Itter - blauwe pistes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Itter

Even een vraagje vanwege onze zoektocht naar een accomodatie voor volgend seizoen.
Heb een mooi plekje in Itter op het oog, maar we hebben ook een beginner bij ons.
Als je met de gondel in Itter omhoog gaat, zijn er dan alleen rode pistes? (ik kan 't op de pistekaart niet precies zien).
Iemand die dit weet?

Er zijn idd. enkel rode pistes vanaf de gondel. Maar naar mijn idee zijn die niet echt heel moeilijk.

Übung macht den meister!!!

Wat ik mij kan herinneren zijn daar vooral rode pistes, maar mijn ervaring is dat verschil tussen rood en blauw in skiwelt niet altijd zo groot is. Is vooral afhankelijk van de kwaliteit van de sneeuw en de drukte.

Oké even overleggen met de anderen.
Wat doen ze met kids op les dan, na de oefenwei gelijk naar deze rode pistes?

Bij de plaatselijke skischool zullen ze vast wel weten wat wel en wat niet te doen is voor beginners. Zou me daar niet zo druk om maken.

Übung macht den meister!!!

Vorige week nog geweest inderdaad alleen rood,maar niet al te moeilijk. Alleen piste 22 vanaf de Hohe Salve is behoorlijk stijl.Ik zou zelf voor Soll ,Scheffau of Elmau kiezen.

Wij reden van Itter naar Scheffau, daar ook de kinderen op les gedaan. Het was mijn 2e jaar skiën en vond het in mijn beleving toen, knalrood.

Eens met ruudsan. Soll is een betere keus. Of Scheffau. Elmau vind ik persoonlijk niks, echt ontzettend laag gelegen, korte pistes en erg druk. De dalafdaling naar Itter is niet moeilijk, maar voor een beginner toch echt niet fijn. Na het eerste deel bospad zit er wel een stuk afdaling in en je eindigt heel erg vlak. Zonder voldoende snelheid wordt dat laatste stuk zeker prikken. Daarnaast is de gondel vanuit Itter wel echt langzaam (Salvistabahn, dacht bouwjaar 1989. Toch wel snel 10-15 minuten. Die zouden ze dit jaar gaan vervangen voor een snellere 10-persoonsgondel, overigens. Dus misschien is dat niet meer relevant volgend jaar). De rode pistes vanaf de gondel zijn inderdaad niet moeilijk, maar ook gewoon wederom niet ideaal voor een beginner. Na een paar dagen les beneden in het dal kunnen die echter wel, als je toch voor in Itter zou kiezen.

eigenlijk heb je het maar over twee pistes:

  • de dalafdaling
  • het doorsteekstuk richting de rigilift/doorsteken naar soll.

De dalafdaling is een leuke piste meestal, maar voor een beginner denk ik te gevarieerd. Stukje pad, dan ineens steil, weer een stuk pad en weer ineens steil… etc. Aan het einde inderdaad zeker prikken als je niet teveel vaart durft te houden. Onderweg trouwens ook.

De andere (twee) pistes zijn korte stukjes naar een ander liftje, waarbij je bij eentje meteen in hochsöll staat. Dat stuk gebied is zeker wel geschikt voor beginners (en naar rato ook druk met beginners). Wat meer keus in pistes die niet heel ver weg gaan om toch nog goed terug te kunnen komen in de middag.
Via rigi kom je dan namelijk eenvoudig weer terug in Itter met een lang pad. Dat is overigens ook de optie die je kunt nemen als je het (tergend trage) tweepersoonsliftje neemt. Vanaf daar kun je ook naar Hopfgarten, maar terugkomen is dan wellicht wat te tijdrovend als je niet over de Hohe Salve wilt skieen (en als beginner is dat geen aanrader).

Kortom, Itter is een optie mits je meteen doorsteekt richting Soll. Daar kun je je zeker vermaken zonder je druk te hoeven maken over op tijd terugkomen in Itter. De dalafdaling is wel wat pittig omdat hij zo varieert.
Soll is wellicht een betere optie: centraler en meer uitgangsroutes. Zelfde voor Scheffau en Ellmau. Als je helemaal niet ver een gebied in komt is Going wellicht ook te overwegen. Niet veel pistes, niet te moeilijk. En de skiklasjes dichtbij. De zuidkant (Brixen, hopfgarten) is snel minder qua sneeuw en drukker.

Itter heeft een hele kleine skischool. Ik zie altijd alleen wat kleintjes beneden glijden. Boven eigenlijk nooit.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Vraag is dus eigenlijk vooral is die doorsteek naar söll te doen voor een beginner (tweede jaar skiën) en dan bedoel ik niet de kids die op les gaan, dat was met extra nieuwsgierigheid hoe ze dat aanpakken.
Ik ga t ook eens even aan de persoon zelf voorleggen hoe die er tegen aan kijkt.

Veel is idd afhankelijk vd sneeuwcondities en drukte. Zoals gezegd is er in het hele skiwelt gebied weinig verschil tussen blauwe en rode pistes. Dus laat he niet afschrikken door de kleur. De dalafdaling is idd vrij uitdagend voor beginners en niet aan te bevelen in drukke periodes.

Ik zou zelf voor Ellmau kiezen. Prachtige lange dalafdalingen in allerlei gradaties en minder druk dan scheffau of brixen

We gaan even rustig kijken. t probleem met veel andere plekken is de beschikbaarheid van grotere appartementen voor niet teveel geld. Een dan liefst ook niet te ver van de piste/skischool. We kijken breed hoor, ook buiten dit gebied, we houden deze optie nog even open.
We kunnen voor één jaar buiten de schoolvakanties dus hopelijk valt het met de drukte mee.
Misschien de persoon nog maar in Nederland maar les sturen😉

In ellmau kan ik pension /app kaiserblick aanbevelen. Naast de skischool en kinderland. Bovendien zeer betaalbaar

Ik ga over vier dagen naar Itter en ben een absolute beginner, mocht ik de afdaling levend hebben gehaald dan laat ik je zeker even weten hoe ik het vond.

O graag, wil je ook leren op die stukjes vanuit de lift richting söll?

inmiddels ben ik nu drie dagen in Itter, zondag voor het eerst geskied, de skischool in Itter kan ik ten zeerste aanraden. Ontzettend leuke instructeur die goed uitlegt en de tijd neemt. De eerste dag was voor ons te makkelijk omdat ik al wel de basis van een pizzapunt onder de knie had. Dit was geen probleem en we konden dan maandag beginnen in plaats van zondag.

We zijn toen naar soll gereden en hebben daar een aantal blauwe pistes gepakt, ik vond ze vrij lastig. Dit waren namelijk smalle dalafdalingen en ik had nog niet voldoende de techniek onder controle om hier goed van af te gaan. Echter zijn we vandaag naar boven gegaan via Itter met de skileraar en die kon ons via allerlei trucjes mooi richting soll leiden. Itter is dus echt geen probleem om te verblijven maar zonder een dag of drie les zou ik het je wel afraden. Zij weten namelijk goed waar de blauwe stukken liggen in het gebied.

Bedankt!

Skiwelt is over het algemeen niet het meest geschikt voor beginners. Behoorlijk druk, weinig blauwe pistes en een relatief groot deel van de rode pistes hebben er flink uitdagende stukken tussen zitten.

Plaats een reactie