Zout strooien in de zomer

Zout strooien in de zomer weer is wat anders ⛷🏂🎿❄☃️⛄🌨🌬
😀🤣😎

Kwam onderstaand artikel tegen.

Het is hartje zomer, maar hier rijden de strooiwagens rond: “Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig”

Ook in Nederland stijgt het kwik deze dagen naar grote hoogte. De inwoners van Geldermalsen wisten dan ook niet wat ze zagen toen er strooiwagens door de straten trokken. Toch is er een goede reden voor.

Met temperaturen rond de 30 graden zijn strooiwagens het laatste wat je verwacht op de weg. Toch reden ze in de Nederlandse gemeente Geldermalsen uit om zout te strooien. Inwoners keken vreemd op van het tafereel, bevestigt woordvoerder Co van Leeuwen tegen RTL Nieuws. “Er zijn mensen die het niet helemaal begrijpen. ‘Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig’, hoor je dan.”

“Maar zo gek is het niet”, vervolgt Van Leeuwen. Door de hitte werd de bovenlaag van een aantal wegen vloeibaar, waardoor het asfalt aan de banden van auto’s blijft plakken. Daardoor kan er schade aan het wegdek en de wagens ontstaan. Het strooizout zorgt ervoor dat de toplaag beter aan de weg blijft plakken.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180720_03625626

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Het zal de weg misschien inderdaad wat beschermen, alleen vind ik het onverantwoord om met deze droogte zout te strooien, alles wat rond de weg groeit gaat nu zeker dood. Ze zullen dit strooien namelijk regelmatig moeten herhalen zodat zich flink wat zout ophoopt in de bermen, zodra er nu iets van regen gaat vallen trekt er zeer zout water de grond in. Bomen, struiken en planten zijn nu zo droog dat ze ieder druppeltje vocht gelijk op zullen nemen, zout water in dit geval. Veel bomen en planten, die nu toch al verzwakt zijn zullen daardoor kapot gaan.

Born to Ride

Dat zout wat met vorst gestrooid wordt dat komt ook in de grond terecht. Troep is het sowieso

Not all who wander are lost

Dat zout wat met vorst gestrooid wordt dat komt ook in de grond terecht. Troep is het sowieso

Edwin. op 23 jul 2018 18:42

Maar dat richt veel minder schade aan

Born to Ride

Dat zout wat met vorst gestrooid wordt dat komt ook in de grond terecht. Troep is het sowieso

Edwin. op 23 jul 2018 18:42

Maar dat richt veel minder schade aan

Matthias123 op 23 jul 2018 19:49

Mijn kennis van flora en fauna is aardig beperkt.
In de zin van flora zie ik fauna eet ik.

Dus mijn vraag is, waarom is er minder schade in de winter dan in de zomer?
Mij lijkt namelijk. Zout blijft zout. En in de zomer zijn planten sterk. In de lente als zout nog in de grond zit zijn ze zwak. Dus erger.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Nooit gehoord / gezien dat ze in het warme Midden Oosten zout op de wegen strooien.

Zolang het vriest en er dus gestrooid moet worden zijn planten in volledige rust en gebruiken ze geen vocht/voeding. Tegen de tijd dat dat langzaam weer op gang komt heeft het over het algemeen weer flink geregend en is het flink verdunt en is het zout grotendeels de bodem in getrokken. Ook is er sowieso dan veel vocht beschikbaar.

Born to Ride

Plaats een reactie