A61 bij Mönchengladbach voor 15-20 jaar dicht

Aangezien vele Nederlanders (en Belgen) van/naar de wintersport of zomervakantie van de A61 gebruik maken, is het laatste nieuws omtrent de afsluiting van de A61 ook wel een eigen topic waard op dit forum.

Vanaf aankomende zondag gaat de A61 ten zuiden van Mönchengladbach, om precies te zijn tussen Wanlo en Jackerath, in noordelijke rijrichting tot minimaal 2035 dicht. De zuidelijke rijrichting zal waarschijnlijk vanaf augustus volgen. Reden van de afsluiting is de bruinkoolmijn “Garzweiler II”, waar men het gebied van de huidige A61 compleet wil afgraven. Daarvoor moet de snelweg uiteraard compleet verdwijnen.

De in 2005 afgebroken A44, die eveneens voor de bruinkolenmijn moest wijken, heeft men inmiddels weer herbouwd, zodat de omleiding automatisch via de A46 en A44 komt te liggen. Het is een kleine omweg, maar men moet wel drie keer vlak achter elkaar van snelweg wisselen om vanuit Venlo richting Koblenz te komen of andersom.

Niet alleen de snelweg, ook de nodige dorpen moeten voor de bruinkolenmijn afgebroken worden. Wie interesse heeft om een paar spookdorpen te bezoeken, kan nu nog z’n slag slaan. Het afgegraven stuk waarvoor in 2005 de A44 en andere dorpen moesten wijken, zal grotendeels met water opgevuld en tot recreatiegebied ‘omgetoverd’ worden. De A44 is inmiddels weer herbouwd. Of de A61 in 2035 ook weer herbouwd zal zijn is nog de vraag, mogelijk kan dat ook enkele jaren uitlopen.

https://www.strassen.nrw.de/de/presse/meldungen/2018/a44n-fr…

Jeetje, wat een project…

Mr. Slow

Ik ben ooit eens in die mijn geweest. Daar worden letterlijk bergen verzet. Indrukwekkend, die gigantische machines daar.

Tekenend voor de “grote stappen” die in ‘s-werelds rijkste landen worden gemaakt op het gebied van groene energie…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bedankt voor deze bijzonder nuttige informatie!

Tekenend voor de “grote stappen” die in ‘s-werelds rijkste landen worden gemaakt op het gebied van groene energie…

Shane op 27 jun 2018 20:03

Die pieken en dalen moeten toch opgevangen worden en met minder kernenergie…

Tekenend voor de “grote stappen” die in ‘s-werelds rijkste landen worden gemaakt op het gebied van groene energie…

Shane op 27 jun 2018 20:03

Die pieken en dalen moeten toch opgevangen worden en met minder kernenergie…

Tiny-M op 27 jun 2018 23:48

Juist door alles vol te bouwen met wind en zonne energie heb je bruinkool of gascentrales nodig om de pieken en dippen op het netwerk op te vangen. Die groene energie is namelijk totaal onbetrouwbaar en schommelt enorm en dat kan je het beste kolen centrales opvangen. Zeker zolang er zoveel weerstand is tegen de vorm van opwekking met de minste CO2 uitstoot (kernenergie).

Born to Ride

Ik heb zondag een rondleiding gehad in deze bruinkoolgroeve (Garzweiler). Bijzonder indrukwekkend, zowel het gat als de spookdorpen die ik nu al zo’n 5 jaar volg. Vooral het dorp Borschemich, ten oosten van de A61, heb ik vaak bezocht. Onderstaande foto’s zijn ongeveer op die plek gemaakt maar nu 150 meter dieper:

null

null

Immerath (foto hieronder) is het volgende slachtoffer. Verreweg de meeste bewoners zijn inmiddels in Neu-Immerath gehuisvest, een paar kilometer verderop. Zoals je ziet een enkeling sputtert nog tegen (en daar kan ik me iets bij voorstellen):
null

En dit is de nieuwe A44. Het land eromheen is gerecultiveerd landbouwgebied dat een paar meter onder het oude maaiveld ligt. Zeker niet alles wordt water.
null

*bericht bewerkt door Roel op 28 jun 2018 09:45

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Interessant hoor!
Als je Duits wat minder is en je niet wil verdwalen op internet naar meer informatie (wat me toch niet gelukt is…); Op google-maps kun je ook wat 3D afbeeldingen zien en kun je de oude A44 nog (gedeeltelijk) zien liggen. Ook de dorpjes welke inmiddels verdwenen zijn, staan nog aangegeven. Ook kun je een inschatting maken, gezien de routing van de A61, welke dorpjes er gaan verdwijnen. Zo heeft Duitsland (volgens mij) geen streetview, maar er staan wel genoeg foto’s in google-maps, waarop al duidelijk te zien is dat de dorpjes al verlaten zijn (bijv Borschemich en Immerath).

Weet iemand of dit soort dorpjes nog gebruikt worden voor oefeningen/ trainingen. Ik zou me voor kunnen stellen dat bijvoorbeeld het leger of brandweer dit soort dorpjes ideaal zou vinden om de realiteit na te bootsen. Misschien dat de filmindustrie er ook nog wel mee kan.

Edit: @Roel is me tijdens mijn (verdwaal-)tocht voor geweest. Echte foto’s zijn altijd nog beter dan Google-maps ;)

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 28 jun 2018 09:16

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Tekenend voor de “grote stappen” die in ‘s-werelds rijkste landen worden gemaakt op het gebied van groene energie…

Shane op 27 jun 2018 20:03

Die pieken en dalen moeten toch opgevangen worden en met minder kernenergie…

Tiny-M op 27 jun 2018 23:48

Juist door alles vol te bouwen met wind en zonne energie heb je bruinkool of gascentrales nodig om de pieken en dippen op het netwerk op te vangen. Die groene energie is namelijk totaal onbetrouwbaar en schommelt enorm en dat kan je het beste kolen centrales opvangen. Zeker zolang er zoveel weerstand is tegen de vorm van opwekking met de minste CO2 uitstoot (kernenergie).

Matthias123 op 28 jun 2018 07:20

Dat dus

Weet iemand of dit soort dorpjes nog gebruikt worden voor oefeningen/ trainingen. Ik zou me voor kunnen stellen dat bijvoorbeeld het leger of brandweer dit soort dorpjes ideaal zou vinden om de realiteit na te bootsen. Misschien dat de filmindustrie er ook nog wel mee kan.

Veenhoorn op 28 jun 2018 09:14

Dat durf ik niet te zeggen, zo lang er nog iemand woont (zoals in Immerath een paar huizen nog geraniums voor de ramen hebben) kan dat volgens mij niet. Het is wel bijzonder populair onder liefhebbers van Urban Exploring / Urbex (fotografie van vervallen plekken).

Bizar is ook trouwens dat bewoners van Holzweiler jarenlang dachten dat hun dorp zou verdwijnen, maar sinds 2016 lijkt het erop dat dit dorp toch behouden blijft.

Oorspronkelijk plan:

null

Nieuw plan:
null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Nog nooit van gehoord en zeker van belang voor iedereen die uit de zuidelijke helft van NL naar de Alpen rijdt.
Kan het zijn dat Google Maps het herbouwde stuk A44 nog niet laat zien? Of is dat nieuwe stuk niet de omleiding voor de A61?
Ik zie nog steeds een onderbroken stuk t.h.v. Garzweiler I.

@Jay in Google Maps staat ie nog niet ingetekend maar op de satellietweergave zie je wel het tracé al.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Inderdaad, met name de bocht rechtsonder die wat meer naar het oosten ligt dan het oorspronkelijke traject is goed te zien.
Ben benieuwd of vakantiegangers er last van gaan krijgen in termen van drukte… Het zijn toch 3 knooppunten waar je voorheen rechtdoor kon rijden.

null

De weg zal niet op Google Maps staan voordat die daadwerkelijk geopend is. Zou ook niet handig zijn omdat Google Maps natuurlijk ook een navigatie functie heeft.

Juist door alles vol te bouwen met wind en zonne energie heb je bruinkool of gascentrales nodig om de pieken en dippen op het netwerk op te vangen. Die groene energie is namelijk totaal onbetrouwbaar en schommelt enorm en dat kan je het beste kolen centrales opvangen. Zeker zolang er zoveel weerstand is tegen de vorm van opwekking met de minste CO2 uitstoot (kernenergie).

Matthias123 op 28 jun 2018 07:20

Ik deel je mening dat thermische centrales voorlopig nog wel even nodig zullen blijven.

Maar kolencentrales zijn juist niet geschikt om pieken op te vangen, die zijn nl gebouwd om (min of meer) permanent te draaien. Het duurt veel te lang om die op te starten en je kunt ze niet even uit zetten.
Om de piekvragen op te vangen zijn zg STEG centrales de beste oplossing: Een gasturbine en een stoomturbine, waarbij de stoom voor de laatste wordt opgewekt met de hete uitlaatgassen van de eerste.
Een gasturbine kun je heel snel ‘on-line’ brengen, gewoon opstarten en synchroniseren, kost een paar minuten. Niet meer nodig? Gaskraan dicht en uit laten lopen …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 28 jun 2018 21:21

Rob

Dan heb je het nog niet eens over het slechte rendement van bruinkool t.o.v Steg centrales

May the ski force be with you !!

Dan heb je het nog niet eens over het slechte rendement van bruinkool t.o.v Steg centrales

CJAHulskamp op 28 jun 2018 21:58

Ach ten opzichte van zon en wind hebben bruinkoolcentrales een enorm hoog rendement. Bouw gewoon een aantal kerncentrales (thorium in de toekomst) zorg voor goede afvalopslag en je hebt gelijk je parijs akkoord volbracht. En dan heb ik het alleen nog maar over de directe CO2 uitstoot. Indirect win je nog veel meer. De zwaarst vervuilde regio op aarde ligt in china, daar worden de magneten voor de windmolens gemaakt…

Born to Ride

Ik heb toch maar weer eens wat slecht rendement zonnepanelen gekocht ipv Uranium 😉

May the ski force be with you !!

Dan heb je het nog niet eens over het slechte rendement van bruinkool t.o.v Steg centrales

CJAHulskamp op 28 jun 2018 21:58

Ach ten opzichte van zon en wind hebben bruinkoolcentrales een enorm hoog rendement. Bouw gewoon een aantal kerncentrales (thorium in de toekomst) zorg voor goede afvalopslag en je hebt gelijk je parijs akkoord volbracht. En dan heb ik het alleen nog maar over de directe CO2 uitstoot. Indirect win je nog veel meer. De zwaarst vervuilde regio op aarde ligt in china, daar worden de magneten voor de windmolens gemaakt…

Matthias123 op 28 jun 2018 22:01

Klopt, een windturbine haalt maar krap 25%
De rest van de tijd staat ie stil, is defect etc.
Om 1 Kw op te wekken, moet je 4-5 Kw nominaal installeren en dan ook nog eens spreiden over een heel groot gebied.

Rob

Dan heb je het nog niet eens over het slechte rendement van bruinkool t.o.v Steg centrales

CJAHulskamp op 28 jun 2018 21:58

Ach ten opzichte van zon en wind hebben bruinkoolcentrales een enorm hoog rendement. Bouw gewoon een aantal kerncentrales (thorium in de toekomst) zorg voor goede afvalopslag en je hebt gelijk je parijs akkoord volbracht. En dan heb ik het alleen nog maar over de directe CO2 uitstoot. Indirect win je nog veel meer. De zwaarst vervuilde regio op aarde ligt in china, daar worden de magneten voor de windmolens gemaakt…

Matthias123 op 28 jun 2018 22:01

Klopt, een windturbine haalt maar krap 25%
De rest van de tijd staat ie stil, is defect etc.
Om 1 Kw op te wekken, moet je 4-5 Kw nominaal installeren en dan ook nog eens spreiden over een heel groot gebied.
Is ook een mooi PR praatje als ze het hebben over zoveel Mw.
Altijd even kijken of dat geinstalleerde vermogen of het opgewekte vermogen is …

RCGrootveld op 29 jun 2018 00:21
Rob

Belgen rijden over Heerlen of zelfs via Luik en zo naar Eupen. Die ellende wordt ons dus bespaard. Voor de fans van de schaduwzijde van onze economie… Doel te Antwerpen! Bijna verlaten dorp waar een nieuw dok gaat komen.

Een bruinkool veld meer of minder zal uitstel van executie zijn. We gaan toch naar de klote binnen nu en 100 jaar.

Of een snelweg dan gesloten wordt zal niet zo belangrijk meer zijn.

Maar toch bedankt voor de update, dat wordt navigatie updaten!

##blubikbeneenvis #ohneeoceanendoodmensendood

Tijd voor een uitpakparty?!

Voor de fans van de schaduwzijde van onze economie… Doel te Antwerpen! Bijna verlaten dorp waar een nieuw dok gaat komen.

SkimeisterJan op 29 jun 2018 01:51

Doel is leuk, maar er liggen dus tich van dat soort dorpen rondom deze mijn. Dus die impact is nog wel wat groter ;-)

Het begint ‘goed’ met de afsluiting van de A61. Vandaag deels twee uur file, vanwege een ongeluk en dan staat de zaak er meteen helemaal vast. Volgens de verkeersinformatie van WDR zullen in de aankomende weken en maanden vaker files te verwachten zijn. Wie daartoe de mogelijkheid heeft doet er goed aan om het gedeelte “ruim te omzeilen”.

https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinland/autobahn-dauerhaft…

Binnenkort zowel heen als terug over de A61. Op Viamichelin zag ik dat mijn route op de datum in de toekomst (5/8) al keurig die omleiding over de nieuwe weg laat zien. Dus zowel de omleidingsroute als de afsluiting zelf op die datum is al keurig in de michelinkaarten verwerkt.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Google maps stuurt je nog gewoon over de a61. Beetje vreemd.

Übung macht den meister!!!

Google maps stuurt je nog gewoon over de a61. Beetje vreemd.

RFKANGOO op 7 jul 2018 19:07

Google maps werkt niet met input van gebruikers. Zo zijn er straten die al jaren open zijn en nog niet op google maps staan. een Waze bv. mag dan wel google maps gebruiken voor het kaartmateriaal, hier kan je als gebruiker zelf ook de onderbreking toevoegen en is het dus rapper aangepast.

Google maps stuurt je nog gewoon over de a61. Beetje vreemd.

RFKANGOO op 7 jul 2018 19:07

De zuidelijke rijrichting gaat pas in augustus dicht hè

Mr. Slow

Dat is wel goed om te weten… ik ga in september weer een week motorrijden in de Alpen en dat is altijd de weg die ik neem.
Wat een enorm project zeg… dat gat is ook ontzettend groot.

It is an amazing world

Zijn er al mensen die de omleiding gereden hebben op de A61? Is dit goed te doen of raden jullie aan een andere route te nemen?

Silvretta Montafon Liefhebber

Plaats een reactie