten plannen.

Ervaringen met de bestemmingen die hij noemt?

*bericht bewerkt door Slim op 07 mrt 2018 16:29

Ik zou lekker naar Zwitserland gaan. Is niet duurder dan skiën in de Verenigde Staten, hoe je het wendt of keert is het daar vrij duur.

Voor het overige deel ik wel een beetje de mening van Veenhoorn: ik hoor vooral waarom het skiën in de Rockies zo geweldig is en een bepaalde onzekerheid of gemis in de Alpen. Sneeuwzeker, veel onder de bomen moet ik aan Via Lattea denken, maar dat heeft dan weer geen skiroutes. Je kunt die drie eigenlijk moeilijk combineren in de Alpen, dus dat is een beetje zoeken naar de heilige graal die niet bestaat.

Het is of minder sneeuwzeker, of tussen de bomen, of geen skiroutes. Of een combinatie, maar voor zover ik weet kan ik geen gebied noemen in de Alpen dat deze drie verenigt.

Regarding dat lijstje kan ik Serre Chevalier van harte aanbevelen. Inderdaad een hele hoge boomgrens, vrij sneeuwzeker doordat veel pistes boven 2000 meter liggen, mooie en veel rode en zwarte pistes en hele mooie treeruns en off-piste mogelijkheden. Ook wel wat zwarte en rode pistes die ze niet prepareren dus nu ik er over nadenk is dat misschien wel het gebied wat je zoekt ;)

*bericht bewerkt door Quick op 07 mrt 2018 15:42

Mr. Slow

Voor het overige deel ik wel een beetje de mening van Veenhoorn: ik hoor vooral waarom het skiën in de Rockies zo geweldig is en een bepaalde onzekerheid of gemis in de Alpen.

Quick op 7 mrt 2018 15:40

Zo was het niet bedoelt. De Rockies zijn zeker niet “beter” dan de Alpen, maar gewoon anders. Verder zijn dat allebei nogal grote gebergten, met veel verschillende skigebieden, klimaten enz, dus vandaar dat ik specifiek naar suggesties voor een gebied vraag.

Mijn reacties komen misschien ook zo over omdat ik graag specifieke argumenten wil horen, en niet zozeer iets van: “Ski10.000 is fantastisch, perfect voor jou”. En ik houdt van discussie. ;-)

Onzekerheid of angst voor gemis is er wel. Als jij in plaats van naar de Alpen naar Amerika zou komen, dan zou je toch ook bang zijn of je wel de goede keus maakt? En specifiek advies willen over waar en wanneer je ergens heen moest gaan om aan jou voorkeuren te voldoen? Voor de meesten van ons is een skivakantie toch een super dure uitgave en het kost veel zeldzame vakantie tijd.

*bericht bewerkt door Slim op 07 mrt 2018 16:30

Is ook niet raar, maar ik zou het op een ietwat andere manier doen. Maar iedereen is anders.

Voor wat betreft specifieke skigebieden lijken mij Serre Chevalier en Les Quatre Vallées geschikt, omdat die simpelweg vrij goed aan je eisen voldoen. L4V wat minder bomen maar meer skiroutes, Serre Che wat meer bomen en minder ongeprepareerde pistes/routes.

Arlberg(St Anton/Lech) kan ook prima maar is wel een stuk drukker dan bovenstaande.

Lees hier op de gebiedspagina’s meer over, en er zijn ook al forumtopics over. En kijk ook zeker de video’s. Succes.

*bericht bewerkt door Quick op 07 mrt 2018 16:33

Mr. Slow

Als jij in plaats van naar de Alpen naar Amerika zou komen, dan zou je toch ook bang zijn of je wel de goede keus maakt?

Absoluut niet, waarom? In de Alpen liggen allemaal fantastische gebieden met veelal topcondities waar je je absoluut geen buil aan kunt vallen, net zoals dat in Amerika zo is. Het skien zal altijd goed zijn.

Het probleem is verder misschien een beetje @Slim dat je naar een gebied op zoek bent, zoals je dat in Amerika gewend bent. Welnu, dat is er gewoon niet. In de Alpen vind je geen boundaries, of een heel uitgebreid aanbod van veiliggestelde skiroutes. Je hebt er geen bomen tot 3500 meter en de kans op “Cold smoke blower pow” of “Champagne powder” is inderdaad wat kleiner dan in de Rockies. Wel vind je hier prachtige ruige uitzichten in uitgestrekte gebieden in plaats van alles op 1 berghelling boven een dorp, afdalingen van 10 kilometer en langer, “double black diamonds” zijn hier veelal misschien net rood ;), sfeervolle hutten waar je lekker kunt eten tijdens lange dagtochten, genoeg moguls, en ohja, eindeloze poedervelden of ander offpiste terrein in het bereik van de liften. Moet je alleen even een gids meenemen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het is of minder sneeuwzeker, of tussen de bomen, of geen skiroutes. Of een combinatie, maar voor zover ik weet kan ik geen gebied noemen in de Alpen dat deze drie verenigt.

Quick op 7 mrt 2018 15:40

Het hoeft ook niet per se allemaal binnen 1 aaneen gesloten gebied te zijn. Als er bijvoorbeeld aan een kant van de valei een leuk gebiedje is met beboste noordhellingen voor slecht zicht, en aan de andere kant een hoog alpine terrein voor warm weer, dan is dat ook een optie.

Als jij in plaats van naar de Alpen naar Amerika zou komen, dan zou je toch ook bang zijn of je wel de goede keus maakt?

Absoluut niet, waarom? In de Alpen liggen allemaal fantastische gebieden met veelal topcondities waar je je absoluut geen buil aan kunt vallen, net zoals dat in Amerika zo is. Het skien zal altijd goed zijn.

Shane op 7 mrt 2018 16:46

Ik denk dat jij gewoon wat optimistischer bent dan ik ;-)

Komt misschien ook omdat ik WEL slechte skitrips heb gehad:

-Kerst in Les Deux Alps. koud, maar geen sneeuw, dus iedereen op dezelfde 5 pistes. Zo druk dat ze ons in middag en ochtend ploegen lieten skien.

-Begin maart in Kaprun: zo warm dat er alleen nog maar op de gletsjer geskied kon worden.

-Eind maart in Steamboat: zo warm, en iedereen moet aan het eind van de dag over dezelfde 6 pistes naar beneden, dat het daar vies slushy en ijzig werd 's middags, niet fijn voor een beginnende skier.

Ik wil daar maar mee aangeven, dat in mijn ervaring, het wel degelijk uitmaakt waar en wanneer je heengaat, en dat er WEL slechte keuzes zijn.

Het probleem is verder misschien een beetje @Slim dat je naar een gebied op zoek bent, zoals je dat in Amerika gewend bent. Welnu, dat is er gewoon niet.

Shane op 7 mrt 2018 16:46

Dat snap ik. Ik hoef ook absoluut niet hetzelfde als in Amerika, de lol is nu juist om eens wat anders te doen. Maar tegelijkertijd is het wel zonde als ik tijdens mijn ene skivakantie met dat prachtige hoogalpine terrein een dag, of zelfs twee, in mijn appartement zit omdat het zicht zo slecht is dat ik niet kan skien.

Wel vind je hier prachtige ruige uitzichten in uitgestrekte gebieden in plaats van alles op 1 berghelling boven een dorp, afdalingen van 10 kilometer en langer, “double black diamonds” zijn hier veelal misschien net rood ;), sfeervolle hutten waar je lekker kunt eten tijdens lange dagtochten, genoeg moguls, en ohja, eindeloze poedervelden of ander offpiste terrein in het bereik van de liften. Moet je alleen even een gids meenemen.

Shane op 7 mrt 2018 16:46

Mooi, dat zoek ik ook. Maar als iemand beweert dat je die ingrediënten samen met betrouwbare sneeuw in elk gebied in de alpen kan vinden dan zijn we gauw uitgepraat, en ik kan toch vragen naar een gebied met zoveel mogelijk skiroutes, wetende dat inderdaad, je geen gezekerd ‘inbounds’ terrein hebt?

Ik hoop trouwens dat rode pistes niet zo moeilijk zijn als een double black diamond, dat is voor mij vaak echt wel aan de grens van mijn kunnen, en zeker dat van mijn kinderen. Persoonlijk skien wij in Amerika liefst gematigde steile buckelpistes en ander leuk terrein, maar zo heel steil hoeft het voor ons niet te zijn.

*bericht bewerkt door Slim op 07 mrt 2018 17:17

Ah, ik ging ervanuit dat je gezien je voorkeuren een gevorderd skier bent… nou chargeer ik een heel klein beetje qua double black diamond (waar ski je normaal?), maar ik kan je wat betreft veel skiroutes of ongeprepareerd zwart in Frankrijk denk ik wel een klein beetje uit de droom helpen. Die vormen veelal het zwaarste en steilste terrein in een gebied.
Daarnaast liggen ze vaak her en der verspreid door het gebied, waardoor je toch veel gewone piste skiet tussendoor.

Mist is zeker in de grote en hoge gebieden vaak prima te omzeilen door 300 meter hoger of lager te gaan…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie