Bataleon

Goedemorgen wintersporters…

Ik heb zn 3 seizoenen geboard op de bataleon global warmer,
Leuk jib/Freestyle boardje.
Toch wil ik me meer richten op het freeride(cruise) aangezien ik toch niet doe Freestyle. Maar het boardje mag nog wel wat speels zijn…
Hierbij twijfel ik tussen de bataleon goliath en bataleon omni…
Kan iemand mij op de juiste weg helpen?

Ik ben 3 keer op wintersport geweest en een aantal keren indoor
Mijn leeftijd is 29
Gewicht 90kilo
Lengte 187cm

Ik kan me voorstellen dat als je verder kijkt dan één merk, dat er dan veel meer opties zijn. Misschien zelfs wel betere.
Er zijn genoeg mensen die je hier op weg kunnen helpen met suggesties. Maar zelf testen voordat je koopt is de beste manier om erachter te komen welk board het best past bij jouw wensen, stijl en niveau. In november zullen er in Snowworld weer debatavonden zijn. Op andere indoor banen en in de Alpen ook.

Bedankt voor je bericht.
Persoonlijk vind ik de tbt in bataleon erg fijn vandaar dat ik specifiek een board uit dit merk zoekt.
Het testen in de alphen zal idd ideaal zijn… zn indoor baan is daar misschien net te kort voor…

Ik zou wachten op de testdagen, waarom @Gigi je naar debatavonden wil sturen weet ik niet ;) Ook al zijn de testdagen op de korte indoorbanen, je kan er toch een goed beeld krijgen wat zo’n boardje doet. Anders zul je voor testdagen naar Oostenrijk oid moeten gaan. Ik heb zelf de Omni 159, op zich een leuk board, maar ik zit te kijken naar een vervanging hiervoor en dat gaat waarschijnlijk de Jones Mountain Twin worden. Ik heb er nog een Jones Flagship 164 naast voor het betere freeride werk. Ik zit trouwens op hetzelfde gewicht als jij.

Ik zou wachten op de testdagen, waarom @Gigi je naar debatavonden wil sturen weet ik niet ;) Ook al zijn de testdagen op de korte indoorbanen, je kan er toch een goed beeld krijgen wat zo’n boardje doet. Anders zul je voor testdagen naar Oostenrijk oid moeten gaan. Ik heb zelf de Omni 159, op zich een leuk board, maar ik zit te kijken naar een vervanging hiervoor en dat gaat waarschijnlijk de Jones Mountain Twin worden. Ik heb er nog een Jones Flagship 164 naast voor het betere freeride werk. Ik zit trouwens op hetzelfde gewicht als jij.

Marijnt op 13 jul 2018 10:41

Wat is de reden dat je naast de omni een Jones mountain twin bij neemt ? Vind je de tbt in bataleon niet fijn of ?

Ik lees dat de Jones mountain twin ook iets vergelijkbaars heeft als tbt, Traction Tech of spoon ?

De Omni wordt vervangen door de Mountain Twin, dus de Omni gaat een keer weg. Ik heb het board inmiddels al meerdere jaren, tijd voor iets nieuws. Heb afgelopen winter een paar afdalingen op de Mountain Twin kunnen doen, beviel goed. Meer grip, betere balans op hogere snelheden. Mijn Omni is inmiddels ook een ouder board, de nieuwe zal ongetwijfeld verbeterd zijn. De Omni is mij prima bevallen, maar mijn gevoel is bij de Jones beter. Komt ook een beetje door het design van de neus waar bij de Omni deze aan de zijkanten wat omhoog loopt, voordeel is dat het board minder snel hapt, maar ik mis dan toch een beetje de grip die de Jones mij afgelopen winter wel gaf. De Flagship is een ander board, met 164 ook een stuk langer, stijver, geeft mij in de poedersneeuw ook meer dan voldoende drijfvermogen.

Bataleon is bij mijn weten de enige die TBT heeft. Is totaal iets anders dan magnetraction wat o.a. Jones gebruikt.
Magenetraction helpt met wat extra grip (door een ‘golvende’ rand langs de lengte van je board), vooral op ijzige pistes (verwacht er geen wonderen van), TBT betekent dat je base over de breedte van je board ipv van vlak, afgerond is. Hierdoor wordt een board minder catchy, meer surfy gevoel. Je moet hem ook echt verder op z’n kant zetten om de contactpunten in de sneeuw te krijgen. Persoonlijk ben ik van TBT niet zo gechameerd, maar dat is voorkeur.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 13 jul 2018 12:29

Persoonlijk vind ik tbt wel fijn… zelf heb ik nog niet op de Jones mountain twin geboard dat is dus echt een kwestie van zelf proberen en kijken wat fijn is

Vandaar dat testen ook werd aangeraden. Weet niet of je überhaupt al andere boards hebt gereden, dan heb je namelijk vergelijkingsmateriaal.

Alleen de k2 raygun maar dat is indoor geweest… na het testen van een bataleon vond ik tbt wel erg fijn… maarjah misschien denk ik daar met een Jones mountain twin anders over

Kijk ook verder naar andere merken en modellen, de Jones is mijn persoonlijke voorkeur. Gezien jouw wensen zul je het in elk geval in de All Mountain boardjes moeten zoeken. In het najaar zullen er weer verschillende testavonden zijn, in de Alpen natuurlijk ook. En laat je eventueel ook in een goede snowboardwinkel informeren. Als je in (de buurt van) Utrecht bent ga eens langs bij Cellblock, Frank kan je alles vertellen over de verschillen tussen Bataleon en Jones en andere merken die hij voert. Ik kom er al meer dan 20jr naar volle tevredenheid!

Lobster heeft ook TBT. zelf heb ik de lobster sender en wat een fijn board is dat. Onmogelijk een kant te laten happen. Board is stijf genoeg om flink op zn staart te trappen maar soepel genoeg om lekker te cruisen en te spelen op de piste ;)

Ik rij zelf op de bataleon evil twin, lekker allround.
Nu met de side-kick tech helemaal prima!

Lees idd veel goeds over de jones mountain twin, ook de jones explorer lijkt me een leuk boardje… kan iemand mij het verschil van deze twee uitleggen ?

Mvg

Om nog even terug te komen op je eerste vraag helemaal aan het begin van het topic :

Ik had altijd een Salomon camberboard van 15 jaar oud en besloot me afgelopen jaar een nieuw board cadeau te doen. Ik zocht aanvankelijk een Bataleon Goliath maar die was toentertijd uitverkocht, uiteindelijk een Arbor rockerboard gekocht wat me niet echt bevallen is, ondanks Grip-tech miste ik de tractie en grip van m’n vorige camberboard. Ik kon deze terugbrengen en heb afgelopen week een nieuwe Bataleon Goliath op kunnen halen en gisteren voor het eerst even geprobeerd. Dat beviel me erg goed! Het gevoel van grip wat de rocker minder had en de camber een stuk meer vind ik prettig met carven, de pop is fijner bij ollies en de 3BT is leuk met buttering en wat geklooi. Mocht je die Goliath nog op het oog zitten, bij deze mijn paar centen.

Mooie review… als ik het goed begrijp heeft het 3bt niet echt een meerwaarde voor het carven?

Lees idd veel goeds over de jones mountain twin, ook de jones explorer lijkt me een leuk boardje… kan iemand mij het verschil van deze twee uitleggen ?

Mvg

melchior op 24 okt 2018 18:02

9 november wat te doen in de avond? Dan kun je ze zelf proberen. Bataleon is er ook.

Oh dat is mooi… in zoetermeer neem ik aan ?

Thnx ! Had al op de site zelf gekeken maar daar zie ik het niet staan

Nee klopt, daar zijn ze vaak niet zo snel mee.

Mooie review… als ik het goed begrijp heeft het 3bt niet echt een meerwaarde voor het carven?

melchior op 24 okt 2018 18:42

Ik heb vorig jaar de Goliath getest en ik vind het helemaal niks. Net als heel dat 3bt. Mogen ze van mij lekker houden.
Als je weinig input geeft doet het board gewoon niks. Vond de eerste afdaling ermee doodeng. Het is net alsof je met een auto rijdt en je wilt een flauwe bocht maken maar bij de 1e keer aan je stuur draaien gebeurt er niks.
Zet je vervolgens het board verder op z’n kant dan reageert het als elk ander vergelijkbaar camber board.
Wat heeft dan heel dat 3bt voor nut vraag ik mij af. Behalve dan dat het board minder snel hapt als je techniek zeer bedroevend is.

Mijn tip: stop je geld in lessen ipv. in een Bataleon.

Übung macht den meister!!!

Lobster heeft ook TBT. zelf heb ik de lobster sender en wat een fijn board is dat. Onmogelijk een kant te laten happen. Board is stijf genoeg om flink op zn staart te trappen maar soepel genoeg om lekker te cruisen en te spelen op de piste ;)

Brianvdz op 1 aug 2018 11:44

Mag ik vragen wat je specifiek fijn vind aan de 3BT vind?

Lobster heeft ook TBT. zelf heb ik de lobster sender en wat een fijn board is dat. Onmogelijk een kant te laten happen. Board is stijf genoeg om flink op zn staart te trappen maar soepel genoeg om lekker te cruisen en te spelen op de piste ;)

Brianvdz op 1 aug 2018 11:44

Mag ik vragen wat je specifiek fijn vind aan de 3BT vind?

Eddyspaggheti op 30 okt 2018 22:24

Snel van kanten wisselen en dat het niet snel hapt

Plaats een reactie