Nieuwe ski's 2018-2019

*Het skiseizoen is voor de meesten van ons ten einde. Tijd om vooruit te kijken naar het komende seizoen. Nu is ook de periode aangebroken dat de eerste presentaties en reviews van de nieuwe ski’s voor 2019 verschijnen. Zelf heb ik er in maart al flink wat geskied (die met ), maar er is sowieso veel moois op komst, zij het niet allemaal even wereldschokkend bij de mainstream-merken. Het opvallendste is nog wel dat bijna alles terugkomt onder dezelfde naam als afgelopen seizoen. Het wordt komend najaar dus behoorlijk verwarrend…

Atomic
De Vantage-lijn wordt vernieuwd. De naam blijft; de ski’s worden echt anders. Er komen o.a. een nieuwe Vantage 90 CTI*, 97 TI* en 107. Atomic gaat voor licht gewicht, en dan vooral voor het weglaten van alles wat de grip niet ten goede komt. Bijvoorbeeld de houten kern. Aan de voor- en achterkant van de ski is die in het midden weg gelaten en vervangen door een quasi-doorzichtige mash. Alleen aan de zijkanten van de ski loop de kern van de ski door. Een soort H-frame dus eigenlijk. De ski’s worden er niet vloeiender van, zullen we maar zeggen. Licht en stijf, dat is het helemaal blijkbaar.
Maar de grote nieuwe ster van Atomic/Salomon is de Shift-binding*. Dat is een licht gewicht binding die zowel tech- als alpine skischoenen bedient. Je kan hem omschakelen bij de teen. Het zal aan mij liggen, maar iemand die tech-schoenen heeft en dito bindingen gebruikt voor zijn off-piste-escapades – waarom zou die ook met zijn alpine schoenen op die ski willen skiën? Voor een verhuurder van ski’s snap ik het, maar verder niet echt. En hoe het skiet? Op verschillende ski’s heb ik hem gebruikt en het was één grote pre-release party met mijn alpine schoenen.

Blizzard
De Brahma CA wordt omgedoopt tot ‘Bushwacker’ (terug van weg geweest). Ook komt er een Rustler 9, een freeride ski van 94 mm onder de voet. Maar de belangrijkste wijziging is dat de hele race-lijn op de schop gaat. Nou ja, op de schop… De lijn wordt Firebird genoemd en bevat eigenlijk dezelfde modellen die we al kennen. De WRC (GS) en de SRC (SL) en de populaire RC TI. Van deze laatste komt er wel een extra versie, die mijn interesse heeft gewekt. De ‘Comp’ (Competition) versie. Met volledige sidewall en net iets pittiger dan de huidige versie (en de blijvende RC TI) zal dit een top allround pisteski worden denk ik. We gaan het zien.

Fischer
Fischer verandert op het gebied van ski’s niet zo veel. Er komt wel een nieuwe freeride ski bij in de Ranger-lijn: de Ranger 102 FR*. Met een wat centralere bindingpositie en tail-rocker-neigt-naar-twintip aan de achterkant is deze ski wat speelser en makkelijker te skiën in oneffen terrein dan de rest van de Ranger ski’s. Maar qua gevoel en eigenschappen in alle andere opzichte hoort hij echt bij de familie: voornamelijk chargers worden er blij van, en dan uitsluitend in zachte sneeuw.

Head
Head vervangt de Instinct-serie. De V-shape komt er voor terug (met een V 10, V 8 etc.). Een allround pisteski voor de niet-performance gerichte skiër. Niet al te heftig dus. En alle ski’s hebben de voor Head typerende kleine radius. O ja, de Kore-lijn wordt uitgebreid met een 99*.

K2
Vooral de dames krijgen wat nieuws. Een complete piste-lijn onder het succesvolle ‘Luv’-label. Bijna allemaal hebben ze een houten kern en een volledige sidewall. De meesten hebben ook wat metaal erin. Maar het blijven natuurlijk K2’s, dus altijd smooth en nooit echt heftig.

Nordica
Nieuwe Dobermann’s. De racelijn gaat weer dezelfde modellen bevatten als afgelopen seizoen, maar gewoon een update. Vooral om ze net iets toegankelijker te maken (de Dobermanns zijn vrij stevige bijtertjes, dus de aaibaarheidsfactor mag wel wat omhoog voor een breder publiek).

Rossignol
Ook Rossignol gaat racelijn vernieuwen. Hij heet weer gewoon Hero Elite en bevat grofweg dezelfde modellen als afgelopen seizoenen. Ik verwacht dan ook geen wereldschokkende zaken. Wel opvallend is de Hero Elite Plus TI: een ski in lengtes van grofweg 160 / R12 tot 180 / R15 en…. wait for it… 78 mm onder de voet. Een beetje wat Fischer heeft geprobeerd met de Curv GT: een brede high-performance ski voor ook de zachte sneeuw. Ik ben benieuwd of het echt iets toevoegt.
De Experience-lijn gaat helemaal op de schop, maar met behoud van de naam. Er komt in ieder geval een 94 TI (i.p.v. de 100), een 88 TI en een 84 “Ai” (niemand weet precies waar dat voor staat) en nog wat smallere modellen met carbon. Nog steeds allmountain ski’s die het op harde sneeuw erg goed moeten doen, zeker onder de voet van een actieve sterke skiër. Maar de vorm en constructie van de tip doet veel betere prestaties in zachte en oneffen sneeuw vermoeden. Daarmee wordt het misschien eens wat meer dan die ‘stoeptegel met sidecut’ ;)

Salomon
Bij Salomon gaan de performance- en pisteschoenen en -ski’s op de schop. X-Max wordt S/Max. Bij de ski’s krijg je dan een interessant rijtje met de S/Max Blast, S/Max 12 en S/Max 10. Allemaal komen ze in dezelfde lengtes met dezelfde sidecuts en radii. Het verschil zit hem in de gebruikte materialen. De specificaties daarvan zijn nog niet zo makkelijk te vinden, maar ik vermoed dat de Blast het stevigst is met carbon én metaal, de 12 alleen metaal heeft en de 10 alleen carbon of zelfs dat niet. Als ik de eerste reviews moet geloven zijn het weer vooral carvers (en niet echt roetsjers of cruisers), zoals de huidige X-Max ook is.
Bij de freerideski’s QST 99* en 106* hebben ze wat basalt aangebracht, waardoor de ski een stuk stabieler is geworden, rustiger (minder springerig) en voor een wat groter publiek een mooie freerideoptie.

Völkl
De Racetigers GS (Pro) en SL (Pro) worden vernieuwd. Niet zo wereldschokkend vermoed ik, maar wel net even anders dan voorheen. Verder dezelfde modellen. De overige Racetigers (RC en SC) veranderen niet, op de kleurtjes na.
Er komt een nieuwe Mantra*. Het is de vijfde generatie inmiddels, vandaar ook ‘M5’ (Mark 5). Wat smaller dan zijn voorganger (96 vs 100 mm), wat lichter en de camber is terug! Een vrij lichte maar zeker geen licht gewicht ski die verder dezelfde doelgroep blijft bedienen: stevige krachtige skiërs die hard willen gaan op harde sneeuw en in meuk. Voor wie écht lichtgewicht wil van Völkl: er komt een Mantra V-Werks (veel carbon) van 99 mm onder de voet. Er was natuurlijk al een paar jaar de Katana V-Werks, nu dus ook een Mantra-versie.
De Code-serie wordt vervangen door de Deacon 74 en 76. Van beide ski’s komt ook een pro-versie (met raceplaat en –tune). De 76 zal iets steviger zijn dan de 74, maar beiden zullen als allround pisteski’s te boek staan, een mooi midden tussen de Racetiger GS qua levendigheid en grip en de huidige Code (die toch wat gedempter, doodser aanvoelde). Kan een hele mooie ski zijn voor een heel brede groep gevorderde skiërs die in alle omstandigheden op de piste stabiele performance willen.

Natuurlijk zijn er nog meer vernieuwingen, ook op het gebied van schoenen en bindingen. En bij andere merken. Dit is geen uitputtende lijst, dus voel je vrij om aan te vullen (modellen, merken, ervaringen, specificaties) of om vragen te stellen (ski’s met een * heb ik al geskied).

Tof hoor @GiGi. Dacht dat je de nieuwe Experience serie al wel geskied zou hebben :)?

I can stick uphill ice, on my saucer...

‘k vond deze nieuwigheid ook interessant:
De Volkl Racetiger SX, buiten dit filmpje niets over te vinden:
https://youtu.be/KwYqjx8cXHU

Naar mijn mening zijn die Salomon Shift bindingen juist bedoeld voor tech schoenen en niet voor gewone alpine schoenen. Het ‘mooie’ aan die Shift binding is dat je gewoon met je tech schoenen naar boven kan lopen, om boven op de top om te schakelen naar de alpine kant zodat de binding veiliger kan releasen dan wanneer je met die pinnetjes vooraan aan het skien bent. Ik zou de binding nooit gebruiken voor puur piste gebruik met mn alpine schoentjes, maar voor touren is het wel een leuke optie, juist omdat je de stabiliteit en krachtoverbrenging van een alpine binding hebt, terwijl als je omhoog klimt het gemak van die pinnetjes hebt. Zo komt het in ieder geval op mij over.

Freeride = Life

Zou goed kunnen. In dat geval maak ik ervan dat de Shift binding in alpine stand niet zo zeker aanvoelt als een gewone alpine binding.

Tof hoor @GiGi. Dacht dat je de nieuwe Experience serie al wel geskied zou hebben :)?

Shane op 8 mei 2018 14:31

Dat was ook de bedoeling. Maar ze hadden ze niet meegenomen naar de Kaunertaler Gletscher in maart. Het jaar ervoor hadden ze de Experiencen wel bij zich, dus ik had goede hoop :(
Dus uit teleurstelling de Soul 7 maar geskied…

Leuke post Gigi, met interesse gelezen.

Hoi Gigi, weet je of er toevallig ook nog veranderingen zijn ten aanzien van de Head Joy lijn?
Of blijven het in algemene lijn dezelfde ski’s, maar misschien met een ander kleurtje?

Hoi Gigi, weet je of er toevallig ook nog veranderingen zijn ten aanzien van de Head Joy lijn?
Of blijven het in algemene lijn dezelfde ski’s, maar misschien met een ander kleurtje?

Clein op 13 mei 2018 21:13

@Clein in de damesski’s heb ik me minder verdiept. Maar als ik de folder mag geloven, zijn de Joy’s onveranderd (op de print na).

Ah ok, dank je.

*bericht bewerkt door Clein op 13 mei 2018 22:17

Interessante ontwikkelingen. Bedankt voor de update @GiGi!

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Maar de grote nieuwe ster van Atomic/Salomon is de Shift-binding*. Dat is een licht gewicht binding die zowel tech- als alpine skischoenen bedient. Je kan hem omschakelen bij de teen. Het zal aan mij liggen, maar iemand die tech-schoenen heeft en dito bindingen gebruikt voor zijn off-piste-escapades – waarom zou die ook met zijn alpine schoenen op die ski willen skiën? Voor een verhuurder van ski’s snap ik het, maar verder niet echt. En hoe het skiet? Op verschillende ski’s heb ik hem gebruikt en het was één grote pre-release party met mijn alpine schoenen.
*

GiGi op 8 mei 2018 10:55

Dit is een techbinding welke je skiet als alpine binding. Natuurlijk ga je hier niet met je alpine schoenen in skiën, daar is de binding ook niet voor ontworpen. Je pre-release is ook vrij logisch. Je moet deze volledig instellen om pre-release te voorkomen. Zeker niet bedoeld voor de verhuur omdat er dan allemaal koekebakkers op gaan rijden met alpine schoenen. Het is een TOERbinding

*bericht bewerkt door nero op 18 mei 2018 15:51

Nordica
Nieuwe Dobermann’s. De racelijn gaat weer dezelfde modellen bevatten als afgelopen seizoen, maar gewoon een update. Vooral om ze net iets toegankelijker te maken (de Dobermanns zijn vrij stevige bijtertjes, dus de aaibaarheidsfactor mag wel wat omhoog voor een breder publiek).

GiGi op 8 mei 2018 10:55

Half april in Hintertux met een vriend van mij een dag verschillende GS ski’s getest waaronder de nieuwe Nordica Dobermann GSR RB. We zijn beide opzoek naar nieuwe race carvers en waren benieuwd hoe de verschillende ski’s zich tov elkaar verhouden. Naast de Nordica’s hebben we de Stockli Laser GS, Atomic G9 en Fischer RC4 getest. Alle ski’s in ca. 180 lengte. Ben zelf 1.93 en 100 kg. Sta al 27 jaar op ski’s en ga meerdere weken per seizoen. Ik ski altijd op tempo en heb de afgelopen 15 jaar op diverse race carvers van Atomic (11.22/ GS12 / D2GS) gestaan.

De Stockli is een echte carver en zeer lastig geslipt te skien. Wel enorm koersvast en met een gedempt gevoel. Kost mij het meeste kracht om te skien. Vroeg voor mijn gevoel ook de meeste techniek / houding. Iets te ver achterop of te rechtop staan en de ski was lastig in te sturen. Mits goed geskied gaf de ski wel veel voldoening / controle met name de rebound de bocht uit. Zeker een ski die om een hoger tempo vraagt. Langzaam aan kent deze ski niet.

De Atomic G9 is wel goed geslipt te skien maar is een stuk nerveuzer / losser dan de andere ski’s die ik getest heb. Vrij eenvoudig te kanten maar door het nerveuze karakter vraagt ook deze ski aardig wat kracht. Alhoewel niet zoveel als de Stockli. Met name de kantenwissel is bij de Atomic erg goed. Zeker een ski die veel voldoening geeft. Wat je erin stopt krijg je er dubbel en dwars uit. Voor mij de meest herkenbare ski. Kwam qua gevoel overeen met mijn eigen D2GS zei het wel iets levendiger.

De Fischer vond ik persoonlijk de minste ski. Trage kanten wissel en zeker in de wat slushy omstandigheden aan het begin van de middag een wat saaie / gemoedelijke ski te noemen. Bood weinig uitdaging.

Het meest verrassend vond ik de Nordica’s. In alle omstandigheden de fijnste ski. Van hard opgevroren tot slush de ski doet precies wat je vraagt. Of het nou op tempo is of je doet het rustig aan. De ski zit qua gevoel tussen het losse van de Atomic en het gedempte van de Stockli in. Waarbij hij iets meer naar de losse kant neigt. Je kunt de ski met aanzienlijk minder kracht skien dan de Atomic en zeker tov de Stockli’s. De Dobermann’s hebben een vrij snelle kantenwissel. Ze bieden veel grip en controle ondanks het lossere gevoel.

In 2016 getwijfeld om mijn D2GS te vervangen door de Redster Edge GS. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik toch verschillende ski’s wilde ervaren. Achteraf gezien de juiste keuze. Ik stap komend seizoen over naar de nieuwe Nordica Dobermann GSR RB! Naast dat het een fijne ski is vond ik het ook nog eens een erg mooie ski om te zien.

null

Maar de grote nieuwe ster van Atomic/Salomon is de Shift-binding*. Dat is een licht gewicht binding die zowel tech- als alpine skischoenen bedient. Je kan hem omschakelen bij de teen. Het zal aan mij liggen, maar iemand die tech-schoenen heeft en dito bindingen gebruikt voor zijn off-piste-escapades – waarom zou die ook met zijn alpine schoenen op die ski willen skiën? Voor een verhuurder van ski’s snap ik het, maar verder niet echt. En hoe het skiet? Op verschillende ski’s heb ik hem gebruikt en het was één grote pre-release party met mijn alpine schoenen.
*

GiGi op 8 mei 2018 10:55

Dit is een techbinding welke je skiet als alpine binding. Natuurlijk ga je hier niet met je alpine schoenen in skiën, daar is de binding ook niet voor ontworpen. Je pre-release is ook vrij logisch. Je moet deze volledig instellen om pre-release te voorkomen. Zeker niet bedoeld voor de verhuur omdat er dan allemaal koekebakkers op gaan rijden met alpine schoenen. Het is een TOERbinding

nero op 18 mei 2018 15:46

De mensen van Atomic en Salomon ter plaatse leggen het toch echt anders uit. Maar ik ben het met je eens.

Dank voor je uitgebreide overzicht! Ik biecht direct heel eerlijk op dat ik zelf nog weinig onderzoek heb verricht, maar gezien het feit dat jij de kennis al hebt, meteen een vraag;

Ik ski nu de HEAD Magnum (170). Heb deze gekocht na huur, omdat hij voelde zoals ik wil dat een ski voelt; ik kan de eerste 50 meten glijden, naar achter kijken en m’n wanten aantrekken, zonder dat ik teveel moet doen, kan ze heerlijk snijden en op snelheid skiën, zonder dat ze klapperen. Met name als je ‘durft’ zijn ze heerlijk als je over een harde, ijzige piste gaat. Ter vergelijk heb ik oa de i.Rally geprobeerd, was het niet. Ook nog wat al-mountain ski’s geprobeerd, maar waren me allemaal wat te ‘slap’. Voordat ik de Magnum kocht, heb kwam ik tot 2 keer toe met huren/testen uit op de Rossignol 9GS (als ik me goed herinner).

Helaas; de Magnums zijn op! Tenminste, de mijne. Ze zijn voor het laatst gewaxt en geslepen, nog een weekje en het is tijd voor nieuws. De vraag is dan ook; welke raad je aan? Het liefst huur ik ter plekke, met de mogelijkheid te testen, maar het is fijn om voor aanvang al een beetje een idee te hebben, zodat ik niet de eerste 3 dagen ‘verspil’.

Zoals gezegd; de Magnum is heerlijk. Toch wil ik ook verder kijken, omdat ik de ski niet ideaal vind als er losse sneeuw licht of een stukje door de poeder. Een volledige all-mountain of off-piste ski hoeft het niet te worden (snowboarden in de poeder!), maar iets waarmee je wat mee kunt dan alleen strakke piste, zou fijn zijn.

Voor wie;
vrouw
30 jaar
170 cm
65 kg
niveau 7/8 (?)
redelijk ‘oudewetse’ stijl, dus iets wat rechtop op een relaxte piste, benen niet heel ver uit elkaar, liever de bugels langs de rand dan slalommen over ijs op een nare dal-afdaling.

Alvast enorm bedankt!

*bericht bewerkt door Helen op 18 mei 2018 21:35

@Helen,

De nieuwe pisteski’s voor volgend seizoen heb ik nog niet geskied (dat staat voor november op het programma). Over die nieuwe versies kan ik je dus nog niets vertellen uit eigen ervaring. Maar ik kan je wellicht een en ander vertellen of suggereren uitgaande van de huidige versies van alternatieven voor de Head Supershape Magnum.

De Magnum is een echte carver. Niet per se de meest vergevingsgezinde in ‘lastige’ sneeuw (buckels, slush, verse sneeuw, kapotgeskiede pistes). Maar wel direct, op zich vrij lijnvast en stabiel. Hij heeft een vrij kleine radius (12,2 m @ 163; 13,1 m @ 170). Dat brengt hem qua geometrie en karakter in het domein van de slalomski. En daar zijn er een heleboel van, bij alle merken.

Als je een ski zoekt die niet te nerveus is als je even niet de focus op het skiën hebt, maar die wel energiek is en stabiel als je het gas open gooit en bovendien met die lastige sneeuw goed kan omgaan zonder continu te struikelen, dan zijn er wel een paar kandidaten:
1. Rossignol Hero Elite ST TI - de meest speelse van deze drie, makkelijk en licht om te skiën, maar zeer stabiel, ook in grote bochten en rechtdoor
2. Völkl Racetiger SL UVO - iets gedempter dan de Rossignol, maar voelt ook net iets krachtiger
3. Head Worldcup Rebels SL - nog wat stijver en zwaarder om te skiën, komt ook wat trager op gang, maar als ie eenmaal gang heeft…

Buiten deze slalom-modellen zijn er natuurlijk ook wat allround pisteski’s die niet tot de race-lijnen van de merken behoren. De radius is dan vaak iets groter (iets minder direct insnijden, maar daardoor ook wat beter te slippen over het algemeen, goed passend bij de stijl die je beschrijft). Er zijn daarbij wat speelsere, lichter skiënde modellen en wat serieuzere. Modellen die dan in aanmerking komen zijn wat mij betreft:
4. Fischer Progressor F19 - zeer allround in alle sneeuwcondities, vrij licht ondanks het metaal erin, speels en stabiel tegelijkertijd
5. Dynastar Speedzone 12 TI - energiek, een beetje prettig gestoord, misschien niet zo ‘dependable’ als je zou willen. Bij deze ski moet je je koppie erbij houden.
6. Head Worldcup Rebels i.GSR - stabiel, goede carver en slipper, voorspelbaar, maar misschien niet energiek/krachtig genoeg.

Als je nou echt voor het geslipte werk wil gaan en in grote gesneden bochten je plezier vindt, ga dan vooral voor de GS-broertjes van de slalomski’s die ik heb genoemd (Rossignol Hero Elite LT TI, Völkl Racetiger GS UVO, Head Worldcup Rebels i.Speed). Maar deze ski’s zijn qua directheid van insturen en reactiesnelheid in de kleine ruimte dus wel echt anders dan de Magnum die je zo fijn vindt.

Wil je toch iets van komend seizoen, dan zijn de nieuwe versies van genoemde ski’s natuurlijk een optie, maar ik denk ook de Völkl Deacon of de Salomon S/Max 12 (hoewel ik denk dat dat - net als de meeste Salomons die ik de afgelopen jaren uit deze series heb geskied - meer een carver is dan dat ie een wat klassiekere stijl goed ondersteunt, mogelijk een tikie eenzijdig dus).

Je kan natuurlijk ook gewoon mee gaan testen in november in Oostenrijk… ;)

*bericht bewerkt door GiGi op 19 mei 2018 13:28

Dank is groot! Had een mooie reactie getypt, maar die haalde helaas het internet niet…

Anyway, lang verhaal kort. Ga me nog eens goed inlezen, maar met dank aan jouw bericht wel beetje een ‘zoekrichting’ en wil zeker een en ander testen. Testweek klinkt als een top idee, maar werkzaam in het onderwijs, dus even kijken in hoe verre dat ook realistisch is.

Nog niet alle data zijn bekend, maar ik ben nog geen testmogelijkheid tegen gekomen die in de schoolvakanties valt. Er zijn er overigens wel genoeg die alleen een vrijdag of een maandag eisen om vrij te nemen (een 3-daags weekend dus).

*bericht bewerkt door GiGi op 21 mei 2018 23:50

Nog niet alle data zijn bekend, maar ik ben nog geen testmogelijkheid tegen gekomen die in de schoolvakanties valt. Er zijn er overigens wel genoeg die alleen een vrijdag of een maandag eisen om vrij te nemen (een 3-daags weekend dus).

GiGi op 21 mei 2018 23:49

Vandaar ook dat het lastig wordt;) Moet zeggen dat directie tot nu toe redelijk vriendelijk is geweest met het plannen van compensatie dagen op vrijdagen en het door de vingers zien van ‘in de file staan’ als ik op
maandag direct door kwam (zelfs een keer nog met skibroek aan om 10u de klas ingerend) dus wie weet!

En anders is er 1 testmogelijkheid (2e weekend november, Stubai), waar je niet vast zit aan arrangementen. Gewoon zelf verblijf en skipas regelen en langskomen met je paspoort. Je krijgt daar dan een testkaart voor het hele event (35 euro voor 1-4 dagen), maar je kan er dus ook alleen zaterdag en zondag gebruik van maken. Voordeel van dat event is ook dat Stubai gewoon met OV goed te bereiken is van vliegveld Innsbruck.

Zou goed kunnen. In dat geval maak ik ervan dat de Shift binding in alpine stand niet zo zeker aanvoelt als een gewone alpine binding.

GiGi op 9 mei 2018 13:49

Ik heb meneer Tony Lamiche er mee zien skiën deze winter, en hij skiede er harder en aggresiever mee dan dat 99,9 % van de gewone stervelingen ooit zal kunnen.

(Dat zeggende ben ik vooralsnog geen fan van deze bindingen, die een beetje aanvoelen als een niet bestaand probleem oplossen, zeker met bindingen ams de KingPin en de topmodellen bij low-tech)

Click. Click. Peace

(Dat zeggende ben ik vooralsnog geen fan van deze bindingen, die een beetje aanvoelen als een niet bestaand probleem oplossen, zeker met bindingen ams de KingPin en de topmodellen bij low-tech)

Rogier op 27 mei 2018 14:57

Ja dat idee had ik ook. Koop een goede schoen met tech-inserts en een binding als de Kingpin en je bent de koning van de berg, zowel op als naast de piste.

Zou goed kunnen. In dat geval maak ik ervan dat de Shift binding in alpine stand niet zo zeker aanvoelt als een gewone alpine binding.

GiGi op 9 mei 2018 13:49

Ik heb meneer Tony Lamiche er mee zien skiën deze winter, en hij skiede er harder en aggresiever mee dan dat 99,9 % van de gewone stervelingen ooit zal kunnen.

(Dat zeggende ben ik vooralsnog geen fan van deze bindingen, die een beetje aanvoelen als een niet bestaand probleem oplossen, zeker met bindingen ams de KingPin en de topmodellen bij low-tech)

Rogier op 27 mei 2018 14:57

(Dat zeggende ben ik vooralsnog geen fan van deze bindingen, die een beetje aanvoelen als een niet bestaand probleem oplossen, zeker met bindingen ams de KingPin en de topmodellen bij low-tech)

Rogier op 27 mei 2018 14:57

Ja dat idee had ik ook. Koop een goede schoen met tech-inserts en een binding als de Kingpin en je bent de koning van de berg, zowel op als naast de piste.

GiGi op 27 mei 2018 14:59

De Shift komt als vervanging voor de huidige frame bindingen. Over enkele jaren zullen die niet meer bestaan, oa omdat steeds meer schoenen worden voorzien van tech inserts. Het zal jullie verbazen hoeveel mensen nu frame tour bindingen kopen en er misschien nog niet eens mee gaan touren. Een heel groot deel van de frame binding kopers koopt in eerste instantie geen stijgvellen.
Een low tech binding kan een stuk lichter dan de shift, maar de shift heeft zowel voor als achter een DIN release. Dat is ook het grote verschil met de Kingpin. Ja de Kingpin skied lekker direct maar toch is er vraag naar een dergelijke binding met een safety release in de voorbak. De Tecton heeft dat bijv ook.
De shift is dus absoluut geen concurrent voor een low tech tour binding.
Lost de shift een probleem op? Absoluut: lichter en een vele malen efficiëntere loopbeweging tov de huidige framebindingen.
Concurrent van de Kingpin? Ik denk dat ze net een iets andere doelgroep aanspreken waarbij doelgroep van potentiele shift gebruikers veel groter is dan die van de Kingpin. Wat dat betreft een slimme zet van Salomon en Atomic.
Zelf lekker op een lowtech binding blijven skien Rogier, maar geef toe, een beter kracht overbrenging aan de achterkant en volledige safety release klinkt wel lekker of niet? Alleen is het gewicht voor jou gebruik te hoog? (er vanuit gaande dat ze geen pre-release problemen hebben natuurlijk…)
ATK is bijv bezig met dezelfde eigenschappen maar dan in een veel lichter pakket, filmpje staat ergens op hun instagram pagina.
Waarom doen ze dat, omdat daar vraag naar is. De consument wil licht, goede kracht overbrenging maar wel volledige veiligheid. Is de shift al de heilige graal? Voor sommige mensen misschien wel, voor anderen is die nog te zwaar…

Even ter info: ik werk niet bij salomon / atomic / amer, wordt hier niet voor betaald oid, maar vond het wel even nodig te reageren op de twee bovenstaande reacties…

@LambertW Ik begrijp wat je bedoelt. Misschien schreef ik het wel iets te ‘hard’ op, maar:

  • als vervanging voor frame bindingen
    Het is al vrij lang niet meer zo dat een frame binding beter skiet dan een goede puntjesbinding. Ook hebben ze in de praktijk vaker problemen, de frame bindingen.
    Frame bindingen blijven toch zeker bestaan omdat het de binding is voor wintersporters zonder schoenen met inserts. De skiërs die jij als voorbeeld noemt (geen vellen kopen) moeten wel heel rijk bij kas zitten om freeride schoenen met inserts + de shift te kopen zonder het idee te hebben echt te gaan toeren. Want deze schoenen (je ziet ze steeds meer inderdaad) zijn vaak ongeveer de duurste schoenen en de shiftbinding is ook erg duur. Dat gaat om honderden euro’s meer. Ook gaan deze freeride toerschoenen vaak minder lang mee dan echte alpiene schoenen.

De release van goed gemonteerde (maar heel weinig winkels doen het echt goed, helaas) goede puntjes bindingen is in mijn ervaring gewoon goed. Die voorbak, daar lig ik niet wakker van, zeker bij de Kingpin werkt het gewoon goed. Voor lichtere skiërs dan ik, kan het wel problemen geven, maar dat is nou juist niet de markt voor de shift… Nogmaals, voor de puntjesbinding: netjes gebruiken hoe het hoort, goed instellen en schoenen met officiële dynafit inserts…

De grote groep consumenten moet wel heel erg goed bij kas zitten voor deze binding. Ik verwacht niet dat deze in bijvoorbeeld Frankrijk goed gaat verkopen eerlijk gezegd. Met een enorme freeride-toerski markt. Maar hier zijn puntjesbindingen heel erg ingeburgerd, en er wordt kei en keihard op geskied. In Zwitserland zijn frame bindingen wel veel normaler, misschien komen ze hier beter op de markt…

Ik ski op low-tech en king pins en al freeridend op alpiene bindingen, ik heb nooit het idee gehad een slechte kracht-overbrenging gehad te hebben bij mijn toer-set-ups. Bij lange toerski-tochten ski je toch anders dan freeridend naast het gebied, en korte tochten heb ik de kingpins. Ook heb ik niet het idee op de grens van de king-pin te zitten. De release bij een val werkt bij mij erg goed. Het gewicht van de shift is voor mij echt heel erg veel te hoog. Ook wil ik wel zien hoe goed deze binding de tand der tijds doorstaat. Het is best een ingewikkelde set-up.

De vraag ernaar moet blijken. De Beast was bijvoorbeeld ook geen echt succes ;-)

Ik denk eerlijk gezegd dat deze binding beter gaat verkopen bij de vakatie / weekend skiër dan bij de free-toerder die er dagelijks op uit trekt. (En die stiekem de mooiste lijnen het hardst naar beneden skiet.) Ook zie ik veel Salomon team skiërs bij mij in de buurt, en ik zie ze maar zelden op deze binding skiën. Ik heb Lamiche er dus wel op zien skiën, en dat zag er inderdaad wel uit als een alpiene binding die je zeker kunt vertrouwen…

Desalnietemin is het gaaf dat men naar steeds sterkere puntjes bindingen zoekt, want als je eenmaal een keer omhoog gelopen hebt met inserts wil je nooit meer anders. Enne misschien ga ik ook nog wel eens om, voor mijn freeride/toerski’s… Maar nog niet meteen ;-)

Click. Click. Peace

Dynastar heeft de primeur dit jaar. Zij hebben het materiaal voor seizoen 2018-2019 online gezet:
http://www.dynastar.com/nl/

GiGi op 5 jun 2018 08:55
Click. Click. Peace

Hoi Gigi,

Heb jij toevallig een overzicht van alle test events?

Hoi Gigi,

Heb jij toevallig een overzicht van alle test events?

Clein op 15 jun 2018 11:52

Ben ik wel mee bezig, maar van een aantal events (in het najaar) zijn de data nog niet definitief, of de prijzen, arrangementen etc. Zodra ik alle info heb, zal ik er over schrijven en de info hier delen.

Data die al wel vast staan zijn:
FGHS Winter Event, Sölden: zaterdag 3 t/m dinsdag 6 november
Sportscheck Gletscher Testival, Stubaier Gletscher, donderdag 8 t/m zondag 11 november

Bij die twee events zal ikzelf ook aanwezig zijn.

Ah ok top, dank je alvast voor de update.

Ik zit er over na te denken om ook een keer naar zo’n event te gaan.
Mocht ik gaan, dan misschien wel leuk om daar af te spreken

Zeker. Voor het event in Stubai ga ik waarschijnlijk eind augustus weer een oproep plaatsen, om samen een appartement te huren en te reizen (en te skiën uiteraard). Daar op reageren is dan natuurlijk ook een optie.

Mocht het lukken ivm vrij krijgen van werk, dan is het zeker een idee om samen (en eventueel met anderen) die kant op te gaan.
Kan ik tijdens het testen ook ff gebruik maken van jouw expertise😃

Blizzard heeft ook de nieuwe collectie online gezet: https://www.blizzardsports.com/men/

En Nordica: https://www.nordica.com/?dealer=5

Plaats een reactie