Nieuwe ski's 2018-2019

Voor degene die misschien is wat anders willen dan de zoveelste Salomon, Volkl of Atomic ski, hier zijn een aantal kleine, maar in mijn ogen kwalitatief goede merken. Deze zijn vooral gespitst op het freeride/park assortiment, met ook een aantal all-mountain skis. Wil je een piste ski dan maar niet hier op klikken.

Icelantic skis heeft z’n nieuwe skis online gezet… alleen de url klopt nog niet :P
Ze hebben een paar nieuwe modellen op de markt gebrach dit jaar, verder is de site helemaal ge-update naar de 18-19 collectie. Nog altijd de skis met het mooiste design, en de nomad 115 ski is heerlijk voor de diepe poeder dagen.

https://www.icelanticskis.com/collections/new-for-17-18…
https://www.icelanticskis.com/collections/freeride-skis…

ON3P heeft ook z’n nieuwe collectie online gezet. Niet heel veel nieuws maar is ook niet een groot merk natuurlijk

https://shop.on3pskis.com/collections/2019-skis

J-skis nieuwe collectie gaat over 2 dagen in de verkoop. Op de website staan de 17-18 en de 18-19 modellen door elkaar; voor de 18-19 modellen met je de early access hebben.

https://jskis.com/collections/skis

Freeride = Life

Ik zie het nu pas: Rossignol voegt nog twee modellen toe aan de Hero Elite-lijn. De MT TI en CA zijn modellen met een iets bredere basis (74 mm) dan de ST en LT familieleden, en ze hebben een medium radius (MT staat ook voor Medium Turn - LT = Long Turn en ST is Short Turn). En dus een uitvoering met titanal voor wie wat meer power, rust en stabiliteit wil; en een versie met carbon vooor wie een wat lichtere, speelsere ski wil. Lijken me heel allround pisteski’s te worden, een mooie optie voor heel veel skiërs denk ik.

Staat MT niet voor Multi Turn? De All Turn was ook 74mm. Maken ze die nog? Overigens de slechtste ski waar ik ooit op heb geskied.

De Allturn is er niet meer. En als dit de vervanger daarvan is, ben ik blij dat er ook een versie met titanal is. Dat geeft tenminste wat body (in tegenstelling tot alleen wat carbon in een Allturn of een Hero HP). Fatsoenlijke lengtes ook (tot 183), waardoor ik denk dat het meer is dan een vervanger van de Allturn.

Staat MT niet voor Multi Turn? De All Turn was ook 74mm. Maken ze die nog? Overigens de slechtste ski waar ik ooit op heb geskied.

DrPhil op 15 aug 2018 11:59

Multi Turn inderdaad. Komt in de praktijk op hetzelfde neer: tussen LT en ST in.

Op internet noemen ze hem Multi Turn. Het is niet de Allturn in een nieuw jasje want de lengtes zijn anders. Maar zo te zien idd de opvolger. Ik wil de Plus graag proberen: 78mm met een slalomradius.

Wel een goeie zet van Rossignol, ik vond het verschil tussen de ST Ti en de Hero HP wel groot. De MT Ti zou daar mooi tussen zitten.

De ST en de HP zijn 68 breed, de MT 74mm. Mi dus een andere ski. (De LT is 69).

Was het maar zo eenvoudig dan alleen een paar mm breedteverschil iets een compleet andere ski maakte… Andere factoren zijn doorslaggevender in dit geval, denk ik.

Het is in elk geval niet een ski die tussen de ST en de HP in zit.
Verder skiet 68mm anders dan 74. Andere kantenwissel, en buiten de piste/op zachte sneeuw heb je met 68 weinig te zoeken.
Verder schreef ik alleen: andere ski.
Het woord compleet komt in mijn reactie niet voor.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 aug 2018 19:49

Het is in elk geval niet een ski die tussen de ST en de HP in zit.

DrPhil op 15 aug 2018 19:41

Daarom zegt ook niemand dat. Wel staat in een van de reacties ‘Ik vind het verschil tussen de ST en de HP erg groot’. Maar nergens staat dat de MT tussen die twee modellen ‘in’ zou komen. Eerder dat de MT tussen de ST en de LT in zou komen.

En met 74 mm heb je nog steeds weinig te zoeken naast de piste hoor, wat mij betreft. Net zo weinig als met 68 mm. Een ook in de zachte sneeuw kwaliteiten vind ik de breedte meestal minder bepalend dan de vorm van de ski, het rockerprofiel, etc.

ik vond het verschil tussen de ST Ti en de Hero HP wel groot. De MT Ti zou daar mooi tussen zitten.

elisabeth101 op 15 aug 2018 19:01

Het staat er toch echt. ST en HP.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 aug 2018 19:53

De HP staat ook niet meer in de line-up. Dus komt de MT ook niet tussen de ST en de HP in (kan niet). Hij vervangt de HP en de Allturn in één keer (twee verrotte vliegen in één klap).

Dat je de HP verrot noemt, vind ik veelzeggend. Ik vond hem allesbehalve “verrot”.

Ik bedoelde meer hypothetisch vanuit de gedachtegang dat de ST in het algemeen voor gevorderde skiers is en de HP vanaf lichtgevorderd al geskied kan. Bij rossignol zit daar nu niks tussenin. De MT zou dat gat deels op kunnen vullen omdat ie op papier wat allrounder en toegankelijker lijkt dan de ST en pittiger dan de HP. Maarja of dat ook echt zo is durf ik nu niet zeggen.

Lol Gigi ik vond de HP super, kon er uitstekend korte bochten mee knallen 😉 die ST was een beetje een disaster 😑

Ieder zijn mening en ervaring, uiteraard.

Wat ik interessant vind is dat sommige merken (Rossignol, Fischer, Head, Salomon) hun websites nog niet geüpdatet hebben, terwijl de nieuwe producten in veel gevallen al kunnen worden geleverd.

^^er zijn ook nie heel veel mensen die in augustus al voor nieuwe ski’s kijken. Er zijn maar weinig obsessievelingen zoals wij 🤔

1x super 1x prima ski 1x verrot.
En de onafhankelijke skitester is… 😜

Fatoenlijke lengte + TI; fatsoenlijke lengte + TI; SL lengtes, maar 0 versteviging…
Ik zie een correlatie. Met onafhankelijkheid heeft dat weinig te maken, overigens. Dat jouw smaak niet de mijne is, dat wisten we al.

1x super 1x prima ski 1x verrot.
En de onafhankelijke skitester is… 😜

DrPhil op 15 aug 2018 20:35

Lief zijn voor elkaar Phil😉

Norbert Maier raadde mij de Hero Elite HP aan vorige week.

Ik heb nog geen keuze kunnen maken uit zijn arsenaal aan goede ski’s.

Benieuwd wanneer Fischer zn website updaten zal, dat merk heeft mijn voorkeur.

*bericht bewerkt door Gaston op 15 aug 2018 22:41

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston wat zijn dan je andere opties? Gewoon nieuwsgierig 😀

Benieuwd wanneer Fischer zn website updaten zal, dat merk heeft mijn voorkeur.

Gaston op 15 aug 2018 22:41

Fischer heeft geen nieuwe ski’s. De huidige website geeft alle informatie.

Benieuwd wanneer Fischer zn website updaten zal, dat merk heeft mijn voorkeur.

Gaston op 15 aug 2018 22:41

Fischer heeft geen nieuwe ski’s. De huidige website geeft alle informatie.

GiGi op 15 aug 2018 22:51

True True. Maar ik zie graag de nieuwe plaatjes 😂

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston wat zijn dan je andere opties? Gewoon nieuwsgierig 😀

elisabeth101 op 15 aug 2018 22:48

Ik stuur je wel even PB, gaat anders off-topic.

Tijd voor een uitpakparty?!

Aangezien GiGi de topicstarter is, mag het bij dezen @Gaston 😀!

I can stick uphill ice, on my saucer...

1x super 1x prima ski 1x verrot.

En de onafhankelijke skitester is… 😜

DrPhil op 15 aug 2018 20:35

Lief zijn voor elkaar Phil😉

Norbert Maier raadde mij de Hero Elite HP aan vorige week.

Ik heb nog geen keuze kunnen maken uit zijn arsenaal aan goede ski’s.

Benieuwd wanneer Fischer zn website updaten zal, dat merk heeft mijn voorkeur.

Gaston op 15 aug 2018 22:41

Ik constateer slechts dat Gigi de HP een “verrotte” ski noemt.
En dat twee mensen het een prima ski vinden.

Dat gezegd zijnde, zou ik voor een F18 kiezen.
De HP is mi te smal voor allround gebruik.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 aug 2018 23:31

@DrPhil en @Elisabeth101 zitten op 1 lijn… ? 🤷‍♂️
Dit kan wel eens een raar seizoen worden 😁

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nee nee, dat met het weglaten van de HP en de Allturn komend jaar door Rossignol twee rotte vliegen in één klap worden geslagen. Dat is een figuurlijke betekenis in een gezegde. Dat is een hele boel figuurlijkheid en heel wat anders dan een verrotte ski.

*bericht bewerkt door GiGi op 16 aug 2018 00:05

Plaats een reactie