Vragen over de Anwärter

Beste mede wintersporters,

Onlangs heb ik na jaren lang skiën (18 jaar, 2 weken per jaar) eindelijk besloten om een anwärter te halen.
Nu heb ik al veel informatie kunnen vinden via google en hier op wintersporters. Echter zit ik nog wel met een paar vragen.

Allereerst, vanwege mijn studie, heb ik besloten om eind augustus de anwärter cursus te gaan doen. Ik zag hier dat alleen Snowsport Tirol (21 augustus) en Voralberger skischulen (22 augustus) op deze data een cursus geven. Daarom was ik benieuwd of iemand ervaring heeft met een van de twee (of allebei mag ook).
Daarnaast zag ik dat sommige aanbieders (bijvoorbeeld SBSSV) kortingen aanbieden wanneer iemand al een plek heeft bij een skischool. Hierom vroeg ik af, of het verstandiger is om eerst een skischool te zoeken, of eerst de opleiding te volgen en daarna pas opzoek te gaan naar een skischool.
Als laatste zag ik bij Snowsport Tirol dat ze vragen om een ärtzliche bestätigung. Is het mogelijk om dat hier gewoon in Nederland bij de huisarts te doen? Zo ja, wat houd de check precies in?

Hopelijk kan iemand mij verlossen van deze vragen.

PS. Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar alle andere tips (waar ik op dit moment nog niet echt over na heb gedacht) en ervaringen van de mensen hier.

Een ärtzliche Bestätigung is gewoon een verklaring van je eigen huisarts dat je gezond bent. Doet hij niet eens een onderzoek voor. Formulier kan je bij Snowsport Tirol van de site downloaden en laten tekenen.

Mijn man heeft in aug. 2016 bij Snowsport Tirol zijn Anwärter gehaald. Lessen en examen op de Hintertuxer Gletscher. Hij was daarvoor al even bij de skischool in Fiss binnengelopen. Omdat wij daar altijd op wintersport gaan wou hij daar ook graag les gaan geven. Ze hebben altijd extra leraren nodig voor de drukke periodes dus als hij zijn opleiding zou halen kon hij daar gaan lesgeven. Dus zo gezegd, zo gedaan.

Hij vond het een erg leuke ervaring, mede ook door het skiën in de zomer. Wel was het sommige dagen erg zwaar, omdat het een vrij warme zomer was, wat dan ook van invloed was op de sneeuwkwaliteit op de gletsjer. Van alles gehad, zeiknat geregend en waterskiën, maar ook een flink pak verse sneeuw.

Succes met de opleiding als je deze gaat volgen!

De ärtzliche bestätigung stelt niets voor en kan je gewoon zelf tekenen, heb ik ook gedaan. Hoef je dus niet eens voor langs de huisarts. Ik heb mijn anwarter gehaald bij het Tiroler verband. Prima ervaringen mee. Enige nadeel is dat sommige ausbilders de hele dag in sterk dialect spreken omdat ze te eigenwijs zijn om verstaanbaar Duits te praten. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat bijvoorbeel een skischool in Tirol vraagt om een diploma van het Tiroler verband. Ik zou je keuze bij welk verband je je anwarter wilt gaan halen dus laten afhangen van de plek waar je wilt gaan werken.

Normaliter gaan skischolen pas na de zomervakantie weer op zoek naar nieuwe leraren. Ik denk dus dat het lastig is om nu al een skischool te zoeken.

Niet alle skischolen zijn zo strikt met diploma’s van het eigen verband, sterker nog, de meeste skischolen niet.

Ik werk in Ischgl, maar heb opleiding bij Wiener Verband gedaan en is geen enkel probleem. Ook bij andere skischolen gesolliciteerd en ook daar geen probleem met diploma’s van andere verbanden.

Die doktersbrief kreeg ik in Nederland niet van mijn huisarts, daar werd me verteld dat het niet mag. Maar dat weten ze in Tirol best, dus je kan gewoon ter plekke een brief onderteken dat je geen gezondheidsproblemen hebt die de opleiding in de weg gaan zitten. Ik heb hem dus ook bij het Tiroler verband gedaan en werk nu in St. Anton, nog altijd erg naar mn zin hier, was het zeker waard! Ze zijn in Tirol wel streng met waar je gaat werken, in andere bundeslanden minder. Dus als het financieel weinig uitmaakt zou ik hem in Tirol halen, dan heb je daarna de meeste opties met solliciteren!

Plaats een reactie