Overjarige liften

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes - Val d'Isère

Hoi,
Ben net terug uit Tignes, waren er met z’n achten. Het weer was het slechste ooit in 40 jaar. 2 dagen zonnig, een ochtend bewolkt en goed zicht, de rest sneeuw, sneeuw, sneeuw en veel wind.
Daardoor werden we ons bewust van het slechte liftmateriaal. Geen kapjes op de stoeltjesliften. De zittingen waren en bleven nat. Er zat steeds sneeuw op. Een enkele medewerker nam de moeite om voor het instappen snel de bezem over ‘het zitbankje’ te halen. Regenbroeken hadden uitkomst kunnen bieden. Ook zijn cruciale verbindingsliften, bijv. Grand Huit erg langzaam. Wel is Val d’ Isere duidelijk moderner qua materiaal.
Ik had me echt meer van voorgesteld. Espace Killy loopt mbt liften fors achter 3 Vallèe aan.
Groet Renate

Renate

De wintersporter wordt verwend. Maar weer terug naar het Zillertal?

Sowieso blinkt Frankrijk toch niet echt uit in het percentage snelle liften, laat staan liften met kap?

En wat bedoel je precies met ‘regenbroeken hadden uitkomst kunnen bieden’? Een skibroek is als het goed is toch waterdicht?

Mr. Slow

Doordat het bleef sneeuwen, natte sneeuw en de stoeltjes besneeuwd bleven, werd zitten al snel een natte boel. De waterdichtheid van zelfs goed materiaal (nieuwe Eider broek) kon er niet tegen.
Met kapjes over de stoeltjeslift voorkom je dit.

Renate

Het is Tignes, dat achterloopt. 3 vallée bijv. is mijn topper

Renate

Ik had geen klagen in Tignes. Ondersneeuwd raken in een lift heeft zeker zijn charmes. Wintersport is en blijft een bergactiviteit. Voor mij is het dan ook niet storend dat ik in de openlucht zit in een lift… Hopelijk kan ik snel nog eens terug naar Tignes.

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Vandaag weer heel wat mensen gezien die ondanks de sneeuw de kap niet omlaag deden. Terwijl de lift halfleeg was en het er nota bene stond. Daar is stoelverwarming een uitkomst voor.

Is dat ironisch bedoeld:

Het weer was het slechste ooit in 40 jaar. 2 dagen zonnig, een ochtend bewolkt, de rest sneeuw, sneeuw, sneeuw en veel wind.

RenatedeJong op 19 mrt 2018 20:50

Als ik het goed begrijp sneeuwde het dus 3 van de 6 dagen? Dat is toch fantastisch? Wind is natuurlijk niet fijn, maar kan ook vaak mooie diepe sneeuw op leveren, dus ik neem het altijd maar blij aan.

*bericht bewerkt door Slim op 19 mrt 2018 22:40

Ik vind het juist heerlijk om gewoon lekker in de sneeuw te zitten in de lift. Ik zit thuis bij slecht weer al genoeg in een verwarmde dichte bubble, je weet wel dat ding op 4 wielen. Even snel je hand over de zitting voor je gaat zitten en je hebt nergens last van. Die bubbles zijn helemaal irritant als het mooi weer is, dan heb je weer zo’n eigenwijs naast je die hem ook dan dicht wil en vervolgens kom je er achter dat hij net flink knoflook op heeft… nee geef mij maar een lekkere open lift.

Born to Ride

Ik erger mij dood aan de verwarmde stoeltjes liften! Volgens mij zijn die er zelfs in de trois vallees niet en zelfs maar een paar met kap. Vorige week een dagje in Ehrwald geweest, is het bijna +10 graden op de piste en dan nog allemaal van die verwarmde stoeltjesliften. Bah!

Oude, langzame liften hebben als voordeel dat ze niet teveel mensen tegelijk naar boven brengen, waardoor het rustiger is op de piste. Dat moeten dan geen cruciale liften zijn want dan sta je beneden lang te wachten.
Bovendien vind ik zo’n oude lift ook wel z’n charme hebben, maar inderdaad… bij sneeuw en kou is een bubble wel prettiger.
Een goede infrastructuur zijn liften die op de maximale capaciteit van het gebied zijn afgestemd. Dat zijn dan vooral de liften vanuit het dal, maar niet per se de verbindingsliften, want zodra je een (deel)gebied te makkelijk ontsluit kan het zijn dat de pistes daar niet op berekend zijn. Nog belangrijker, ten slotte, zijn vergunningen en milieuwetgeving. Men mag nu eenmaal zomaar iedere lift vervangen voor een snelle, moderne, juist omdat deze extra capaciteit ervoor zorgt dat de natuur kapot geskied wordt.

Ik vind het ook allemaal niet zo erg, die “verouderde” liften. Het enige dat ik wel eens meemaak is dat de rugleuning geen kussentje o.i.d. heeft, waardoor je een ijzeren stang in je rug hebt. Dat zorgt voor een pijnlijke rug of een ongemakkelijke houding.
En idd, een natte kont is niet fijn, daar kan een bezempje helpen.

En als je op zomervakantie gaat klaag je over het zand wat overal ligt, tussen komt en zelfs thuis nog in de koffer tevoorschijn komt?

En oude ligstoelen waar de toeristen spurten om hun handdoek op te leggen en dan géén parasol en ook nog zand tussen mijn tenen bwaaaah. :) Viva de wintersport zelfs met oude liften !!!

Born to run. B.S.

Beetje kromme vergelijking met een zonvakantie. In beide gevallen betaal je namelijk wel de hoofdprijs. Tenminste, als ik flink betaal en ik krijg afgeragde strandstoelen voel ik me knap genaaid. Idem voor een skigebied met veel oude liften. De skipasprijs is veelal net zo hoog als een gebied met moderne liften.
Maargoed, ook dat is commercie, want oude liften betekent minder skiërs die vervoerd kunnen worden dus gaat de prijs per skiër omhoog. Een modern gebied kan meer mensen vervoeren, maar dan is het weer drukker. Onderaan de streep kies ik dan eerder voor een rustiger gebied, ook al zijn de liften dan wat ouder.

Ik erger mij dood aan de verwarmde stoeltjes liften! Volgens mij zijn die er zelfs in de trois vallees niet en zelfs maar een paar met kap. Vorige week een dagje in Ehrwald geweest, is het bijna +10 graden op de piste en dan nog allemaal van die verwarmde stoeltjesliften. Bah!

aartstyle op 20 mrt 2018 07:56

Kan me van vorig jaar valtho ook maar 2 stoeltjesliften met bubble herinneren. En die staan dan ook nog ergens in een uithoek van het gebied.

Übung macht den meister!!!

@Jay ik maak die vergelijking omdat mensen nogal raar kunnen klagen tijdens een wintersport. Dat er geen kappen op de stoeltjesliften zitten, laat staan dat de zitverwarming ontbreekt, vind ik nogal een kromme klacht, want je bent dan gewoon niet goed gekleed voor de wintersport en de omstandigheden voor die dag! Als je niet bloot gesteld wilt worden aan de elementen van de bergen kun je beter een week Centerparcs boeken ;)

grootste probleem in tignes/val d’isere zijn de talrijke oude en zeer trage stoeltjesliften.
in heel het gebied welgeteld 1 lift met kap…
voor de rest is het een super skigebied

Ik erger mij dood aan de verwarmde stoeltjes liften! Volgens mij zijn die er zelfs in de trois vallees niet en zelfs maar een paar met kap. Vorige week een dagje in Ehrwald geweest, is het bijna +10 graden op de piste en dan nog allemaal van die verwarmde stoeltjesliften. Bah!

aartstyle op 20 mrt 2018 07:56

Was 't niet gewoon warm van de zon ;)?

Verder zitten we hier niet zo heel ver van een Oostenrijk (lekker luxe) vs Frankrijk (puur skiën) af volgens mij?

Het maakt mij niet zo heel veel uit, ik vind oude (trage) liften niet zo erg, als het maar op punten is waar weinig capaciteit nodig is. Ik hou er niet van om heel lang in de lift te zitten (gaat ten koste van de pistetijd ;)), maar dat het iets minder comfortabel zit, dat maakt me niet zoveel uit. Als het echt op een punt is waar regelmatig een snijdende wind staat, doe me dan maar wel een kap. Als het sneeuwt maakt het niet zoveel uit, in Italië heb je zat liftmedewerkers die 't bankje dan even schoonmaken voor je gaat zitten.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Volgens ontbreekt de kap in Frankrijk vaak omdat het vaak hogere gebieden zijn die gevoeliger zijn voor de wind. Met een kap vangt de lift meer wind en is dus vatbaarder voor slingeren e.d.

Persoonlijk hoeft van mij al die poespas niet zo, zoals ook gondels met verwarmde stoelen enzo, tuurlijk is het fijn als het -20 graden is maar op andere dagen vind ik het overbodig

@Jay ik maak die vergelijking omdat mensen nogal raar kunnen klagen tijdens een wintersport. Dat er geen kappen op de stoeltjesliften zitten, laat staan dat de zitverwarming ontbreekt, vind ik nogal een kromme klacht, want je bent dan gewoon niet goed gekleed voor de wintersport en de omstandigheden voor die dag! Als je niet bloot gesteld wilt worden aan de elementen van de bergen kun je beter een week Centerparcs boeken ;)

Marijnt op 20 mrt 2018 14:37

nou… de stoeltjeslift in Cervinia richting Valtournenche is toch echt geen pretje, ook niet als je goed op gekleed bent. Traag en vooral vol in de wind als je pech hebt. En op die hoogte kan het heel erg koud zijn.

Bijzonder om te lezen hoe op mijn opmerking wordt gereageerd. Het is gewoon te veel oude meuk aan liften in Tignes. Voor de prijs van de skipas 8 dagen (2,5 dgn goed weer en 5,5 geen zicht tot weinig zicht) mag je meer verwachten. Bij goed weer, boeit een langzame lift niet. Bij nattigheid en kou wel! Ook top kleding (Eider, Bergans, merinowolondergoed,…) is niet opgewassen tegen nattigheid. Tignes mag gewoon investeren in nieuw materiaal!
En ik ben echt een buitenmens😉en niet van suiker. Maar dit was gewoon niet leuk skiën. Aan verse sneeuw heb je iets moois…ja! Maar als je van pistepaal naar pistepaal skiet, dan geniet ik niet van het skiën.
Wens alle wintersporters nog prachtige weken toe!

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/02524f7ff03bcc1b9b928f03...

Renate

@RenateDeJong dus jij koppelt de skipasprijs aan het weer? Apart. Dus als je 8 dagen zon hebt, ben je tevreden met de prijs? Tja…

Piste riderrrrr

Topkleding is prima opgewassen (leuke woordspeling bij de weg :)) tegen nattigheid. De nuance zit wel in “top” en niet zozeer in de merknaam…
Goretex pro en je had een topweek gehad :D

*bericht bewerkt door Hessel op 20 mrt 2018 18:33

Een skibroek is als het goed is toch waterdicht?

Quick op 19 mrt 2018 20:54

Als de zitbekleding steeds nat is, dan drukt de nattigheid na verloop van tijd wel door de broek door. Zelfs de meest waterdichte broek wordt een keer nat als je met je lichaamsgewicht op nattigheid zit.

Ondersneeuwd raken in een lift heeft zeker zijn charmes. Wintersport is en blijft een bergactiviteit. Voor mij is het dan ook niet storend dat ik in de openlucht zit in een lift… Hopelijk kan ik snel nog eens terug naar Tignes.

sven311 op 19 mrt 2018 21:48

Klinkt allemaal romantisch, maar zitten in een lift is ook geen natuurlijke bergactiviteit. Liften met kappen zorgen ervoor dat je minder afkoelt en/of nat wordt. Zoveel mensen, zoveel wensen. Als iemand wat meer comfort wil, is dat niet meteen een vreemde opmerking. ;)

Ik erger mij dood aan de verwarmde stoeltjes liften! Volgens mij zijn die er zelfs in de trois vallees niet en zelfs maar een paar met kap. Vorige week een dagje in Ehrwald geweest, is het bijna +10 graden op de piste en dan nog allemaal van die verwarmde stoeltjesliften. Bah!

aartstyle op 20 mrt 2018 07:56

Dat is niet de schuld van de lift, maar van het skigebied en/of het personeel. Stoelverwarming kan men uitschakelen.

Ook bij Goretex Pro wordt de buitenstof nat (zeker als je erop gaat zitten). Dat voelt niet prettig.

In Frankrijk nog nooit meegemaakt dat het vol staat met liften met stoelverwarming en inderdaad ook eigenlijk nooit kappen. Zelfs bij nieuwe liften zie ik dit niet/.nauwelijks. Heel eerlijk gezegd interesseert mij dat ook echt niet, ook niet met dagen vol met sneeuw en wind. Afgelopen januari ook gehad, erg weinig de piste op geweest. Sneeuwstormen en een dag regen, deel van de liften meerdere dagen gesloten en veel pistes gesloten wegens lawine gevaar. Ja is kut, maar weinig te maken met het soort liften. Verwarmde bubbles hadden ook gewoon stil gestaan. Wind en sneeuw gewoon op gekleed, buff voor tegen sneeuw in mn gezicht en stoeltje even afvegen voor je gaat zitten. Had het met bubbles niet anders gedaan die dagen.

Die kappen zie je in Frankrijk wel eens maar volgens mij alleen bij liften die regelmatig vol tegen de wind in gaan. Afgelopen week in Les Menuires daar nog wel gebruik van gemaakt.

Over het algemeen hoeft het van mij ook niet perse. Ik ben blij met de liften die afremmen bij in en uitstappen, die een dubbele instap hebben en de rest geloof ik wel. Een beetje afzien hoort er soms ook wel een beetje bij.

Dus omdat je slecht weer hebt gehad waren de liften niet goed meer? Hahahaha

Is het niet zo dat in gebieden waar er juist veel wind is er minder liften zijn met kap? Kan me zo voorstellen dat liften met kap meer te verduren hebben met hevige wind en het dan veiliger is om eerder te stoppen met draaien. Geen idee of dit klopt weet iemand dat?

Nee als je dat graag wil moet je naar Oostenrijk gaan; vind zelf dat de gebieden waar je die kapjes het meeste ziet het minst uitdagend zijn om te skiën .

vind zelf dat de gebieden waar je die kapjes het meeste ziet het minst uitdagend zijn om te skiën .

Chris. op 20 mrt 2018 22:55

Daar zijn ook genoeg tegenvoorbeelden op te bedenken. Skiwelt bijvoorbeeld heeft op minder dan eenderde van de stoeltjesliften een kap zitten (weinig naar Oostenrijkse maatstaven, en de meeste zijn vrij recent) en dat is niet het meest uitdagende skigebied. Binnen het Zillertal heeft de Zillertal Arena ook ongeveer eenderde van de stoeltjesliften met kap en het veel uitdagender Zillertal 3000 ongeveer tweederde. Dat Frankrijk minder kappen heeft dan Oostenrijk spreekt voor zich maar dat heeft andere redenen.

❄️

Plaats een reactie