stoeltjeslift op hol

1 ding: na dit incident zullen in ieder geval alle doppelmayer liften even een extra inspectie krijgen.

Dus nog veiliger.

Het is net als met vliegtuigen. Veelal een boutje met metaalmoeheid die dan helaas de oorzaak is van een ramp maar na het onderzoek weet je wel dat alle andere toestellen goed worden nagekeken.

En ik vlieg morgen met twee vrienden naar Gudauri om daar te gaan skien!! Hoop dat het niet de verbindingslift is…denk dat we maar wat voorzichtiger gaan doen dan we van plan waren en meer met de heli! Wel zielig voor alle gewonden.

ondertussen vind je op YouTube nog heel wat andere filmpjes.
Zo bij voorbeeld van de mensen die - nadat de lift was gestopt - vastzaten in de lift en probeerden uit de lift te springen.

Blijkbaar wel veel sneeuw ginds in Gudauri…

En ik vlieg morgen met twee vrienden naar Gudauri om daar te gaan skien!! Hoop dat het niet de verbindingslift is…denk dat we maar wat voorzichtiger gaan doen dan we van plan waren en meer met de heli! Wel zielig voor alle gewonden.

patrickdeskier op 16 mrt 2018 21:37

@patrickdeskier
Volgens Wikipedia (pagina over Gudauri) gaat het over de Sadzele lift.
Zou volgens de kaart de hoogste lift zijn van het gebied.
http://www.skiresort.info/ski-resort/gudauri/trail-map/#&amp…

*bericht bewerkt door Snow70 op 16 mrt 2018 21:51

@Kev1 interessant, maar wat als de aandrijving is afgebroken. Ik hoop dat er op dat wiel ook nog een failsafe zit?

tum op 16 mrt 2018 19:57

Inderdaad interessant. Op dat grote wiel zit geen failsafe volgens mij. Je blijft bezig, want die zou ook kunnen falen natuurlijk. Stel dat de aandrijving/motoras afgebroken is, dan zou de automatische rem misschien zelfs de oorzaak kunnen zijn. Hetzelfde idee als bij computers met UPS; een stroomstoring wordt vaak veroorzaakt door de UPS zelf. Vooralsnog blijft het speculeren.

Het kan aan mij liggen maar om zomaar uit die lift te springen lijkt me nou niet het meest strakke plan? Het is weliswaar niet extreem hoog maar je hebt geen idee hoe diep die sneeuw is of wat onder die laag zit. Wat zouden jullie doen, wachten op de reddingsdienst of springen?

Pray for Snow!

Indien eerste ideeën over een technische uitleg jullie interesseren, is het misschien interessant om de lezersreacties bij het artikel op VOL.at te lezen (VOL.at is de internetkrant Vorarlberg On Line).
http://www.vol.at/skilift-rast-ungebremst-ins-tal-menschen-a…

Aangezien Doppelmayer een groep is die gevestigd is in Vorarlberg (zowel productie als Hauptsitz), leeft dit incident hier best wel heftig.
Uit de reacties kan ik opmaken dat er toch ook wat liftoperatoren uit de nabije skigebieden hun ideeën hebben over dit voorval.

Zo las ik bv. een reactie van een man die beweert hoe een zetellift werkt.
Hij geeft vnl. aan dat er zich mogelijks eerst een algemene stroompanne zou hebben voorgedaan, met een correcte werking van alle noodsystemen tot automatisch gevolg. Bij blijvende stroompanne dient er echter manueel terug te worden opgestart, uiteraard o.b.v. externe dieselmotor. Deze dieseloplossing zou dan worden kunnen gebruikt niet om de lift verder continu te opereren, maar wel als noodkracht bij de evacuatie van de passagiers. Lift kan dan worden gestart om de passagiers toe te laten te kunnen uitstappen bij het eind/beginstation.
Echter, ik begrijp uit het commentaar, dat je tijdens deze procedure de lift niet alleen manueel moet opstarten, maar ook manueel zou moeten remmen. Mogelijks is hier iets mis gelopen.
Zie bijgevoegd het commentaar dat op VOL.at staat :
“Natürlich gibt es einen Gefahr Aus Knopf. Dieser muss aber gar nicht betätigt werden, denn das Unglück hat sich sehr wahrscheinlich anders ereignet. Genau weiß ich es nicht, ich war ja nicht dabei. Aber ich weiß, wie ein Sessellift funktioniert, deshalb versuche ich mal zu mutmaßen, was hier passiert sein könnte:
Durch einen Stromausfall wird die Hauptbremse ausgelöst, die den Lift auch ohne Strom problemlos zum Stillstand bringen kann und diesen auch hält. Soweit, so gut. Um den Lift mit dem Notantrieb (läuft mit Diesel) laufen zu lassen, um den Lift leer zu räumen (es sitzen ja noch jede Menge Schifahrer auf dem Lift), muss der Dieselnotantrieb gestartet werden. Der muss ähnlich wie bei einem Auto eingekuppelt werden. Gleichzeitig muss manuell die Bremse gelöst werden. Und genau hier wird sich der Fehler ereignet haben. Die Bremse ist offen, der Notantrieb nicht angekuppelt, der Lift läuft rückwärts, durch das höhere Gewicht auf der Bergseite.”

Andere commentaren zijn ook best interessant.
Veel ongeloof dat zich dit voordoet bij een Doppelmayer product. Ook veel ongeloof of het echt wel een Doppelmayer product is.
Uiteraard ook vaak melding van slechte reputatie van dit soort landen…

*bericht bewerkt door Snow70 op 16 mrt 2018 22:54

Het is maar afwachten…
Wat best voor de hand liggend is dat bij de aankomst boven een klant niet goed is uitgestapt/blijven hangen en een stuk naar beneden is gegaan voordat de operator dit zag waarna hij de installatie heeft stilgelegd (veiligheidskoort/staaf niet aangeraakt) … Om daarna de lift in z’n achteruit te hebben gezet om deze persoon weer boven te krijgen (wat verboden is maar in sommige gevallen de beste optie zou lijken bij onervaren personeel). Met als gevolg dat de remmen het niet konden bewerkstelligen (volle lijn) en deze door de inertie harder en harder achteruit is gaan draaien.

Het kan aan mij liggen maar om zomaar uit die lift te springen lijkt me nou niet het meest strakke plan? Het is weliswaar niet extreem hoog maar je hebt geen idee hoe diep die sneeuw is of wat onder die laag zit. Wat zouden jullie doen, wachten op de reddingsdienst of springen?

nickcolaris op 16 mrt 2018 22:29

Ik zou me ook laten vallen, ga niet wachten…
Maar ik zou niet loodrecht vallen, lijkt me niet goed voor je knieën e.d.

Liever wintersport dan zomervakantie.

Erg heftige beelden hoor wat een geluk dat er geen doden zijn gevallen:
http://www.dumpert.nl/mediabase/7389679/0f9f7b6c/skilift_des…

En omdat er geen doden zijn gevallen komt dan ook de humoristisch zijde om de hoek…
http://www.dumpert.nl/mediabase/7389549/d376e0da/maikel_gaat…

Eerlijk gezegd, ik moest keihard lachen maar ken dan ook de voorgeschiedenis van Maikel.

Tijdens de voorjaarsvakantie 3 weken geleden met mijn gezin in Gudauri geskied en diverse malen in deze lift gezeten. Het is inderdaad de hoogste lift, een van de wat oudere in het gebied. In Gudauri wordt fors geïnvesteerd en er staan ook enkele hele nieuwe liften. Dat dit ongeluk nu gebeurt is heel triest voor de mensen die in de lift zaten maar zeker ook voor Gudauri. Ik denk dat dit je nog jaren achtervolgt. Gelukkig geen dodelijke slachtoffers.

Wist niet eens dat dit kon gebeuren. Maar het komt blijkbaar vaker voor.

@Snow70 Ik ben dit jaar op dezelfde manier uit een lift gehaald. Wij waren 15 meter weg uit het dalstation toen de lift ermee stopte. De mensen in het stoeltje achter ons konden nog wel uitstappen, maar wij waren te hoog om te springen… Mijn kinderen begonnen al een beetje zenuwachtig te worden, maar toen werd achter ons een diesel gestart die de lift heel langzaam liet gaan om toch maar iedereen er uit te krijgen. Wij waren nog niet uitgestapt of de lift werd stilgezet. De lift is van het merk POMA (Roset in Valmorel).
@Sjakie @Frans Kan een lift überhaupt achteruit?

@tjeerd69 ik heb wel is mee gemaakt dat een gondel achter uit ging voor een stukje wat best raar is. Bij stoeltjes liften waar de stoeltjes er afgehaald worden en opgeslagen worden hallen ze vaak ook achteruit binnen omdat ze die dan beter in de hal er naast kunnen verslepen

Wanneer komt deze naar Walibi?

Is ook al vrijwillig getest.


Paar jaar geleden op duitse fora al eens gelezen door een incident in Noord-Amerika. Zou normaal niet meer kunnen voorvallen met nieuwe liften. Ik schrok dus eigenlijk niet van dit voorval, dit had veel erger kunnen aflopen.

@allen
is er al een update over wat er nu enigzins is foutgegaan?
Het laatste wat ik gelezen heb (was zondag geloof ik) is dat de firma in kwestie (Doppelmayer) een expert ging sturen om te kijken wat er is foutgelopen. Echter tot heden geen nieuws.
Ook belachelijk is dat filmpjes hieromtrent die je nu overal kan vinden op het net, wel worden verwijdert van facebook wegens te gewelddadig blijkbaar!

@Kerstman
ok nog volop bezig zo te zien dan.
Als er enige updates zijn of je weet van enige updates mag je ze hier altijd kwijt.
Alvast bedankt.

Link naar korte reportage op ORF. Blijkbaar willen de operatoren van de skiliften, de gebruikers “beruhigen”.
Komen ook wat technische aspecten aan bod.
Een ander leeft wel serieus in Oostenrijk…
Korte reportage.

http://tvthek.orf.at/profile/Aktuell-in-Oesterreich/13887571…

Nach dem Unglück in einem georgischen Skigebiet, bei dem ein Sessellift außer Kontrolle geriet, wollen Liftbetreiber beruhigen. Liftfahren sei sehr sicher, die Kontrollen und Auflagen seien äußerst streng.

VOL.at meldt dat de oorzaak van de op hol geslagen skilift gevonden is.
Zie link naar artikel:
http://www.vol.at/liftunfall-in-georgien-offenbar-menschlich…

Oorzaak zou dus een menselijk fout zijn.
Zoals eerder al gesuggereerd zou er zich een electriciteitspanne hebben voorgedaan.
Daaropvolgend werd de lift met behulp van de diesel-noodgenerator aangedreven, zodat iedereen veilig kon uitstappen. Deze procedure vraagt manuele bediening (incl remmen) door de liftoperator. Hier zou dus iets fouts zijn gelopen.

Ik lees ook dat er statements zijn dat de lift in perfecte toestand zou verkeerd hebben, en eind december nog werd gekeurd.

*bericht bewerkt door Snow70 op 23 mrt 2018 16:45

@Snow70 ik lees het als: dat na de stroomstoring de lift mbv de dieselgenerator opgestart ZOU moeten worden en dat er in die procedure een fout is gemaakt. Maakt verder niet uit maar wel gek/bijzonder dat eea zo uit de hand kan lopen door een verkeerde volgorde of handeling. Hier het artikel van Die Presse

https://diepresse.com/home/ausland/welt/5394145/Liftunfall-i…

Die vermelden idd ook over de goedkeuring in december 2017👍

Als een menselijke fout zulke gevolgen kan hebben is het in mijn ogen ook een ontwerpfout.

@Willem7: Opzich heb je een punt en het is iets wat men bij Leitner wat beter heeft opgelost, maar wat moeten liften dan nog niet alles kunnen? Je moet ergens de rem er per hand afhalen. Wat hier zeer waarschijnlijk fout is gegaan, is dat het personeel de remmen eraf gehaald heeft, maar de motor nog niet heeft ingekoppeld. Zie het als een auto die je op een berghelling van de rem afhaalt, terwijl hij nog in z’n vrij staat. Dan gaat het achteruit, net als een lift die aan een kant is volbeladen. Sleepliften hebben een terugrolblokkade, maar een stoeltjeslift moet soms achteruit kunnen en kan je zo’n (mechanische) blokkade niet inbouwen.

Uiteindelijk is de liftmedewerker eindverantwoordelijk voor de besturing van de kabelbaan, net als een piloot ook eindverantwoordelijk is voor de besturing van het vliegtuig. In Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland moet het hoofd van de technische staff (of de plaatsvervanger) erbij komen om zo’n lift leeg te draaien. Dat mag hier een ‘gewone’ liftmedewerker niet doen. Terecht, want daar is ook een redelijke technische opleiding voor nodig. Hoe men dit in Georgië heeft opgelost, geen idee. Het feit dat ook managers van Gudauri zijn opgestapt, doet vermoeden dat daar toch iets mee aan de hand was. Desalniettemin schijnt (een deel van) het personeel wel opgeleid te zijn, deels direct in Wolfurt waar Doppelmayr z’n hoofdvestiging heeft.

Hoe dan ook, liften zijn het veiligste vervoermiddel ter wereld. In een kabelbaan zitten is nog veiliger dan vliegen. Zeker liftproducenten als Doppelmayr en Leitner hebben enorm hoge veiligheidsstandaards. Maar ook daar moet de mens kunnen ingrijpen als helemaal niks meer wil. En als daar dan fouten zich op fouten opstapelen, dan kan het mis gaan. Door een enkel foutje, of door twee fouten gaat zo’n lift echt niet keihard achteruit draaien. Bij het betreffende personeel moeten de fouten zich hebben opgestapeld.

*bericht bewerkt door Frans op 24 mrt 2018 01:05

Als een menselijke fout zulke gevolgen kan hebben is het in mijn ogen ook een ontwerpfout.

Willem7 op 23 mrt 2018 22:56

Dat wat @Frans al reageert.
Plus: ook het ontwerp is een menselijk product, daar kunnen ook fouten gemaakt worden. Of in dit geval: daar kan een keuze gemaakt worden waarbij het mogelijk is dat mensen kunnen ingrijpen en handelen als dat nodig is. Dat dient dan wel op de correcte manier gedaan te worden.

Ik heb zelf ook zitten denken of het te ondervangen is: een rem kan pas los bij een bepaalde trekkracht op de kabel. Maar zoals gezegd: een lift moet in nood ook achteruit kunnen draaien en dan moeten de remmen er wel vanaf kunnen. Dilemma.

Wel blij dat het hier geen mechanisch probleem betreft: niet dat ik bang was om in een lift te stappen, maar een gezonde gedachte dat zelfs in een afgelegen (voor ons dan) gebied als Georgie de boel technisch goed gecontroleerd wordt.

Click. Click. Peace

Ook in Frankrijk gaat het weleens mis…

https://twitter.com/planetski/status/977950665363292161…

http://www.planetski.eu/news/10323

GONDOLA FALLS FROM CABLES - James Cove, PlanetSKI Editor
Sunday March 25, 2018 - Email this article to a friend

The accident happened in the resort of Praloup in the French Alps. There are no reported injuries and an investigation is underway. BREAKING NEWS

A cabin of the Costebelle gondola, which gives access to the top of the station Pra-Loup, fell at 13.30 this afternoon. Luckily no-one was in it at the time and the slope below was empty. If not there could have been a very different outcome.

72 people were on the lift at the time and they were evacuated. All escaped without injury.
An investigation is underway with the lift and slope beneath it closed.

“An incident occurred today in mid-day on the télécabine gondola. There are no injuries. Teams of mechanical remontés are active to evacuate all the people in the cabins,” said a statement from the resort.

It is very rare for a gondola to fall from its cables and the resort is urging people not to speculate until the investigation is concluded.

“Before making any comments, we ask you to wait for the conclusions of the investigation in progress. Know that the safety of our customers is our priority. All precautions are taken to evacuate people in security, many teams are mobilised. Thank you for your trust and understanding,” said a statement.

The resort is in the southern French Alps near the town of Barcelonnette. The village is at 1,500m with the skiing going up to 2,500m. There was clear visibility at the time of the accident and a gentle easterly breeze.

Here at PlanetSKI we will be updating this story as we get more information so do check back. Images are being posted on social media from those at the resort and involved.

“Dozens of skiers are trapped in the cabins in pra loup after the fall of a gondola. There’s no hurt. Skiers should be evacuated by helicopter,” said Andre Faucon on Facebook.

Plaats een reactie