Goede reis gehad?

We zijn weer terug van een week “krokus” vakantie. Terwijl de krokussen in Nederland kapot gevroren zijn, en in de Alpen de temperatuur overdag niet boven -15°C uit kwam. Weinig krokussen tot nu toe… ;-)

Afijn, de reis was gepland op vrijdag 22 februari richting Schladming. Omdat de ANWB in de media schreeuwde dat het weleens het drukste weekend richting de alpen zou kunnen worden wilde we zo vroeg mogelijk vertrekken en we hadden het geluk dat de school van onze dochter mee had gedacht en dus de vrijdag voor de vakantie dicht was. Top!
Onderweg nog wat stops gepland. De eerste stop gepland in Mannheim bij de lokale MINI dealer om daar eens rond te neuzen tussen de occassions en vervolgens nog even aan mijn eigen verslaving op vier wielen tegoed doen in München. Donderdagavond tijdens het avondeten besproken dat we rond 05:00u zouden vertrekken zodat we-én overal tijd genoeg voor hadden-én voor de drukte Nederland uit zouden zijn.

De volgende dag inderdaad om 5uur gaan rijden, en toen we de snelweg op draaide en eenmaal voorbij Rotterdam waren kregen we al vrij snel het vakantiegevoel vanwege de vele dakkoffers en volgepakte auto’s om ons heen. Maar van drukte was geen sprake gelukkig! A16 op richting Breda en het werd wel ietsje drukker, maar nog altijd heel comfortabel. Kon niet misgaan…dachten we…
We waren de Moerdijkbrug nog niet over toen ik naast me mijn vrouw heel voorzichtig hoorde zeggen; ik ben de paspoorten vergeten, wat stom zeg! …het werd even stil, en ik bleef nog even wat langer stil om vervolgens bij de eerste afrit om te keren en weer richting huis te gaan rijden. Nog niets aan de hand en ik bleef nog even wat langer stil om ervoor te zorgen dat ik geen dingen zou gaan zeggen waar ik later spijt van zou krijgen. Om thuis te komen moeten we voorbij Rotterdam rijden, dus de A15 uit en die route bleek al een echte ochtendspits te zijn. Eenmaal thuis aangekomen snel de paspoorten gepakt en alsnog de reis opnieuw gestart. Nog niets aan de hand :-)
De snelweg was al iets voller aan het raken met de gewone dagelijkse ochtendspits plus het vakantie verkeer en bij Rotterdam begon de ellende al. Dat we de verloren tijd niet in zouden halen wisten we al, maar dit was gewoon dikke file en zo ging dat vervolgens door tot aan de grens bij Venlo. Inmiddels kon ik wel weer gaan tanken ook en het tankstation van mijn keuze stond bomvol met andere landgenoten die ook op vakantie wilde die dag. Al met al een vertraging van 2 uur inmiddels, maar we rijden nog dus het gaat goed.

De ochtenspits in Duitsland was inmiddels al voorbij dacht ik nog dus dat moet goedkomen en dat deed het dus niet…
De A61 bleek ook al redelijk vol met diezelfde landgenoten die richting Alpen reden, en dus was het gewoon DRUK. Niet gewoon druk eigenlijk, maar heel erg DRUK en dat drukte de sfeer in de auto best wel, behalve op de achterbank want daar stond een film op gelukkig. Maar ieder knooppunt en bij iedere grote stad die we passeerde stond het stil of reed het stapvoets. Dan weet je dat het later wordt…

Eenmaal aangekomen in Mannheim waren we dit alles snel vergeten tussen de mooie auto’s en wat hebben die Duitsers een breed aanbod gebruikte auto’s. Voor een liefhebber is dit geweldig! Na een half uur wild ik wel weer eens vaart gaan maken en dus vervolgde we onze reis maar weer eens zonder een auto gekocht te hebben overigens.
Nog even tanken bij een tankgelegenheid op de route en dan snel de autobahn weer op. Ja, snel erop lukte wel maar we stonden vrijwel direct stil en niet even maar gewoon lekker 40 minuten op hetzelfde plekje. Gelukkig had de auto geen last van een kokende motor, de bestuurder daarentegen…;-)
Omdat we toch stil stonden maar eens de verkeersinformatie van de navigatie doorgelezen en wat bleek, de navigatie wilde me persé over de A5 en/of A7 sturen richting het zuiden, maar ik bedacht zelf dat de A6 en A9 wellicht een betere optie was voor ons. Zeker omdat alle vakantiegangers die afslag namen. Doen wij wel wat meer kilometers, maar gelukkig geen files bedacht ik me nog. Kunnen we nog lekker even rondkijken in München en eten voor we aan de laatste 320km beginnen.

Dat was dus de theorie. Praktijk bleek ietsje anders, de A6 is momenteel behoorlijk in renovatie, dus zijn er diverse lange trajecten met wegwerkzaamheden en als klap op de vuurpijl waren er ook diverse ongelukken gebeurt volgens de verkeers informatie. De navigatie van onze auto gaf dit gelukkig ook aan en berekende heel fijn ook een omleiding zodat we precies om het stuk file heen konden rijden. Eigenlijk zijn die routes binnendoor vaak hartstikke mooi, schilderachtige dorpjes en mooie landweggetjes die veelal vlot doorrijden. Gelukkig ging het allemaal vrij vlekkeloos en was het een mooi stukje Duitsland om doorheen te touren om vervolgens net voorbij Nürnberg de autobahn weer op te draaien die behoorlijk stil was.
Mooi dacht ik gelijk, gas erop en zo gedacht zo gedaan want ik houd wel van doorrijden in Beieren.
We waren eindelijk onderweg voor mijn gevoel en we hadden München op 95km rijden, met de zon lekker in het gezicht. Maar wat is dit nu…hoor jij dit ook vraag ik aan mijn vrouw… Joh dat is het wegdek van de rechterbaan, die maakt altijd herrie in Duitsland. Ga eens naar de middelste baan. Uhm hier is het nog hoor, nee joh dat kan niet.
Er komt linksvoor onder de auto voor mijn gevoel een bonkend geluid dat sneller gaat naarmate de rijsnelheid toeneemt. Maar even stoppen bij de eerste mogelijkheid om te kijken of er wellicht iets in de band steekt. Nog even snel tijdens het rijden de bandenspanning uitgelezen maar die vertoont geen afwijkingen. Heel vreemd en ook op de parkeerplaats is er aan alle 4 de banden niets geks te zien en tijdens het rijden op de parking hoor je het geluid niet. Wat wel opvalt is dat het geluid heviger wordt als ik rechtsom stuur. Ik durf eigenlijk niet zo goed verder te rijden maar wil het toch nog een keer proberen, helaas komt boven de 80km/h het geluid terug en dus bel ik de alarmcentrale van het betreffende merk want ik voel het bonken zelfs in mijn stuur en moet tegensturen. Ik doe mijn verhaal en ik leg uit waar ik sta en wat mijn bevindingen zijn. Zelf denk ik aan een lager van het linker voorwiel.
De ANWB alarm centrale zet de melding door naar de ADAC en we moeten maximaal 2 uur wachten op hulp. Mocht de auto afgesleept moeten worden dan krijgen we vervangend vervoer op de pech locatie aangeboden. In ons hoofd pakken we de auto al in en zetten we de spullen over in een andere auto, de beste man van de ANWB verzekerd ons ervan dat alles zal passen omdat hij de grootste klasse voor ons zal reserveren. Daar gaan we dan maar van uit… Inmiddels is er een anderhalf uur gepasseerd, en daar komt de gele auto van de ADAC aan. De man hoort mijn klachten aan gaat de auto driftig opkrikken linksvoor, voelt en draait iets aan het wiel en vraagt of hij mag proefrijden. Ja natuurlijk en ook hij doet zijn bevindingen, die niets afwijken van de mijne.
Een wiellager vervangen is niet mogelijk op een parking en het is inmiddels 16:50 en hij weet te vertellen dat er geen dealer is die nog voor je klaar staat. Dus dat wordt een vervangende auto, snel bellen met de ANWB centrale om vervangend vervoer te regelen terwijl de beste man een takelauto besteld en zijn administratie bijwerkt. Tot hij ineens heel enthousiast naast de auto duikt met een wielsleutel. Hij checkt of alle bouten vast zitten en wat blijkt, er zitten er 3 los en 2 niet helemaal vast. Probleem opgelost! Voor de zekerheid nog een paar kilometer rijden met hem achter ons aan en dan nogmaals alle bouten natrekken. Tot zijn grote verbazing zijn de bouten zonder vet gemonteerd en dat is “im Winter sehr dumm” volgens hem. Na wat administratieve rompslomp kunnen we onze weg vervolgen en zijn we blij dat we niet de hele auto over hebben hoeven pakken. Een klein beetje boosheid over het gemak waarmee de dealer zijn werk doet is er wel aangezien zij dit hadden kunnen voorkomen. Door roestvorming zouden bouten los kunnen gaan, en hij heeft dit zelfs al vaker gezien aber “nur bei die Holländer”. Hahaha…
We zijn op vakantie en dus maken we ons daar niet te lang druk om. Schiet je niets mee op.

Op naar Schladming en de laatste 300 kilometer en ook die gaan niet vanzelf. Bij München staat alles stil, de afslag richting Inntal stroopt en als we eindelijk in Oostenrijk zijn bij Salzburg lijkt het pas stiller te worden. Dit zijn de laatste 90 kilometer en die verlopen gelukkig vlekkeloos. Bij aankomst om 22:30u hangt er een briefje bij Zimmer 6 met een sleutel en de melding dat we onze skischoenen maar beter even beneden aan de verwaming kunnen hangen aangezien het behoorlijk koud is. We zijn alle pech van tijdens de reis vergeten en als we 's ochtends om half 7 de gordijnen open doen is het Kaiserwetter. De eigenaresse van het pension vraagt tijdens het ontbijt beleefd aan ons hoe de reis is verlopen en we antwoorden beleefd dat het wel ietsje drukker was dan normaal. ;-)
Tijdens de terugreis zijn alle 4 de wielen aan de auto vast blijven zitten, eind goed al goed.

En de paspoorten nog nodig gehad? Ik niet. Ik had denk ik de gok genomen.

En de paspoorten nog nodig gehad? Ik niet. Ik had denk ik de gok genomen.

Taan op 6 mrt 2018 11:30

Nee natuurlijk niet, maar je weet het nooit… ;-)

In Frankrijk monteren ze ook alleen met vet, in Nederland wordt dat minder gedaan (volgens mij) . Ik heb die kritiek ook wel eens gehad van Franse garage houder toen mijn vader daar zijn banden liet wisselen…

Click. Click. Peace

Nog niets aan de hand en ik bleef nog even wat langer stil om ervoor te zorgen dat ik geen dingen zou gaan zeggen waar ik later spijt van zou krijgen.

Jij klinkt als een wijze man :-)

Click. Click. Peace

Dat was een turbulente reisdag maar gelukkig ben je dat eenmaal op de latten weer zo vergeten.

Oei, lekker ritje geweest dan. Gelukkig goed afgelopen :)

Edwin van Riel

Mooi geschreven, aai wat een rit! Hopelijk deed de sneeuw alles weer vergeten!

Bij allebei mijn auto’s staat expliciet dat op de wiel moeren GEEN vet of iets anders MAG. Ik vind het ook vreemd, maar het staat er echt.

Je hebt in ieder geval een mooi verhaal voor op een volgende verjaardag :)

De drukte herken ik wel. Wij reden vrijdagochtend pas rond half 10 weg uit de regio Zuid-Holland Zuid. Beetje verkeerd ingeschat want als ik toen wist wat ik nu weet had ik eerder weggegaan. Het begon bij een korte file onder Tilburg die we al zagen op de navigatie, maar geen reden om anders te rijden.
Nog even tanken bij de laatste pomp bij Venlo, maar dat dachten meer leaserijders! Poeh, iedere pomp had minstens 3 wachtenden dus dat gingen we niet doen. Dat waren al wat hints dat het best wel eens druk kon worden onderweg…
En inderdaad, al na een paar kilometer op de A61 begon het… Af en toe echt stilstaan, maar vooral remmen, optrekken, remmen… de hele weg door! Even plassen bij een pomp? De jongens konden buiten maar voor het damestoilet stonden ze buiten in de rij. Dus maar een pomp van de snelweg af gezocht.
Bij Walldorf kiezen… blijven we op de A6 naar Heilbronn of gaan we via de A5/A8 naar Stuttgart? De navigatie twijfelt ook en wisselde de laatste kilometers telkens van suggestie. Wat is de minst beroerde optie? Toch maar ‘gewoon’ via Stuttgart terwijl ik me eigenlijk had voorgenomen dat niet te doen, omdat het zo’n filegevoelige weg is.
En dat werd weer bevestigd. Ook nog een stukje van de Autobahn af geweest maar of dat heel veel tijd heeft bespaard betwijfel ik. Via Heilbronn was vermoedelijk niet veel beter door werkzaamheden en ongelukken.

Na Ulm en zeker na Memmingen begon het pas echt door te rijden. We waren om 20:45u in het hotel net over de Fernpass, om de volgende dag nog maar 20km te hoeven rijden.
Al met al dus ruim 11 uur gereden, over 850 kilometer.

Geen mankementen aan de auto, geen ongelukken, geen sneeuwstormen, dus eigenlijk niks te klagen. Alleen wat drukker dan verwacht, zeker voor de vrijdag!
En op zaterdag waren we begin van de middag uitgepakt, boodschappen gedaan, liftpassen gekocht en aan het skiën. Met kaiserwetter. DIe pakten ze ons niet meer af!

*bericht bewerkt door Jay op 06 mrt 2018 18:04

Wij zijn vr middag om een uur of 3 gaan rijden. Drukte Rotterdam moeten ontwijken en nog wat normale drukte bij Antwerpen en Brussel. Daarna probleemloos gereden tot Nancy en hotelletje gepakt. Za ochtend voor de drukte uit relaxed via besancon en Lausanne gereden. Nog even Decathlon binnengelopen voor laagje extra dons, super-u geplunderd en laatste stukje gereden. Wat langer over gedaan dan normaal maar lekker ontspannen gegaan allemaal.

Edwin van Riel

Goed verhaal @bernhard. Lekker kort😉.
Maar zonder gekheid. Hoe mooi altijd dat een blik op de bergen met Kaiserwetter en een lekker ontbijt een hoop goed maakt!

*bericht bewerkt door winterwonderland op 06 mrt 2018 19:00

Aequilater Nubila

Wij hebben het dit jaar tijdens de (Belgische) krokusvakantie eens anders aangepakt.We hebben allebei gewoon gewerkt tot vrijdagavond,als zelfstandigen is dat altijd meegenomen.Zaterdagvoormiddag is de dochter nog gewoon naar danstraining geweest,aangezien ze in een wedstrijdgroep danst en het wedstrijdseizoen nu eenmaal jammer genoeg ook in de winter begint werd dat ten zeerste geapprecieerd.Daarna op het gemak de auto ingeladen en rond 13u vertrokken.We hebben heerlijk kunnen doorrijden,hadden toch nog een hotel in Stuttgart geboekt waar we dan ook op een zeer aangenaam uur aankwamen,zijn op het gemak gaan eten in een gezellig Italiaans restaurant om daarna op een mooi uur ons bed in te kruipen,de volgende dag na een goed ontbijt terug vertrokken en heel vlot de laatste 350km gereden.In de namiddag nog wat geskied en de après ski ingedoken.Dit jaar hadden we daardoor 1 dag minder om te skiën omdat we op zaterdag toch al terug thuis moesten zijn,maar ik denk dat we volgend jaar gewoon van zondag tot zondag gaan proberen te boeken en dan de hele rit op zondag rijden,zalig was dat met zo goed als geen verkeer.We zijn op de terugweg op zaterdag trouwens om 3.30u s morgens terug vertrokken en stonden nog voor het middageten terug thuis.

…We zijn op de terugweg op zaterdag trouwens om 3.30u s morgens terug vertrokken en stonden nog voor het middageten terug thuis.

Elsvr op 6 mrt 2018 19:31

Ik ga stoppen met dit advies te geven anders werkt het straks niet meer. Bij ons in het hotel zeiden in eerste instantie veel mensen, dat ga ik echt niet doen! Veel te vroeg! Maar zaterdagmorgen om 3:30 was er opvallend veel leven op de parkeerplaats van het hotel. ;-)

Zaterdag de 24e weggereden om 2:45 weggereden. Via de a1, a30, a12, a50 en a73 richting venlo. Vlak voor venlo getankt zonder te hoeven wachten en door over de A61. Via karlsruhe door naar Stuttgart en vanaf daar werd het wat drukker richting Ulm. Vanaf Ulm stroopte het elke afslag/oprit op de A7 maar het ging eigenlijk prima. Het is dat er een ongeluk was op de provinciale weg richting Balderschwang (tegen oostenrijkse grens) anders waren we er in 8,5 uur geweest.

Terugweg om 6 uur vertrokken, Pforzheim vermeden en via de a81 naar de a6 en vervolgens de a61. Wel redelijk druk, maar al met al een prima terugrit. 9.15 minuten over gedaan maar wel inclusief een mcdonalds bij Venlo. Al met al een prima reis dus.

…We zijn op de terugweg op zaterdag trouwens om 3.30u s morgens terug vertrokken en stonden nog voor het middageten terug thuis.

Elsvr op 6 mrt 2018 19:31

Ik ga stoppen met dit advies te geven anders werkt het straks niet meer. Bij ons in het hotel zeiden in eerste instantie veel mensen, dat ga ik echt niet doen! Veel te vroeg! Maar zaterdagmorgen om 3:30 was er opvallend veel leven op de parkeerplaats van het hotel. ;-)

Taan op 7 mrt 2018 08:53

Ik ben bang dat het advies inderdaad “te goed” was. Vertrok afgelopen zaterdag om 04:00 uur uit Fiss en hadden om 05:00 uur al langzaamrijdend verkeer op de Fernpas!
Daarna de 7 maar verder doorgereden omdat er op de 5 al een file werd gemeld.

Desondanks om 14:30 thuis met totaal ongeveer 1 uur pauze.

Plaats een reactie