Wintersport Inside (deel 2)

@GiGi ach ieder zo zijn ding hè. Ik wordt knettergek van het altijd maar in de file staan in de randstad. Ik ben altijd maar wat blij als ik hier weer thuis ben. Nagenoeg nooit file, gewoon een goede job, bos, duinen en het strand op loopafstand en ruim voldoende vermaak, zeker als je van sportief vermaak houdt. Niets zo verschrikkelijk als buiten sporten in stedelijk gebied.

Born to Ride

Ik was op vakantie in Zeeland en was verrast over de ruimte en ook de relatieve bereikbaarheid. Ik woon zelf in Groningen en vandaar moet ik regelmatig naar de randstad reizen. Lijkt me toch korter vanuit Zeeland. Al ligt het ook maar net aan vanwaar in Zeeland. Uiteindelijk blijft de randstad en grote steden een aantrekkelijke vestigingsplaats vanwege de grote(re) werkgelegenheid. Veel studenten uit de stad verhuizen na de studie naar het midden van het land. (Een gedeelte gelukkig ook niet). Toch ben ik blij dat ik niet in AMS en omgeving woon. Want de files/drukte/vuilere lucht/krappe ruimte/weinig groen en torenhoge huizenprijzen hoef ik daardoor gelukkig ook niet mee te maken. Af en toe een langere reistijd, neem ik daardoor maar even voor lief. 😄

Bergen + Sneeuw = ❤

Sja als ik toch eens zie wat ik voor t geld in Groningen kan krijgen om te wonen… maar ja, werk zie toch in Amsterdam en vergelijkbare banen ook veelal daar in de buurt. Gelukkig woon ik er nog wel een stukje vanaf en bijna aan de kust. Scheelt toch weer.
Zeeland is inderdaad ook erg mooi! Vroeger vaak die kant op geweest (nouja nog net Zuid-Holland), blijft ook fijn daar aan de kust.

Ik denk dat er net zoveel jongeren hier naar een andere regio gaan voor het werk dan uit andere regio’s. Het grootste probleem is dat iedereen in de randstad roept dat Zeeland mega afgelegen is en dat er daardoor vooral weinig aanwas is uit de rest van Nederland. Wel zijn er heer veel Vlamingen, ook op de hogere posities en dat heeft soms wel zijn voordelen. De arbeidsethiek van Vlamingen is gemiddeld toch wel beter dan van Nederlanders naar mijn mening. Maar dat begint daar al door strengere opvoeding op de scholen.

Matthias123 op 15 aug 2019 19:09

Waar merk je die arbeidsethiek dan aan? Ik heb er oprecht geen beeld bij en het meest opvallende van mijn bedrijfsbezoekjes in België vond ik altijd de wijn bij de lunch.

Roy83 op 15 aug 2019 20:02

Ze staan bijvoorbeeld veel minder te ouwehoeren met andere collega’s. Ook is het gebruik van internet en telefoon een stuk minder. De bijbehorende strikte hiërarchie vind ik dan persoonlijk iets minder. De baas is bij Vlamingen echt de baas en alles wat
die zegt wordt klakkeloos uitgevoerd zonder er verder over na te denken of het echt wel de beste oplossing is.

Matthias123 op 15 aug 2019 20:09

Ze zijn dus gewoon saaier en serieuzer ;)…

Maar ik herken dat laatste andersom juist wel, hier in Nederland leert iedereen al vanaf de basisschool dat zijn mening er toe doet en dat zie je later dus ook terug. Dat heeft een hoop goede dingen, maar soms zou het wel handig zijn als mensen eens in een keer doen wat ze gezegd wordt :)…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb een flink aantal projecten in België mogen doen. Ook in Nederland een hoop, een paar in Duitsland en Oostenrijk. En de verschillen zijn inderdaad erg zichtbaar. Nederland en verrassend genoeg (vond ik) Oostenrijk was het minst formeel, het minst top-down. In België is men sowieso beleefd en steek je als Nederlander al snel bot af omdat je minder om de hete brei heen draait. Ik heb het idee dat men geen tegenspraak durft te geven, discussie mijdend is. In Duitsland is er echt sprake van hiërarchie: als de chef het zegt dan is het zo. Een beetje het militaire model.

Blijft boeiend die verschillen. Ik heb weinig buitenlandse ervaringen (ik hoop ooit nog op een leuk kortlopend projectje ergens in midden Afrika :)), maar vind de verhalen altijd interessant.

Ik had bij Oostenrijk overigens ook een beetje het Duitse model verwacht, grappig dat dat dan minder zo is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik had bij Oostenrijk overigens ook een beetje het Duitse model verwacht, grappig dat dat dan minder zo is.

Roy83 op 16 aug 2019 10:40

Kan ook aan dat bedrijf liggen hoor. Het is ook niet echt een statistisch steekhoudend onderzoek met N=1 in Oostenrijk haha.

Nee niets ervan. Da’s vanaf nu gewoon de echte waarheid! Hokjes maken de wereld makkelijker:
Nederlanders zijn bot en luidruchtig
Belgen stil en achterbaks
Duitser enorm hiërarchisch
Oostenrijkers dus informeel

En verder?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb persoonlijk nog wel wat vergelijkingsmateriaal. 3 volwassen kinderen. Zoon woont nabij Breda en is veel op pad in een groot gedeelte van Nederland. Staat binnen 5 minuten na vertrek in de file richting Rotterdam en ook retour is dat dagelijkse kost. Dochter woont in Amsterdam en werkt van daaruit veelal met openbaar vervoer. Zijn beiden niet teruggekomen naar Zeeuws Vlaanderen door studie, vrienden en kennissenkring. Jongste zoon woont in Hulst en werkt bij Dow. Dagelijks zonder file heen en terug. Appartement in Amsterdam 2,5 maal zo duur dan vergelijkbare woning die jongste zoon pas heeft gekocht. Ook huisvesting nabij Breda veel duurder dan hier. Nadeel Zeeuws-Vlaanderen. Kinderen moeten om te gaan studeren naar Brabant of verderop. België is mogelijk maar wordt minder gedaan. Het uitgaansleven in de grote steden lokt en bindt, maar daar zijn de uitgaven dan ook naar. Wij hebben de grote Vlaamse steden binnen handbereik, maar dan vanuit een rustig en landelijk achterland. Het zijn maar een paar factoren, maar zo heeft ieder zijn keuzes.

Hen48

@Roy83
Wat een kortzichtige opmerking. 😭😉

*bericht bewerkt door dan58 op 16 aug 2019 13:37

Born to run. B.S.

Wat mij vooral opviel is dat er in tegenstelling tot hier in B alles zo netjes en proper is en wat een goede wegen. Wel lijken de “huisjes” mij vooral smurfen en liliputters te huisvesten.😆 Zo klein man en dan die voortuintjes😀😁😄
Op terugweg naar huis langs Yerseke voor mosselen : Getverdrie man die zijn in Limburg lekkerder dan daar en goedkoper en ze scheppen ze uit hun voortuin.🤔🤔

Born to run. B.S.

@Roy83
Wat een kortzichtige opmerking. 😭😉

dan58 op 16 aug 2019 13:18

Ja sorry, te direct hé…Dat krijg je met die Nederlanders ;)…

En de wegen…breng je dat onderwerp nu echt zelf, als Belg, in :)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat mij vooral opviel is dat er in tegenstelling tot hier in B alles zo netjes en proper is en wat een goede wegen. Wel lijken de “huisjes” mij vooral smurfen en liliputters te huisvesten.😆 Zo klein man en dan die voortuintjes😀😁😄
Op terugweg naar huis langs Yerseke voor mosselen : Getverdrie man die zijn in Limburg lekkerder dan daar en goedkoper en ze scheppen ze uit hun voortuin.🤔🤔

dan58 op 16 aug 2019 13:28

Als je in yerseke bent geweest dan weet je dat niet alle huizen en voortuintjes in Nederland klein zijn :P Als je verse mosselen wilt kopen kan je beter bij Neeltje Jans mosselen je mosselen kopen. Yerseke heeft inderdaad een aantal winkels voor de toeristen en de kwaliteit daar is vaak niet opperbest. Yesenaren zelf kopen namelijk nooit mosselen. Op iedere mosselboot staat namelijk wel een ton met zeer goede mosselen waar je als Yesenaar gewoon je mosselen uit mag pakken en dan wat geld in het potje doet.

Born to Ride

Ik denk dat de beste Zeeuwse mosselen naar de Belgische restaurants worden geëxporteerd. Vandaar jouw ervaringen @dan58.

Hen48

Klopt @Dan58, we geven al ons geld uit aan de wegen en het schoon houden (1 van de weinige dingen waar je Nederlanders in het buitenland over op hoort scheppen) en zijn dus genoodzaakt om in al die kleine huisjes te blijven wonen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
Ik geloof je. 😉
Het viel me echt op in Zierikzee, zoooo klein man en dat voor 't “langste” volk van Europa. Wel enorm verbaasd hoe creatief ze omgaan met die kleine ruimtes.

Born to run. B.S.

@Shane
Ik geloof je. 😉
Het viel me echt op in Zierikzee, zoooo klein man en dat voor 't “langste” volk van Europa. Wel enorm verbaasd hoe creatief ze omgaan met die kleine ruimtes.

dan58 op 18 aug 2019 14:05

Het oude centrum van Zierikzee is dan ook honderden jaren oud. Toen waren de mensen ook nog niet zo groot

Born to Ride

Lilliputters?

Lilliputters?

DrPhil op 18 aug 2019 17:55

Gelukkig niet zo klein als het niveau van deze reactie, maar ze waren gemiddeld wel een 15cm korter dan tegenwoordig.

Born to Ride

Smurfen

Onder leiding van Grote Slurf.

@ allen

Wat een lange teentjes hebben jullie allemaal . Jullie allemaal samen tegen mij : " Ik voel me zo verdomd alleen " " Jullie benne groot en ik ben zo klein. " 😂😭🤕

Born to run. B.S.

" Jullie benne groot en ik ben zo klein. "

dan58 op 18 aug 2019 21:57

Kijk, vandáár dus die kleine huisjes ;)

*bericht bewerkt door GiGi op 18 aug 2019 22:02

Ik heb over diezelfde route heel veel langer gedaan, en ik was blij dat ik een touw had ;-)

Click. Click. Peace

Het blijven ook gekkies. Vorig toen ik in Zermatt was, was er ook zo'n gekkie die vanaf de kerk, naar topje Matterhorn en weer terug binnen 4 uur deed. Hoe dan?

*bericht bewerkt door Tiny-M op 27 sep 2019 17:19

Het blijven ook gekkies. Vorig toen ik in Zermatt was, was er ook zo'n gekkie die vanaf de kerk, naar topje Matterhorn en weer terug binnen 4 uur deed. Hoe dan?

Tiny-M op 27 sep 2019 17:19

Air Zermatt?

Daar had ik niet van opgekeken, maar het was iemand die met de benenwagen was.

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/30d49a11adb114a9d9fbd1ba...
Humor.

Plaats een reactie