Eind september naar Oostenrijk met jonge kinderen-waarheen?

Hallo allemaal,

Omdat we door omstandigheden dit jaar niet op wintersport zijn geweest, maar de bergen toch blijven trekken, willen we eind september graag nog een ruime week naar Oostenrijk.
We gaan met onze twee jonge kinderen (baby van 6 maanden en peuter van 2 jaar).
Wie kent een leuk kindvriendelijk dorp waar je makkelijk met 2 kleine kinderen
-de berg op kunt om een rondje te lopen
-speeltuintje te bezoeken

  • gezellig koffie kunt drinken in het dorp zelf (lange wandelingen zit er met 2 kleine kinderen helaas niet in 😊)
    En, ook belangrijk, waar het eind september niet compleet uitgestorven is.

Mijn eigen zoektocht bracht me op de volgende dorpen:

  • Fiss
  • Ellmau
  • Mayrhofen
  • Lermoos (twijfel ivm slechte weer en vraag me af of hier eind september nog wel wat te doen is)

Heeft iemand ervaring of tips met deze gebieden of juist een dorp wat ik over het hoofd zie?
Dank alvast voor het meedenken!

Heb eind september ervaring in mayrhofen en dan is het wel echt nagenoeg uitgestorven, maar volgens mij geldt dit voor veel meer plekken die periode. Voordeel is wel dat je bijv. nog een keer de trein door het zillertal kan nemen. Rondje lopen op de berg komt daar zeker goed. Speeltuin niet op gelet, maar is er vast ook wel.

Schladming, voordeel is dat 't geen typisch skidorp centrum heeft. Dus hele jaar door bedrijvigheid trekt.

@JH2015 kijk eens bij de dorpen die in september hun boerenherfstweken hebben dan is er bijna alle dagen wel wat te doen in het dorp of omringende dorpen.
Voorbeeld https://www.hochkoenig.at/de/sommer-urlaub-salzburg/bauernhe…
Maar zo zijn er meer gebieden.

Dienten Die Alte schule

@JH2015, je noemt het weer en dat is altijd wel een dingetje in de bergen.
Ik ging vroeger als kind veel naar Oostenrijk (omgeving Fieberbrunn, St. Johann) maar altijd op de bonnefooi. Het is vaak genoeg gebeurd dat we halverwege doorreden naar Italië omdat het weer omsloeg en de voorspellingen niet beter werden.
Aangezien je eind september in gedachten hebt zou ik niets boeken en eerst afwachten hoe het weer wordt. Je kan altijd en overal nog makkelijk terecht in die periode.
Kijk eens voor een vakantie op een boerderij. Erg leuk voor kleintjes maar ook voor jullie in die traditionele bouw.

*bericht bewerkt door Jay op 19 mei 2018 13:53

Dank allemaal voor de reacties en suggesties. Ik ga er naar kijken. @Jay, ik heb vandaag bedacht dat ik jouw advies ga opvolgen. Pas kort van tevoren boeken; niet zo troosteloos als de hele week binnen in de Sitzecke 😏
Is Fieberbrunn een leuke plek?

Ellmau is in de zomer wel leuk. Groot terras. Speelweide en mascotte Elmi met allerlei activiteiten…maar ik was er eind augustus met slecht weer en man t was me toch koud op die berg!

Wij zijn jaren in de zomer (en winter trouwens) in Fieberbrunn geweest met de kinderen. Laatste jaren bij Feriendorf Wallenburg. Nederlands gezin wat een klein vakantiepark met zwembadje etc run. Op de berg (1100mtr) heb je Timoks Alm wat erg leuk is voor de kinderen en in de buurt heb je de Steinplatte, familienland in St Jakob, Hexenwasser in Soll etc. Voordeel is dat Fieberbrunn niet zo hoog ligt maar goed sept moet je natuurlijk wel geluk hebben. Met de pillerseecard heb je ook gratis toegang tot een heleboel dingen o.a. het Aubad in Fieberbrunn. Aansluitend op eerdere opmerkingen, het kan ook zomaar 5-10 graden zijn eind sept dus last minute besluiten is het credo.

Oh Ja. Fieberbrunn zal redelijk uitgestorven zijn maar in de buurt ligt St Johann in Tirol wat meer een regionale functie heeft dus altijd wat bedrijviger.

Inderdaad, helemaal niet op voorhand boeken. Ik heb zelf een klein hotelletje bij St Johann en tijdens de zomermaanden gebeuren het grootste deel van de boekingen allemaal last minute. Voordeel is dat je inderdaad als het weer slecht is/wordt snel kan doorijden naar Italië of dergelijke.
Stuur me gerust een PB als je meer info wil over ons klein familie hotel.

Fiss is fantastisch in de zomer! Wij komen er nu al weer een paar jaar en onze kids vinden het fantastisch. Ik weet niet hoe druk het eind september is, wij gaan in de zomervakantie. Voordeel in Fiss is, wanneer je een appartement in het dorp hebt je de liftpas gratis krijgt. Ga je met de lift omhoog is er voor kinderen van alles te doen qua spelen. Nu is 6 mnd en 2 jaar nog wel heel jong om te spelen, maar een grote zandbak en tractors en fietsjes staan er volop. Maar je ziet ook genoeg mensen met kinderwagens in de bergen wandelen. Of een rugdrager, ben je al wat meer flexibel. Mijn kinderen zouden het je aanraden!!

Je zou eens moeten kijken of je wellicht Vie-abtrieb mee kan pakken.
Ik zag in mijn berichtjes dat mijn vrienden vorig jaar op 30 september naar de Abtrieb zijn geweest in Gerlos.
Dan komen alle koeien van de Alpenweiden naar beneden. Versiert en al. Best leuk om een keer mee te maken.
Voor je zelf, maar ik kan me ook voorstellen dat een twee jarige die versierde koeien met bellen erg leuk vindt.

It is an amazing world

Als je van de bergen houdt een kleine kinderen hebt geef ik slechts één tip: koop een rugdrager / kid carrier. Die van Deuter zijn top, maar er zijn meer merken. Heb geeft je zo veel meer vrijheid!

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ik heb er nog wel een te koop… een MacPac Vamoose. Donkerblauw… en onverwoestbaar.

It is an amazing world

Goede tips, dank jullie wel! We gaan last minute boeken op een van deze plekken waar het weer het beste is tegen die tijd. Rugdrager hebben we aanschaft, een Deuter 😏

Goede tips, dank jullie wel! We gaan last minute boeken op een van deze plekken waar het weer het beste is tegen die tijd. Rugdrager hebben we aanschaft, een Deuter 😏

JH2015 op 22 mei 2018 15:51

Kijk ook goed of er in de periode nog liften gaan en andere faciliteiten open zijn .

Heb even gekeken hoe het bij ons is gesteld met de liften, maar die draaien nog tot eind september en tot 13/14 oktober ;)
https://www.hochkoenig.at/de/sommer-urlaub-salzburg/seilbahn…

Wat Henrike hier boven zegt van de Vie abtrieb, of Alm Abtrieb dat alles is ook tijdens de Bauernherbstwochen allemaal.
Wij gaan altijd in die periode en hebben over het algemeen nog mooi weer zelfs nog tot 29 gr, in de avond koelt het wel sneller af.

Dienten Die Alte schule

Plaats een reactie