Winter of all season banden

Ik sta een beetje voor een dilemma. Zowel mijn zomer als winterbanden zijn aan vervanging toe. Ik heb gemerkt dat ik de laatste jaren mijn winterbanden snel op zijn bij de tegenwoordige temperaturen. Meestal gaan ze er in October op en in Maart eraf. Is het wellicht een goed idee om all season banden te nemen (met alpine symbool). Iemand met ervaringen?

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Bieden dacht ik wel een stuk minder grip in echte winterse condities, maar Rogier weet hier meer van af en heeft ook wel eens een blog geschreven hierover dacht ik…

Plus dat ik dacht dat all-season banden niet tellen als winterbanden (die verplicht zijn op bijvoorbeeld de Duitse autobahn met winterse condities).

Mr. Slow

Er bestaan redelijke all-season banden, die ook het sneeuwvlokje in de berg hebben en dus ook geschikt zijn als winterband in Duitsland. Banden met alleen een M+S symbool zijn dat dus niet. Maar dat laatste geef je zelf ook al aan in je openings post.

Bedenk:

  • Echte dedicate winterbanden zijn het allerbeste in sneeuw en ijs
  • Echte zomerbanden zijn het allerbeste in warm (en vaak nat) weer
  • All-season banden kunnen redelijk zijn in beiden. Maar munten nooit uit.

Bedenk hoe vaak je echt naar de sneeuw rijdt. Hoe erg vind je het om bij barre condities (op tijd!) kettingen te leggen. En hoeveel rij je in niet echt winterse omstandigheden?

Als je veel in de Benelux rijdt dan kan ik de keuze voor all-season banden (met sneeuwvlok) redelijk voorstellen. Rij je vaak in diepe sneeuw dan zijn deze banden vaak niet afdoende. Al rij je zomers veel kilometers zijn echte zomerbanden ook aan te raden…

Kijk bij al deze banden zeker ook naar hoe goed ze op nat wegdek houden, vaak is dit de achilles-hiel van veel winter/all-seasonbanden… Ook zullen all-season banden sneller slijten dan je zomerbanden.

Ook is er een behoorlijk verschil tussen slijtage tussen verschillende winterbanden, daar kun je dan ook rekening mee houden. Zo rij ik mijn Nokians (met absurd goede grip in sneeuw en ijs) eerder op dan dat ik mijn Michelins deed. Toch is het een keuze voor mij om met die Nokians te rijden omdat deze (voor mij) veel meer grip geven in echt winters terrein.

Als laatste heb je je winterbanden er best lang op zitten. Ik rij er hier in de Alpen zeker niet langer mee (ik stap daarna dan wel over naar 4x4 all-season banden)

Nog een toevoeging, bedenk dat all-season/winterbanden in de zomer vaak duidelijk meer energie verbruiken.

*bericht bewerkt door Rogier op 28 jun 2018 12:09

Click. Click. Peace

En indien je zelf de mogelijkheid hebt om de banden op te slaan en te verwisselen, hoef je het voor de kosten niet te laten, omdat je de zomerbanden niet verslijt op het moment dat je winterbanden erom liggen en andersom.

Is de remweg van allseasons niet duidelijk langer dan die van zomerbanden?
Zoja, dan lijkt me dat een behoorlijk veiligheidsaspect om mee te wegen.
Verder zijn de wangen van mijn winterbanden veel slapper dan mijn zomerbanden. Ik weet niet hoe dat zit met allseasons, maar ook dat vind ik een belangrijk veiligheidsaspect.

@DrPhil Niet per definitie… hangt weer van het weer af. Maar zo heb je all-season die bijna zomerbanden zijn en all season die bijna winterbanden zijn ;-) Maar ze blinken zelden ergens in uit. Dus in de zomer minder goed dan echte zomerbanden en in de winter…

Ook van de wangen heb je een goed punt, maar dat is ook weer per merk (en type band voor het type auto) afhankelijk.

Click. Click. Peace

Gewoon lekker twee sets kopen om alle redenen die Rogier al genoemd heeft en je winterset er vooral veel korter opleggen. Zeker in het Hollandse zeiknatte najaar heb je veel meer aan goede zomerband. Bij mij gaan ze er zelden voor december onder.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zelf ook ervaring met verschillende typen winterbanden en all-season banden. Onderlinge verschillen per band zijn behoorlijk, en je merkt het echt in de rij-eigenschappen, en zeker niet te vergeten: Het brandstofverbruik. De laatste all-season set is een echte winter/offroad band, en dat betekent zo maar 1,5 à 2 km minder per liter brandstof…
@Dokteruk Mocht je niet meer dan twee winterse weekjes in de bergen rijden, en ook nog eens Oostenrijk of Zwitserland boven Frankrijk of Italië verkiezen zou ik in overweging nemen om winterbanden met goede regeneigenschappen te nemen. Kijk daarnaast naar levensduur. Dat betekent vaak een iets hardere compound die beter bestand is tegen hogere temperaturen. Zo lang je voldoende profiel hebt zijn de prestaties in de sneeuw nog steeds acceptabel. Ik neem aan dat het niet om dagelijks bergpassen op-en-neer rijden gaat.

Ik heb ook 2 sets voor beide auto’s. In mijn optiek zal een all-season band in de zomer sneller slijten dan een echte zomerband en in de winter, vooral in de skigebieden, minder goede kwaliteiten hebben dan een echte winterband. Hierdoor kun je met 2 sets langer doen dan 1 set all-season banden, just my 2 cents.
Afhankelijk van het weer gaan de winterbanden er in de loop van november, of december, onder en dan na de wintersport in maart er vaak weer af voor de zomerbanden. Ik wissel ze zelf, dus ben ook niet afhankelijk van de garage.

Een echt goede all season ( bv Michelin Crossclimate plus) combineert wel ongeveer het goede van beide banden. Persoonlijk vind ik ze nog wel achterblijven op rolgeluiden: daar merk je dat een goede zomerband toch wel wat stiller is. Is misschien ook wat auto/band afhankelijk, maar het viel me op.

Ik heb gemerkt dat ik de laatste jaren mijn winterbanden snel op zijn bij de tegenwoordige temperaturen. Is het wellicht een goed idee om all season banden te nemen (met alpine symbool).

dokteruk op 28 jun 2018 10:56

Als ik de post goed interpreteer wil de TS weten of all-season banden een waardig alternatief zijn voor winterbanden. Dus om als tweede set naast zomerbanden aan te houden.
@Dokteruk Mocht je in de markt zijn voor één band voor het hele jaar, is het handig om je jaarkilometrage te weten. De meeste all-seasonbanden slijten harder dan zomerbanden (plus geluid, mogelijk verhoogd brandstofgebruik), wat inhoud dat bij een jaarkilometrage van 15.000km je all-seasons volgende winter al niet zo fantastisch presteren (~6mm profiel over tegen die tijd).

Dank allen voor de goede tips. Het blijft ten allentijden een compromis, dat realiseer ik me maar al te goed. Dat geldt trouwens ook voor zomerbanden onder een bepaalde temperatuur en winterbanden boven een bepaalde temperatuur. Zelfs tussen band A en B zijn er grote verschillen. Hoe je er ook naar kijkt … een band is per definitie een compromis. En dan heb ik het niet eens over de auto zelf (gewicht 1480 kg en 380 bbp in mijn geval).
De auto waarop ik all seasons overweeg te zetten gebruik ik gedurende het hele jaar in de UK (omgeving Leeds) en hooguit 2 weken per jaar in de Alpen. Sneeuwkettingen leg ik er in 2 minuten op (loopvlak). En eenmaal daar aangekomen staat de auto een hele werk stil.
Jullie adviezen helpen me zeker. Ik ga eens wat uit proberen.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Zei ik Hollands zeiknat najaar… ik bedoelde natuurlijk het Engelse, nog veel nattere (na)jaar 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Eerder aan ee orde geweest. Rij nu 2 zomers en 1 (lastige) winter, inclusief wintersport op Vredestijn Quartrac 5. In 1 woord perfect. Natte, gladde en fors besneeuwde wegen. Geen enkel probleem. Uiterst veilig gevoel. Auto zal er natuurlijk ook wel toe doen. Ik rij Honda CRV AWD.

Hen48

Plaats een reactie