Reclame Ski-Thalys

Beetje jammer, die reclame voor de Ski-thalys. Er wordt gedaan alsof je véél goedkoper uit bent, maar als je met 2 personen in de auto zit (wat vrij gebruikelijk is als je op wintersport gaat) ben je al weer een stuk goedkoper uit. Daar komt bij dat er bij de treinkosten alleen de kosten van Amsterdam naar Frankrijk opgenomen zijn en vermoedelijk niet de kosten van de bustransfers.

Ligt het overigens aan mij of is de Thalys echt zo duur? Ik herinner me dat wij vroeger met de trein naar Zell am See gingen voor ca. € 140,00 per persoon. Daarmee vergeleken is de € 235,00 van de Thalys een stuk hoger.

Overigens vind ik het ook jammer dat een kwalitatief goede site als Wintersporters.nl het nodig acht om dergelijke advertenties als een soort redactioneel stuk te brengen. Vooral omdat de gebruikelijke artikelen goed en interessant qua inhoud zijn, is een reclameartikel als dit een misser.

Maar ja, misschien denken anderen er anders over? :-)

Tja, goed punt…

Dat argument van winterbanden en sneeuwkettingen kopen is nogal kort door de bocht. Dat is een eenmalige aankoop (de sneeuwkettingen zeker, maar ook met winterbanden ben je enkele jaren zoet). Trouwens er zijn toch veel mensen die winterbanden gewoon kopen voor in NL/BE.

Ik heb even opgezocht: De busreis van Moutiers naar bvb. Val Thorens kost heen- en terug 42 euro p.p. Als je met twee bent zit je dus aan 84 euro. Daarmee kan je je tol al zeker betalen :)

Helemaal mee eens!

De prijsvergelijking is ook een beetje vreemd. Winterbanden en sneeuwkettingen kun je alleen meetellen als iemand zo gek is om dat allemaal voor een eenmalige vakantie aan te schaffen. Dan kun je ook de prijs voor de aankoop van de gemiddelde auto er wel bij zetten, wordt het helemaal goedkoop met de trein. Persoonlijk vind ik reclame boodschappen ook irritant op deze manier.

Tja voor niks gaat de zon op dus dat ze gebruik maken van advertenties is logisch.

Wel zou ik duidelijker aanduiden dat het hier om een advertentie gaat. Nu zie je dit pas als je erna gaat zoeken. Dit vinden mensen niet leuk en het tast de kwaliteit van je site aan.

Ik zou overigens niet snel met de trein richting Frankrijk gaan. Zodra je met meer dan 1 persoon in de auto zit (wat in 99% van de gevallen zo is als je op vakantie gaat) ben je goedkoper uit. En kosten als winterbanden meerekenen is natuurlijk kul. Die heb je ook voor in NL.

@ Ankiepankie: ook ik sluit mij aan bij je bevinding.

De trein is absoluut geen goedkoop alternatief voor de auto. De bus komt bij 2 personen of minder al iets meer in de richting.

Zou er uberhaupt een goedkope manier zijn om naar de wintersport te reizen?(kom maar op met grappen als te voet, met de fiets enz :) ) Zeker als je alleen wilt gaan zal je diep in de buidel moeten tasten.

Ik snap ook al die ophef rond treinreizen niet. heb al een paar keer berekend en uit eindelijk toch weer met de auto of bus gegaan.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

"Voor Ski-Thalys heb je al een retourtje vanaf 276 euro*. Tel uit je winst."

En die 276 euro is een "vanaf-prijs", in het hoogseizoen betaal je 332 euro/persoon. Dan is het als je alleen gaat zelfs voordeliger met de auto (die 200 euro voor winterbanden tel ik niet mee, hebben we hier in België en Nederland ook nodig) Voor de rest ben ik het helemaal eens met jullie :p

Een skipiste heeft ook slaap nodig...

@Henkie: Ik begrijp ook wel dat ze reclame moeten maken, maar dit soort artikelen wekt verwarring op, want het lijkt een redactioneel stuk, helemaal omdat ze het ook op hun Facebookpagina plaatsen als nieuwe update.

Als je gaat lezen raakt de inhoud kant noch wal en als je niet doorhebt dat het om een advertorial gaat, heb je al snel de neiging om te denken dat Wintersporters met zulke onjuiste informatie komt.

Kortom, denk dat dit meer negatief uitpakt dan positief. Reclame is prima, maar niet op deze manier! Ik kom naar wintersporters om hun goede, informatieve stukken te lezen, niet om misleidende advertenties voor mijn neus geschoteld te krijgen!

Daar komt nog bij dat veel winterbandenbezitters deze gewoon bij hun leaseauto krijgen en daar óf een klein bedrag óf niets voor neer hoeven te leggen.

Je moet wel zeggen dat er boven het artikel duidelijk "advertorial" staat. Maar het mag idd wat meer opvallen dat het om reclame gaat.

Je moet wel zeggen dat er boven het artikel duidelijk "advertorial" staat. Maar het mag idd wat meer opvallen dat het om reclame gaat.

Niels op 28 dec. 2011 13:33

Dat klopt. Maar in deze tijd waarin mensen scannend lezen ivm alle informatie die je via internet tot je krijgt, leest niet iedereen even goed. Zelf lees ik zo’n artikel ook niet van haver tot gort maar scan ik er vluchtig overheen om te zien wat er voor mij interessant zou kunnen zijn. In eerste instantie heb ik dus ook over het tekstje ‘Advertorial’ heengelezen.

Eigen schuld, zou je dan kunnen zeggen, maar ja…er wordt door de reclamemakers ook wel expres gebruik van gemaakt…

Helemaal met die prachtige wintersportfoto die er onder staat…daar wordt je verlekkerde blik toch gelijk heengetrokken!!! :-)

@ankiepankie bedankt voor je kritiek. Ik wil hier wel even namens wintesporters.nl op reageren.

Om te kunnen blijven doen wat wij doen (veel gave content maken) hebben wij ongeveer 1 keer per week een advertorial in het weblog. De adverteerder bepaalt de inhoud van het bericht.

Ondanks dat wij duidelijk het verschil tussen onze eigen content en advertorials proberen aan te geven is dit dus niet voor iedereen duidelijk. We gaan even goed in het team overleggen hoe we dit kunnen oplossen. Het moet voor iedereen altijd duidelijk zijn dat het om een advertorial gaat en geen normaal weblogbericht.

@Martijn: Dank voor je toelichting! Jullie content is inderdaad supergaaf, daarom lees ik al jullie stukken ook met veel enthousiasme en ben dus superblij met jullie! :-)

En als het nodig is om zulke advertorials te plaatsen om Wintersporters in stand te houden…tja, dan heb ik dat er best voor over hoor! :-) Maar inderdaad, als dit op een andere (lees: duidelijker) manier gedaan kan worden, zou dat ons leesplezier uiteraard weer verder verhogen! Misschien iets met een advertentieplaatje van het logo van de aanbieder? Dan is denk ik sneller duidelijk dat het om een advertentie gaat.

Misschien kun je de achtergrond van "advertorial" rood maken voor de "scannende lezers" onder ons :).

Maar als je de tekst leest… kun je het er misschien al wel uithalen… er staat geen enkele kritische noot in, wat wel in andere verhalen staat.

Zelf ga ik dit jaar voor het eerst met de trein. Via groupon heb ik goedkope kaartjes kunnen kopen. (€125,- p/p + €27 euri transfer kosten) Niet goedkoper dan met z’n 4en met de auto, maar ik hoop wel relaxt… we wachten af.

@Taco: Dat is een nette prijs voor de trein!

@ankiepankie bedankt voor je kritiek. Ik wil hier wel even namens wintesporters.nl op reageren.

Om te kunnen blijven doen wat wij doen (veel gave content maken) hebben wij ongeveer 1 keer per week een advertorial in het weblog. De adverteerder bepaalt de inhoud van het bericht.

Ondanks dat wij duidelijk het verschil tussen onze eigen content en advertorials proberen aan te geven is dit dus niet voor iedereen duidelijk. We gaan even goed in het team overleggen hoe we dit kunnen oplossen. Het moet voor iedereen altijd duidelijk zijn dat het om een advertorial gaat en geen normaal weblogbericht.

martijn op 28 dec. 2011 13:38

Ik zou de achtergrond aanpassen. Doen ze bij autoblog.nl ook en je ziet meteen als iets een advertentie is.

Hele lichte kleur blauw is ook niet storend voor de lay-out/design van de site.

Lees ook even Wintersport magazine (van de NskiV) van vorige(?) maand. Daarin werd een vergelijking gemaakt tussen auto, trein, bus en vliegtuig voor hetzelfde traject. Trein was het duurst.

@Henki
+1

Ik zou de titel tekstueel aanpassen, zoals bijvoorbeeld "Advertorial: Trein of auto?". Dan is het meteen duidelijk en bovendien kan je alle automatische koppelingen met o.a. Facebook en Twitter, waarin de het titelveld wordt weergegeven, intact houden. Scheelt volgens mij een hoop werk.

Zo erg vind ik dat niet, die reclame. En eerlijk gezegd vind ik het toch wel duidelijk genoeg, de "naam van de schrijver" staat er en je kan niet op het artikel reageren. Ok, dit zie je pas als je het helemaal gelezen, maar vind je dat erg? Die paar minuten…
En stel dat er stond: "Advertorial: Trein of auto?" zou je het dan niet lezen?

Een skipiste heeft ook slaap nodig...

Op prijs zal een treinreis, zeker met Thalys, naar de wintersport niet makkelijk concurreren tegen de auto. Toch valt er voor de trein ook wel wat te zeggen: CityNightLine brengt je in elf uur, waarvan je er acht kan slapen, van Arnhem naar Innsbruck. Als je het een beetje goed uitmikt, ontbijt je met zonsopgang in de bergen en stap je 's morgens aan het begin van het Zillertal uitgerust uit.

Bacchus, god van de wijn? :)

@Martijn, misschien is het juist verstandig om dan ook invloed te hebben op de inhoud? WS.nl blijft tenslotte een goede, kritische site met inhoudelijk goede content.
Door reclame te plaatsen die niet datzelfde doel nastreeft is het misschien tijd om een andere adverteerder te zoeken, of de betreffende adverteerder op een andere manier ruimte te geven.

Anyway, Keep up the good work in 2012!!! Thumbs up!!

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Begrijp niet dat het vliegtuig wordt overgeslagen. Vlieg zelf voor 99 euro (all-in!) naar Salzburg met Transavia, vanaf daar een bus voor 74 euro naar Saalbach en dus voor 173 euro binnen 4u op plaats van bestemming…
De genoemde lage prijzen van de Thalys kan ik nergens terug vinden.

Maar logisch dat er ook advertenties op een site zoals WS.nl moeten staan :-).

het staat nu onder het kopje weblog, het zou al heel anders zijn als het onder een separaat te kiezen kopje advertorial zou staan, maar ik denk dat men daar niet voor gaat kiezen, want men (de adverteerder) wil graag het publiek bereiken wat ook de weblogs leest en die vermoedelijk dan de advertorials niet meer zouden lezen,
het probleem voor wintersporters is dus mi dat ze hun broodheren ook tevreden moeten houden en als de advertorial zou verhuizen naar een plek met minder kliks, dan zouden de kosten en baten van de advertorial met elkaar op gespannen voet kunnen gaan staan

Begrijpelijk dat er zo nu en dan een advertorial op deze site voorbij komt. Het zou prettig zijn als wat duidelijker naar voren komt dat het een advertorial betreft.

Het lijkt me echter wel wenselijk om nog wel wat invloed te hebben op de inhoud en deel hierin de mening van Tom. Ws.nl is een mooie site met goede inhoud. Het zou jammer zijn als dit deels teniet wordt gedaan door advertorials met een discutabele inhoud.

Inhoudelijk kraakt het Thalys-verhaal natuurlijk behoorlijk: bij de autokosten wodrt 200€ voor de kettingen gerekend terwijl bij de Thalys niet over de kosten van voor- en natransport wordt gerept. Hier prikt een ieder zo doorheen wat je geloofwaardigheid als site niet ten goede komt.

Wat nu als iemand met een advertorial komt dat je bv in Winterberg gegarandeerd 3 mnd per jaar kunt skiën. Gaan jullie die dan ook klakkeloos plaatsen?

Door onderstaande berekening prik je zo heen.

Denk aan winterbanden (minimaal 200 euro), benzine (minimaal 120 euro), sneeuwkettingen (ca. 50 euro) en tol (ca. 60 euro). Dat opgeteld is 430 euro aan reiskosten met de auto. Voor Ski-Thalys heb je al een retourtje vanaf 276 euro*. Tel uit je winst.

Winterbanden gaan 4 winters mee(aanshaf 400E) dus 100 euro per keer, sneeuwkettingen gaan 10 jaar mee dus 5 euro per keer. 2500 km, 1:15, 1,75 p.l. = 295 euro benzine. totaal 100 + 5 + 295 + 60 = 460 euro. Hé dat is zelfs iets hoger. Maar voor dat geld kun je wel met 4 personen naar de wintersport, ongeacht laag of hoog seizoen.

Thalys 276 euro voor 2 personen = 552 euro voor 4 personen. Daar komt dan nog een toeslag bij voor het hoogseizoen, transfer van huis naar Amsterdam CS (en terug) en transfer van aankomst station naar je accomodatie (en weer terug).

Bovendien, hoe kom je om 5.40 uur op Amsterdam CS als je bijvoorbeeld in Zwolle, Apeldoorn of Groningen woont?

Kortom een slecht verhaal.

Ik heb niets tegen een ADVERTORIAL als het maar duidelijk te onderscheiden is van redactionele inhoud.
De kwaliteit van zo’n stuk moet wel gelijke tred houden met de kwaliteit van de site.

Dank voor jullie input. We gaan hier zeker mee aan de slag.

Tja, als je jezelf rijk wilt rekenen is de auto altijd goedkoper dan de al het andere vervoer: Die auto staat er immers toch…

Ter illustratie:
Een beetje middenklasser kost je ca 0.35 km
Even op en neer naar zeg midden Zwitserland (ca 900 km ER) kost je dus 1800 * 0.35 = ca € 650.=
Komt het voor CH verplicht tolvignet nog bij, dus kom je op € 680.= uit. Dit is nog exclusief een eventuele investering voor winterbanden resp. sneeuwkettingen.

Voor dat geld reis ik ook per trein met twee personen met de ICE naar de zelfde bestemming.
1e klas en dat is een stuk comfortabeler dan met de auto. En afhankelijk van je bestemming nog sneller ook.

@Frederik
Wij gaan ook heerlijk met het vliegtuig naar Salzburg, dan met 4 man de taxi in naar Skiwelt. Retourprijs €255,- p.p. En dan sta je in 4 uurtjes voor de deur van het hotel!

Treinreis naar Oostenrijk ben ik ook tegengekomen op internet, die leek mij toch goedkoper…

@Vbeek
Super toch. Wij zijn iets goedkoper uit denk ik door de bus te nemen a € 74,- retour. Totaal retour € 173,- is volgens mij goedkoper dan auto of trein…
Wat kost de taxi eigenlijk?

Plaats een reactie