Dames ski of niet?

Hallo allemaal,

Ik heb zo’n 12 jaar geleden Atomics SL11 van 151cm gekocht. Destijds overigens zonder duidelijke reden, en achteraf misschien niet de slimste keuze want ik kon eigenlijk helemaal nog niet zo goed skien. Maargoed, ik heb er les mee genomen en 10-12 weken veel plezier van gehad. En nu heb ik al 5 jaar niet geskied en willen we volgend seizoen voor het eerst met de kinderen gaan skien. Het leek me alleen wel tijd voor nieuwe skis.
Ik ski het liefste op de piste, kom op zwarte pistes prima naar beneden maar je doet me meer plezier met rood. Carven vind ik fijn, maar op steile (zwarte) pistes gaat me dat veel te hard dus dan worden het kleine bochtjes. Buiten de piste vond ik altijd erg lastig. Ik gaf graag mn zware slalom skis de schuld, maar het kan ook zijn dat ik het stiekem behoorlijk eng vond.
Verder ben ik 1,67m, 60kg en redelijk sportief. Maar dus geen waaghals. Het belangrijkste vind ik het gevoel dat ik mn skis onder controle heb.

Ik wilde deze week in Zoetermeer ski’s gaan testen. Ik heb een lijstje gemaakt van de ski’s die ik wilde proberen op basis van beschikbaarheid. En vervolgens reviews bekeken, en getracht het lijstje te verkleinen, bijv door skis die omschreven werden als een wat slappere en lichte beginnersski weg te strepen. Waarbij ik het maar lastig vond om in de enorme brij aan info die er is mn weg te vinden! Dit hield ik over:

  • Salomon W-max 8 148cm
  • Elan W studio delight supreme PS 152cm
  • Elan W studio insomnia 158cm
  • Elan W studio interterra 152cm
  • Atomic Cloud 11 147 cm

Mijn vragen aan jullie:

  • zijn dit logische keuzes als je kijkt naar mijn niveau/wensen?
  • ik heb nu alleen dames skis uitgekozen. Mis ik dan geen goede unisex ski? Heb wel gecheckt wat ze hebben en omdat ik niet zo groot ben lijkt alleen de atomic redster S7 of TI van 156/159cm een optie.
  • stel er is een ski die bevalt, hoe flauw is het dan om ‘er nog even over na te denken’ (en vervolgens online te zoeken naar goedkopere aanbieding…)

Ik hoop dat er iemand is die tips heeft of met me mee kan denken!

Als ik je een advies mag geven, zet dan een streep door alle ski’s die je hebt genoemd. Je skiet daar veel te goed voor. Behalve de atomic cloud, maar die ski kan alleen goed carven en is geen goede allrounder. De enige die nog in aanmerking zou kunnen komen is de salomon wmax 12, maar ik weet niet of ze die nog hebben. Goede allrounder en voor een damesski wel potig.

Ik denk ook echt dat je een langere lengte moet kopen. Ergens rond de 160-165 is niet gek, behalve als je een slalomski koopt, dan ietsje korter. Niet bang zijn om uniseks skis te testen op lichaamslengte of zelfs iets langer. Met jouw niveau ga je daar prima op kunnen skien. Kun je altijd nog een maatje korter aanschaffen.

Als je van te voren aangeeft dat je gewoon eens wat wil proberen dan is dat prima. Betaal je 15 euro en thats it.

Dank @elisabeth101. Ik ga nog wat huiswerk doen en wat langere heren/unisex ski’s uitzoeken.
Er werd mij in een andere winkel overigens juist een damesski geadviseerd ivm verschil in houding bekken en de binding van een damesski die zou helpen beter naar voren te staan. Hoe wordt daar hier tegenaan gekeken?
Verder zal ik trouwens de komende jaren niet veel rood of zwart doen en vermoedelijk vooral met de kinderen op een blauwe helling te vinden zijn.

Mochten ze beschikbaar zijn, zet de dynastar intendant 10 eens op je lijstje. Toplat relaxed op de piste, hoog plafond en als je eens een stapje naast de piste wilt wagen, ook niet onaardig. Plm op lichaamslengte skien

Edwin van Riel

In winkels worden helaas vaak lichte draaibare damesski’s geadviseerd. Ook nog in een lekker korte lengte, want dat skiet allemaal zo makkelijk. Maar zodra de piste wat ijzig of steiler wordt heb je dar niet zoveel aan. Er zijn genoeg unisex ski’s die makkelijk te skien zijn maar ook kantengrip en rebound geven.

Wat betreft de binding. Sommige merken zetten de binding 1 a 2 cm naar voren. Ik heb zelf uitgeprobeerd of dit verschil maakt. Ik vond dit geen reden om een damesski te kopen. De juiste ski is veel belangrijker dan de positie van de binding.

Dat wil niet zeggen dat alle damesski’s slecht zijn hoor. Ik noemde al de salomon wmax 12 die veel kan. De elan insomnia kan ook veel maar die moet je echt lang skien voor wat stabiliteit. De head super joy carvet mooi maar door het lichte gewicht echt een stuiterbak.

De dynastar die hierboven genoemd wordt kun je naar kijken. De herenversie speedzone 7 hangt bij duijvestein, lijkt erg op de Intense 10. K2 charger. Atomic x7. Mssn hangt er nog wel een atomic xti. Ik zou meer die ski’s testen. Er zijn nog wel meer ski’s die in aanmerking komen, maar mssn eerst maar s kijken wat je van het testen vindt. Als je idd de komende jaren alleen rustig van blauw gaat maakt dat wel uit natuurlijk.

Atomix xti hebben we hier ook min huis, kan ook een leuke zijn, vind hem iets minder vrolijk/speels dan de intensa, wel erg comfortabel. Beiden top grip op ijzige pistes ook

Edwin van Riel

Leuk dat er zo meegedacht wordt! Ik ben vanmiddag in Zoetermeer geweest. Heb me vooral laten leiden door wat ik daar aangeraden kreeg. @elisabeth101 dat waren idd vooral korte dames ski’s.
Begonnen op atomics cloud 12 155cm. Was niet verkeerd maar ook niet geweldig. Toen kreeg ik de k2 Luv machine 160cm mee. Een all Mountain ski en dat was duidelijk niets voor mij. Het voelde slap en instabiel.
Toen kreeg ik de salomon wmax 12 160cm. Dat was een feestje!! Lekker stabiel, vlotte bochtjes en veel controle. Daarna eventjes op elan speed magic 155cm. Die haalden het niet bij de salomons qua stevigheid. Met dit verhaal kreeg ik uiteindelijk ook een paar herenskis mee. Salomon wmax10, 169cm. Ik vond de lengte verrassend fijn, verder beetje hetzelfde als de wmax12.
Het was natuurlijk maar 1 ervaring, maar ik snap wel dat hier gezegd wordt dat je vooral kleine damesskis meekrijgt. En dat dat niet perse fijn is.
Ik heb nog niets gekocht, maar weet nu iig wel dat ik een piste ski wil n geen all Mountain. En dat ik een ski van minimaal 160cm wil.
Plan is om nog en keer terug te gaan en meer mannenskis te proberen!!

leuk om je ervaringen te horen!

Zo te horen kun je wel een hoger segment unisex ski aan. Bekijk dit lijstje eens van Gigi:
http://gigiski.com/lijstje-de-beste-piste-allround-skis/…

Enkele van deze ski’s staan ook in zoetermeer: de elan amphibio 16ti, salomon xmax 12, k2 supercharger, dynastar speedzone 12ti, Atomic X7/G7. Heel verschillende karakters allemaal in hetzelfde segment. Wil je toch meer richting slalomski dan is de elan SLX ook een leuke ski om te proberen!

@mloes, hier het zelfde verhaal heb 13 jaar (en heel veel weken) op de SL 11 geskied.
Ski nu sinds vorig jaar op de Salomon X Max 10, is een lichtere ski maar bevalt prima, zowel carven als kortere bochten, op snelheid blijft hij stabiel.
Wilde wel de opvolger van de SL 11 maar die is wel stug en daar moet je flink op werken, en daar wil ik niet de hele dag op skien.( wordt ook een dagje ouder ;) )

Dienten Die Alte schule

Plaats een reactie