Contour camera's

Beste mensen,

Ik ben opzoek naar wat ervaringsdeskundigen op gebied van de Contour camera.
De kerstman is namelijk zo rijkelijk geweest er mij een toe te bedelen :) (helaas nog zonder accesoires, die moet ik nog gaan bestellen). Dus ik ben benieuwd naar de do’s & dont’s en have’s & don’t have’s. :)

Een soort van Contour verzameltopic?

null

… en de mensen die GoPro beter vinden https://www.wintersport.nl/forum/topic/32562 ;)

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Ik heb sinds een jaar een Contour camera voor aan m’n goggle… Fantastisch apparaatje. Erg mooie beelden, zeker als je de 720 frames per second-action mode gebruikt. Ook handig is de grote aan/uit knop aan het apparaat. Kun je erg makkelijk met een handschoen aan bedienen. Aandachtspuntje: zorg dat je minimaal 1 extra batterij bij je hebt. Doordat je hoge kwaliteit films maakt, en je in relatief koude omstandigheden bent, is de accu snel leeg. Ik heb 2 extra accu’s gekocht (aanbieding per 2) en dan is het prima te doen.

… Ik heb 2 extra accu’s gekocht (aanbieding per 2) en dan is het prima te doen.

M. op 29 dec. 2011 13:59

Dat had ik dus ook in gedachte, maar bij de Contour Roam hebben ze besloten de accu er vast in te zetten! Jammerrr

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Er zijn diverse modellen van Contour viel mij op. Nu is de roam waterdicht. Zou denken daardoor juist erg geschikt voor tijdens het skiën. Elders las ik ook dat mensen de niet waterdichte versies van Contour hebben. Wat is de ervaring daarmee van jullie?

Ik ben zelf in bezit van inmiddels 3 Contour Camera’s (de eerste, toen nog onder de naam VHoldR, gebruik ik echter niet meer vanwege de lage resolutie).

De afgelopen 2 jaar heb ik geskied met de 1080p en ben zelf erg onder de indruk van de kwaliteit.

Voor komend jaar heb ik ook de Contour+. Dit zijn inderdaad geen waterdichte modellen, maar voor in de sneeuw is dat geen enkel probleem (spatwaterdicht zijn ze namelijk wel).

Meestal maak ik zelf gebruik van de Goggle Strap Mount. Een tip hiervoor is: plak een stuk klittenband op deze mount en je helm waardoor deze beter vast blijft zitten. Dit voorkomt voor een groot deel wiebelige beelden.

De batterijduur van de Roam is langer dan die van de andere camera’s, dus een dagje skiën zou je er denk ik wel mee moeten redden.

Mocht je nog meer vragen hebben, laat maar weten.

Roene Desjardijn

Ik overweeg een contour + aan te schaffen om te filmen tijdens het hardlopen, vooral de mooie routes, marathon of ultralopen. Hoe lang gaat een accu mee als je continue blijft filmen ?
Spatwaterdicht is redelijk, al zou waterdicht mooi zijn als je bijvoorbeeld water over je hoofd krijgt of bij een flinke regenbui. Ik zag wel een soort omhulsel voor dit model, iets geels, dat zou een optie kunnen zijn.
Mijn grootste vraag is echter de levensduur van de batterij.

Hoi Alle,

Zijn er mensen die ervaring hebben met de GPS-functionaliteit van de contour GPS, Plus of Plus2?
Zelf overweeg ik de Contour Plus2 (net op de markt) te kopen, maar ik vraag me af of de GPS functionaliteit meer een speeltje is, of dat het echt toegevoegde waarde heeft. Het klinkt heel leuk! Routes terug zien in maps incl snelheid en hoogte, maar ga je het daadwerkelijk gebruiken?
Kunnen mensen uit ervaring vertellen hoe vaak ze dit gebruiken en wat de kwaliteit hiervan is? De contour plus2 is toch een slordige 400 euro en voor dat geld zijn er ook zeer leuke alternatieven op de markt (zonder GPS).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Groetjes,
Wouter

Ben zelf niet in het bezit van een Contour, maar als GPS het enige wat extra is aan deze plus2 dan zou ik voor de goedkopere gaan. Je routes kun je gemakkelijk terug zien via verschillende apps op je smartphone. (staan volgens mij verschillende topics open over deze apps.

Dus als het puur van de GPS afhangt en de kwaliteit qua filmen verder het zelfde is zou ik voor de camera zonder gps gaan.

Snow!

Hoi Fabian,

Ik vraag me meer in het algemeen af of mensen beelden met GPS informatie combineren. Ik ben bang dat ik die functionaliteit een keer gebruik en daarna nooit meer.

Met die apps heb je dan ook een goed punt. Op die manier kun je later ook altijd nog in monteren.

bedankt voor je reactie.

Ik heb de Contour GPS, gps is leuk, meer niet. :) De hele dag filmen doe je niet, en als je niet filmt, doet hij ook geen gps tracking. Ik gebruik voornamelijk mijn mobiel als GPS tracker voor tochten.

GPS info/tracking zit in de tool van Contour (Storyteller), dan zit er bij het afspelen een soort google maps kaartje bij. Andere apps kunnen die info wel uitlezen, maar die apps zijn niet goedkoop (bijv. dashboard).

Zo’n vermoeden had ik al ;-)
Ik ga dan ook nog eens goed nadeken over de contour / een sportcam met GPS.

Bedankt voor je reactie!
Wouter

Ik heb de Contour GPS, gps is leuk, meer niet. :) De hele dag filmen doe je niet, en als je niet filmt, doet hij ook geen gps tracking. Ik gebruik voornamelijk mijn mobiel als GPS tracker voor tochten.
GPS info/tracking zit in de tool van Contour (Storyteller), dan zit er bij het afspelen een soort google maps kaartje bij. Andere apps kunnen die info wel uitlezen, maar die apps zijn niet goedkoop (bijv. dashboard).

Hero Idema op 3 okt. 2012 23:42

je kunt ook je gps snelheid zien. is ook altijd wel grappig.

ik vind het een perfecte camera. heb m zelf dmv dat plak stickertje op mn help geplakt. ben er zelfs een keer op gevallen en hij bleef gewoon zitten, niks aan de hand

je kunt ook je gps snelheid zien. is ook altijd wel grappig. ik vind het een perfecte camera. heb m zelf dmv dat plak stickertje op mn help geplakt. ben er zelfs een keer op gevallen en hij bleef gewoon zitten, niks aan de hand

Gast936 op 4 okt. 2012 16:32

Hoi Gast936,

Je gebruikte de woordkeuze, "wel grappig", dit geeft mij het idee dat je het soms gebruikt? Klopt dat? Of gebruik je de GPS/Snelheid/Hoogte meter erg veel?

Bedankt voor je reactie.
Groetjes,
Wouter

je kunt ook je gps snelheid zien. is ook altijd wel grappig. ik vind het een perfecte camera. heb m zelf dmv dat plak stickertje op mn help geplakt. ben er zelfs een keer op gevallen en hij bleef gewoon zitten, niks aan de hand

Gast936 op 4 okt. 2012 16:32

Hoi Gast936, Je gebruikte de woordkeuze, "wel grappig", dit geeft mij het idee dat je het soms gebruikt? Klopt dat? Of gebruik je de GPS/Snelheid/Hoogte meter erg veel? Bedankt voor je reactie. Groetjes, Wouter

Wouter op 5 okt. 2012 10:25

dat was ik. was even vergeten in te loggen.

maar ik gebruik de gps tool idd af en toe.
het is leuk om terug te kijken waar je bent geweest, hoe hoog en de snelheid.
ik vind het leuk om het te hebben meer niet

Hoi Tijn,

Helemaal helder! Ik blijf twijfelen tussen een aantal camcorders… maarja, januari is nog ver, dus ik heb nog even om na te denken.

Nog bedankt voor je antwoord.
Groetjes,
Wouter

je zult in ieder geval niet teleurgesteld worden met een contour.
met een go-pro kom je ook niet van een koude kermis thuis.

ze ontlopen mekaar allemaal niet zo. het is meer persoonlijke voorkeur

wat vinen de gebruikers van de beeldkwaliteit van de Contour?

wat vinen de gebruikers van de beeldkwaliteit van de Contour?

Gast025 op 14 okt. 2012 13:43

Ik heb zojuist de Contour+2 binnen en ben druk bezig met wat testen (nieuwste model). De eerste beelden/testen zijn erg goed, ook in het donker toch aardige beelden. Close-up beelden geven wel het bekende Fisheye effect.

Ik zal proberen morgen wat bevindingen te plaatsen.
Groetjes,
Wouter

Ik heb de vorige vakantie de hele tijd mn contour op mijn helm gehad. Elke keer als ik er weer naar kijk denk ik : wow, wat n beeld!

Ik vind het dus echt top. Zelfs op hoge snelheid (90+ km/h) is het haarscherp.

hoi
een van de dagen krijg ik mijn camera ook thuis gestuurd
nu ben ik eens aan het denken met welk programma kun je de beelden bewerken om een mooie clip te maken want niet alle beelden die je filmt zijn nodig denk ik kun je ze er nog tussenuit knippen

grt

@gast413; zoek even op het forum naar video bewerking, daar lopen namelijk al verschillende topics over met alle informatie die je zoekt :) bewerkingsprogrammas staan los van de camera die je hebt

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

@tum;
bedankt voor de snelle reactie heb jij misschien een voorkeur van prog dat gebruiksvriendelijk is

Imovie als je mac hebt, windows movie maker voor windows, of als je meer geld te besteden hebt corel video studio (die gebruik ik zelf).

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

ik zou graag een contour roam2 aanschaffen, maar de helmet mount komt op foto over als een soort klever.
Mijn helm is langs de buitenkant van stof ipv een gladde plastic. Iemand ervaring hiermee?

ik zou graag een contour roam2 aanschaffen, maar de helmet mount komt op foto over als een soort klever.
Mijn helm is langs de buitenkant van stof ipv een gladde plastic. Iemand ervaring hiermee?

Fotsirk op 12 feb. 2013 15:52

Ik heb zelf nog geen helm op, maar ik heb deze aangeschaft: http://www.v-nix.nl/contour-headband-mount
Zou eventueel ook over je helm kunnen gaan i.p.v. je hoofd?

The ski is the limit

Dat wil il ook graag weten, aangezien ik een K2 rant denim heb lijkt me zo’n klitteband functie niet echt handig. Of juist wel?

met de headband mount kan je de camera volgens mij niet richten en zal hij altijd beelden van de lucht maken omdat de strap van je voorhoofd naar je achterhoofd loopt over de helm, zoals je skibril/goggles wanneer je hem even niet gebruikt en omhoog zet.

met de headband mount kan je de camera volgens mij niet richten en zal hij altijd beelden van de lucht maken omdat de strap van je voorhoofd naar je achterhoofd loopt over de helm, zoals je skibril/goggles wanneer je hem even niet gebruikt en omhoog zet.

Fotsirk op 13 feb. 2013 13:30

Klopt enigszins, ik heb deze mount pas aangeschaft. Maar het valt mij 100% mee hoe ver het omhoog is gericht. Je kan natuurlijk de band zelf wat rechter om je hoofd doen en tijdens het skiën kijk je toch altijd een beetje naar beneden richting het dal (ik tenminste). Ook heb je een grote hoek wat je filmt dus dit zal heel erg meevallen. Ze hebben tenslotte deze mount niet voor niks zo gemaakt, anders hadden ze hier zelf wel rekening mee gehouden.

The ski is the limit

Tof, zo’n info uit eerste hand!
Heb je hem getest over je helm of zonder helm?

Ik dacht dat deze mount gemaakt was om zonder helm te gebruiken; dan komt de camera sowieso rechter te staan omdat de strap achteraan wat hoger komt op je hoofd.

Ik vrees bij een helm dat als je hem achteraan omhoog schuift, de elastiek gaat samentrekken en van de helm gaat schuiven?

Heb je soms eerste testbeelden die je met de headband hebt geschoten en met ons wil delen JeffreySki?

Ik ski nog zonder helm, dus ik heb 'm getest zonder helm :)
Volgende week ga ik op wintersport dus dat is dan de ultieme test.

Misschien, als je van plan bent deze mount over een helm te gaan gebruiken, kan je 'm achterop vastmaken/vastplakken zodat hij er niet afschuift? Misschien kan je 'm zelfs verticaal vastmaken, zodat je 'm rechtop je helm hebt (geen probleem met filmen d.m.v. draaibare lens). Dus dat de camera bovenop zit.

Ik heb nog geen test beelden, misschien heb ik vanavond ff tijd om een simpel filmpje te uploaden. Ik zal na de vakantie sowieso een fimpje maken van m’n skivakantie. Ik zal 'm hier dan posten als ik het niet vergeet :-)

The ski is the limit

Ik heb een filmpje online gezet! Ik heb bewust m’n hooft recht gehouden. De camera was een klein beetje omhoog gericht.

The ski is the limit

Plaats een reactie