Betalen voor pinautomaat?

Met Credit Card geld pinnen is normaal gesproken gratis !

Wierdo op 14 jul 2019 17:38

Meen je dat?
Ik dacht juist dat je meer moest betalen als je met je creditcard contant geld ging pinnen.

peterpos op 14 jul 2019 17:50

Da’s zo 20e eeuws! 😉
Kost niets meer hoor tegenwoordig.

Bla, bla, bla.

Met Credit Card geld pinnen is normaal gesproken gratis !

Wierdo op 14 jul 2019 17:38

Meen je dat?
Ik dacht juist dat je meer moest betalen als je met je creditcard contant geld ging pinnen.

peterpos op 14 jul 2019 17:50

Da’s zo 20e eeuws! 😉
Kost niets meer hoor tegenwoordig.

bartvwg op 14 jul 2019 18:23

Net ff getest in Dienten. Zowel bij pinpas als creditcard waren de kosten 1.95.
In ieder geval beter dan 4.95 zoals een dorp verder :-)

Peter Pos

Raiffaisen is geloof ik wel de duurste.

Bij veel restaurants kun je alleen contant betalen. Ik vind het maar raar allemaal…

peterpos op 14 jul 2019 16:33

Vooral de kleinere restaurants in Duitsland willen inderdaad alleen contant.

Rob

Kost niets meer hoor tegenwoordig.

bartvwg op 14 jul 2019 18:23

Geld opnemen met je CC (dus niet je betaalpas) kost volgens mij nog steeds overal geld.

Rob

Kost niets meer hoor tegenwoordig.

bartvwg op 14 jul 2019 18:23

Geld opnemen met je CC (dus niet je betaalpas) kost volgens mij nog steeds overal geld.

RCGrootveld op 14 jul 2019 22:15

Ja, blijkbaar met een creditcard toch wel maar daar haal je toch nooit geld mee af?
Geld afhalen doe je toch met een bankkaart met Maestro?

Bla, bla, bla.

Bij veel restaurants kun je alleen contant betalen. Ik vind het maar raar allemaal…

peterpos op 14 jul 2019 16:33

Vooral de kleinere restaurants in Duitsland willen inderdaad alleen contant.

RCGrootveld op 14 jul 2019 22:14

In Oostenrijk zijn er ook veel (grotere) hotels die enkel cash aannemen, ze zeggen het bij reservatie ook nog eens expliciet.
Vreselijk ergerlijk en vervelend omdat ik liefst met zo weinig mogelijk cash geld rondloop en het gewoonweg toch niet meer van deze tijd is?
Dit dient toch puur om ‘zwart’ bezig te zijn?

Bla, bla, bla.

Bij veel restaurants kun je alleen contant betalen. Ik vind het maar raar allemaal…

peterpos op 14 jul 2019 16:33

Vooral de kleinere restaurants in Duitsland willen inderdaad alleen contant.

RCGrootveld op 14 jul 2019 22:14

In Oostenrijk zijn er ook veel (grotere) hotels die enkel cash aannemen, ze zeggen het bij reservatie ook nog eens expliciet.
Vreselijk ergerlijk en vervelend omdat ik liefst met zo weinig mogelijk cash geld rondloop en het gewoonweg toch niet meer van deze tijd is?
Dit dient toch puur om ‘zwart’ bezig te zijn?

bartvwg op 15 jul 2019 08:59

Dit is inderdaad handig om zwart te kunnen werken. Dat is ook precies de reden waarom kermissen en kraampjes op bijvoorbeeld nachtmarken e.d. nooit een pin hebben. Ook de kleinere festivals werken vaak met alleen maar cash.

In de bergen kan ik me soms wel goed voorstellen dat bijvoorbeeld berghutjes die niet in het dorp staan met cash werken. Daar is in veel gevallen vaak niet eens een telefoonnetwerk om uberhaupt een pin te laten werken.

Born to Ride

Kost niets meer hoor tegenwoordig.

bartvwg op 14 jul 2019 18:23

Geld opnemen met je CC (dus niet je betaalpas) kost volgens mij nog steeds overal geld.

RCGrootveld op 14 jul 2019 22:15

Ja, blijkbaar met een creditcard toch wel maar daar haal je toch nooit geld mee af?
Geld afhalen doe je toch met een bankkaart met Maestro?

bartvwg op 15 jul 2019 08:52

Geld pinnen met je CC kost normaal juist meer geld.
Enige wat zou kunnen zijn.

bij een Maestro/V-Pay betaling kan het zijn dat je direct op het scherm de melding krijgt “dit kost extra geld” omdat de automaat eigenaar extra geld rekent en de bank dit doorrekent.
waarbij bij een CC in de voorwaarden staat wat geld opnemen kost, de automaat houder vanzelf geld krijgt volgens de afspraken met de CC maatschappij en hierdoor dit niet in het scherm getoond word.

Geniet nog maar even van het gratis pinnen…Als het aan de ING ligt is dat binnenkort ook verleden tijd…

https://www.nu.nl/geldzaken/5964406/ing-biedt-klanten-kortin…

Geniet nog maar even van het gratis pinnen…Als het aan de ING ligt is dat binnenkort ook verleden tijd…

https://www.nu.nl/geldzaken/5964406/ing-biedt-klanten-kortin…

franksplinter op 15 jul 2019 11:14

Alleen maar als je hiervoor kiest!

Bij veel restaurants kun je alleen contant betalen. Ik vind het maar raar allemaal…

peterpos op 14 jul 2019 16:33

Vooral de kleinere restaurants in Duitsland willen inderdaad alleen contant.

RCGrootveld op 14 jul 2019 22:14

In Oostenrijk zijn er ook veel (grotere) hotels die enkel cash aannemen, ze zeggen het bij reservatie ook nog eens expliciet.
Vreselijk ergerlijk en vervelend omdat ik liefst met zo weinig mogelijk cash geld rondloop en het gewoonweg toch niet meer van deze tijd is?
Dit dient toch puur om ‘zwart’ bezig te zijn?

bartvwg op 15 jul 2019 08:59

Is ook één van de reden waarom wij als club niet naar A gaan.
Zoals hotels hun voorwaarden hebben, hebben wij de onze.

En wat dat laatste punt betreft: Dat zou zo maar kunnen

Rob

Geld afhalen doe je toch met een bankkaart met Maestro?

Normaal gesproken wel ja, maar je kunt met je CC gewoon geld pinnen, maar daar betaal je dan wel voor.

Rob

Net terug van Kroatie.

100€ afgehaald in KUNA , 4.5 € kosten (met Maestro).

Born to run. B.S.

Net terug van Kroatie.

100€ afgehaald in KUNA , 4.5 € kosten (met Maestro).

dan58 op 15 jul 2019 19:46

Dat is ook veel geld, maar valt nog wel wat voor te zeggen omdat het om een andere munteenheid gaat.

Peter Pos

in Euro haal ik steeds af met Maestro. In vreemde munt (zoals in de USA) steeds met mijn kredietkaart. Mijn bank rekent een standaard tarief van 2,5 euro voor afhaling met kredietkaart. En ik heb ook nooit meer betaald, want heb dat steeds nagekeken. De wisselprovisie is diegene die Mastercard gebruikt, dus die is altijd redelijk voordelig. Tegenwoordig zie ik wel soms inderdaad hogere kosten bij Maestro afhaling in Euro, dus dan gebruik ik gewoon de kredietkaart en ben ik zeker van enkel 2,5 euro kosten. :)

Omdat ik twijfelde ben ik nog een keer naar die automaat gegaan. Voerde bedrag van 100 euro in. Zag geen mededeling, dus ik dacht ‘mooi geen extra kosten, dus zal ik de vorige keer wel wat verkeerd gedaan hebben’.
Keek ik even later op mijn rekening. Was er toch 4,95 extra berekend. Blijkt dus dat je één keer gewaarschuwd wordt dat je extra moet betalen en daarna niet meer. Ik vind dat een heel slechte zaak en eigenlijk gewoon verkapte diefstal.

Peter Pos

Hoor eens bij je bank @peterpos
Ik zie net bij de mijne dat geldopnemingen in het buitenland (eurozone) inbegrepen in mijn ‘pack’ zijn. Net zoals tal van andere zaken inbegrepen zijn.
Vanzelfsprekend betaal je voor zo’n pack want bij een bank is uiteindelijk niets gratis. :p
Vermoedelijk heb jij zoiets niet en betaal je per opname.

Bla, bla, bla.

Bart, dank voor de tip. Het is gewoon mijn SNS betaalrekening waar ik per maand 2,60 voor betaal. Ga eens informeren hoe het zit. Ze zullen me vast wel uit kunnen leggen waarom je tegenwoordig wél moet betalen voor pinnen binnen de EU.

Peter Pos

Euro’s opnemen met je bankpas zou volgens mij geen geld mogen kosten (EU beleid), maar Kroatie is (volgens Wiki althans) geen Euroland.
En dan geldt die regel dus niet . . . .
Ik heb even in m’n archief gekeken:
Alleen in Zwitserland moest ik kosten betalen voor geldopname, in Duitsland en Italie niet.

Rob

Denk dat het het toch per land uitmaakt, ook in de EU

Bij de ANWB staat een groot overzicht voor kosten voor geld opnemen in verschillende landen. In de zomer in Spanje was altijd gratis, maar vorig jaar werden er ineens kosten bij geld automaten in rekening gebracht. Was maar 2 euro of zo, maar als je het kan vermijden… Dit jaar dus bij alles gratis met pinpas betaald.

ANWB:
‘slechts enkele banken vermelden de exacte kosten voordat de pincode is ingevoerd. Voor zover ons bekend zijn in Spanje de geldautomaten van Banco Santander, Pastor, Popular en Openbank gratis’

Jongens , jongens toch

Ik ben méér dan 20 j bankdirecteur geweest en zal mijn OLD-wisdom eens bovenhalen.

Geld afhalen met kredietkaart kost ALTIJD geld( type VISA)
Geld afhalen in Europa in EURO met MAESTRO mag nooit geld kosten.

Voorwaarde is wel dat je in een bankautomaat gaat bij een ERKENDE GROOTBANK en niet zoals op vele toeristenplaatsen een GEPLAATSTE automaat DOOR een bank, dan worden er kosten aangerekend voor deze SERVICE. bijv. automaat in een winkelstraat, automaat aan een skipaskoopplaats…

Born to run. B.S.

Wel, wel, @dan58 in mijn bankinfo staat anders:
> Opvragingen met de debetkaart aan geldautomaten in België en in de landen van de eurozone - inbegrepen.
M.a.w. ik moet geen enkele toeslag aan gelijk welke automaat door gelijk wie geplaatst betalen. ;)
En dat klopt met mijn ervaring de laatste jaren.
Van die laatste ‘service’ heb ik dan ook nog nooit gehoord.

Bla, bla, bla.

Dan ben jij ofwel klant bij “Argenta” of is de werkwijze gewijzigd de laatste jaren, stuur je tekst eens door waarin dit staat want dit kan ik niet geloven. Ik heb 't wel duidelijk over automaten “NIET” bij een bankkantoor.

Born to run. B.S.

Wel, wel, @dan58 in mijn bankinfo staat anders:
*> > Opvragingen met de debetkaart aan geldautomaten in België en in de landen van de eurozone - inbegrepen.

M.a.w. ik moet geen enkele toeslag aan gelijk welke automaat door gelijk wie geplaatst betalen. ;)
En dat klopt met mijn ervaring de laatste jaren.
Van die laatste ‘service’ heb ik dan ook nog nooit gehoord.

bartvwg op 18 jul 2019 10:49

Die ‘service’ is niet alleen in het buitenland. Ook in Nederland heb ik dit vaak genoeg gezien. In uitgaansgelegenheden bijvoorbeeld. Ik haal daarom inderdaad altijd geld bij de grootbanken, zoals hierboven aangegeven. Dan betaal je niet extra. Of niet contant betalen en dat doe ik in het buitenland het liefst met de creditcard. Eigenlijk nooit echt problemen mee gehad. 1x in Ischgl toen ik een dagje alleen op pad was. Had wel een beetje geld mee, maar te weinig voor de lunch. Ze zeiden dat ik contact moest betalen, ik zeg: sorry gaat niet. En toen kon het ineens wel met de creditcard.

Nee, bij Fortis @dan58 zie link, zie bladzijde 3. ;)
https://www.bnpparibasfortis.be/rsc/contrib/document/1-Websi…

Bla, bla, bla.

Fortis bedoelt hier duidelijk mee "geldautomaten aan bankkantoren " en NIET CASH-automaten op diverse handelsplaatsen.
Vraag 't maar eens na of beter probeer 't uit en je zal de kosten zien op je uitreksel.
Het zou me verwonderen dat dit bij Fortis NIET zou zijn , Fortis gekend als de bank met de MEEST uitgebreide kosten.

PS op blz 7 zie je ook duidelijk dat cash-afhaling met "creditcard "geld kosten nl. 6 €+ !!! in tegenstelling tot wat jij dacht enkele tussenkomsten geleden.😉😜

Born to run. B.S.

Ja, dat van die creditcard daar ben ik ondertussen achter gekomen, zie hoger. :p
Maar dat van die handelsplaatscashautomaten-waar-je-toch-voor-moet-betalen ben ik nog niet tegengekomen.
Als ik me goed herinner heb ik o.a. afgelopen winter geld afgehaald aan de skilift in Nauders zonder extra kosten. Om maar een voorbeeld te noemen. ;)
Volgende buitenlandse vakantie zal ik er eens extra op letten @dan58

Bla, bla, bla.

Dat je voor een commerciële cashautomaat moet betalen, dat snap ik wel. Maar in mijn geval heb ik 4,95 betaald voor pinnen bij een officieel kantoor van de Raiffaissenbank. En dat vind ik nog steeds erg raar…

Peter Pos

Plaats een reactie