Mer de Glace Gletsjer waar ben je...

Een zeer indrukwekkend verschil…

null

Click. Click. Peace

Nog veel indrukwekkender vind ik de bordjes langs de trap naar beneden vanaf het dalstation van de cabinelift waarmee je in de jaren '80 nog direct bij de gletsjer uitkwam. Tegenwoordig moet je met een provisorische trap vanaf dat punt nog meer dan 100 meter loodrecht naar beneden afdalen om de gletsjer te bereiken.

null

null

*bericht bewerkt door paolie op 11 jul 2018 13:59

Indrukwekkend…Heb je niet nog wat meer fotos?

*bericht bewerkt door Jochemgerrits op 11 jul 2018 15:21

Ik heb nog een eigen foto uit 2014, waar je vanaf de gletsjer de trap ziet. Die zal momenteel wel weer wat verder doorlopen naar beneden. Rechtsboven zie je het dalstationnetje van de cabinelift. De gletsjer kwam in 1988 nog tot die hoogte.

null

*bericht bewerkt door paolie op 12 jul 2018 08:57

Niet normaal, die gletsjer ‘groeit’ niet zomaar even terug naar zijn oude niveau…

op welke hoogte begint de gletsjer nu

Je kan oprecht wel zeggen ‘welke gletsjer?’. Toch wel triest…

Vraag mij dan af , de andere gletsjers verkleinen die ook Zo ferm

@Pieter230976 ja bijna alle gletsjers in de Alpen krimpen. Deze zomer gaat dat zeker niet veranderen.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Heeft al dat zwarte puin niet ook een smeltversnellend effect?

@Pieter230976 ja bijna alle gletsjers in de Alpen krimpen. Deze zomer gaat dat zeker niet veranderen.

Roel op 17 jul 2018 07:20

Zag gisteren een post passeren van wetteronline over een gletsjers in Zwitserland hoe ze afsmelten ,

Heb nog ff geduld. Ze groeien vanzelf weer aan. En dan niet gaan zeuren dat het hier zo koud is hé. :P

Übung macht den meister!!!

Heb nog ff geduld. Ze groeien vanzelf weer aan. En dan niet gaan zeuren dat het hier zo koud is hé. :P

RFKANGOO op 17 jul 2018 09:35

Ach zo is het altijd al gegaan. In de tijd van de Romeinen waren er nagenoeg geen gletsjers in de Alpen, waren de ijskappen in de poolgebieden veel kleiner en was het hier in Nederland zo warm dat er op grote schaal wijngaarden waren. We zitten nu inderdaad in een opwarmende periode. Toevallig kwam ik na wat googlen deze statistiek tegen over de Aletschgletsjer de afgelopen 2000 jaar, daarin zijn dus altijd al hele grote schommelingen in de lengte geweest (Ook is dus goed te zien dat rond het begin van de jaartelling de gletsjer nog korter was dan hij nu is):

null

null

*bericht bewerkt door Matthias123 op 17 jul 2018 10:01

Born to Ride

Zucht…

Dat er nog altijd mensen zijn die de klimaatverandering ontkennen en het afdoen als een natuurlijk fenomeen.

*bericht bewerkt door Arnh op 17 jul 2018 14:13

Zucht…

Dat er nog altijd mensen zijn die de klimaatverandering ontkennen en het afdoen als een natuurlijk fenomeen.

Arnh op 17 jul 2018 14:11

Waren sterkere temperatuurstijgingen in het verleden dan ook klimaatverandering? het klimaat verandert nu ook, dus dat ontken ik niet, maar dat deed het vroeger ook. Het klimaat is door de eeuwen heen altijd veranderd.

Born to Ride

Neen, dat waren natuurlijke schommelingen en bovendien ook vaak regionaal. Die schommelingen zijn qua intensiteit en snelheid niet te vergelijken met wat er nu aan het gebeuren is.

null

*bericht bewerkt door Arnh op 17 jul 2018 14:45

@Arnh dat is precies de grafiek die al heel vaak is ontkracht en waarvan bewezen is dat het fakenieuws is. Het laatste deel komt dus van onderstaande afbeelding af, bij die lijn zijn ook de officiele metingen gezet:

null

Er zit inderdaad een stijging in, maar dus veel geleidelijker dan dat sommige NGO’s je willen doen geloven. Maar hysterisch doen levert nu eenmaal makkelijk heel veel geld op voor bepaalde organisaties en multinationals…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 17 jul 2018 15:01

Born to Ride

Even terug naar de Mer de Glace. In de link van Arnh is goed te zien dat deze gletsjer tussen 1850 en 1886 al enorm aan het terugtrekken was. Toen was van klimaatverandering nog geen sprake. De Mer de Glace smelt dus zeer waarschijnlijk al (vrijwel) non stop sinds de Kleine IJstijd. En vanwege opwarming van de aarde (niet relevant hoe snel die nu precies gaat en wat daarvan de oorzaak precies is) nog iets harder. De vergelijking met een ijsklontje dat je op een schoteltje op tafel legt vind ik altijd treffend. Dat ijsklontje smelt de eerste minuten nog nauwelijks tot niet. Je ziet het volume nauwelijks afnemen en het duurt dan ook vrij lang voordat het voor de helft gesmolten is. Maar als het ijsklontje eenmaal over de helft is, lijkt het steeds sneller te smelten en op het end zie je het gewoon voor je ogen oplossen in het niets. Dat proces, maar dan in het groot, lijken veel gletsjers momenteel ook door te maken.

Als je nu de vrije rots partijen een mooie witte kleur geeft, door prof schilders of mensen die niet aan het werk komen.
Dan koelt het vanzelf af in het dal en zal het iig langzamer smelten.
En dan lijkt de gletsjer iig van afstand weer groter door al dat wit

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Plaats een reactie