Advies GS ski's ter vervanging SL. Of gewoon op SL blijven?

Hallo allemaal! Het wordt weer tijd voor nieuwe ski’s, hopelijk kunnen jullie er wat advies in geven.

Basics: man, 32 jaar, 175 x 75 kg. 50-60 weken ervaring op ski & board. Veel kracht in benen, redelijke techniek. Mindere skiër op slechte pistes, daar vallen de imperfecties in techniek op. Ski moet dus goed kunnen slippen/rutschen. Knalt daarentegen graag hard/carvend over strak gewalste pistes. Veelal middellange bochten. Volgens https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761 zit ik op een 8.

Huidige ski’s: Fischer RC4 WC SC (80% v/d tijd), Blizzard Latigo (20% v/d tijd). Na drie seizoenen met veel plezier op de RC4 SC’s, is het tijd voor iets anders. Hierbij drie opties:

  1. Gewoon dezelfde kopen (of Dynastar Speed 16/Elan SLX) en niet zeuren.

  2. FIS SL ski’s kopen (RC4 SL, Dynastar FIS SL). Is dit wel stabiel genoeg bij hard rechtuit/middellange bochten? Loop ik hiermee niet vast als de condities slechter zijn (lees: hopen of pap)? Alhoewel ik de Blizzards nog achter de hand heb.

  3. GS ski’s kopen, omdat ik meer middellange bochten draai. Loop ik hiermee niet vast op smalle pistes of bij slechte condities (hopen sneeuw)? Hierbij heb ik de volgende ski’s op de shortlist staan:

a. Fischer RC4 Worldcup RC (https://www.fischersports.com/en_en/rc4-worldcup-rc-27817…):
Vertrouwd qua looks. Niet te extreem/veeleisend?

b. Fischer RC4 The Curv (https://www.fischersports.com/us_en/rc4-the-curv-21606…)
Kan er geen reviews over vinden. Qua radius e.d. prima, daarnaast volgens mij een beter flexende bindingplaat dan de WC RC? Iets breder, dus meer drijfvermogen.

c. Elan GSX Fusion (https://www.elanskis.com/en/cat/products-9549/mens-skis-9562…)
Zouden iets vergevingsgezinder moeten zijn dan RC4 WC RC? Heb erop getest, echter waren de condities ruk. Vielen niet tegen.

d. Dynastar Speed WC Master (http://www.dynastar.com/nl/product/speed-wc-master-r21-wc…)
Te stijf?

Op basis van mijn skitechniek en bochtenvoorkeur: is een GS ski de juiste keuze? En van de vier uit de shortlist, welke past in jullie optiek het beste bij mij? Bedankt voor het meedenken en jullie tips.

Wat overwegingen (antwoorden moet je er zelf uit destilleren vrees ik):

  1. De Dynastar Speedzone 16 noch de Elan SLX zijn ‘hetzelfde’ als de Fischer die je nu hebt. Behalve de geometrie is eigenlijk alles anders. De Elan is een stuk zachter/minder pittig dan de Fischer; de Dynsatsr is een stuk minder lijnvast, maar wel aan de stevige kant. Maar beide opties zijn een stapje terug in resp. pit en precisie dan de Fischer RC4 Worldcup SC, mijns inziens. Kop dan de nieuwe Fischer SC (wat agressiever, maar ook aanzienlijk minder veelzijdig) of de Völkl Racetiger SL of zo, maar ook daarmee doe je meer een vernieuwing van je ski dan dat je er echt een stap op vooruit gaat.

  2. FIS SL ski’s zijn nog eenzijdiger dan consumenten SL ski’s. Dus ik denk dat je in de overwegingen die je zelf al geeft op dit punt ook alle argumenten en redeneringen noemt om deze optie niet te kiezen voor middellange bochten in alle condities.

  3. Lijkt mij de beste optie van de drie voor het soort skiën dat je lijkt te willen doen; hoewel de overlap met de Latigo het grootst zal zijn. Dan ingaand op je short-list:

a. Niet te pittig denk ik maar ook zeker niet de meest allrounde van de consumenten GS ski’s.
b. De extra breedte (slecht een paar mm) geven echt geen float. Het is een pisteski. Een stijve, niet vergevingsgezinde, pittiger dan de Worldcup RC; de bindingsplaat geeft extra stijfheid en rebound en wat demping. Maar het is een ski die veel en constante input vraagt.
c. De Elan is de softste van alle consumenten GS ski’s (of misschien is dat tegenwoordig de Atomic Redster G9?); in ieder geval een die de meeste krachtige of sportieve skiërs (en zelfs luie skiërs als ikzelf) als behoorlijk mak en een beetje ‘meh’ ervaren. Zou ik niet nemen. Zelfde geldt voor de genoemde Atomic.
d. Als de Curv, maar dan een die slecht slipt. Is echt een carver pur sang.

Suggesties:
Völkl Racetiger GS, Head Worldcup Rebels i.Speed of Rossignol Hero Elite LT TI als je een vergevingsgezinde, allrounde GS ski wil die stabiel zat is als je echt wil rammen maar die vooral ook goed presteert daar waar pittiger modellen je benen opblazen als de pistes er niet strak bij liggen.
Van de Head en de Völkl is eventueel ook nog een ‘pro’-versie met raceplaat en de extra stijfheid, rebound en demping die daarbij horen, maar dan nog wel steeds een veelzijdiger lat zijn dan bijvoorbeeld de Curv van Fischer.
Wil je een iets allrounder, breder model, dan kan je ook nog naar de Völkl Code L kijken. Iets breder en wat minder peperig/sportief, maar wel geweldige demping en stabiliteit. Maar wat minder energiek dus.

Sowieso genoeg prachtige ski’s in deze categorie. Als je het zeker wil weten: eenpaar dagen gaan testen op een gletsjer in november. Is het meer dan waard (en er zijn nog wat nieuwe modellen voor komend seizoen die mogelijk in aanmerking komen, zoals de Völkl Deacon 74 en 76).

*bericht bewerkt door GiGi op 14 apr 2018 22:01

Als de condities minder worden wissel ik mijn FIS SL voor een GS, dus ik zou denken dat je daar best een prima keuze mee maakt. Ik heb zelf de Völkl, net als @gigi overigens (vermits hij deze niet alweer heeft verkocht). Vind ik zelf een hele fijne ski met een relatief laag instapniveau, die ook op snelheid perfect stabiel is. Prima vergevingsgezind ook (tenzij iemand de basezijde vergeet te slijpen, of niet @gigi).

Ik heb dezelfde Fisher SC, gebruik ik om les te geven.
De dynastar FIS sl heb ik ook, gebruik indoor om slalom te skiën, gebruik ik niet buiten.
Daarnaast om leuk sportief te skiën, op de piste heb ik de dynastar Pro Course R21 in 1,77, 1cm onder mijn lichaamslengte, lekker hard en op hoge snelheid te skiën.
Mijn voorkeur voor buiten gaat uit naar de Pro Course, maar ik skie graag snel en heel actief.

WGSM

@WGSM: Waarom gebruik je de FIS SL niet juist ook buiten? Want op hogere snelheid komen ze veel meer in hun element.

Die Pro Course is hard en heel leuk te skiën. De radius is aan de hoge kant,19m, maar geweldig bij hoge snelheid. De sl is een bijter die idd ook heel leuk skiet op hogere snelheid maar die spaar ik nog voor binnen.

WGSM

Ik heb pas een Rossignol FIS GS u16 in 175cm radius >23m aangeschaft voor ditzelfde doel, ik ben benieuwd hoe die gaan bevallen. Mijn FIS SL skis in 157cm gebruik ik alleen binnen.

  1. Lijkt mij de beste optie van de drie voor het soort skiën dat je lijkt te willen doen; hoewel de overlap met de Latigo het grootst zal zijn.
GiGi op 14 apr 2018 21:55

Qua radius wel. Qua stijfheid niet. Ja, Latigo is voor een all-mountain best stijf, maar super makkelijk te skiën. Daarnaast goed op snelheid geen topper.

Dan ingaand op je short-list:

a. Niet te pittig denk ik maar ook zeker niet de meest allrounde van de consumenten GS ski’s.
d. Als de Curv, maar dan een die slecht slipt. Is echt een carver pur sang.

GiGi op 14 apr 2018 21:55

Optie D is wel wat ik in een nieuwe ski zoek. Echter wordt het dan behelpen op de slechtere stukken. Anderzijds: dwingt het je niet om echt goed je techniek te gebruiken? Optie A is zeker de veilige keuze.

Suggesties:
Völkl Racetiger GS, Head Worldcup Rebels i.Speed of Rossignol Hero Elite LT TI als je een vergevingsgezinde, allrounde GS ski wil die stabiel zat is als je echt wil rammen maar die vooral ook goed presteert daar waar pittiger modellen je benen opblazen als de pistes er niet strak bij liggen.
Van de Head en de Völkl is eventueel ook nog een ‘pro’-versie met raceplaat en de extra stijfheid, rebound en demping die daarbij horen, maar dan nog wel steeds een veelzijdiger lat zijn dan bijvoorbeeld de Curv van Fischer.
Wil je een iets allrounder, breder model, dan kan je ook nog naar de Völkl Code L kijken. Iets breder en wat minder peperig/sportief, maar wel geweldige demping en stabiliteit. Maar wat minder energiek dus.

GiGi op 14 apr 2018 21:55

Thanks. Völkl/Blizzard (WRC was een optie) vallen af i.v.m. Markers. Sorry, historisch gegroeid.

Rossignol Hero Elite LT Ti is een goede optie. Qua stijfheid vergelijkbaar met RC4 WC RC/SC?

Als je het zeker wil weten: eenpaar dagen gaan testen op een gletsjer in november. Is het meer dan waard (en er zijn nog wat nieuwe modellen voor komend seizoen die mogelijk in aanmerking komen, zoals de Völkl Deacon 74 en 76).

GiGi op 14 apr 2018 21:55

Afgelopen twee seizoenen gedaan (heb de Latigo ergens aan overgehouden), maar dit jaar ga ik waarschijnlijk begin december een volle week ‘gewoon’ i.p.v. paar dagen testen. Condities afgelopen twee keer waren ook niet optimaal om een ski te testen zoals ik hem het liefste gebruik.

Daarnaast om leuk sportief te skiën, op de piste heb ik de dynastar Pro Course R21 in 1,77, 1cm onder mijn lichaamslengte, lekker hard en op hoge snelheid te skiën.
Mijn voorkeur voor buiten gaat uit naar de Pro Course, maar ik skie graag snel en heel actief.

WGSM op 16 apr 2018 13:45

Die is zo te zien redelijk vergelijkbaar met de Speed WC Master? Onder slechtere condities ook nog acceptabel te skiën?

De Rossi Hero Elite is m.i. veelzijdiger dan de Fischer RC.
En over die Marker bindingen: de freeride lijn ben ik ook niet weg van (Griffon, Squire), maar de pistebindingen bevallen uitstekend.

@WGSM: Waarom gebruik je de FIS SL niet juist ook buiten? Want op hogere snelheid komen ze veel meer in hun element.

DSvier op 16 apr 2018 13:49

Ik kan wel in de mening van @WGSM meegaan. Je weet waar ik tegenwoordig op ski 😉 maar als ik daar in de alpen de hele week op zou skiën zou ik helemaal kapot gaan. Veeeel te korte bochten. Op een indoorpiste vind ik het heerlijk maar voor kilometerslange afdalingen toch iets te.

In de ‘echte’ sneeuw ski ik zelf op de Head Supershape Magnum. Eigenlijk ook een slalomski maar vanwege de lengte (177cm), radius (14,3) en het toch wat breder (72mm geloof ik) zijn, zijn ze erg veelzijdig. Op diepe sneeuw naast de piste na kan ik er alles mee. Slush, ijs, snel, langzaam, gerutscht, carvend, nergens een probleem mee. Alleen ja, poedersneeuw is een beetje een dingetje…

#proudtobepartofleswintersporters

Ook op FIS slalomski’s kun je zo’n beetje alles doen behalve poederskiën (en afhankelijk van je gewicht zou zelfs dat kunnen).

Hard rechtuit vraagt wel goede controle en vlakstelling, maar middellange bochten zijn geen enkel probleem.

Maar als ik het verhaal van TS lees dan zou ik inderdaad niet voor slalomski’s gaan en voor een consumenten GS

Ik kan wel in de mening van @WGSM meegaan. Je weet waar ik tegenwoordig op ski 😉 maar als ik daar in de alpen de hele week op zou skiën zou ik helemaal kapot gaan. Veeeel te korte bochten. Op een indoorpiste vind ik het heerlijk maar voor kilometerslange afdalingen toch iets te.

vic2000 op 25 apr 2018 23:28

Je moet een beetje aan je conditie werken, dat wel. ;)

Waarom reageert TS niet meer op alle goed bedoelde adviezen.

Waarom reageert TS niet meer op alle goed bedoelde adviezen.

Hooykaas op 3 mei 2018 14:40

TS is een man en heeft dus waarschijnlijk al lang en breed die nieuwe ski’s gekocht. Nu natuurlijk in Val Thorens om ze uit te proberen. Daarna komt er vast wel een reactie, @Hooykaas!

Waarom reageert TS niet meer op alle goed bedoelde adviezen.

Hooykaas op 3 mei 2018 14:40

TS is een man en heeft dus waarschijnlijk al lang en breed die nieuwe ski’s gekocht. Nu natuurlijk in Val Thorens om ze uit te proberen. Daarna komt er vast wel een reactie, @Hooykaas!

Forza op 3 mei 2018 21:23

Wel leuk om de ervaringen te horen. Ik kan misschien ook wat adviezen gebruiken voor aankomend seizoen. Ik zit er over te denken mijn 185 cm Volkl P30 race carvers te vervangen. Zal terzijnertijd een draadje plaatsen.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Wel leuk om de ervaringen te horen. Ik kan misschien ook wat adviezen gebruiken voor aankomend seizoen. Ik zit er over te denken mijn 185 cm Volkl P30 race carvers te vervangen. Zal terzijnertijd een draadje plaatsen.

dokteruk op 3 mei 2018 22:36

Als je de P30 altijd hebt gewaardeerd zou ik de GS van Völkl in 185 (ga even er vanuit dat dat ook ongeveer jouw lichaamslengte is, gelet op de lengte die je bij de P30 hebt gekozen) aanraden. Model van dit jaar is met een leuke korting her en der te verkrijgen. ;)

Ik ben zelf 172 cm, kom nog uit de tijd van Volkl P9 van 215 cm. Ik vond de stap naar kleiner toen al heel groot.

Ik zal zeker de GS in overweging nemen. Thanks DSvier

*bericht bewerkt door dokteruk op 04 mei 2018 20:03

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Waarom reageert TS niet meer op alle goed bedoelde adviezen.

Hooykaas op 3 mei 2018 14:40

Omdat ik de gouden tip nog niet gezien heb (en waarschijnlijk te kieskeurig ben) en ook nog een leven buiten het internet heb ;-)

De Rossi Hero Elite is m.i. veelzijdiger dan de Fischer RC.

GiGi op 25 apr 2018 19:34

Die staat idd hoog op de lijst. Maar als ik jouw review lees, vraag ik me af of het een ski is die mij ‘verder’ brengt/cq niet te zacht is.

De “Gouden tip” bestaat niet !
Of het moet deze zijn:
Gewoon weer hetzelfde kopen wat je al had.
Het leven kan vaak zo simpel zijn.
Zo simpel zelfs dat je het zelf nauwelijks kan geloven . @rennor

@Hooykaas, ik weet dat verandering eng kan zijn op jouw leeftijd, maar ik zou toch eens een gokje wagen ;)
@rennor de Rossignol is iets steviger dan de GSX die je zelf al hebt getest en die ‘niet tegen’ vielen. Zelfs ik ruk condities. En was dat niet juist het gebied waarop je wil verbeteren en een ski zoekt die je daarbij ondersteunt? Zo had ik het geïnterpreteerd. Met veel steviger ski’s dan de Rossignol (maar dan hebben we het echt over de DTX, de gewone Curv, de Salomon X-Race SW of een van de ‘pro’-versies van de verschillende consumenten GS-sen) wordt het echt overleven als de pistes niet perfect zijn. En ik ken weinig mensen die van de Rossignol echt de grens hebben gevonden, anders dan in een echte race-situatie op een speciaal daarvoor geprepareerde piste.

😃😃 Altijd open minded blijven.@GiGi Ik weet het.
Goed te zien dat je juist op
5 mei Bevrijdingsdag
een Franse ski geadviseerd hebt en geen Duitse 👍👍

Het zit nog diep zie ik, dat van die Duitsers 😉

Maar om er een moderne balans aan te geven kan ik ook heel goed de Völkl Racetiger GS aanraden.

Ben er bijna uit hoor :-)… Wordt Rossignol LT, Blizzard WRC of RC4 WC RC. Waarschijnlijk de RC4 vanwege de prijs. Kan ik mooi kijken of ik het type ski wat vind. Qua lengte lichaamslengte aanhouden?

Ja, zou ik doen.

Ik twijfel zelf tussen de RC4 WC RC, CURVE CB/ DTX RT (Kan het verschil niet echt vinden) of Völkl rafeliger GS. Ben 1,89 schouders 163 Schouderlengte aanhouden of 1,89?

Ik ben zelf 172 cm, kom nog uit de tijd van Volkl P9 van 215 cm. Ik vond de stap naar kleiner toen al heel groot.

Ik zal zeker de GS in overweging nemen. Thanks DSvier

dokteruk op 4 mei 2018 20:02

haha, ik had dezelfde. was andere koek, maar indertijd heerlijke latten.

Edwin van Riel

Ik twijfel zelf tussen de RC4 WC RC, CURVE CB/ DTX RT (Kan het verschil niet echt vinden) of Völkl rafeliger GS. Ben 1,89 schouders 163 Schouderlengte aanhouden of 1,89?

timste op 19 okt 2018 15:33

De WC RC zou het dan moeten worden in 1,85m.
Echter voor de prijzen die ik langs zie komen kun je ook de Blizzard Firebird WRC Racing in 1,85m kunnen overwegen. In de basis iets soepeler, maar door de raceplaat iets meer stijfheid en veel meer rebound. Zie https://www.sport-conrad.com/en/products/blizzard/firebird-w…

Ik twijfel zelf tussen de RC4 WC RC, CURVE CB/ DTX RT (Kan het verschil niet echt vinden) of Völkl rafeliger GS. Ben 1,89 schouders 163 Schouderlengte aanhouden of 1,89?

timste op 19 okt 2018 15:33

Een GS ski moet je op lichaamslengte nemen. Anders is de grap een beetje weg.

Verschillen tussen die ski’s zijn op papier soms een beetje vaag.
Kort gezegd:
Worldcup RC - smal, precies, energiek, minst allround qua sneeuwcondities
Curv DTX: geen raceplaat, stijvig aanvoelend, levendig, een beetje aan of uit, zit weinig tussenin als je even niet alles geeft
Curv: gedempt, stevig, wat zwaarder (ook te skiën) dan de DTX, maar wel geleidelijker te beïnvloeden. Raceplaat, vrij prijzig
Völkl Racetiger GS: smooth, veelzijdig, minder heftig/pittig dan alledrie de Fischers.

Bedankt! ik heb al 3 dagen op de worldcup rc geskied die beviel me erg goed. Helaas heb ik geen mogelijkheid om de Racetiger nog niet getest. Ik denk dat ik voor de worldcup rc ga.

Bedankt! ik heb al 3 dagen op de worldcup rc geskied die beviel me erg goed. Helaas heb ik geen mogelijkheid om de Racetiger nog niet getest. Ik denk dat ik voor de worldcup rc ga.

timste op 20 okt 2018 15:04

Helemaal niks mis mee. Veel plezier ermee.

Bedankt! ik heb al 3 dagen op de worldcup rc geskied die beviel me erg goed. Helaas heb ik geen mogelijkheid om de Racetiger nog niet getest. Ik denk dat ik voor de worldcup rc ga.

timste op 20 okt 2018 15:04

Helemaal niks mis mee. Veel plezier ermee.

GiGi op 20 okt 2018 15:04

Ik begin toch te twijfelen tussen rc4 wc rc https://www.xspo.world/artikel/fischer-rc4-the-curv-cb-2017/…
en
curve dt https://www.xspo.world/artikel/fischer-rc4-the-curv-cb-2017/…
mijn ski niveau is 8 zal ik veel verschil merken tussen de ski’s? je zij dat de rc minder all round zijn is de curve beter in pap en verse sneeuw?

Plaats een reactie