Helm vervangen of niet?

Ben afgelopen maart tijdens de (gelukkig) laatste afdaling zwaar onderuit gegaan en recht achterover op mijn hoofd gevallen.

Het kraakte behoorlijk, even groggy geweest en nadien 14 dagen behoorlijk last gehad van mijn nekspieren.

Los van het feit dat ik me nog altijd afvraag hoe ik onderuit ben kunnen gaan (ineens begon mijn linker ski te zwabberen (ik vermoed door een stuk ijs of lompigheid) - smalle steile piste - voor de kenners het laatste stukje van de rode in Langenstein, Sulden) vraag ik me af of mijn helm nog wel voldoende bescherming kan bieden?

Het heeft behoorlijk gekraakt en aangezien ik niets gebroken had vermoed ik dat er toch schade is aan het binnenwerk van mijn helm ook al is er aan de buitenzijde niets te zien. 't Is/was een degelijk Salomon-model

Iemand?

Bla, bla, bla.

Zeker na zo’n klap zou ik hem altijd vervangen, ook al zie je niets. De kans dat hij de volgende keer zo’n zelfde klap weer net zo goed opvangt is gewoon een stuk kleiner. Nu je er alleen met wat spierpijn vanaf bent gekomen heeft hij zijn geld wel opgebracht lijkt mij ;)

Born to Ride

Twee simpele redenen om te vervangen:

  • grote kans dat je helm z n dienst heeft bewezen dus inderdaad inwendigkapot is
  • als het wel nog goed is: je weet het niet en kunt het niet weten en skiet dan rond met onzekerheid

Zo duur is een helm niet…

Click. Click. Peace

Vervangen… direct.
Bij de motor is de overweging een stuk lastiger omdat je zo 500 euro neertelt voor een helm.
Maar ook dan gaat hij aan de kant.
De sterkte is waarschijnlijk uit de schaal doordat hij de klap heeft opgevangen.
Ik zou een andere opsnorren.

Mijn man knalde dit jaar ook onderuit… dat was een gevalletje direct klaar… helm gewoon gebroken.

It is an amazing world

Dan zullen we eens gaan zoeken, 't zal wel niet te vinden zijn bij de zomersolden zeker? :p

Bla, bla, bla.

Dan zullen we eens gaan zoeken, 't zal wel niet te vinden zijn bij de zomersolden zeker? :p

bartvwg op 21 jun 2018 08:02

Jawel hoor, juli/augustus en begin september zijn prima moment voor koopjes… Oude voorraad moet weg voordat het nieuwe seizoen begint.
Vanaf half september, begin oktober wordt overjarig spul weer iets duurder omdat anders het prijsverschil met het nieuwe seizoen te groot wordt.

Inderdaad, de vuistregel is dat een helm dient vervangen te worden zodra je er een klap op hebt gekregen, ook al is er uitwendig geen schade zichtbaar.

Je zal maar helm zijn: net iemands leven gered, beland je als dank op de vuilnisstort met uitzicht op verbrandingsoven :(.

Plaats een reactie