Sasquatch Mountain & Manning Park - 2 skigebiedjes in BC, Canada

Op 5 en 6 maart 2018 had ik het geluk om voor het eerst in Canada te skiën. Voorheen had ik alleen in Oostenrijk en Frankrijk geskied, dus dit was mijn eerste uitstap buiten de Alpen. Ik heb 2 gebieden bezocht: Sasquatch Mountain Resort en Manning Park. Ik overnachtte in Chilliwack, vandaar dat ik alleen deze gebieden bezocht heb. Beide gebieden liggen op ongeveer 1,5 uur rijden van Chilliwack.

Sasquatch Mountain Resort 05-03-2018

Hoogte dal: 975m (957m volgens Ski Tracks)
Hoogte top: 1.372m (1.300m volgens Ski Tracks)
Grootte: onbekend, volgens Wikipedia 121 hectare

Pistekaart

null

Ski Tracks:

null

Een beetje geschiedenis.
Sasquatch Mountain heette vroeger Hemlock. Hemlock was opgericht in 1969 is in 2006 failliet gegaan en overgenomen. Vandaar dat de naam gewijzigd is. Sasquatch Mountain heeft geen kunstmatige besneeuwing, vandaar dat de laatste jaren het gebied wel eens de hele winter gesloten is gebleven.
Bij het dalstation staan een aantal hotels en er is een groot restaurant en een aparte pub. Iets onder het dalstation is ook een camping voor campers.

We waren hier op een maandag. Elke maandag is ‘Men’s day’, mannen betalen dan slechts $ 20,- voor een liftpas, omgerekend was dit ongeveer € 13,-. Voor 3 man liftpas + huur materiaal waren we $ 210,- kwijt, nog geen € 140,-. Ik vind het niet veel voor een dag skiën.
Nadeel hiervan was dat alleen de liften Skyline Double, Whistlepunk Double en Bigfoot Carpert lift open waren. Dit betekende dat zo’n beetje de hele rechterkant van het skigebied afgesloten was. Voor deze keer was dit geen punt, maar volgende keer kom ik terug op een dag dat alles open is.

De weg omhoog duurde ongeveer een half uur en was best lastig met een 2-wielaangedreven sedan. Op de bergpas was wel duidelijk dat er al veel sneeuw gevallen was en dat we zonder problemen konden skiën. Eenmaal op de parkeerplaats was het zachtjes aan het sneeuwen. Het heeft de hele dag gesneeuwd, soms hard, soms zacht. Op de parkeerplaats werd duidelijk dat het niet druk zou zijn. Er stonden ca 30 auto’s, ik vermoed dat er nog geen 50 man in het gebied aan het skiën en boarden waren.

Rond de top van de berg heeft heel de dag een wolk gehangen, iets lager werd het zicht beter. Doordat alle pistes tussen de bomen liggen kan je altijd de pistes goed inschatten. Er zijn groene, blauwe en zwarte pistes. De groene pistes zijn makkelijke paden. De blauwe pistes houden het midden tussen blauw en rood in Oostenrijk. De zwarte pistes zijn allemaal ongeprepareerd en worden alleen aangegeven met een bord aan het begin van de piste. Dit was wel even wennen. Doordat het heel de dag gesneeuwd heeft en er af toe wat wind stond, was het wel koud in de lift.

De foto’s
Skyline Double lift met een deel van het skigebied erachter

null

In de Skyline Double lift

null

Foto van boven, de rode is de 2-persoons Skyline Double lift, daarachter het restaurant, links de gele Whistlepunk Double lift

null

Whistlepunk Double lift

null

Manning Park 06-03-2018

Hoogte dal: 1.353m (1.413m volgens Ski Tracks)
Hoogte top: 1.790m (1.794m volgens Ski Tracks)
Grootte: 57 hectare

Pistekaart:

null

Ski Tracks:

null

Manning Park was iets verder rijden, maar wel makkelijker bereikbaar over een grotendeels lege snelweg. De laatste 10km is een bergweg, maar die is een stuk makkelijker dan die van gisteren. Bij het dalstation is alleen een restaurant, hier staan geen hotels e.d. Onderaan de bergweg is nog wel een klein hotel en een camping.

Ook hier was snel duidelijk dat het rustig zou zijn op de piste. Er stonden nog geen 10 auto’s op de parkeerplaats en ik vermoed dat er nog geen 40 man op de piste stond. Elke dinsdag in Manning Park is de tweede persoon gratis, dit geldt voor zowel de liftpas als materiaalhuur. We waren vandaag rond $ 230,- kwijt voor 3 personen, ca € 150,-.
Nadeel hiervan is dat alleen de oranje 2-persoonstoeltjeslift open was. De hele linkerkant van het gebied was dus niet bereikbaar. Voor deze keer geen probleem, maar als ik terug zou komen, dan wel op een dag dat beide liften open zijn. De liften stammen ook hier van rond 1970, maar dat mocht de pret niet drukken. Ook dit hele gebied heeft geen sneeuwkanonnen. Mede door het ontbreken van pistepaaltjes is er weinig zichtvervuiling, wat eigenlijk wel prettig is.

In de ochtend was het bewolkt, maar de top van de berg was zichtbaar. In de loop van de ochtend klaarde het op en ’s middags was vrijwel alle bewolking verdwenen. Hierdoor was het lekkerder skiën dan gisteren. Ook hier waren er groene, blauwe en zwarte pistes. De groene waren makkelijke paden, de blauwe soms erg rood (steil vooral) en de zwarte ongeprepareerd en ongemarkeerde pistes. Soms waren de zwarte brede steile vlaktes met veel hopen, soms minder steile paadjes tussen bomen, waar je niet kon zien wat er na de volgende boom was.

De foto’s:

De oefenweide vanuit het restaurant

null

De parkeerplaats met daarachter de skiverhuur en de Orange lift

null

Orange lift bergstation

null

In de Orange lift

null

Blauwe 18 met direct rechts een zwarte piste

null

Blauwe 23 met Orange lift en op de achtergrond het linker deelgebied

null

Begin van de groene 8

null

Zwarte 17 richting blauwe 14

null

Zwarte 16 of 17 (die lopen naast elkaar)

null

Al met al 2 geweldige skidagen.

*bericht bewerkt door S2P op 12 mrt 2018 22:17

Fieuw, wat een plaatjes! Vertrek zelf in november naar Canada (week rondom Banff, daarna 3 weken Fernie), dus van alle info (oke en foto’s ;) ) word ik al blij.

Setting forth in the universe

Gaaf!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@para bedankt. Dit keer hadden we niet veel tijd, dus hebben we 2 kleine gebiedjes in de buurt bezocht. Volgende keer hoop ik ook die kant op te gaan of een paar dagen Whistler te doen.
@Jeffvdv thanks

Leuk om eens iets te lezen over twee kleine onbekende gebiedjes. Nu ben ik wel benieuwd waarom je voor deze gebiedjes hebt gekozen en niet voor bijvoorbeeld Whistler. ?

Whistler is een kleine 3 uur rijden vanaf onze slaapplaats. We hebben overwogen om twee dagen met overnachting naar 1 gebied te gaan, maar we waren op kraambezoek, dus de kersverse papa (die ook mee ging skiën) wilde toch wel thuis slapen.

Leuk rapport en super leuk om eens van die kleinere gebieden te horen. Als je toch maar 1 dag skiet heb je ook geen reuze gebied nodig.

Voor mensen die ook naar Canada willen gaan heb ik nog wel wat opmerkingen. Ik ben zelf nog nooit in Canada geweest, dus dit is gebaseerd op klimaat en hoogte data en trip reports, neem het voor wat het is.

Ik zou hard nadenken of ik wel naar Whistler zou willen gaan vanuit Europa.
Whistler is het grootste gebied en met het meeste hoogteverschil in Noord-Amerika. Maar in Europa heb je nog grotere gebieden en met nog meer hooogte verschil, dus ik zou juist voor iets anders kiezen.
Het klimaat is (semi)zeeklimaat met vaak nog regen op de lagere hellingen en erg vochtige sneeuw. Ook dat kun je in Europa vinden.

Ik zou eerder eens studeren op Fernie, Kicking Horse, Castle Mountain, Lake Louise etc.

Of Utah, Colorado, Wyoming of Montana in de VS.

Absoluut van te voren op http://bestsnow.net/ kijken voor sneeuw en gebieds info.

*bericht bewerkt door Slim op 13 mrt 2018 15:25

Leuk om eens iets te lezen over twee kleine onbekende gebiedjes. Nu ben ik wel benieuwd waarom je voor deze gebiedjes hebt gekozen en niet voor bijvoorbeeld Whistler. ?

zenith op 13 mrt 2018 09:16

Ik kan niet voor S2P antwoorden, maar uit ervaring weet ik dat Whistler niet alles is. Het is groot, het is uitdagend en je kan je er een fors aantal dagen prima vermaken. Maar vanwege de ligging vlak bij de oceaan regent het er vaak en kan de sneeuw er verschrikkelijk slecht zijn. En dan zijn er in Canada heel wat kleine gebieden met beperkte mogelijkheden, maar met fantastische sneeuw. Voor Whistler moet je geluk hebben. Waarschijnlijk was het afgelopen seizoen prima skiën en boarden in Whistler.

Manning Park is inderdaad een leuk klein gebied. Ik heb er 16 februari een dag geskied. Een vrijdag en dan zijn beide liften open. Nadeel van de oude liften uit 1967 en 1971 is de snelheid. De oranje lift is langer dan de blauwe en dan duurt een ritje in zo’n lift wel erg lang. Maar het was goed skiën. Prima sneeuw.
De bergweg van 10 km is niet altijd goed te berijden. Wij hadden behoorlijk veel sneeuw en onze 4WD had hier en daar wat moeite om boven te komen. Ik denk dat het met een 2WD sedan op die dag mogelijk niet gelukt was. Het was die dag ook wat drukker, maar nog steeds niet te vergelijken met Europa.

null

De blauwe lift gaf toegang tot een niet te moeilijk gebied. Het was daar prima skiën.
null

@ronaldski het ziet er op jouw foto al een stuk drukker uit. Bij 1 van de gebieden waar we zijn geweest vertelden ze dat dit het eerste jaar was dat ze ook op maandag en dinsdag open zijn. Voorheen was het op die dagen te rustig om te openen. Ik kan me voorstellen dat ze volgend jaar ook weer gesloten zijn.
Wat betreft Whistler: het was 3 uur rijden en dat vonden we te ver voor 1 dag. Maar ik heb familie wonen in Canada, dus we komen zeker terug en gaan zeker een keer naar Whistler, maar ook naar de wat oostelijker gelegen skigebieden.

Plaats een reactie