Wintersport Inside (deel 2)

Het dodental is inmiddels opgelopen tot 10

Born to Ride

Het is te hopen dat hij extreem snel moet opgeven. Nog voor basiskamp als het even kan.
Je moet niet willen dat er mensen gaan zeggen “hij redde het zonder schoenen en voorbereiding, dan moet het mij ook wel lukken met schoenen en een wandelingetje door de heuvels in Limburg”

Birdheart op 25 mei 2019 07:07

Daar zijn die permits toch echt wat te duur voor, denk ik ;).

En gaan die sherpa’s echt op blote voeten naar de top? Er zijn mensen bij wie de tenen bevriezen met sokken en schoenen aan, dat kan dan toch helemaal niet? Ook qua stijgijzers ed…?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De sherpa’s gaan niet op blote voeten naar de top. Dat is onmogelijk.

mama on a mission in the snow

Voor wie echt geïnteresseerd is in wat in het klimseizoen rond de 8.000-ers gaande is: volg Alan Arnette op FB voor betrouwbare berichtgeving.

mama on a mission in the snow

De sherpa’s gaan niet op blote voeten naar de top. Dat is onmogelijk.

Skimams op 25 mei 2019 19:47

Lijkt mij ook niet mogelijk. Ik vind overigens de boeken altijd erg mooi (voor op vakantie ;)). Iemand daar nog aanraders?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik had me wat onhandig uitgedrukt. Veel sherpa’s lopen op sandalen/half blote voeten richting basiskamp. Ik ken aardig wat mensen die prima blootsvoets in basiskamp zouden komen.

@Roy83 voor mij nog steeds eens van de allermooiste boeken: The shining Mountain van peter boardman (die op de Everest is omgekomen)

*bericht bewerkt door Rogier op 25 mei 2019 23:41

Click. Click. Peace

Wilco van Rooijen: overleven op de K2 (lekker rauw geschreven en mijn favoriet), Puur Presteren, Naar Nieuwe hoogte
Michel Bakekandt: op de top van de Mount Everest.
Katja Staartjes: lopen over de grens.
Damien O’Brien: the time has come
Harrie Kikstra: 3x Everest

mama on a mission in the snow

Tnx @rogier en @skimams. Overleven op de K2 ken ik, is lekker geschreven inderdaad. Die van Kikstra lees ik nu, is ook prima. Ik zal de rest eens bekijken!

Lijkt me echt mooi om eens te doen, een wat hogere berg beklimmen. Hoeft niet per se gelijk de Everest (wat erg duur is, lang duurt en ook gewoon veel risico kent, hoe getraind je ook bent), maar iets ‘gewoners’ als de Kilimanjaro lijkt me ook al heel gaaf.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In Noorwegen heb ik op de bødalsbreen ooit een gletsjer tocht gedaan. Die werd geleid door 2 Nepalese gidsen. In het klimseizoen waren die altijd sherpa op de mt Everest. De een had 7x op de top gestaan de andere 10x wel indrukwekkend hoe ze tegen de natuur en de elementen aankijken. Ze hadden alleen helemaal hun buik vol van alle Amerikanen die even €150.000 neerleggen en ongeveer naar boven worden gedragen. Ze dragen alleen hun eigen kleren en verder niets. Ze zitten met een zuurstofslang aan de sherpa vast welke zelfs de flessen voor hun dragen.

Born to Ride

@Roy83 ik heb de Kili ook al een tijdje in het vizier. Is toch meer een soort van wandelberg; moet goed te doen zijn, zeker als je er de tijd voor neemt.

mama on a mission in the snow

Ja exact. Prijs valt mee, met een goede fitheid en juiste spullen is de kans om die te halen behoorlijk hoog. Mooi te combineren met een korte safari of een paar sagen Zanzibar om bij te komen :).

En er komt volgens mij niets technisch bij kijken inderdaad.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@roy83 en vergeet ‘over de rand’ van Joe Simpson niet. Geweldig boek.

Click. Click. Peace

“‘Meer zuurstof’. De sherpa die bij me was haalde extra zuurstof en zo lukte het weer om op te staan.”

Ik wil niet beweren dat ik Everest zou afvinken (dus top èn veilig terug in BC) met zuurstof en mijn eigen sherpa; want het is niet zo dat het even omhoog en naar beneden lopen is in dat geval.
Maar ik kan hier geen respect voor opbrengen; ook al is het evengoed een prestatie.
Beklim bergen by fair means.
Zònder zuurstofflessen.
Wedden dat het daarboven dan minder druk is…?!

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/246426/hoofddorpse-daphne-de-…

mama on a mission in the snow

Ja exact. Prijs valt mee, met een goede fitheid en juiste spullen is de kans om die te halen behoorlijk hoog. Mooi te combineren met een korte safari of een paar sagen Zanzibar om bij te komen :).

En er komt volgens mij niets technisch bij kijken inderdaad.

Roy83 op 27 mei 2019 07:35

Dan moeten we maar een plannetje maken voor 2020 😉

mama on a mission in the snow

Ja exact. Prijs valt mee, met een goede fitheid en juiste spullen is de kans om die te halen behoorlijk hoog. Mooi te combineren met een korte safari of een paar sagen Zanzibar om bij te komen :).

En er komt volgens mij niets technisch bij kijken inderdaad.

Roy83 op 27 mei 2019 07:35

Dan moeten we maar een plannetje maken voor 2020 😉

Skimams op 27 mei 2019 08:20

Voorproefje dan voor jullie, de Kili van een afstandje (2005)

null

Edwin van Riel

En om verder te plannen zou je eens hier kunnen kijken: https://www.asiliaafrica.com/
Dit is één van de bedrijven die een commercieel succesvol bedrijf combineren met positieve impact op mens en natuur.

In Noorwegen heb ik op de bødalsbreen ooit een gletsjer tocht gedaan. Die werd geleid door 2 Nepalese gidsen. In het klimseizoen waren die altijd sherpa op de mt Everest. De een had 7x op de top gestaan de andere 10x wel indrukwekkend hoe ze tegen de natuur en de elementen aankijken. Ze hadden alleen helemaal hun buik vol van alle Amerikanen die even €150.000 neerleggen en ongeveer naar boven worden gedragen. Ze dragen alleen hun eigen kleren en verder niets. Ze zitten met een zuurstofslang aan de sherpa vast welke zelfs de flessen voor hun dragen.

Matthias123 op 26 mei 2019 22:22

Wist je dat ze er zelfs snelle Wifi hebben @Matthias123 … ;) Of zoals Harald Doornbos het zei:

Dat je dan terugkeert vd top van #MountEverest naar Katmandu of Delhi en denkt: Eindelijk rust maar wel langzaam wifi hier.

https://www.ad.nl/tech/wifi-op-hoogste-berg-ter-wereld~ad819…

I can stick uphill ice, on my saucer...

*bericht bewerkt door moderator op 27 mei 2019 13:48

Click. Click. Peace

@marijnt en @evr66 hebben jullie em zelf ook beklommen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83, nee, ik ben nog niet in die regio geweest, staat wel op mijn lijst!

@marijnt en @evr66 hebben jullie em zelf ook beklommen?

Roy83 op 27 mei 2019 17:18

Nope, alleen van een afstand bewonderd. Duiksafari gedaan rond Pemba Island eerst (vrij intensief, dan mag je daarna sowieso niet snel de hoogte in) daarna nog een weekje safariparken in Kenia.

Edwin van Riel

Ah helder. Ik heb voor nu in ieder geval weer wat boekentips. Eerst over een paar weekjes maar eens wat toppen in de Dolomieten bekijken (en ‘s avonds dus lezen over echt hoge toppen ;)).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

The White Spider van Heinrich Harrer mag niet ontbreken toch?

Mr. Slow

Van de FB van mountain network @Roy83

Hakuna matata! Als je hier 's ochtends je tentje uitkruipt met uitzicht op Kibo, de hoogste krater van de Kilimanjaro, dan is het leven mooi!

Wil jij ook wel eens zo wakker worden? En wil je de hoogste berg van Afrika beklimmen? Doe dat dan op een veilige en verantwoorde manier. Wij weten hoe!

Meer weten? Schrijf je in voor onze informatie webminar op dinsdag 25 juni om 19.30uur. Thuis vanaf de (tuin)bank kun je mee luisteren & kijken en al je vragen via de live chat stellen.

mama on a mission in the snow

Ha Tnx! Even in de agenda zetten!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik vroeg me af of het in de Nederlandse spelling nou ‘toerskiën’ moest zijn of ‘tourskiën’. Hier het antwoord:

null

Vreselijk dat er in de rij 2 doden gevallen zijn. Ik dacht eigenlijk altijd dat het daar behoorlijk rustig was, maar als ik die rij mensen ziet die aanschuift… jeetje. Eigenlijk is dit een heel commerciele expeditie geworden. Goed natuurlijk voor de sherpa’s en alle mensen die hier van leven, maar wel jammer voor de hele natuur. Ik vraag me af hoe lang het zal duren vooraleer deze streek vervuild geraakt…

Ik vraag me af hoe lang het zal duren vooraleer deze streek vervuild geraakt…

Evelien3 op 29 mei 2019 12:37

Het is daar helaas al lang vervuild, nu proberen ze zo’n 10.000 ton afval bij elkaar te rapen.
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2019/04/29/na-twee-weke…

*bericht bewerkt door bartvwg op 29 mei 2019 12:48

Bla, bla, bla.

Volgens mij is het al heel lang commercieel overigens, maar is het gewoon steeds bereikbaarder én was dit qua seizoen én omstandigheden (denk aan verse poeder midden in de krokus) een enorme piek. Als je iets meer leest is het eigenlijk niet zo goed voor de sherpa’s: die gaan ook gewoon dood op expedities (of lopen op andere manieren risico’s), maar hebben geen andere manier om geld te verdienen…

Het boek van Kikstra heb ik uit…werd op het laatst opeens wel wat rauwer. Ergens blijft het onvoorstelbaar dat mensen ‘voor de kick’ zulke enorme risico’s lopen. Getraind zijn, de juiste uitrusting, ervaring, het verkleint risico’s wel, maar neemt ze zeker niet weg…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik vroeg me af of het in de Nederlandse spelling nou ‘toerskiën’ moest zijn of ‘tourskiën’. Hier het antwoord:

null

GiGi op 29 mei 2019 11:41

Ik ben zo blij dat we hier onomstotelijk uitsluitsel over hebben ;). Zit je weer inbetween opdrachten :P?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie