Gemakkelijk skigebied (onervaren skiërs met "ski-angst")

Servus!

Sinds enkele weken zijn we op zoek naar een skigebied voor de carnavalsvakantie in 2019.
Helaas hebben we het geschikte gebied nog niet gevonden, vandaar dat we jullie hulp inschakelen.

Het betreft een divers gezelschap met beginnende skiërs (1 a 2 jaar ervaring) en echte skifanaten. Gezien de wensen van de beginners is het vinden van een geschikt skigebied nog niet zo eenvoudig. Enkele skiërs hebben namelijk last van “ski-angst”, waardoor een skigebied met een aantal mooie glooiende blauwe pistes een vereiste is. Zij genieten enorm van eenvoudige pistes, terwijl rode pistes alleen maar leed veroorzaken.
Voor de fanatiekelingen hebben voldoende blauwe pistes voor de beginners ook de prioriteit boven talrijke uitdagende pistes.

Onze voorkeur gaat uit naar een verblijf in Oostenrijk of Italië.
Hopelijk kunnen jullie ons helpen met het vinden van een geschikt skigebied.

Alvast bedankt!

Seiser Alm. Allemaal heerlijk glooiende pistes (niet naar de kleurtjes op de kaart kijken) en voor de fanatiekelingen liggen er meer dan genoeg pistekilometers om de hoek.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk dat veel gebieden geschikt zijn, zolang de gebieden maar een goede skischool met goede leraren heeft die de angstigen wat techniek bijbrengen. De angst is normaal gesproken namelijk een gebrek aan techniek.

Born to Ride

Kronplatz lijkt me ook wel een optie voor zo een gemengde groep.

Dit is natuurlijk een beetje de omgekeerde wereld @Joost95
Zoeken naar een makkelijk/saai skigebied omdat men last van “skiangst” heeft.
Beter is VEEL skiles te nemen om de techniek te verbeteren en daardoor de angt te verminderen.
Dus ga naar een lekker gebied en laat de mensen die angstig zijn op les gaan.

Ischgl: de angsthazen kunnen zich op de blauwe pistes rond de Idalp vermaken (EN les volgen!) en zelfs een overstapje naar Alp Trida in Zwitserland maken of afzakken richting Höllkar.
De fanaten kunnen zich rot amuseren in alle uithoeken van het gebied en bovendien makkelijk en snel terug naar het centrale deel om samen met de angsthazen te lunchen.

Sölden, mits met accomodatie in de noordelijke helft (in de buurt van de Giggijochbahn) van het dorp. Hele makkelijke pistes op de Giggijochbahn zelf en van, op en naar de gletsjer kun je ook met alleen blauwe pistes uit de voeten, hoewel er dan soms met iets lastigere stukjes af te rekenen valt. Voor de gevorderden is het nooit meer dan twee liften om terug op de Giggijoch te komen. Verder sluit ik me aan bij de mening van anderen mbt les.

❄️

Reschenpas en dan gebied Schöneben. De fanatiekelingen kunnen evt af en toe de bus naar Nauders pakken.
https://www.wintersport.nl/skigebieden/reschenpass

Iemand nog tips hoe je volwassenen zover krijgt dat ze ook les gaan nemen? Er zijn er die het allemaal wel best vinden. En op welke manier? Bij groepsles heb je kans dat de samenstelling van de groep verkeerd is en iemand niet veel leert. Priveles is prijzig en dat schrikt natuurlijk ook weer af. (Iemand neemt 3 ochtenden les, 2 zijn verspilde moeite, achteraf was 1 ochtend priveles effectiever geweest)

Gewoon naar een gebied gaan met veel rood, dan moeten we wel.

Gewoon naar een gebied gaan met veel rood, dan moeten we wel.

Tiny-M op 4 apr 2018 12:10

Of dat wordt twee keer het oefenbaantje af en dan apres-ski.

Solden en Ischgl zou ik zowiezo links laten liggen; veel te druk.

Mensen met angst vinden het over het algemeen niet zo fijn om in een mierenest te moeten skieen. Kies dus een wat rustiger gebied en laat ze zowiezo al in Nederland les nemen.

Hockkrimml of Wildkogel arena zijn gebieden waar het niet super druk is, maar wel veel mooie blauwe pistes.

Wildkogel Arena niet druk? Leek soms bijna Winterberg op de pistes joh 😉. Bovendien zijn de blauwe pistes op 1 na, daar nou niet echt fijn voor angstige mensen. Toch altijd wel ergens een steilere bottleneck.

*bericht bewerkt door Shane op 04 apr 2018 13:06

I can stick uphill ice, on my saucer...

@phicoh Lessen in Nederland misschien een idee? Mijn moeder is een aantal jaar geleden op skiles voor angstige geweest in Snowplanet. Dat heeft haar heel erg goed gedaan. Zij heeft die winter heerlijk een paar dagen geskied.

Kennen de angstige elkaar en hebben ze een beetje hetzelfde niveau? Want dan zouden ze ook samen privéles kunnen nemen. Wel de aandacht en scheelt toch weer in de kosten.

Hou ze voor dat ze door nu te investeren en ook echt meer lol en minder angst voor terugkrijgen.

Let it snow, let snow, let it snow!

Iemand nog tips hoe je volwassenen zover krijgt dat ze ook les gaan nemen? Er zijn er die het allemaal wel best vinden. En op welke manier? Bij groepsles heb je kans dat de samenstelling van de groep verkeerd is en iemand niet veel leert. Priveles is prijzig en dat schrikt natuurlijk ook weer af. (Iemand neemt 3 ochtenden les, 2 zijn verspilde moeite, achteraf was 1 ochtend priveles effectiever geweest)

phicoh op 4 apr 2018 11:49

Ik heb dit seizoen 3x les genomen.

  1. 3 dagen a 3uur in Canazei
  2. 5 dagen a 4uur in Westendorf
  3. Hele dag privé les in LAAX gericht op offpiste (was eerst 3uur maar de leraar was een uur te laat en mocht ik de heledag)

Het best bevallen zijn de lessen in Westendorf omdat de groep uit max 3 man bestond en na dag 2 viel er 1 af naar een lagere groep, hierdoor bijna privé les gehad.
In Canazei was de les in het Italiaans en half Duits, ik vond het niet supergoed, maar ja wel heerlijk geskied.
In LAAX was er geen mogelijkheid tot groepsles dus gekozen voor 1x 3uur priveles dit is ook goed bevallen alleen te duur voor wat je terug krijgt.
Les nemen moet je gewoon doen als je nog niet zonder problemen zwart afkomt, dit om te voorkomen dat je in de problemen komt… in LAAX ging ik bijna door een whiteout een zwarte piste af en moest ik een stukje offpiste om weer op de piste te komen. Pas als ik zwart af kan zonder issues neem ik niet altijd les meer (zal zeker af en toe nog wel les nemen dan)

Dus ja ik pleit er zeker voor om les te nemen en dan is mij groepsles het beste bevallen maar je ziet de ervaringen kunnen per gebied anders zijn.

Ik zou de TS aanraden om gewoon een leuk gebied te kiezen en groepsles te nemen voor de beginnelingen.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

@Bien wat ik zie is een gebrek aan motivatie om beter te leren skien. In ploeg een blauwe piste af is blijkbaar goed genoeg.

@Bien wat ik zie is een gebrek aan motivatie om beter te leren skien. In ploeg een blauwe piste af is blijkbaar goed genoeg.

phicoh op 4 apr 2018 13:51

Prima dan toch, het is vakantie en als zij het best vinden zo…

@Bien wat ik zie is een gebrek aan motivatie om beter te leren skien. In ploeg een blauwe piste af is blijkbaar goed genoeg.

phicoh op 4 apr 2018 13:51

Prima dan toch, het is vakantie en als zij het best vinden zo…

Userd op 4 apr 2018 13:57

Lijkt mij ook prima zo lang ze dat comfortabel kunnen en niet bang zijn. Je gaat skiën voor de lol. Als je bang bent is die ver te zoeken. Als angstig was zou ik daar van af willen komen. Daarom was die angstige les ook zo goed. Die ging helemaal terug naar de allereerste beginselen. Dat gaf mijn moeder het vertrouwen dat ze dat beheerst en er op kon terugvallen als het moeilijk/stijl wordt. Dat gaf rust in haar hoofd waardoor ze spontaan het technisch ook beter deed.

*bericht bewerkt door Bien op 04 apr 2018 14:31

Let it snow, let snow, let it snow!

Sorry hoor, maar lessen is niet de remedie voor mensen met angst, het kan helpen maar het is zeker niet de oplossing. Mijn vrouw kan absoluut skiën, ze is geen topskier maar haar techniek is zeker goed. Elke keer neemt ze lessen maar elke keer paniekeert zij als ze op een rode piste komt. Op die moment geniet zij niet meer van het skiën en wordt het skiën een opdracht. Het is vakantie voor iedereen, voor mij betekent dit hoe uitdagender hoe beter, voor mijn vrouw hoe relaxed en hoe gemoedelijker hoe beter. Als je pas op latere leeftijd leert skiën en als je sowieso geen uitdagingspersoon bent dan is skiën best een zware opdracht.

better to be off piste, then to be pisted off

Iemand nog tips hoe je volwassenen zover krijgt dat ze ook les gaan nemen? Er zijn er die het allemaal wel best vinden. En op welke manier? Bij groepsles heb je kans dat de samenstelling van de groep verkeerd is en iemand niet veel leert. Priveles is prijzig en dat schrikt natuurlijk ook weer af. (Iemand neemt 3 ochtenden les, 2 zijn verspilde moeite, achteraf was 1 ochtend priveles effectiever geweest)

phicoh op 4 apr 2018 11:49

Om te beginnen het groepje beginners samen privéles laten doen op een indoorbaan hier in Nederland waar ze gaan inzien hoeveel meer plezier er te halen is tijdens het skiën. Met een groepje kost het niet zoveel en wel 2 uurtjes doen want 1uur is zo voorbij met een groepje. Zorg dat jullie fanatiekelingen erzelf ook zijn voor de support. Daarna is de stand van zaken op te maken wie wel verder wil en wie toch liever in de pizzapunt blijft glijden.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat @Joost95 en @phicoh tot de fanatiekelingen van dezelfde groep horen btw?!

LA NORMA😍☃️

Ah ja, enkele gebieden: alpe d’huez (perfect voor alle niveaus), klausberg, skiwelt, leysin, valmeinier, zell am see

better to be off piste, then to be pisted off

“Iemand nog tips om iemand zover te krijgen om nog les te nemen”

Dat is moeilijk.
Er zijn mensen die geen les willen. En die krijg dan ook niet zover.Tot dat ze het een keer tegen hun zin geprobeerd hebben.Dan willen ze vaak niet anders meer.

En dan heb je die mensen met de zesjes mentaliteit.Die vinden alles al snel goed.Zo staan ze ook in het verdere leven 😃(Niets aan proberen te doen kan je toch niet veranderen)

Privé les of groepsles.
Voor alle twee is wat te zeggen.

Wil je het beste van die twee voor een redelijke prijs ga dan vanaf woensdag/donderdag in een groepsles dan heb je vaak privé les.Zijn vaak nog 3 of 4 mensen over in de groep van de 10.
Dan heb je min of meer privé les voor de prijs van groepsles.

Om te beginnen het groepje beginners samen privéles laten doen op een indoorbaan hier in Nederland waar ze gaan inzien hoeveel meer plezier er te halen is tijdens het skiën. Met een groepje kost het niet zoveel en wel 2 uurtjes doen want 1uur is zo voorbij met een groepje. Zorg dat jullie fanatiekelingen erzelf ook zijn voor de support. Daarna is de stand van zaken op te maken wie wel verder wil en wie toch liever in de pizzapunt blijft glijden.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat @Joost95 en @phicoh tot de fanatiekelingen van dezelfde groep horen btw?!

Piefke op 4 apr 2018 15:15

Nee, ik heb hetzelfde probleem als @Joost95. Gelukkig hoef ik niet in het hoogseizoen.

Ik heb vanaf afgelopen september geprobeerd 3 mensen zover te krijgen om een keer in Zoetermeer te gaan skien (en Spaarnwoude voor degene die in Amsterdam woont). Geen effect. Behalve dan dat er 1 of 2 op het laatste moment nog even wel naar Zoetermeer gingen, en dan precies op het verkeerde moment (avond in het weekend, met mooie ijsvlakte bovenaan piste 3, maar ik was daar niet bij)

Dus het ideale skigebied heeft simpele blauwe pistes tot aan het hotel/appartement. Uitdagende rode en zwarte pistes voor de gevorderde skiers. En in geval van mijn groep, ook nog goede apres-ski.

Op zich kan ik wel Skiwelt aanbevelen, ik zat in hotel/restaurant Wastlhof aan de piste in Westendorf (ski in/out)
De gevorderde kunnen tochten maken, de beginners kunnen via blauw ook weer bij het hotel komen.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

TIP: investeer hier eens in: http://www.skiexperience.nl/onze-experiences/skien-zonder-an…
Kosten wegen niet op tegen het plezier wat je hier aan kunt hebben.

Piste riderrrrr

Ik heb met heel veel plezier deelgenomen aan een ski experience, heb er ook echt veel geleerd maar de angstreductie was (in mijn groepje) niet heel veel meer dan dat degenen die dat hadden even 10 minuten langer met de leraar kletsten. In het geval van mijn vriendin hielp dat wel, maar dat hangt wel erg af van je angst.

Lessen is overigens niet altijd het antwoord denk ik, maar het helpt in veel gevallen absoluut. Als mensen niet willen lessen, zou ik vooral willen snappen waarom.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als ik jullie was zou ik eerst een paar keer naar Winterberg gaan om te oefenen, daar heb je een paar hele vlakke blauwe pistes b.v piste 10 en 17.

*bericht bewerkt door Michaelwi op 04 apr 2018 20:24

Hartelijk dank voor de vele tips!
We hebben nu een mooie lijst met geschikte skigebieden.
@Piefke
Ik ben inderdaad een fanatieke wintersporter, die graag op uitdagende rode en zwarte pistes skiet. Ik vind het zelf geen probleem een gebied te bezoeken met veel blauwe pistes, waardoor mijn medereizigers met minder of geen angst kunnen skiën.

Naast een geschikt gebied met voldoende blauwe pistes, staan ook enkele privélessen op het programma. Het belang van voldoende les wordt uiteraard niet onderschat.@Hooykaas
Ski-angst heeft waarschijnlijk verschillende oorzaken: het maken van snelheid, steilheid, vertrouwen, etc. en eventueel een gebrek aan techniek. Een goede skileraar kan hierbij inderdaad een belangrijke rol spelen. Echter moet de positieve lijn tijdens de skilessen ook doorgetrokken worden op de momenten dat er zonder leraar geskied wordt. Dit gebeurde helaas niet altijd (vertrouwen?). Een aantal eenvoudige glooiende pistes kunnen dan erg gewenst zijn. Oneindig veel skilessen zijn, zoals @Wim7 beschreef, niet altijd de oplossing.

Oneindig veel lessen helpt zeker.
Maar veel uren (vrije training) in het skiën steken ook.
Volgens het 10000 uur principe.
Met andere woorden als je ergens 10000 uur in steekt kan je alles leren.

Iemand nog tips hoe je volwassenen zover krijgt dat ze ook les gaan nemen?[/post]

Kwestie van goed motiveren:

  • Geen lessen = geen bier!
  • Laatste onder = bier halen!
  • Geen lessen = broodjes halen bij de bakker!
  • Halve dag les = Radler
  • Hele dag les = Halve liter + Flying Hirsch

(dit werkt natuurlijk alleen bij mensen die niet van de blauwe knoop zijn ;) )

“- Laatste onder = bier halen!”
Doe maar niet. dan storten ze zich naar onder als lemmingen

Plaats een reactie