Zell am See alternatief

Beste forumleden,

Deze winter voor het eerst met de familie (leeftijd 22 tot 51) op wintersportvakantie naar Zell am See geweest en meteen allemaal de smaak te pakken :) . Daar we dit seizoen wat laat waren met boeken, willen we komend seizoen goed op tijd voorbereid zijn. Daarom kijken we al wat rond naar eventuele alternatieven voor Zell am See. Aangezien dit onze eerste wintersportvakantie was, is onze kennis nog zeer beperkt. Bijgevolg vraag ik graag raad aan jullie ervaren wintersporter.

Dit jaar zaten we in Schüttdorf, fijn en rustig dorpje maar net iets te rustig voor ons. 's Avonds was er maar weinig te beleven. Dit stoorde ons niet heel erg maar 2-3 avonden een stapje in de wereld zetten was wel leuk geweest. Ik denk dan aan wat fijne cafés met muziek e.d., geen dancings. Verder vond een aantal van de groep het skigebied wat te klein. Na 3 dagen hadden zij het wel gezien. Een groter gebied zou dus wat beter zijn. Ik had gehoopt dat er vanaf komend seizoen al een makkelijke verbinding naar Saalbach zou zijn maar die lijkt nog niet voor meteen te zijn (https://www.wintersport.be/weblog/bericht/322322/eerste-stap…). Een alternatief zou eventueel zijn om de auto vanuit Zell te nemen naar Saalbach voor enkele dagen. Is dit praktisch goed doenbaar? Veel file? Ter info: de groep bestaat uit 3 middelmatige boarders en 2 middelmatige skiërs waarvan eentje het graag héél kalm aan doet (blauw, maximaal rood dus). Verder was het naar de vakantie toe ook vrij druk aan het worden. Niet storend maar echt drukker moest het toch niet worden. Daarom plannen we ook onze volgende reis buiten de vakantieperiodes.

Tot zover de negatieve punten. Al de andere zaken vonden we wel positief. Het gebied was vrij vlot bereikbaar, goede pistes en liften. Aangename sfeer en Oostenrijkse vriendelijkheid. Goed hotel, eten en drank. Prijzen waren nog net aanvaardbaar, duurder moest het voor ons wel niet worden.

Zijn er alternatieve gebieden die jullie kunnen aanraden gebaseerd op het bovenstaande? Ik neem aan dat elke verbetering een negatief gevolg zal hebben, hoofdzakelijk op de prijs?

Is het een groot risico om deze zomer al een wintersportvakantie in bijvoorbeeld Zell te boeken naar sneeuwzekerheid toe, daar Zell vrij laag gelegen is? Periode zal waarschijnlijk vanaf 9 maart zijn.

Ik zie dat Sunweb reizen met skipas aanbiedt maar wat als je de pas voor Zell wilt uitbreiden naar de SuperSki (met Saalbach dus)…?

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door Crocky op 21 mei 2018 23:50

Sneeuwzekerheid is in die periode geen enkel probleem. Levendige gebieden met een aardig prijsniveau daarentegen wel een beetje. Zell am See zelf is ook nog steeds niet spetterend, maar net even wat beter dan Schuttdorf (hoewel je voor 10/12 euro een taxiritje had gehad). Er is naast de superskicard ook nog een gezamenlijke liftpas met Saalbach Hinterglemm. Scheelt minder dan een tientje met de Superski card. Rijtijd is slechts een luttele 20 minuten tot de Schönleitenbahn, alwaar er goed te parkeren valt.
Qua prijsniveau zou je in de “Hollandse” dorpen Gerlos, Westendorf, Kirchberg en Mayrhofen goed aan te rijden, betaalbare vakanties moeten kunnen vinden met wat meer vermaak.

Daarnaast valt er nog te denken aan bijvoorbeeld Schladming. Flachau heeft wel prima pistemogelijkheden maar is qua accomodaties op loopafstand van het dorpcentrum wat duurder vind ik.

Houd er gewoon rekening mee dat als je 's avonds de kroeg in wil met muziek daarbij kom je al snel bij dancings uit. Het gemiddelde café is echt een kroeg om pinten te drinken en heeft verder niet te veel fratsen. Wil je wat meer, kom je automatisch op de wat meer gekende après-ski bestemmingen uit.

Ik zou niet direct weer naar Zell am See gaan als een aantal het vorig jaar al gezien had.

Sneeuwzekerheid is 9 maart meestal redelijk gegarandeerd. Als je later kan boeken kan je wel de beste condities zoeken.

Grote plekken bieden naast dancing vaak ook wel kleine café’s.

Vrijwel in alle grote gebieden in Oostenrijk kan je met niveau max. rood prima rondskiën, maar sommige opstartpunten zijn onhandig door lastige dalafdaling of verbindingspiste.

Tip voor redelijke geprijste onderkomens die aan je wensen voldoen: o.a. Kirchberg, Mayrhofen, Schladming of Westendorf. Vaak betaal je id. meer voor extra’s.

Heb je al gedacht aan Italië?
Prima mogelijkheden en vaak aardiger voor de portemonnaie. Veel gebieden hebben meer pistekilometers dan Zell am See. Wat betreft sneeuwzekerheid hoef je je in vergelijking met Zell am See echt geen zorgen te maken. Daarnaast is het ook gezellig zonder direct aangewezen te zijn op dancings. Lekker een drankje doen kan echt prima.
Dorpen die je kan overwegen zijn: Selva, Ortisei, Bardonecchia, Sauze d’Oulx, Sestriere, Champoluc, en Gressoney.
Anders dan Oostenrijk maar zeker te overwegen!

Succes,
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Dokteruk Italië kan ik ook warm aanbevelen, maar als ze Schuttdorf wat te kalm vonden zullen de meeste Italiaanse bestemmingen dat ook zijn. Daarnaast is het prijspeil in de gebieden rondom de Sella Ronda in mijn optiek wat steviger dan Oostenrijk. En grote organisaties bieden weinig reizen aan naar Monte Rosa. Ook al kun je zelf nog zo goed zoeken, vaak zijn de laagseizoen deals in bulk wel goedkoper dan zelf acco en skipas zoeken. Beter dan weer vaak niet, maar dat is een heel ander verhaal.
Via Lattea (Sauze d’Oulx en Sestrière) en Bardonnecchia zijn daarentegen uitstekende alternatieven.
@Crocky Zijn jullie wel naar Kaprun geweest die week? Ander is dat ook nog te ontdekken, en zou als acco ook heel geschikt zijn. Nog steeds te combineren met Saalbach/Hinterglemm of via de Superskicard met een dag of twee naar Rauris of Maria Alm.

@Bennie en @Crocky
Je hebt inderdaad gelijk als je stelt dat het gebied rond de Sella wat steviger is in prijs. Dat geldt dan voor accommodatie en mogelijk skipassen. De versnaperingen, ook een significant deel van het vakantie budget, daarentegen zijn goed betaalbaar.
Ik had niet zo in de gaten dat er gezocht werd naar bulk/pakket reizen. Daar heb ik helemaal niet zo’n ervaring mee (op twee keer na met Sportura in mijn studententijd begin jaren 90).
Desalniettemin blijft mijn tip van Sauze d’Oulx, Sestriere, en Bardonnecchia wel overeind staan. Ik moet wel toegeven dat je daar hossende hoempapa menigte niet tegen zult komen. Wel zijn deze plekken goed voorzien in een goed bord eten en gezellig een drankje drinken.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Alvast bedankt voor de nuttige reacties!

Italië staan we zeker voor open. Van Frankrijk daarentegen horen we niet veel goeds. Zwitserland is dan weer veel te duur.
@Bennie, nee Kaprun hebben we niet gedaan aangezien de bussen echt overvol zaten. Is dit vanuit Schüttdorf zonder al te veel file en dus snel te bereiken met de wagen?
@Dokteruk, aangezien het verblijf een hotel met halfpension moet zijn, halen we weinig voordeel uit wat lagere prijzen voor voeding. Een volledig pakket is geen vereiste maar we merkte dit jaar wel (alles zelf geregeld) dat we via Sunweb een stuk goedkoper zouden zijn uitgekomen.

Ik denk dat in het Zillertal er genoeg plekken zijn waar jullie uit de voeten kunnen. Wil je iets rustiger, maar met wel een paar barretjes dan is königsleiten in hetzelfde gebied als gerlos een goede optie. Mayrhofen valt ook genoeg te beleven.
Zelf geen ervaring mee, maar Flachau hoor ik inderdaad ok aardige dingen over.

In Frankrijk vond ik een dorp als Morzine weer wel gezellig en chatel ook. Genoeg ruime accommodaties te vinden en niet duur.

@Crocky
Ik zou Frankrijk echt niet zomaar afschrijven hoor! Er zijn echt gezellige en mooie plekken te vinden. Zelf ben ik zelfs een echte Frankrijk ganger. Voor de meer gevorderde skiërs zijn zoals oa Portes du Soleil, Les Trois Vallees, en Paradiski helemaal top! Ik heb het bewust niet genoemd daar veelal de gebieden met name erg geschikt zijn voor gevorderden. Daarnaast heeft Frankrijk vaak een hoger prijsniveau dan Oostenrijk.
Er zijn wel uitzonderingen: voor families en minder gevorderden in Frankrijk kan je zeker Saint Sorlin d’Arves, Montgenevre, en Morzine en Chatel overwegen. Gezellige dorpen met goede faciliteiten voor een drankje na een mooie dag. De laatste 2 dorpen hebben wel wat prijziger skipassen hoewel er ook voordeliger deelpassen te verkrijgen zijn. Je krijgt er daarentegen wel 500 a 600 km piste voor terug!
@Tiny-M was me net voor met een soortgelijk advies. Ik ben het ook eens met je advies voor Konigsleiten. Wel is mijn ervaring dat het prijsniveau echt fors is in vergelijking met bijvoorbeeld Gerlos. Alle waar naar zijn prijs, kwaliteit Konigsleiten is echt een ander niveau dan Gerlos

*bericht bewerkt door dokteruk op 22 mei 2018 21:42

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Crocky
Qua fijne hutjes op de piste heb ik nog niet veel leukere gebieden geweten als Zell Am See… geen eigenlijk. Het lijkt dat jullie eerder beginnende wintersporters zijn en dan vind ik Saalbach Hinterglemm echt een topgebied, misschien kan je eens informeren bij Stoefelknoeg:http://www.zoover.be/oostenrijk/salzburg/saalba…

Zoals @hanss al aangaf als beginner is Saalbach Hinterglemm top, maar wacht niet te lang met boeken. Dit gaat daar aardig snel zeker in de vakantieperiodes.

Sauze d’Oulx is niet alleen qua skieen heel erg goed (en HEEL erg veel groter dan ZaZ).
Ook de apres-ski is er prima (als je geen bezwaar hebt tegen engelsen). Eerste pagina op google vind je dit
https://www.skifest.nl/wintersport/sauze-d-oulx
http://welove2ski.com/sauze-doulx/where-to-party

null

http://www.scuolascisauzesportinia.com/index.php?option=com_…

The older I get, the better I was

Kronplatz vind ik ook wel een tof gebied voor een groep met veel beginners.

Dank voor de vele berichten.

Op dit moment ben ik in de regio Saalbach wat aan het kijken. Ik merk wel dat Saalbach zelf een stuk duurder is dan het nabijgelegen Hinterglemm. Is dit een leuk dorpje (in de zin van niet dood 's avonds)? Ik zie dat het ‘Apres Ski Paleis’, wat hier op het forum een aantal keren als top wordt aangehaald, gesloten is :(.

Iemand die een hotel kan aanraden?

*bericht bewerkt door Crocky op 24 mei 2018 16:50

Hinterglemm is zeker niet dood 's avonds. Leogang en Viehofen zou ik wel mijden, dat zijn leuke maar rustige dorpjes.

Crocky op 24 mei 2018 16:47

Is “ligt in Oostenrijk” je eerste knockout criterium?

The older I get, the better I was

Crocky op 24 mei 2018 16:47

Is “Skigebied moet in Oostenrijk liggen” je eerste knockout criterium?

Onnem op 24 mei 2018 18:26
The older I get, the better I was

Crocky op 24 mei 2018 16:47

Is “Skigebied moet in Oostenrijk liggen” je eerste knockout criterium?

Onnem op 24 mei 2018 18:26
Onnem op 24 mei 2018 18:26

Niks moet, al van verschillende mensen, ook hier op het forum, Saalbach als tip gekregen. Te breed zoeken lijkt mij niet efficiënt, zeker niet met onze zeer beperkte ervaring…

Crocky op 24 mei 2018 16:47

Is “Skigebied moet in Oostenrijk liggen” je eerste knockout criterium?

Onnem op 24 mei 2018 18:26
Onnem op 24 mei 2018 18:26

Niks moet… Al van verschillende mensen, ook hier op het forum, Saalbach als tip gekregen. Te breed zoeken lijkt mij niet efficiënt, zeker niet met onze zeer beperkte ervaring.

Crocky op 24 mei 2018 19:26

Zell am see is niet zo intressant.
Saalbach is prima.

Via Sunweb eens door het aanbod in Italië gegaan. Iemand ervaring met Val di Sole en het dorpje Almazzago? Zoals jullie al aangaven een sterk prijsverschil met Oostenrijk. Apres-ski of uitgaansgelegenheden zijn precies wel zéér beperkt.

*bericht bewerkt door Onnem op 26 mei 2018 14:31

The older I get, the better I was

Plaats een reactie