Skitest Alpenglühen Obertauern 18-3 t/m 21-3

Sinds gisteren ben ik in Obertauern voor het Alpenglühen 2018. Dat is een jaarlijks skitestevent van Intersport. Je kunt er de ski’s voor 2019 testen. Het is de eerste keer dat ik er ben.
Hieronder mijn indrukken.

Eerste indruk: wat een fopevent.
Kort samengevat: je moet elk dagdeel een bepaald merk skiën en de merken hebben amper ski’s bij zich. Dat staat nergens op de site.
Vanmiddag zou de eerste “Ausgabe” van het testmateriaal zijn. Dus ik dacht: mooi, alvast een middag proberen. Ik was niet de enige die dat dacht. Maar helaas. Pas morgenochtend krijg je de ski’s.
Ik moest bij skigroepnummer noemen en ik mocht geen ander merk proberen. De man van Völkl werd zelfs boos dat ik het hem vroeg. Bij Head waren ze gelukkig een stuk vriendelijker maar daar hadden ze de Kore al niet meer. Völkl is bij mij niet voorzien in de zes merken die ik word geacht te skiën.
Dat brengt me op het volgende punt. Ik vroeg of hij de Racetiger SCe ook bij zich had. Niet dus. Fischer (die ik morgenochtend moet skiën) had zelfs helemaal niks breeds bij zich. De breedste was de Pro Mtn 86ti. En daar had hij er precies één van bij zich. Van de F17 had er ook precies één, in 1m67. Ze hadden echt amper iets bij zich! Voor de andere merken lijkt hetzelfde te gelden.
Verder word je geacht de ski’s ‘s middags weer in te leveren. De ski voor de volgende dag, je raadt het al: op te halen de volgende dag. Dan moet ik dus teruglopen op mijn skischoenen. Terwijl mijn hotel aan de piste ligt. Niet handig.
Het goede nieuws is: ik heb vannacht zeldzaam lekker geslapen. Ik heb pas twee keer eerder zo goed geslapen, en dat was beide keren na narcose. Het hotel is dus erg goed.
Het tweede pluspunt: ze hebben in Obertauern overal fun-baantjes, zoals boardercross, meerdere speedstreckes en reuzenslaloms. Één van die boardercrosse is echt gewelidig!
Groot nadeel: de pisten zijn voor de laatste keer geprepareerd met Kerst. Dat, of ze kunnen er niet veel van. Gelukkig kun je overal naast de piste skiën.
Morgen met de skiguides op pad. Dat is inbegrepen. De mijne is naast skileraar ook Schlagerzanger.

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 mrt 2018 16:52

Wat ik schandalig vond: er was een juffrouw die zei dat ze Anfanger was. Ze had geen stokken en dacht dat die bij de ski’s zaten. Die kreeg de Fischer RC4 Speed mee…

Blijkbaar heeft @GiGi een goede keus gemaakt om daar niet naar toe te gaan…

Sterkte.

Mr. Slow

@gigi is er vorig jaar geweest.
Ik ga morgen mooie liedjes leren.

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 mrt 2018 18:01

En het viel mij voorgaande jaren ook al op dat de pistenpreparatie na de februarivakanties behoorlijk minder is in Obertauern.
Jammer dat er weinig getest kan worden.

Jammer dat het event tegen valt. Ook teleurstellend om over de preparatie te horen. Wilde in april misschien nog weekend heen.

Ik heb zeker 3x gehad: zit ik nou op de piste of niet. Verder dacht ik dat ik op een skiroute zat, maar na het bos stond er opeens een blauw bordje. Dat is ook zoiets: heel veel palen zijn hier oranje (was zeker in de aanbieding?). Zo heel nu en dan staat er een bordje met een nummer. Dat maakt het lastig om te zien op welke piste je zit.
Wel was het aan de rechterkant van het gebied erg rustig en daar liggen een paar mooie pistes. De rand opzoeken is dus (zoals meestal) een goed idee. De rest was redelijk druk, maar het weer was best goed en het was natuurlijk zondag. Morgen maar eens kijken.
Om 18u was er een welkomstborrel. Die heb ik overgeslagen en nu had ik het zwembad en de sauna helemaal voor me alleen. Eerst had ik niks in de gaten en dacht ik: het is een groot hotel, waar is iedereen? Toen viel het kwartje.
Het hotel is in elk geval érg goed.

Mooi om te lezen dat dit draadje in een lange hotelrecensie begint te veranderen! Ik zal de ontwikkelingen blijven volgen: blijft het eten goed? Slaapt @DrPhil elke dag zo lekker? En hoe druk kan het zijn in het zwembad en de sauna als er geen welkomstborrel is?

Ik moet toch iets positiefs vertellen. Dat zegt mijn begeleider altijd

Hoeft niet hoor, gewoon het eerlijke verhaal wat mij betreft :-)

Och, ik vind het best verfrissend en eerlijk klinken. Nog een paar sfeerimpressies erbij en voila, een reisverslag!

Vorig jaar hadden de merken nog best wat skki’s bij zich. En ik zei bij aankomst: ik doe niet mee met dat groepjes-gedoe. Geen probleem, zei men. En ik heb inderdaad drie dagen mijn eigen plan getrokken en veel getest, want men had eigenlijk alles wel bij zich. Soms is de ski op de berg natuurlijk, maar dan kan je op een later moment wel weer meenemen.
Dus blijkbaar is dat dit jaar allemaal niet meer mogelijk. En voor mij inderdaad duidelijk dat ik daar niet meer heen hoef.
Ondanks dat, veel skiplezier op de blijkbaar matig geprepareerde pistes @DrPhil.

Mis ik iets?😜

Tweede indruk: veel beter. Nu had Fischer ook de brede ski’s. Ik zag de 98, de 102 en ook andere brede ski’s liggen. Dat gold ook voor de andere merken. Ze hadden nu ook veel meer ski’s staan. Om 15u een rondje gelopen. Toen was er echt keus genoeg. Ik zag bij Head zelfs twee paar Kore 99 staan (nieuw voor 2019).
Qua schoenen was er ook best keus. Atomic had bv de Hawk Magna, alleen was die in gebruik. Fischer daarentegen had bv alleen de Ranger serie qua schoenen.
Dan het weer:
Het had de hele nacht en ook vandaag de hele dag licht gesneeuwd. Vanochtend kwam het zonnetje er heel even door, maar vanaf 11u was het zicht (qua diepte) nul.
De ski: Vanochtend de F17 geskied. Die vind ik toch minder dan de F18. In losse sneeuw skiet hij echt super makkelijk. Maar op harde ondergrond (kwam er op de steile rode al snel doorheen) vond ik hem duidelijk minder dan de F18.
Helaas skiede ik al snel in een diepe kuil. (Die vervelende Duitsers ook). Flinke klap. Het glas was zelfs uit mijn leesbril in mijn zak. Even flink zitten schreeuwen. Nog 2u doorgeskied, maar dat ging steeds slechter. Dus naar de dokter. Oordeel: 2 gebroken ribben. (Mooi op de foto te zien).
De kuil zat op een doorgaand pad aan de rand. Ik denk dat ik hem met goed zicht ook niet had gezien. Het was een totaal onverwachte plek. (Over preparatie gesproken.)
ik weet nu waarom ik steeds het idee had naast de piste te zitten. Ze hebben een deel van de piste geprepareerd, zeg: in het midden. Daarnaast niet. Omdat sommige pistes hier heel erg breed zijn, heb je dan snel het idee naast de piste te zitten.
Dan over de skiguides: die van ons gaf aanwijzingen en deed ook oefeningen. Het was een kruising tussen les en gewoon skiën. Vond ik een mooi systeem.
Omdat ik vanmiddag niet meer heb geskied, kon ik mooi kijken hoeveel ski’s er om 3u nog waren. (Best veel dus).
Ik moet mijn mening dus bijstellen.
Overigens was ik de enige Nederlander, volgens een man die ik can de organisatie sprak. Ze gaan kijken of ze me nog een deel vergoeden.
Inmiddels ook contact gehad met de reisverzekering. Die hebben het meteen en netjes afgehandeld (hulde, zo kan het dus ook).
Van de arts diclofenac en nog iets gekregen. Helaas ben ik de Jägermeister vergeten 😡😖🤪
Morgen een uitgebreide review van het bed, de sauna en de badkamer.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 mrt 2018 16:56

@drikus: hier niet veel qua weer, in elk geval. Nauwelijks zicht en morgen hetzelfde weer. Elk nadeel heeft zijn voordeel.

@DrPhil
Wat een tegenvaller zeg! Beterschap!

Thx. Typisch gevalletje pech en er zijn ergere dingen in het leven.
Wel ski ik voortaan met een protector. Een half jaar geleden op dezelfde plek op mijn zijkant gevallen (mtb).

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 mrt 2018 17:50

Dank voor de update, @DrPhil, maar wat is dat balen zeg! Sterkte de komende tijd en volgend seizoen er weer tegenaan :-)

Dr Phil. Reis naar Franse Zuidalpen is nu alvast geen item meer. Gebroken ribben, pijnlijk. En toch met de auto naar huis. Ik hoop dat je voldoende pijnstillers hebt gekregen. Beterschap en sterkte.

Hen48

@Dr Phil. En het wordt ook tijd je valtechniek te gaan oefenen.

Hen48

Had dit even gemist. Sterkte Phil!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Jouw herstel is belangrijker @shane!

Ik weet trouwens al waarom de merken pas op maandag middag hun complete assortiment daar hadden, inclusief brede ski’s… Die waren tot en met zondag op de Kaunertaler Gletscher (waar ik ze heb kunnen testen). Vanaf daar is het ruim 4 uur rijden naar Obertauern, en ik denk dat ze pas maandagochtend zijn gaan rijden.

*bericht bewerkt door GiGi op 20 mrt 2018 06:47

Derde indruk. Alle tijd nu om langs de diverse stands te lopen. Alle skigroepen waren weg en het was uitgestorven in de hal. Wederom voldoende ski’s beschikbaar. Wel viel me op dat ze sommige ski’s maar in twee lengtes hebben. Wat me verder opviel:

  • Blizzard: de nieuwe 2019 Rustler 9 had hij niet bij zich, wel de oude 10 en 11 (>??). Verder zag ik geeneen nieuwe 2019 Firebird staan. Nog even nagevraagd waarom sommige Firebirds een “partial sidewall” hebben (@gigi) maar daar kreeg ik geen duidelijk antwoord op.
  • Head: hadden kennelijk een enorme toeloop verwacht, want van de nieuwe series hadden ze nog wel 30 ski’s staan. Ook de Kore 93 en 99 nog beschikbaar.;
  • Atomic: diverse S9 en TR(?) ski’s over; de nieuwe Vantage serie heb ik niet gezien, misschien allemaal op de piste.
  • Salomon: beperkte keus qua series, De QST serie was er bv niet. De breedste was de XDR 88.
    Tussentijds (als je niet met de skiguides meedoen) is er dus wel genoeg keus, al moet je wel geluk hebben met de lengte.

Dan nog even de accessoires.
Dainse protectorvesten: al meteen uitgeleend, nog slechts eentje in XL beschikbaar;
Alpina helmen en brillen: brillen waren er nog genoeg, helmen zeer beperkt.
Schoenen: veelal toch maar een beperkte serie. Atomic bleek toch niet de brede Hawk Magna te hebben. Dalbello was de enige brede (103mm) schoen die ik zag.

Tot slot met een biatlongeweer geschoten. Afstand 20m, maat van de bordjes 3,5cm. Normaal is (staand) 50m (!) en bordjes 11cm. Enigszins vergelijkbaar volgens de standhouder.
Best lastig 😁
De eerste 5 schoten mis, toen 4 op rij raak. Maar die laatste…

Het weer is trouwens wederom lichte sneeuw en dieptezicht 0. En koud: -11 beneden.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 mrt 2018 11:20

Nog een laatste rondje gelopen. Het lijkt wel alsof ze steeds meer ski’s hebben. Misschien dat het komt door het slechte weer. Ik kan me voorstellen dat veel mensen afhaken. Ze doen ook totaal niet meer moeilijk met uitlenen. Het zal wel de stress van de eerste dag zijn geweest.
Nog een skimerk ontdekt waar ik nog nooit van had gehoord: Tecno.
Nog even bij Salomon gekeken. Die hadden twee nieuwe lijnen: de S-max en de Blast. In bijna alle lengtes voorradig vanmiddag.
Nog een keertje geschoten met de biatlon buks.
Is toch een stuk lastiger na een biertje.

Tecno of bedoel je TechnoPro? Die laatste is een budgetmerk dat met name de Intersport voert.

Er staat hier Tecno, maar het is inderdaad op de Intersport stand. En het evenement wordt door Intersport georganiseerd.

Sterkte met je ribben Phillie 💪

https://youtu.be/G_NG2ZGG1kQ
Vlog van dit event.

Plaats een reactie