Wat voor kleding bij warmere omstandigheden?

Goedenavond allen. Ik lees al een tijdje rond op dit forum zonder zelf echt actief te posten. Maar ik zit nu toch met een kwestie waar ik niet direct een antwoord op kan vinden. Ik ga morgen nl. een weekje naar Flachauwinkl om daar met een groep diverse gebieden in de Amadé te bezoeken, en daar zit ik me al weken op te verheugen. Het is echter voor het eerst dat ik in maart ga skieen, tot nu toe deed ik dat altijd in januari, lekker koud.
Meestal wordt om kledingadvies gevraagd voor koude omstandigheden, maar met de weersvooruitzichten voor komende week lijkt het erop dat ik mijn bivakmuts wel in de tas kan laten zitten… Wat voor kleding kan ik het beste in mijn tas gooien voor de komende week? Ik twijfel enorm, dus…help!

Ik ben een paar weken geleden geweest, en ik had hetzelfde probleem. Uiteraard veel te veel dikkere onderkleding meegenomen want ik begon s’ochtends met 2 shirt’s en na het middageten kon er 1 uit. Ik heb wel een jas die licht gevoerd is.
De andere die mee waren hadden ongeveer hetzelfde aan al deden die geen shirt uit, maar ik ben redelijk warmbloedig😉. Hopelijk heb je er wat aan!

Ik heb gelukkig wel ventilatieritsen onder de oksels van mijn skijack, maar als je eenmaal aan het zweten bent en daarna stil staat is de afkoeling des te groter. Daar maak ik me nogal zorgen om, heb weinig spek op de botten om me warm te houden. Dus het gaat vooral om warm blijven, maar niet TE warm…
Maar die shirts die je aanhad, dat waren thermo shirts?

*bericht bewerkt door winnetou op 08 mrt 2018 20:23

Joh, thermoshirt aan. Nog extra shirt daarover (gebruik ik zelf van die surf shirts voor trouwens) en evt nog een extra laagje (wellicht niet nodig, gast-ie in de rugzak). Hangt er ook vanaf wat voor jas je gebruikt. Gewoon lekker warm beginnen en evt een laagje er tussen uit halen.

Edwin van Riel

Doe meestal alleen mn merino thermo eronder. Werkt voor zowel warmte als kou. Ritsen meestal ook open, geen dikke jas en verder lekker insmeren met zonnebrand.

Geen hele afwijkende zaken wat betreft kleding dus, als ik het goed begrijp. Alleen nog ff nieuwe zonnebrand halen, en dan lekker op pad. Thanks voor de reacties!

Inderdaad wat de anderen zeggen. Ik ga morgen ook richting Oostenrijk en heb dunne merino(/polyester mix) shirts bij me met lange mouwen. Verder 1 polartec powerdry pully en een fleece bodywarmer, just in case.

When life gets too complicated.... SKI

Als het echt warmer wordt doe ik lekker mijn ski-trui aan in plaats van jas. Scheelt enorm. Alleen die broek kan enorm warm zijn in de zon, daar moet ik nog eens iets op vinden.
Vorige week bij -20: Blote benen in skibroek (altijd) - wel sokken natuurlijk. Eén ouderwetse pully en gewone skijas. Warm zat met een buff om de nek. Muts op en gaan.
Vrijdagmiddag lager geskied en warm. Trui aan - maar wel extra t-shirt onder de pully gedaan voor de zekerheid. Was heerlijk.

Bij warm weer heb ik als buitenlaag een hardshell van 3-laags Goretex. Daaronder thermokleding en evt een fleece trui.

Maart hoeft natuurlijk niet per se warm te zijn, kan ook best koud zijn.
Ik zou dus voor flexibiliteit gaan. Broek en jas ongevoerd, en dan er onder voldoende lagen voor de benodigde warmte.

Vorig jaar heb ik met warm weer geskied, toen had ik of alleen een thermo shirtje aan en de hele warme dagen een hardloopshirtje. Daarop een gevoerde jas. Voor mi jas dat vaak nog te warm.
Ik ben ook vrij warmbloedig. Vind dit ook altijd heel lastig. Morgen mag ik m’n koffer weer inpakken voor een weekje Châtel!

Veel plezier in Chatel dan!

Ik heb gelukkig nog een minder warme skibroek kunnen scoren in de uitverkoop bij Daka in R’dam, en een hardloopshirtje heb ik ook nog wel ergens. Mijn skijack (ouwetje die het nog prima doet) is wel gevoerd, ik hoop dat de verluchtingritsen voldoende frisse lucht geven zodra dat nodig is. Ga verder ook geen dure uitrusting meer aanschaffen, ik heb een week of 8 geleden al gloedje nieuwe skischoenen gekocht (met tips van dit forum uit oudere topics, waarvoor ook mijn onuitsprekelijk grote dank!!) wat toch weer een flinke hap uit mijn budget heeft genomen.

Ik zou ook vooral voor wat dunnere (in ieder geval minder warme) handschoenen gaan. De rest van de tips is al wel gegeven (evt geen midlayer, maar in ieder geval minder warme lagen.

Bij je helm kan je evt de oorflappen er nog uit halen. Ik heb een keer een warme wintersport gehad en met name mijn toen te warme handschoenen herinner ik me nog goed.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

je kan er ook gewoon voor kiezen om je jas uit te doen als het echt warm is en gewoon een trui aan te trekken. Heb zelf altijd een rugzak bij mij, wat wel echt handig als er een groot temperatuur verloop is gedurende de dag.

je kan er ook gewoon voor kiezen om je jas uit te doen als het echt warm is en gewoon een trui aan te trekken. Heb zelf altijd een rugzak bij mij, wat wel echt handig als er een groot temperatuur verloop is gedurende de dag.

Jbos op 9 mrt 2018 09:15

Dan moet zeker zijn dat je niet valt. Anders ben je zeike nat als je in de slush valt.

Tijd voor een uitpakparty?!

Als het echt warm is gewoon in je shirtje ;)

Helaas heb ik dat maar 2x gekund van de vele weken/ jaren die ik ondertussen achter mijn naam heb staan

Ha, dat heb ik maar één keer kunnen doen: toen ik de allereerste keer op skivakantie ging. Je bent dan zo intensief bezig met lessen dat je binnen de kortste keren last krijgt van klotsende oksels! 😆

Plaats een reactie