Switchen van leren snowboarden naar leren skien?

Misschien een zijspoortje, maar als ik aan mezelf terugdenk en hoe ik heb leren skien was het vooral de leerstijl die de doorslag gaf. Eindeloos repeteren alleen helpt niet. Jezelf richten op specifieke kleine (!) dingen die je wilt verbeteren wel. Dit idee:

http://www.effectiveskiing.com/wiki/carving-blog/Deliberate_…

Ik denk dat je meer kunt hebben aan veranderen hoe je oefent dan wat je oefent.

In deze vakantie niet overstappen naar het skien, dat is kiezen voor de darkside! Gewoon lekker blijven snowboarden, les nemen is altijd goed. Je hoeft er niet vanuit te gaan dat je met 3 dagen al makkelijk overal vanaf kan komen, gun het iets meer tijd. Verder is het zaak dat je inderdaad kijkt waar je naar toe wilt gaan met bochten maken, maar vooral ook druk op de voorste voet te houden. Vlak stuk blijft altijd lastig, maar ook dan is de druk op de voorste voet belangrijk, het board volgt dan vanzelf de route die jij wilt. Bij een steiler stuk is het een kwestie van bochten blijven maken, op die manier houd je de snelheid onder controle. Door de bochten meer af te maken rem je meer af, door kortere bochten te maken blijf je meer snelheid houden. Succes en veel plezier!

We zijn op wintersport en dag 2 boarden zit erop. Nu aan het begin van dag 3.

Ik ben één bonk frustratie. Heb gister en vandaag privé les gehad met boarden. Geen nieuwe dingen geleerd alleen samen veel bochten maken en ik probeer m’n bochten korter te maken. Dit gaat redelijk goed. Ben gister zo hard achterover gevallen op een vlak stuk met aardig wat vaart, waar ik zo van geschrokken ben dat ik opnieuw denk: zal ik niet gewoon gaan skiën? Ik heb ooit een motorongeluk gehad en moet zeggen dat ik me gewoon hetzelfde voel nu. Van top tot teen spierpijn en beurs en blauw en m’n stuit doet zoveel pijn dat ik amper kan zitten.

Snow94 op 5 mrt 2019 08:42

Herkenbaar.
Hard vallen als je recht door wilt (CHECK!)
Overal spierpijn (CHECK!)
Bont en blauw (CHECK!)

[strenge leermeester]
Snowboarden is niet voor watjes. Watjes die om 14:00 terug gaan naar het hotel. Watjes die gaan lopen als het niet lukt. Dan kun je beter gaan skiën, dat kunnen bejaarden zelfs.
[/strenge leermeester] ;) maar je mag best een valbroek gaan kopen.

https://www.snowplaza.nl/weblog/1381-snowboarden-hoe-overlee…

Bij rechtdoor naar beneden vond ik het persoonlijk helpen om goed op mijn voorste been te gaan staan, maar ook dat is geen garantie. Altijd alert blijven.
Terwijl de skiërs er heel ontspannen bijstaan op zo'n vlak pad kun je als snowboarder niet verslappen.
Zelfs na ca 8 weken snowboarden wordt je soms nog wel eens verrast. Des te meer ervaring je hebt of des te handiger je bent des te beter weet je je dan toch te redden.

*bericht bewerkt door Taan op 06 mrt 2019 10:48

Bedankt allemaal voor de tips. Dinsdag op de Seceda was heel leuk. Hebben de piste Fermeda heel de dag gedaan. Zeker de eerste helft waar de hellingshoek voor mij top is vind ik tof. Op de tweede helft wordt de piste soms toch weer wat vlakker en moet je iets vaart houden, wat ik vanwege de angst om te vallen niet goed durf en soms moest steppen. Maar het was een super dag. (Afgezien van een ski ongeluk die met enorme snelheid op elkaar knalde, allemaal bloed)

Toen woensdag weer de Seiser Alm op. S middags had ik twee uur privé les. We namen een verbindingsstuk naar lift 67. Daar ging ik, aangemoedigd door de leraar, eerst bergafwaarts, vlak en heuvel opwaarts. Met m’n punt naar beneden, over m’n schouder kijken ipv naar voren, op m’n voorste been leunen wat ik ook lastig vind als ik al zo hard ga… Vond het echt eng ik ging zo hard! Ik riep alleen maar oh mijn god en gaan gaan gaan zoals @yahoo zei. Die leraar moest heel erg lachen. Met mn voorste hand de buitenkant van mn voorste snowboardlaars aantikken helpt ook met leunen. Het lukte!

Toen weer terug met piste 45 aan het einde van de les. Hier viel ik op precies hetzelfde stuk als maandag weer keihard achterover. Ik ga met de punt naar beneden, kom op het vlakke stuk, draai m’n heupen en schouders tegengesteld in een kronkel, schep sneeuw en lanceer mezelf achterover ofzoiets. Heb twee bloeduitstortingen ter grootte van m’n hand helemaal zwart op m’n bil en stuit, kan amper lopen/zitten, met twee ibuprofen erin gaat het.

Deze vallen zijn het me het snowboarden echt niet waard. Flinke spierpijn is nog oké maar dit is niet leuk. Het huilen staat me op zo’n moment nader dan het lachen. Ik kan zo’n val lastig zo 123 van me afschudden. Ik heb nog geen valbroekje kunnen vinden in mijn maat. Moet een S en waren alleen nog maar L of XL. Ik weet echt niet waar ik goed aan doe. Een proefles skiën in Nederland of doorpakken met snowboarden inclusief valbroekje (als dit hopelijk helpt). Ik ben zo nerveus elke ochtend bang om weer zo’n smak te maken dat ik geen hap door m’n keel krijg. Hierdoor stap ik gespannen op m’n board. Als het dan weet goed gaat met bochten bovenin piste 39, 43, 45, heb ik er wel weer plezier in en ontspan ik weer. Ik krijg tijdens de lessen te horen dat ik nog veel meer op m’n voorste been moet leunen en over m’n schouder moet kijken ipv naar voren. Ook m’n achterste arm uitstrekken en over m’n board houden of juist op mn rug houden omdat ik met die arm naar voren zwabber zonder dat ik het door heb. Ik doe m’n best maar het gaat nog niet zoals ik zou willen.

*bericht bewerkt door Snow94 op 08 mrt 2019 12:39

Hm. Ik wilde een snowboardcursusjr volgen bij Snowplanet. Maar als ik dit zo lees… Gelukkig heb ik wel een goede valbroek.
Heel veel succes. En anders gewoon gaan skiën.
Ik vond mijn eerste twee vakanties namelijk de allerleukste. We zijn zelfs nog na sluiting de babyhelling opgelopen en dan schuss naar beneden. En hard dat we gingen (not). Maar wel ontzettend leuk.

Na mijn eerste paar weken waren mijn knieën en kont ook beurs en blauw, nu 25 jr later heb ik nog steeds weleens blauwe plekken, want als je niet valt ga je niet hard genoeg en ben je geen grenzen aan het verleggen om te leren.
Maar als je nu opgeeft en gaat skiën, tja, dan mis je het mooiste wat in de toekomst gaat komen! Met skiën zul je zeker in het begin minder vaak, en vooral hard, vallen, maar zullen je skies ongecontroleerd over elkaar heen glijden.
Voor nu lekker genieten van die pistes waar je wel plezier hebt. Door meer bochten te maken gaat het alleen maar beter en worden die pistes die nu nog moeilijk zijn steeds makkelijker. Geniet van je laatste dag(en)!

Lastige situatie, val broekje helpt goed. Die had ik ook aan op mijn eerste wintersport (afgelopen januari).
Nu wil ik alcohol op de piste absoluut niet aanmoedigen omdat het veel ongelukken veroorzaakt maar het kan wel helpen om wat "relaxter" op je board te staan. Bij mij hielp het om de "flow" van de bewegingen van het boarden door te krijgen.

*bericht bewerkt door Vosjje op 08 mrt 2019 13:19

Het kan altijd korter, mand.

Blijft altijd lastig dat voor je gevoel naar voren leunen eng is, terwijl dat juist de manier is om de controle terug te krijgen en ervoor te zorgen dat je niet valt. Mij hiel het vaak om voor je idee echt overdreven op je voorste been te leunen. En inderdaad dan niet raar draaien, maar makkelijker gezegd dan gedaan.
Vooral oefenen oefenen oefenen en anders maar even wat minder hard. Vervelend als je dan toch een stuk moet lopen, maar als je beter wordt, ga je vanzelf weer harder.
Nog een puntje: heb je ook met sleepliftjes geoefend? Dat hielp mij ook om meer relaxed op het board te staan.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 08 mrt 2019 13:01

@snow94. Goed te horen dat het geholpen heeft. Dat roepen is inderdaad lachwekkend maarja het werkt wel. Jammer dat je erna flink gecrashed ben.

Gewoon doorgaan met boarden. Neem nog wat lessen op de rolbaan. Daar kunnen ze snel je houding corrigeren. Daarna zeker ook op een piste (indoor/outdoor) oefenen eventueel een lesje.

Bij snowboarden hoort vallen. Je wordt er vast goed in. Oja en volgend jaar naar een ander skigebied waar ze geen piste 45 hebben. Dat op piste 45 telkens fout gaat zit waarschijnlijk ook een beetje tussen je oren.

*bericht bewerkt door Yahoo op 08 mrt 2019 18:07

From a galaxy far far away.............

Je schreef: Daarbij had ik vooral vrees van hoe stijl de piste was als ik bovenaan stond, vond ik het eng als ik te hard ging.

Zelf ook deze ervaring gehad. 3dagen les genomen in Oostenrijk. Dat heeft mij over de angst heen geholpen. Dit jaar geen angst maar fun.

Veder een jaar abonnement genomen in snowworld.

succes.

Pat.

Heel herkenbaar, de blauwe plekken, de angst, de twijfel. Maar inmiddels ben ik helemaal hooked. Hoewel ik na heel wat weken boarden nog steeds niet van zwarte pistes en vlakke ijzige paden houd…
Wat mij heel er heeft geholpen is de tip om altijd goed door je knieën te zakken. Juist als het moeilijk of eng wordt of als ik moe begin te worden zeg ik tegen mezelf ‘laag blijven’. Je zwaartepunt komt lager te liggen waardoor je balans beter is. Ook doe ik voor het boarden wat yoga oefeningen en een kleine warming up voor mijn spieren. Het helpt me erg goed voor de juiste mind set, betere concentratie en betere houding. Sowieso is ook focus heel belangrijk, als je in je hoofd druk bent met allemaal andere dingen om je heen, gaat het mis. Neem bovenaan een piste even de tijd om rustig te kijken hoe de piste erbij ligt, en een paar keer diep te ademen. Geen haast. Ik vond het in het begin ook altijd fijn als mijn vriend voor mij boarde, ik volgde dan zijn lijn (uiteraard hield hij rekening met mijn tempo). Succes!
Oh, en houdt je core goed aangespannen, schouders ontspannen en omlaag 😊😉

Heel herkenbaar dit allemaal. Er komt een punt waarop alles “opeens” op zn plek valt. Dan denk je ‘waarom deed ik dit of dat niet eerder’.

Wanneer je snelheid moet maken op een recht stuk kan ik alleen maar als tip geven: kies je “goede” kant, teen of hiel, en zak door je knieën. Hou je lichaam recht en laat je board gaan. Wen aan de snelheid die je maakt.

Ik zit inmiddels al zo 4 maanden in de sneeuw voor werk en toen ik hier kwam lag ik ook op mn plaat om de 200m. Nu 4 maanden later is snowboarden bijna net als lopen “normaal” geworden. Je leert je board kennen, wat je wel en niet erop kan doen. Geef het wat tijd en oefen indoor zomers zodat alles vers in je geheugen blijft zitten!

De eerste keer dat ik deed snowboarden pffff, dat weet ik nog als de dag van gisteren 😂 Het was in winterberg, we zouden drie dagen gaan snowboarden vrienden onder mekaar drie ervaren rotten en twee groene appeltjes waaronder ik dus.

De basis had ik onder de knie gekregen op een rolband, maar voor de eerste keer in de sneeuw op de piste 😨😱 wat ben ik een paar keer hard gegaan! Ook met het resultaat van een fikse bloeduitstorting op mijn rechterbil 🤐 dat deed zo pijn het moest er uitgemasseerd worden zo hard was de uitstorting. De aanhouder wint en de drie dagen waren echt top als nog en het virus had een plekje genomen in mijn lijf.

Na 4 jr heb ik het snowboarden weer opgepakt maar dan in Oostenrijk! Wat een genot ik heb wel 4 lessen genomen in snowworld toentertijd voordat we weg gingen. De techniek zat er nog in maar met wat extra tips ging het een stuk beter en gemakkelijker zonder blauwe billen 😂😋
Ik ben meer van het carven, freestyle doe ik niet ben te voorzichtig daarvoor haha.

Wat ik het belangrijkste vind is:
1)have fun
2)doe het op je eigen tempo
3)denk aan je techniek, neem anders nog een dag les ter plekke
4)geniet, geniet, geniet(hoe meer je geniet hoe relaxter je staat)
5) ga niet over je eigen grenzen⛔️
6)neem ook je rust tussendoor☕️🍺

Ik doe nu 5 jr snowboarden aaneengesloten en ben blij dat ik toen ben door gegaan. Mijn maat is overgestapt op ski’s en heeft het ook naar zijn zin dus alles kan zolang je maar de fun erin heb

Bedankt allemaal voor de opbeurende woorden ;-)

Het liefste blijf ik ook snowboarden en wil ik niet overstappen naar skiën en weer vanaf nul beginnen. Ik kan nu net bochten achter elkaar en als het goed gaat vind ik het geweldig. Ik wil zeker weten een valbroekje aanschaffen. Daarnaast wat vaker oefenen in Terneuzen, dat is een halfuurtje rijden vanaf ons. Wellicht dat ik dan volgend seizoen in januari/februari buiten de schoolvakanties een lang weekend Winterberg pak oid ipv een 10 daagse reis. Iets gas terug nemen, een minder intensieve wintersport vakantie maar wel regelmatig oefenen in Terneuzen en er een lang weekend op uit wat dichter in de buurt. (Alhoewel ik Italie echt geweldig vindt, het is prachtig en het eten is heerlijk, maar we hebben geweten qua prijs en drukte dat we in de drukste week zaten).

Maar ik blijf die ochtenden lastig vinden, zo nerveus als ik ben. Op dat tijdstip kan ik er ook niet van genieten. Als ik eenmaal twee afdalingen heb gedaan ben ik dit kwijt en heb ik er weer plezier in. De tips van o.a. @Nics houd ik zeker in mijn achterhoofd.

Ik kan niet wachten op het moment dat het inderdaad “op zijn plek valt” en “het voelt als fietsen”!! Voor nu nog even doorzetten.

We zijn inmiddels thuis en ondanks de valpartijen heb ik zeker van m’n gezelschap, het weer, de uitzichten en het eten genoten :-)

Dat van die zenuwen dat herken ik wel, dat hoort er gewoon een beetje bij. Ik heb dat de eerste weken ook gehad. Maar aangezien je van jezelf weet dat het na twee afdalingen weer over is kan je jezelf daar ook aan vasthouden en tegen jezelf zeggen dat het prima is om je even nerveus en K te voelen. Doe de eerste afdalingen rustig aan en focus op de techniek, dat geeft mij in ieder geval rust, neem een piste die je kent en neem even een korte pauze. Gewoon even 2 minuten stilstaan bij dat de eerste afdaling erop zit. Doe je schoenen misschien even los en opnieuw vast (ik krijg altijd koude tenen als ik te verkrampt op mijn board sta) Leg jezelf vooral geen druk op. Je doet dit voor de lol! Indoor oefenen en eventueel lesnemen is altijd een goed idee. Al is het voor de volgende vakantie even een paar uurtjes. Dan heb je het gevoel weer even terug en sta je niet opeens bovenop die grote berg. Dat scheelt enorm.

Let it snow, let snow, let it snow!

Plaats een reactie